کنسانتره روی در مشت چین؛ بررسی تولید جهانی روی معدنی

در سال ۲۰۲۰، میزان ذخایر روی در جهان حدود ۲۵۰ میلیون تن تخمین زده شده است؛ بر اساس آمار ارایه شده توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا، بیشترین ذخایر معدنی روی در استرالیا، چین، مکزیک، پرو و هند قرار دارد و کشور‌های چین، پرو، استرالیا، هند و آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی روی در جهان هستند.

فلز روی به‌عنوان یک فلز پایه در مصارف مختلف صنعتی چون گالوانیزه کردن فولاد و تولید انواع آلیاژها و همچنین در صنایع رنگ‌سازی، کشاورزی، شیمیایی و غیره کاربرد وسیعی دارند. به‌واسطه اینکه چین بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد گالوانیزه در جهان شناخته می‌شود، تقاضای روی این کشور در مقام نخست در جهان قرار دارد.

روی چهارمین فلز پرمصرف جهان بعد از فلزات آهن، آلومینیوم و مس است. این فلز به‌عنوان یک فلز پایه دارای موارد استفاده متعدد صنعتی و بیولوژیکی است. بیش‌ترین مورد استفاده این محصول در گالوانیزه کردن فولاد است که به دلیل خاصیت ضدخوردگی روی، از فولاد در برابر خوردگی ناخواسته محافظت می‌شود. از دیگر موارد استفاده این فلز، می‌توان به آلیاژهای تولیدشده توسط این محصول اشاره کرد که برای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. از متداول‌ترین آلیاژ تولیدی توسط فلز روی، می‌توان به آلیاژ برنج اشاره کرد که در گستره‌ی وسیعی از محصولات در صنایع مختلف ازجمله صنعت خودروسازی، ساختمان‌سازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به استفاده از آن در صنایع رنگ‌سازی، کشاورزی، شیمیایی و غیره اشاره کرد.

به‌طور کلی، در دنیا حجم قابل‌توجهی از ذخایر روی، در معادن زیر‌زمینی و تنها درصد کمی از آن‌ها در معادن روباز و ترکیبی (شامل معدن زیرزمینی و روباز) وجود دارد؛ ازاین‌رو بیشترین استخراج این فلز معدنی از طریق معادن زیرزمینی تولید می‌شوند.

در نمودار ۱ ذخایر معدنی دنیا به تفکیک بزرگ‌ترین کشورهای دارای ذخایر روی در دنیا ارایه شده است. با توجه به نمودار، میزان ذخایر بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ رشد قابل‌توجهی را تجربه نکرده‌اند و در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۰ میزان ذخایر کل جهان حدود ۲۵۰ میلیون تن تخمین زده شده است. با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) بیشترین میزان ذخیره روی در جهان به استرالیا اختصاص دارد که در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷ درصد از ذخایر جهان را به خود اختصاص داده و رشد سالیانه ۲ درصدی را در سال‌های مورد بررسی تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که میزان ذخایر این کشور از ۵۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۱ به ۶۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

بعد از کشور استرالیا کشور چین با در اختیار داشتن ۱۸ درصد از ذخایر جهان در سال ۲۰۲۰، دومین کشور بزرگ دارای ذخایر روی در دنیا محسوب می‌شود. میزان ذخایر این کشور در سال‌های مورد بررسی تنها رشد سالانه ۰.۲ درصدی را تجربه کرده و میزان ذخایر آن در سال ۲۰۲۰ به حدود ۴۴ میلیون تن رسیده است.

مکزیک با در اختیار داشتن حدود ۹ درصد از ذخایر جهان در سال ۲۰۲۰ (حدود ۲۲ میلیون تن) و با رشد سالانه ۳ درصدی بین سال‌های مورد بررسی، پرو با در اختیار داشتن حدود ۸ درصد از ذخایر جهان در سال ۲۰۲۰ (حدود ۲۰ میلیون تن) و با رشد سالانه ۱ درصدی بین سال‌های مورد بررسی و در نهایت کشور هند با در اختیار داشتن حدود ۴ درصد از ذخایر جهان در سال ۲۰۲۰ (حدود ۱۰ میلیون تن) و با کاهش سالانه ۲ درصدی بین سال‌های مورد بررسی به‌عنوان بزرگ‌ترین کشورهای دارای ذخایر معدنی روی در جهان شناخته می‌شوند.

لازم به ذکر است که کشورهای روسیه، آمریکا، قزاقستان، سودان، بولیوی و کانادا نیز در رتبه‌های بعدی به‌عنوان کشورهای بزرگ میزبان ذخایر معدنی روی در جهان قرار دارند.

نمودار ۲ تولیدات معدنی روی در دنیا را طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، درعین‌حال که تولید معدنی این فلز در سال‌های مورد بررسی نوساناتی را تجربه کرده است، اما به‌طور‌کلی نرخ رشد سالیانه تولید معدنی فلز روی در این سال‌ها تغییر قابل‌توجهی را شاهد نبوده است. با توجه به نمودار ۲، بیشترین تولید معدنی فلز روی در جهان مربوط به سال ۲۰۱۳ و حدودا ۱۳.۵ میلیون تن بوده است.

با توجه به نمودار، تولید معدنی روی در جهان در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱.۹ میلیون تن بوده که کاهش قابل‌توجهی را نسبت به مقدار سال قبل تجربه کرده است و به‌کمترین مقدار خود طی سال‌های مورد بررسی رسیده است. یکی از دلایل اصلی این امر، کاهش ۵۰ درصدی تولید معدنی استرالیا به‌واسطه تعطیلی معدن Century و توقف موقتی تولید در معادن George Fisher و Lady Loretta بوده است. درعین‌حال بعد از سال ۲۰۱۶، به دلیل افتتاح معدن زیرزمینی Rampura Agucha در هند و همچنین افزایش قابل‌توجه تولید در معدن Bisha در اریتره در آفریقای جنوبی و همچنین معدن Antamina در پرو، تولید معدنی این محصول در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش داشته و به حدود ۱۳.۲ هزار تن رسیده است.

با توجه به گزارش‌های ارایه شده توسط گروه تحقیقاتی سرب و روی (ILZSG) در سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و در پی آن قرنطینه‌های دولتی و کاهش قیمت روی، منجر به کاهش تولید معدنی روی در بسیاری از کشورهای اصلی تولیدکننده در جهان، به‌ویژه در آمریکای جنوبی شد؛ به‌طوری‌که تولید معدنی روی در سال ۲۰۲۰، با ۶ درصد کاهش نسبت به تولید سال ۲۰۱۹، به ۱۲ میلیون تن رسید.

با توجه به نمودار ۲، به ترتیب کشورهای چین، پرو، استرالیا، هند و آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی روی در جهان شناخته می‌شوند. تولید چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روی در جهان، به دلیل محدودیت‌های زیست‌محیطی طی سال‌های گذشته کاهش داشته است. با توجه به این نمودار، تولید معدنی کشور پرو در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و این امر ناشی از افتتاح معدن Castellanos در اواخر سال ۲۰۱۷ در این کشور بوده است.

تولید معدنی استرالیا نیز در این سال‌ها فراز و فرودهایی را شاهد بوده که دلایل عمده آن کاهش تولید معدنی در سال ۲۰۱۶ و همچنین افزایش تولید معدنی این شرکت در سال ۲۰۱۷  است‌که پیش‌تر بررسی شد. علاوه بر این موارد راه‌اندازی معدن Dugald River در سال ۲۰۱۸، نیز به افزایش تولید معدنی این کشور کمک شایانی کرد. تولید معدنی هند نیز در سال ۲۰۱۶ افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده که علت آن پیش‌تر مورد بررسی قرار گرفت. آمریکا پنجمین تولیدکننده معدنی روی در جهان است که تولید معدنی روی آمریکا در سال ۲۰۲۰ به دلیل تعطیلی پنج معدن در آوریل در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت. بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) ارزش روی استخراج‌شده در ایالات‌متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰، بر اساس روی محتوی در کنسانتره، حدود ۱.۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است که در پنج ایالت در ۱۴ معدن استخراج شده است.

با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) بیشترین میزان ذخیره روی در جهان به استرالیا اختصاص دارد که در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷ درصد از ذخایر جهان را به خود اختصاص داده و رشد سالیانه ۲ درصدی را در سال‌های مورد بررسی تجربه کرده است.

با توجه به گزارش‌های ارایه شده توسط گروه تحقیقاتی سرب و روی (ILZSG) در سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و در پی آن قرنطینه‌های دولتی و کاهش قیمت روی، منجر به کاهش تولید معدنی روی در بسیاری از کشورهای اصلی تولیدکننده، به ویژه در آمریکای جنوبی شد.

با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) بیشترین میزان ذخیره روی در جهان به استرالیا اختصاص دارد که در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷ درصد از ذخایر جهان را به خود اختصاص داده و رشد سالیانه ۲ درصدی را در سال‌های مورد بررسی تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که میزان ذخایر این کشور از ۵۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۱ به ۶۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷ درصد از ذخایر جهان را به خود اختصاص داده و رشد سالیانه ۲ درصدی را در سال‌های مورد بررسی تجربه کرده است.با توجه به گزارش‌های ارایه شده توسط گروه تحقیقاتی سرب و روی (ILZSG) در سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و در پی آن قرنطینه‌های دولتی و کاهش قیمت روی، منجر به کاهش تولید معدنی روی در بسیاری از کشورهای اصلی تولیدکننده، به ویژه در آمریکای جنوبی شد.