شرکت Metso یک شرکت بینالمللی پیشرو در ارایه فناوریها و خدمات به صنایعی است که عمدتا در حوزههای معادن، ساخت و ساز و بازیافت فعالیت میکنند. این شرکت در سال ۲۰۲۰ از ادغام دو شرکت بزرگ Metso و Outotec شکل گرفت. این تغییرات، مسیر شرکت را برای گسترش در بازارهای جهانی هموارتر کرد.
یکی از ارزشهای محوری شرکت Metso تحقق شاخصهای پایداری است. این شرکت در این زمینه هدفگذاریهایی را انجام دادهاست تا با تحقق آنها بتواند تاثیرات زیستمحیطی خود را کاهش دهد. از مهمترین هدفگذاریهای زیستمحیطی شرکت Metso میتوان به دستیابی به خالص انتشار صفر (Net Zero) گاز CO۲ تا سال ۲۰۳۰ و کاهش ۲۰ درصدی انتشار کربن مرتبط با لجستیک تا سال ۲۰۲۵ اشاره نمود.
شرکت Metso یک شرکت فنلاندی سازنده ماشینآلات صنعتی است که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد. این شرکت در زمینه تجهیزات خردایش و دانهبندی شن و ماسه، تجهیزات فرآوری مواد معدنی و بازیافت فلزات فعالیت دارد. در سال ۲۰۲۰ شرکت Metso با شرکت Outotec ادغام شد و شرکت جدیدی به نامMetso Outotec تاسیس شد که سپس در سال ۲۰۲۳ به Metso تغییر نام یافت. این ادغام توانست بر عملکرد مالی شرکت تاثیرات مثبتی بر جای بگذارد. این شرکت توانسته است با توسعه فناوریهای نوین، تعهد به شاخصهای پایداری و عملکرد مالی قدرتمند، جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت کند. سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر و فناوریهای هم راستا با مسایل زیستمحیطی نیز از اولویتهای این شرکت در سالهای آتی است.
ساختار درآمد شرکت Metso
یکی از اصلیترین حوزههای فعالیت شرکت Metso ساخت تجهیزات و ماشینآلات فرآوری مواد معدنی سنگشکنها، آسیابها و سیستمهای دانهبندی مواد معدنی است. لازم بهذکر است که این شرکت در زمینه طراحی و تولید تجهیزات خردایش و دانهبندی شن و ماسه که در حوزه ساختمانسازی مورد استفاده قرار میگیرد نیز فعالیت دارد. در سال ۲۰۲۳ چیزی حدود ۷۵ درصد فروش محصولات این شرکت به صنایع معدنی و حدود ۲۵ درصد آن به بخش تجهیزات تولید شن و ماسه و سنگدانه اختصاص یافت.
بررسی بازار فروش شرکت Metso بیانگر گستردگی بازار فروش محصولات این شرکت در نقاط مختلف جهان است. به گونهای که در سال ۲۰۲۳ آمریکای شمالی با ۲۳ درصد بیشترین سهم را در خرید محصولات Metso کسب کرد. پس از آن آمریکای جنوبی با ۲۱ درصد رتبه دوم و آسیای شرقی و اروپا نیز هر کدام سهم ۲۰ درصدی در خرید محصولات این شرکت داشتند. لازم بهذکر است که در این سال چیزی حدود ۱۶ درصد از محصولات شرکت Metso در مناطق آفریقا، هند و خاورمیانه به فروش رسیده است.
تاثیر مثبت ادغام شرکت Metso بر عملکرد آن
در نمودار شماره ۲ میزان درآمد و حاشیه سود شرکت Metso از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ به نمایش در آمده است. همانطور که مشاهده میشود میزان درآمد این شرکت از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ روندی کاهشی داشت و در این سال با ادغام شرکت Metso و Outotec این روند به شکل افزایشی ادامه پیدا کرد. به گونهای که میزان فروش شرکت در سال ۲۰۲۳ به حدود ۵ میلیارد و ۳۹۰ میلیون یورو رسید؛ این مقدار بیشترین فروش شرکت در دوه مورد بررسی بود. همانطور که در نمودار ۲ قابل مشاهده است، فروش شرکت Metso در سال ۲۰۲۲ حدود ۴ میلیارد و ۹۷۰ میلیون یورو گزارش شد که این مقدار در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۲۰ میلیون یورو رشد را تجربه کرد. حاشیه سود این شرکت نیز طی سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ همواره افزایشی بود و از ۷ درصد در سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.
پس از ادغام، شرکت Metso توانست عملکرد مالی خود را به شکل قابل توجهی تقویت کند. نمودار ۲ نشان میدهد که استراتژی ادغام تاثیر مثبتی بر عملکرد مالی شرکت Metso Outotec داشتهاست و افزایش فروش و حاشیه سود شرکت بیانگر رشد باثبات و مدیریت موفق شرکت پس از ادغام است.
چشمانداز آینده در جهت شاخصهای پایداری زیست محیطی
امروزه در دنیا توجه به مسایل زیستمحیطی و رعایت شاخصهای پایداری برای شرکتها اهمیت زیادی پیدا کردهاست و توجه به این امر افزایش شهرت برند، کاهش اثرات زیستمحیطی و جلب اعتماد سرمایهگذاران را برای هر شرکتی به دنبال دارد. یکی از هدفگذاریهای شرکت Metso در این زمینه افزایش فروش محصولاتی سازگار با محیط زیست است. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ فروش محصولات سازگار با محیط زیست این شرکت برابر با یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون یورو گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش را تجربه کرد. کاهش فروش محصولات دوستدار محیط زیست شرکت در این دوره ناشی از تاخیر در تحویل دو سفارش بزرگ عنوان شدهاست.
از دیگر برنامههای شرکت در راستای پایداری و حفظ محیط زیست، میتوان به هدفگذاری برای کاهش انتشارات کربنی (در گستره ۱ و ۲) و به صفر رساندن آن تا سال ۲۰۳۰ اشاره نمود. در این راستا انتشارات کربنی شرکت در سه ماهه سوم ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۶ درصد افت را تجربه کرد و این میزان مطابق با مقادیر برنامهریزی شده این شرکت بود. لازم بهذکر است که برای تحقق این هدفگذاری تا سال ۲۰۳۰ و رساندن خالص انتشارت کربنی شرکت به صفر، بالغ بر ۱۵ پروژه برای کاهش انتشار کربن و ذخیرهسازی آن طراحی شدهاست که بخش قابل توجهی از آن تا کنون تحقق پیدا کرده است.
یکی از اهداف زیست محیطی شرکت Metso کاهش انتشارات کربنی در بخش حمل و نقل است، به دنبال تحقق این هدفگذاری انتشارات کربنی در این بخش تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. لازم بهذکر است که تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ انتشارات کربنی بخش حمل و نقل شرکت Metso چیزی حدود ۱۴درصد کاهش پیدا کرد و برای تحقق این هدف تا سال ۲۰۲۵ نیاز به تداوم عمل به برنامهریزیها در این جهت وجود دارد.
شرکت Metso تامین ماده اولیه از تامینکنندگانی که مطابق با استانداردهای زیستمحیطی فعالیت میکنند را در اولویت قرار دادهاست. علاوه بر این تامینکنندگان خود را موظف کردهاست که تا سال ۲۰۲۵ انتشارات کربنی خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند، این هدفگذاری در سال ۲۰۲۴ به تحقق رسید. این بررسیها نشان میدهد که شرکت در جهت دستیابی به اهداف زیستمحیطی و تحقق شاخص پایداری پیشرفت خوبی داشتهاست.