کروناویروس عامل اصلی کاهش تولید مس؛ آسیا، غول تولید نیمه‌ساخته‌های مسی و آلیاژی

میزان تولید نیمه‌ساخته‌های مسی و  آلیاژی به‌ترتیب در سال ۲۰۲۰ برابر ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و ۲۳ میلیون و ۳۱ هزار تن بود. تولید نیمه‌ساخته‌های مسی تقریبا ۴ برابر تولید نیمه‌ساخته‌های آلیاژی جهان در سال ۲۰۲۰ بود.

آسیا  بیش از نیمی از تولید نیمه‌ساخته‌های مسی و آلیاژی دنیا سال ۲۰۲۰ را در دست دارد. به جرات می‌توان گفت تقریبا تمام تولید مس دنیا در تولید نیمه‌ساخته‌های مسی به مصرف می‌رسد. با این وجود، نیمه‌ساخته‌های آلیاژی سهم ۹۰ درصدی از کل تولید آلیاژ جهان دارند. در بین مناطق مختلق دنیا، آفریقا نقشی در تولید نیمه‌ساخته‌های لوله آلیاژی و محصولات تخت آلیاژی ندارد و اقیانوسیه نیز، محروم از تولید لوله‌های آلیاژی است.

درخشش آسیا در تولید نیمه‌ساخته‌های آلیاژی

با توجه به اینکه مس و آلیاژهای آن در همه صنایع کاربرد گسترده‌ای دارد، همواره با پیشرفت تکنولوژی و توسعه اقتصادی تقاضا برای ان‌ها نیز افزایش می‌یابد. نیمه‌ساخته‌های آلیاژی شامل لوله آلیاژی، محصولات تخت آلیاژی و مقاطع آلیاژی می‌شوند. بنا به گزارش IWCC، میزان تولید نیمه‌ساخته‌های آلیاژی مناطق مختلف دنیا در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۵۹ هزار و ۳۰۰ تن کاهش داشت. دلیل این کاهش، انتشار کووید-۱۹ در جهان بود. آسیا با سهم ۶۱ درصدی از کل تولید نیمه‌ساخته‌های آلیاژی سال ۲۰۲۰، بزرگ‌ترین تولیدکننده نیمه‌ساخته‌های آلیاژی جهان در سال ۲۰۲۰ بود. حجم تولید مقاطع آلیاژی آسیا سال ۲۰۲۰، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن، لوله آلیاژی ۳۷۳ هزار و ۵۰۰ تن و محصولات تخت آلیاژی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود.

بعد از آسیا، اروپا با سهم ۲۶ درصدی بزرگ‌ترین تولیدکننده نیمه‌ساخته‌های آلیاژی جهان در سال ۲۰۲۰ بود. میزان تولید مقاطع آلیاژی اروپا در سال ۲۰۲۰، یک میلیون و ۲۹ هزار تن، لوله آلیاژی ۸۴ هزار تن و محصولات تخت آلیاژی ۳۸۱ هزار تن برآورد شد.

آمریکای شمالی سومین منطقه بزرگ تولیدکننده نیمه‌ساخته‌های آلیاژی جهان در سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رود. سهم این منطقه از کل تولید نیمه‌ساخته‌های آلیاژی سال ۲۰۲۰ حدود ۶ درصد گزارش شده است. تولید نیمه‌ساخته‌های آلیاژی این منطقه در سال ۲۰۲۰، شامل مقاطع، لوله و محصولات تخت بود که حجم تولید آن‌ها به‌ترتیب برابر با ۱۵۰ هزار تن، ۲ هزار تن و ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تن گزارش شد. آمریکای جنوبی، اقیانوسیه و آفریقا نیز به‌ترتیب مقام چهارم، پنجم و ششمتولیدکننده نیمه‌ساخته‌های آلیاژی جهان در سال ۲۰۲۰ را دارا بودند. میزان تولید نیمه‌ساخته‌های آمریکای جنوبی در سال ۲۰۲۰، مقاطع آلیاژی ۲۰۱ هزار تن، لوله آلیاژی ۲۳ هزار و ۶۰۰ تن و محصولات تخت ۵۵ هزار تن بود. گفتنی است، میزان حجم تولید نیمه‌ساخته‌های آلیاژی اقیانوسیه در سال ۲۰۲۰، مقاطع آلیاژی ۹۹ هزار و ۶۰۰ تن، محصولات تخت آلیاژی ۵۰ هزار تن بود. آفریقا نیز در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۴ هزار تن مقاطع آلیاژی تولید کرد. شایان ذکر است، آفریقا لوله آلیاژی و محصولات تخت آلیاژی و اقیانوسیه لوله آلیاژی تولید نمی‌کنند. از آنجا که محصولات تخت آلیاژی عمدتا در تجهیزات پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرند، با توجه به عدم توسعه‌یافتگی آفریقا این نیمه‌ساخته‌ها در این منطقه تقاضایی ندارند و این امر مانع از رشد تولید آن‌ها در این منطقه شده است. در بین تمامی نیمه‌ساخته‌های آلیاژی، مقاطع آلیاژی بیش‌ترین میزان تولید را به خود اختصاص داد. میزان حجم تولید مقاطع آلیاژی جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۲ میلیون و ۹۶۱ هزار تن بود.

بیش از نیمی از تولیدات نیمه‌ساخته‌های مسی در چنگ آسیا است!

می‌توان ادعا کرد، تقریبا ۷۸ درصد مس در تولید نیمه‌ساخته‌های مسی به مصرف می‌رسد. نیمه‌ساخته‌های مس شامل، مفتول مسی، لوله مسی، مقاطع مسی و محصولات تخت می‌شود. سال ۲۰۲۰ در دنیابیش از ۲۳ میلیون و ۵۱ هزار تن نیمه‌ساخته مسی تولید شد. این مقدار نسبت به سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر ۵۴۱ هزار تن کاهش داشت. عمده دلیل آن، همه‌گیری کووید-۱۹، طی سال ۲۰۲۰ در جهان بود.

در بین مناطق مختلف دنیا، آسیا با سهم ۶۵ درصدی بیش‌ترین نیمه‌ساخته‌های مسی را تولید کرد. در آسیا، مفتول مسی با تولید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، بیش‌ترین میزان تولید نیمه‌ساخته را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داد. بعد از مفتول مسی به‌ترتیب، لوله مسی با تولید، ۲ میلیون و ۴۸ هزار تن، محصولات تخت با میزان تولید، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و مقاطع با میزان تولید حدود ۳۴۱ هزار تن در سال ۲۰۲۰ تولید شدند. سهم آسیا از کل تولید مس جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ درصد برآورد شد. با توجه به این امر، این منطقه بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان در سال ۲۰۲۰ بود.

اروپا بعد از آسیا، در سال ۲۰۲۰ با سهم ۱۶ درصدی بالغ‌بر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن نیمه‌ساخته مسی تولید کرد. در بین نیمه‌ساخته‌های اروپا، مفتول مسی با میزان تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بیش‌ترین تولید اروپا در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داد. میزان تولید بقیه نیمه‌ساخته‌های اروپا در سال ۲۰۲۰ برابر لوله مسی، ۳۳۸ هزار تن، محصولات تخت، ۳۵۷ هزار تن و مقاطع مسی، ۱۳۶ هزار تن تولید شدند.

آمریکای شمالی با سهم ۸ درصدی از کل تولید نیمه‌ساخته‌های مس در سال ۲۰۲۰، رتبه سوم را اذعان خود کرد. در آمریکای شمالی نیز مفتول مسی بیش‌ترین میزان تولید در نیمه‌ساخته‌های این منطقه دارد. میزان حجم تولید مفتول مسی، لوله مسی،  مقاطع مسی و محصولات تخت در سال ۲۰۲۰ به‌ترتیب برابر، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن، ۲۶۰ هزار تن، ۷۰ هزار تن و ۱۱۴ هزار تن بود. اقیانوسیه با تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن نیمه‌ساخته مسی سهم ۶ درصدی از کل تولید نیمه‌ساخته‌های مسی سال ۲۰۲۰ را داشت. مفتول مسی با سهم ۸۵ درصدی بیش‌ترین و لوله مسی با سهم ۲ درصدی کم‌ترین، سهم را در تولید نیمه‌ساخته‌های مسی اقیانوسیه در سال ۲۰۲۰ داشتند. گفتنی است، آمریکای جنوبی با سهم ۴ درصدی کمترین سهم را در تولید نیمه‌ساخته‌های مسی سال ۲۰۲۰ دنیا داشت. مفتول مسی با سهم ۸۲ درصدی بیش‌ترین و مقاطع مسی با سهم ۳ درصدی کم‌ترین سهم در تولید ۸۹۰ هزار تنی آمریکای جنوبی سال ۲۰۲۰ برآورد شد. شایان ذکر است، مفتول مسی با تولید ۱۷ میلیون و ۱۷۲ هزار تن بیش‌ترین میزان تولید در نیمه‌ساخته‌های مسی سال ۲۰۲۰ را داشت.

با اینکه میزان تولید نیمه‌ساخته‌های مسی و آلیاژی در دنیا کاهش داشت و عمده دلیل کاهش تولید در سراسر جهان، همه‌گیری کووید-۱۹ و محدودیت‌ها و قرنطینه‌های ناشی از این ویروس بود. اما، انتظار می‌رود، شرایط جهان در این سطح باقی نماند؛ چراکه، با کشف واکسناسیون این ویروس و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم روند تولید به حالت گذشته برگردد.

بنا به گزارش IWCC، میزان تولید نیمه‌ساخته‌های آلیاژی مناطق مختلف دنیا در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۵۹ هزار و ۳۰۰ تن کاهش داشت. دلیل این کاهش، انتشار کووید-۱۹ در جهان بود. آسیا با سهم ۶۱ درصدی از کل تولید نیمه‌ساخته‌های آلیاژی سال ۲۰۲۰، بزرگ‌ترین تولیدکننده نیمه‌ساخته‌های آلیاژی جهان در سال ۲۰۲۰ بود.

سال ۲۰۲۰ در دنیابیش از ۲۳ میلیون و ۵۱ هزار تن نیمه‌ساخته مسی تولید شد. این مقدار نسبت به سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر ۵۴۱ هزار تن کاهش داشت. عمده دلیل آن، همه‌گیری کووید-۱۹، طی سال ۲۰۲۰ در جهان بود.در بین مناطق مختلف دنیا، آسیا با سهم ۶۵ درصدی بیش‌ترین نیمه‌ساخته‌های مسی را تولید کرد. در آسیا، مفتول مسی با تولید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، بیش‌ترین میزان تولید نیمه‌ساخته را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داد.