شرکت KGHM دومین تولیدکننده نقره و هفتمین تولیدکننده مس در جهان

شرکت لهستانی KGHM یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های مس و نقره در جهان است. این شرکت ۳ واحد ذوب به نام‌های Polska Miedź S.A.، KGHM INTERNATIONAL LTD. و Sierra Gorda دارد. حدود ۸۰ درصد از تولیدات مس این شرکت در سال ۲۰۲۲ در واحد ذوب Polska Miedź S.A. انجام شده‌ است.

حدود ۸۵ درصد از درآمد این شرکت از طریق فروش مس و نقره به دست می‌آید. در سال ۲۰۲۱ میزان تولیدات مس در شرکت KGHM حدود ۷۵۴ هزار تن بود که این مقدار نسبت به سال قبل حدود ۶ درصد رشد داشته‌است. در بین سهام‌داران شرکت KGHM، کشور لهستان با ۶۲ درصد بیشترین مقدار سهام را به خود اختصاص داده و پس از آن، آمریکا و انگلیس بزرگترین سهام‌داران مس و نقره در این شرکت هستند.

شرکت KGHM هفتمین تولیدکننده فلز مس، دومین تولیدکننده نقره در جهان و تنها تولیدکننده رنیوم در اروپا است. این شرکت صاحب ۸ معدن مس و ۳ واحد ذوب در دنیا است. دفتر مرکزی این شرکت در کشور لهستان واقع شده و تجارت این شرکت بر اساس واحد پولی لهستان است. بطور کلی، تولیدات شرکت شامل مس، فلزات گران‌بها (طلا و نقره)، مولیبدن، رنیوم و همچنین سرب پالایش شده، سولفوریک اسید، سولفات مس، نیکل، سولفات نیکل، پالادیوم، پلاتین و سلنیوم می‌شود.

عیار متوسط مس در خاک معدنی معادن این شرکت، حدود ۱.۶ درصد اعلام شده‌ است. این شرکت بطور میانگین سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن طلا با عیار ۹۹.۹۵ درصد و نقره با عیار ۹۹.۹۹ درصد تولید می‌کند. محصولات مسی شرکت KGHM  به ۶ گروه کنسانتره، کاتد، مفتول مسی، مفتول آلیاژی مس- نقره، مفتول بدون اکسیژن و گرانول تقسیم می‌شود.

این شرکت دارای ۳ واحد ذوب به نام‌های Polska Miedź S.A.، KGHM INTERNATIONAL LTD. و Sierra Gorda است. حدود ۸۰ درصد از تولیدات مس این شرکت در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ به واحد ذوب Polska Miedź S.A. تعلق دارد. حجم تولید کنسانتره این واحد در این دوره ۲۹۵ هزار تن، کاتد مس ۴۴۳ هزار تن و فلز نقره هزار تن اعلام شده‌ است.

در سال ۲۰۲۱ میزان تولیدات مس در شرکت KGHM حدود ۷۵۴ هزار تن بود. این مقدار نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۶ درصد و در ۵ سال اخیر بطور متوسط سالانه ۲۴.۵ هزار تن افزایش داشته‌ است. هم‌چنین حجم تولید نقره در سال ۲۰۲۱، یک هزار و ۳۶۶ تن اعلام شد که نسبت به سال قبل یک درصد و طی ۵ سال اخیر بطور متوسط سالانه ۳۳ تن افزایش پیدا کرده‌ است.

با توجه به گزارش شرکت، حجم تولید مس در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۵۵۷ هزار تن اعلام شد که نسبت به دوره مشابه قبلی ۳ درصد کاهش‌یافته‌ است. کاهش میزان تولیدات ۲ واحد ذوب Sierra Gorda وKGHM INTERNATIONAL LTD. به عنوان دلیل اصلی کاهش تولیدات مس این شرکت اعلام شد.

افزایش ۱۸ درصدی درآمد در ۹ ماه اول ۲۰۲۲

در نمودار ۱ میزان درآمد کل و حاشیه سود شرکت KGHM بررسی شده‌است. میزان درآمد ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به دوره قبل ۱۸ درصد افزایش داشت که تغییرات ارزش دلار بیشترین تاثیر را در این تغییر درآمد داشته است. با توجه به افزایش درآمد این شرکت و تغییرات ارزش دلار، میزان سود ۹ ماه اول در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱ درصد نسبت به دوره قبل افزایش پیدا کرد.

در نمودار ۲ میزان درآمد شرکت KGHM در سال ۲۰۲۱ به تفکیک محصولات و جغرافیای فروش رسم شده‌است. همانطور که در نمودار قابل مشاهده است، فلز مس و محصولات مسی بیشترین سهم را در درآمد این شرکت دارند. از سوی دیگر پس از کشور لهستان؛ چین، آلمان و انگلیس بزرگترین خریداران مس و نقره از این شرکت هستند.

در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ مقدار هزینه مستقیم نقدی ۲.۲ دلار بر پوند اعلام شد که معادل ۰.۶۱ واحد از آن به درآمد محصولات جانبی اختصاص دارد. مقدار هزینه مستقیم نقدی در این دوره، حدود ۱۳ درصد نسبت به دوره قبل افزایش داشته‌ است.

از مهم‌ترین دلایل افزایش هزینه مستقیم نقدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش قیمت مواد اولیه، گاز، انرژی و افزایش حقوق کارگران در واحد ذوب Polska Miedź S.A. و Sierra Gorda
  • کاهش مقدار فروش مس در معدن Robinson و واحد ذوب Sierra Gorda
  • کاهش تولید فلز مولیبدن در معدن Sierra Gorda

در بین سهام‌داران شرکت KGHM، کشور لهستان با ۶۲ درصد بیشترین مقدار سهام را به خود اختصاص داده که حدود ۳۲ درصد از این مقدار به خزانه‌داری دولت لهستان تعلق دارد. کشورهای آمریکا و انگلیس بزرگ‌ترین سهام‌داران خارجی این شرکت به شمار می‌آیند. به طور کلی، بیشترین سهم شرکت بر اساس نوع سهام‌داران متعلق به سرمایه‌گذاران استراتژیک با ۳۲ درصد، مشاوران سرمایه‌گذاری با ۳۰ درصد و صندوق بازنشستگی با ۱۸ درصد است.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی معادن

در سال ۲۰۲۰ شرکت KGHM حدود ۲۲ درصد از انرژی مورد نیاز واحد Polska Miedź S.A. را از طریق منابع گازی متعلق به خود شرکت تامین کرده‌ است. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰ درصد از انرژی مورد نیاز این شرکت از منابع گاز طبیعی، باد، هیدروژن، انرژی خورشیدی و انرژی هسته‌ای تامین شود. با تامین انرژی از طریق منابع طبیعی ذکر شده، تولید کربن دی اکسید در واحد Polska Miedź S.A. حدود ۹۰۰ هزار تن کاهش پیدا خواهد کرد.

بنا به اطلاعات شرکت KGHM، تا انتهای سال ۲۰۲۳ برق مورد نیاز معدن Sierra Gorda بطور کامل از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود. استفاده از هیدروژن برای تامین انرژی و امضای قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده انرژی از منابع تجدیدپذیر، از دیگر برنامه‌های این شرکت برای به حداقل رساندن انتشار کربن دی اکسید تا پایان سال ۲۰۳۰ است.

گفتنی است که این شرکت تصمیم دارد میزان تولید کاتد مس از منابع موجود در کشور لهستان را به ۶۰۰ هزار تن افزایش دهد. علاوه بر این، برای افزایش عمر معادن خارج از کشور، پروژه‌های اکتشافی در نظر گرفته شده‌است. همچنین با توجه به افزایش هزینه تامین انرژی در سال‌های اخیر، افزایش بهره‌وری مصرف انرژی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

این شرکت دارای ۳ واحد ذوب به نام‌های Polska Miedź S.A.، KGHM INTERNATIONAL LTD. و Sierra Gorda است. حدود ۸۰ درصد از تولیدات مس این شرکت در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ به واحد ذوب Polska Miedź S.A. تعلق دارد. حجم تولید کنسانتره این واحد در این دوره ۲۹۵ هزار تن، کاتد مس ۴۴۳ هزار تن و فلز نقره هزار تن اعلام شده‌ است.

بنا به اطلاعات شرکت KGHM، تا انتهای سال ۲۰۲۳ برق مورد نیاز معدن Sierra Gorda به طور کامل از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود. استفاده از هیدروژن برای تامین انرژی و امضای قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده انرژی از منابع تجدیدپذیر، از دیگر برنامه‌های این شرکت برای به حداقل رساندن انتشار کربن دی اکسید تا پایان سال ۲۰۳۰ است.