بررسی تولید میلگرد آجدار چین؛ جایگاه مهم میلگرد آجدار از بازار مصرف فولاد چین

بررسی آمار تولید میلگرد آجدار چین نشان می‌دهد تولید این محصول فولادی در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۶۶ میلیون و ۳۹۰ هزار تن رسیده است. همچنین میانگین تولید میلگرد آجدار چین طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ برابر ۲۰۸ میلیون و ۱۷۰ هزار تن بوده است.

بیشترین کاربرد میلگرد آجدار در صنایع ساختمان و زیرساخت است. در صنایع ساختمان و زیرساخت، میلگرد مکمل بتن است و نقش استحکام‌بخشی به سازه‌های ساختمانی را بر عهده دارد. میلگرد با هدف بهبود مقاومت کششی بتن در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که بتن مقاومت کششی ضعیفی دارد ولی از نظر مقاومت فشاری، عملکرد آن خوب است. مصرف فولاد خام در چین، طی ۱۰ سال اخیر به حدود ۷۹۷ میلیون و ۸۶۰ هزار تن رسیده است که حدود ۲۶ درصد از آن برای تولید انواع میلگرد فولادی اختصاص یافته است. بررسی روند شاخص سرمایه‌گذاری ثابت چین نیز رابطه مستقیمی بین مصرف میلگرد آجدار فولادی چین با روند این شاخص را نشان می‌دهد.

میلگرد در فرایند نورد گرم بیلت و بلوم فولادی تولید می‌شود. میلگرد فولادی در انواع ساده و آجدار و به ‌صورت کلاف و شاخه تولید می‌شود. میلگرد آجدار دارای برآمدگی‌های تکرار شونده در سطح خود است که این برآمدگی‌ها بر روی افزایش سطح اصطکاک و درگیر شدن بیشتر میلگرد با بتن موثر است و ترکیب یکپارچه‌تری را موجب می‌شود. همچنین سطح میلگرد ساده همانطور که از نام آن برمی‌آید کاملا صاف و هموار است. میلگردهای فولادی بنا به کاربردشان در آلیاژهای مختلف تولید می‌شوند. میلگرد ساده‌کربنی پرمصرف‌ترین میلگرد در ساخت و ساز است. همچنین میلگردهای آلیاژی اغلب در محیط‌های خورنده نظیر کارگاه‌های صنعتی تولید مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

میانگین تولید میلگرد آجدار چین طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ حدود ۲۰۸ میلیون و ۱۷۰ هزار تن بوده است. تولید میلگرد آجدار چین در سال ۲۰۲۰ با ۷ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۶۶ میلیون و ۳۹۰ هزار تن رسید. همچنین میانگین رشد سالیانه تولید میلگرد آجدار چین طی دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۶ درصد برآورد شد. تولید میلگرد آجدار چین از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۴ روند صعودی را طی کرد. در ادامه، تولید این محصول استراتژیک فولادی در چین تا سال ۲۰۱۷ با افت روبه‌رو بود؛ تاجایی‌که میزان تولید در سال ۲۰۱۷ به حدود ۱۹۹ میلیون و ۹۸۰ هزار تن رسید. پس از آن تولید میلگرد آجدار چین از سال ۲۰۱۸ با جهشی چشمگیر مواجه شد و تا سال ۲۰۲۰ روندی صعودی پیش گرفت.

سهم تولید میلگرد از مصرف فولاد خام چین

میانگین مصرف فولاد خام چین طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ حدود ۷۹۷ میلیون و ۸۶۰ هزار تن بوده است. مصرف فولاد خام چین در سال ۲۰۲۰ با ۱۴ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۹ به حدود یک میلیارد و ۷۸ میلیون تن رسید. واردات فولاد خام چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد ۵۰۰ درصدی داشته و دلیل اصلی رشد چشمگیر مصرف ظاهری فولاد خام چین در سال ۲۰۲۰ همین موضوع بوده است. همچنین میانگین رشد سالیانه مصرف فولاد خام چین طی دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۵ درصد برآورد شد.

همانطور که پیش‌تر گفته شد میانگین تولید میلگرد آجدار فولادی چین طی دوره مورد بررسی، حدود ۲۰۸ میلیون و ۱۷۰ هزار تن بود. بنابراین میانگین سهم تولید این محصول فولادی از کل مصرف فولاد خام چین ۲۶ درصد برآورد شد. به‌عبارت دیگر، جایگاه میلگرد آجدار فولادی در صنعت فولاد چین، سهم حدود ۲۶ درصدی را به خود اختصاص داده است. سهم تولید میلگرد آجدار فولادی چین از مصرف فولاد خام این کشور از ۲۳ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است. به‌طور کلی سهم تولید میلگرد آجدار از مصرف فولاد خام چین طی دوره مورد بررسی در سطح ثابتی بوده است.

بررسی مصرف میلگرد و شاخص سرمایه‌گذاری ثابت چین

میلگرد در صنایع مختلفی از قبیل ساختمان، زیرساخت، تجهیزات صنعتی، کالاهای مصرفی بادوام، حمل‌ونقل و صنایع نظامی کاربرد دارد. در بخش ساخت و ساز میلگرد در ساخت واحدهای مسکونی، اداری و صنعتی به عنوان مکمل بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت زیرساخت نیز مصرف میلگرد به بخش‌های راه‌سازی، پل‌سازی و ساخت اماکن عمومی اختصاص دارد. در صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات مصرف میلگرد شامل ساخت شفت‌های صنعتی، جوشکاری و آهنگری می‌شود. میلگرد مورد استفاده در صنایع ساختمان و زیرساخت، اغلب از نوع میلگرد آجدار است. میلگرد، مکمل بتن در صنعت ساختمان‌سازی است و نقش استحکام‌بخشی به سازه‌های ساختمانی را بر عهده دارد. میلگرد با هدف بهبود مقاومت کششی بتن در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که بتن مقاومت کششی ضعیفی دارد ولی از نظر مقاومت فشاری، عملکرد آن خوب است. برای همین است که در سازه‌های بتنی میلگرد را با بتن ادغام می‌کنند تا این ضعف جبران شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص سرمایه‌گذاری ثابت چین طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ روندی صعودی را طی کرده است؛ به‌طوری که از میزان ۱۰۰ واحد در سال ۲۰۱۱ به حدود ۲۳۶ واحد در سال ۲۰۲۰ رسیده است. شاخص سرمایه‌گذاری ثابت چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۵ درصد افت داشت. با بررسی شاخص سرمایه‌گذاری ثابت، می‌توان به روند سرمایه‌گذاری‌های ثابت در بخش‌های ساختمان و زیرساخت شهری و بین شهری از قبیل راه‌سازی و پل‌سازی دست یافت. از آنجا که بیشترین سهم مصرف میلگرد آجدار متعلق به صنایع ساختمان و زیرساخت است، بررسی مصرف میلگرد آجدار و شاخص سرمایه‌گذاری ثابت بیان‌گر رابطه معناداری بین این موارد خواهد بود.

مصرف ظاهری میلگرد آجدار فولادی از ۱۵۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به ۲۶۷ میلیون و ۸۶۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. با رشد میزان مصرف میلگرد آجدار فولادی در چین طی دوره زمانی مورد بررسی، شاخص سرمایه‌گذاری ثابت نیز افزایش یافته است. میانگین مصرف ظاهری میلگرد آجدار چین طی دوره زمانی مورد بررسی حدود ۲۰۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است. مصرف ظاهری میلگرد آجدار چین در سال ۲۰۲۰ با ۸ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۶۷ میلیون و ۸۶۰ هزار تن رسید. همچنین میانگین رشد سالیانه مصرف ظاهری میلگرد آجدار چین طی دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۶ درصد برآورد شد.

میانگین تولید میلگرد آجدار چین طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ حدود ۲۰۸ میلیون و ۱۷۰ هزار تن بوده است. تولید میلگرد آجدار چین در سال ۲۰۲۰ با ۷ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۶۶ میلیون و ۳۹۰ هزار تن رسید. همچنین میانگین رشد سالیانه تولید میلگرد آجدار چین طی دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۶ درصد برآورد شد.

با بررسی شاخص سرمایه‌گذاری ثابت، می‌توان به روند سرمایه‌گذاری‌های ثابت در بخش‌های ساختمان و زیرساخت شهری و بین شهری از قبیل راه‌سازی و پل‌سازی دست یافت. از آنجا که بیشترین سهم مصرف میلگرد آجدار متعلق به صنایع ساختمان و زیرساخت است، بررسی مصرف میلگرد آجدار و شاخص سرمایه‌گذاری ثابت بیان‌گر رابطه معناداری بین این موارد خواهد بود.