افزایش سهم چین در بازار جهانی فویل آلومینیومی

با رشد بازار جهانی فویل آلومینیومی صادرات این محصول در جهان افزایش چشمگیری داشت. از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ صادرات فویل با نرخ رشد مرکب سالانه ۳،۲ افزایش یافت. یکی از دلایل رشد بازار صادرات این محصول، افزایش مصرف فویل با رشد صنایعی همچون بسته‌بندی بود.

کشور چین با صادرات حجم یک میلیون و ۵۰ هزار تن بیشترین میزان صادرات فویل آلومینیومی را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داد. سهم چین در صادرات این محصول از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ ۳۹،۱ درصد بود. پس از چین، کشورهای آلمان، ایتالیا، آمریکا و ترکیه بزرگترین صادرکنندگان این محصول بودند. از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۲۰ سهم چین از ۲۸،۷ به ۴۳،۹ درصد افزایش یافت. یکی از دلایل رشد سهم چین، ارایه محصول با قیمت پایین نسبت به سایر رقبا بود.

فویل آلومینیوم به صفحه‌های نازک از جنس آلومینیوم گفته می‌شود که در اثر نورد آلومینیوم با ضخامت بالا طی فرآیند نورد گرم و سرد به ضخامت کمتر از ۰،۲ میلی‌متر و بیشتر از ۶ میکرون تبدیل شده است. از جمله کاربردهای فویل، عایق‌بندی حرارتی در صنعت ساختمان‌سازی، ماده‌ خام پره‌ها در مبدل‌های حرارتی، کویل‌های الکتریکی تراسفورماتورها، خازن‌های رادیو و تلویزیون، پوشش عایق‌، محصولات تزیینی، ظروف و مصارف بسته‌بندی است.

نمودار ۱، تجارت جهانی فویل آلومینیومی را به تفکیک ۵ کشور برتر در زمینه تجارت این محصول نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، به‌صورت کلی روند تجارت فویل آلومینیوم در دنیا از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۲۰ صعودی بوده است. در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال گذشته حدود ۱،۷ درصد از تجارت فویل کاسته شد. یکی از دلایل این کاهش شیوع بیماری ویروس کووید-۱۹ بود که باعث کاهش تقاضای فویل آلومینیومی در دنیا شد. در سال ۲۰۱۱ حجم تجارت فویل بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود و در سال ۲۰۲۰ میزان تجارت فویل آلومینیومی به حدود ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تن در دنیا رسید. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که تجارت فویل با تغییر اندازه بازار این محصول در دنیا تغییر کرده است.

بسته‌بندی‌های مدرن عامل افزایش تقاضای فویل آلومینیوم

عامل اصلی رشد بازار فویل آلومینیومی، افزایش تقاضا برای مواد با بسته‌بندی مناسب است. همچنین انتظار می‌رود افزایش این تقاضا، رشد بازار تجارت جهانی را هدایت کند. رشد قابل توجه در صنعت بسته‌بندی و تقاضای فزاینده برای بسته‌بندی‌های نوآورانه از محرک‌های اصلی بازار جهانی بسته‌بندی فویل آلومینیومی است؛ علاوه‌براین، با گذشت زمان آگاهی مصرف‌کنندگان از ایمنی مواد غذایی افزایش یافته است و از سوی دیگر مقررات سختگیرانه ایمنی مواد غذایی توسط دولت‌ها، عواملی هستند که باعث رشد بازار فویل می‌شوند. ناگفته نماند، آلومینیوم به دلیل خاصیت بازیافت ماده‌ای پایدار است و به حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کند، این امر محبوبیت محصولات آلومینیومی را در دنیا افزایش داده است.

چین، بزرگترین صادرکننده فویل آلومینیوم

چین بیش‌ترین حجم صادرات فویل آلومینیوم را در سال‌ها ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داد و بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول طی این دوره، در جهان بوده است. در سال ۲۰۲۰ چین به تنهایی یک میلیون و ۵۰ هزار تن فویل آلومینیوم صادر کرد. نرخ رشد مرکب سالانه صادرات این محصول از چین بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ حدود ۸.۲ درصد بوده است. پس از کشور چین، کشورهای آلمان، ایتالیا، آمریکا و ترکیه به ترتیب جز برترین کشورهای صادرکننده فویل طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بودند. روند صادرات فویل در کشورهای آمریکا و آلمان نزولی و در کشور ترکیه صعودی بوده است. نرخ رشد مرکب سالانه صادرات فویل ترکیه از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ حدود ۱۲.۱ درصد بود و صادرات این کشور از ۳۸ هزار و ۸۰۰ تن در سال ۲۰۱۱ به ۱۰۹ هزار تن در سال۲۰۲۰ رسید. یکی از دلایل افت صادرات کشورهای آمریکا و آلمان، ارایه فویل آلومینیوم چین با قیمت پایین‌تر بود که با این کار، چین توانست بخشی از سهم این کشورها را از آن خود کند. کشور ترکیه نیز با کاهش قیمت FOB توانست حجم صادرات خود را افزایش دهد.

رشد سهم فویل‌های صادراتی چین

سهم ۵ کشور برتر در تجارت فویل آلومینیوم در سال ۲۰۱۱ حدود ۵۶.۴ درصد بود که این سهم در سال ۲۰۲۰ با ۸.۸ واحد درصد رشد در سال ۲۰۲۰ به ۶۵.۲ درصد افزایش یافت. بیش‌ترین سهم از تجارت فویل را کشور چین به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۱ سهم چین حدود ۲۸.۷ درصد بود و در سال ۲۰۲۰ به ۴۳.۹ درصد رسید. یکی از دلایل افزایش سهم چین به میزان ۱۵.۲ واحد درصد، رشد بازار جهانی فویل آلومینیومی در دنیا بود. ناگفته نماند که ارزش افزوده بالای این محصول نیز باعث افزایش تمایل به تولید و صادرات می‌شود. سهم کشور آلمان در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۴ درصد بود که با کاهش ۴.۹ واحد درصد در سال ۲۰۲۰ به ۹.۱ درصد رسید.

کشور آمریکا، رتبه سوم بیش‌ترین سهم در صادرات را به خود اختصاص داد و در سال ۲۰۱۱ سهم ۶.۹ درصدی از تجارت این محصول را داشت. در سال ۲۰۲۰ سهم آمریکا در تجارت فویل به ۳.۲ درصد کاهش یافت. سهم کشور ترکیه در این بازار در سال ۲۰۱۱ از ۲.۲ درصد به ۴.۵ درصد افزایش یافت. کشور چین با افزایش مراودات تجاری خود با بسیاری از کشورها در دنیا توانست از رشد بازار فویل آلومینیوم در دنیا استفاده کند و سهم خود را افزایش دهد. متوسط قیمت FOB فویل چین در سال ۲۰۲۰ که حدود ۳ هزار و ۹۰ دلار بر تن بود. متوسط قیمت FOB آلمان و آمریکا به‌ترتیب ۴ هزار و ۹۹۰ دلار بر تن و ۵ هزار و ۱۹۰ دلار بر تن بود. به صورت متوسط، در هر تن قیمت فویل چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به آلمان یک هزار و ۹۰۰ دلار و نسبت به آمریکا ۲ هزار و ۱۰۰ دلار کمتر بود که این امر به افزایش سهم چین کمک کرد.

هند بزرگترین مشتری فویل چین

کشور هند از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ هر سالانه سهمی حدود ۱۵.۹ درصد از صادرات فویل آلومینیومی چین را در اختیار داشت. پس از هند، کشورهای تایلند و کره جنوبی مشتری‌های دیگر فویل چین بودند و به طور میانگین سهم هر کدام به ترتیب۹.۲ و ۷.۴ بود. یکی از مصارف فویل آلومینیوم در بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی است که با افزایش جمعیت میزان مصرف فویل نیز تبعا افزایش می‌یابد. نرخ رشد مرکب سالانه جمعیت هند از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ حدود ۱.۱ درصد بود که این رشد جمعیت نشان از رشد مصرف آلومینیوم دارد. انتظار می‌رود در آینده نزدیک، مصرف‌کنندگان به‌صورت فزاینده‌ای تمایل به مواد بسته‌بندی‌های فشرده‌تر و سبک‌تر افزایش یابد که این امر از رشد بازار جهانی حمایت خواهد کرد.

ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که تجارت فویل با تغییر اندازه بازار این محصول در دنیا تغییر می‌کند. عامل اصلی رشد بازار فویل آلومینیومی، افزایش تقاضا برای مواد با بسته‌بندی مناسب است. همچنین انتظار می‌رود افزایش این تقاضا، رشد بازار جهانی را هدایت کند. رشد قابل توجه در صنعت بسته‌بندی و تقاضای فزاینده برای بسته‌بندی‌های نوآورانه از محرک‌های اصلی بازار جهانی بسته‌بندی فویل آلومینیومی است.

بیش‌ترین سهم از تجارت فویل را کشور چین به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۱ سهم چین حدود ۲۸.۷ درصد بود و در سال ۲۰۲۰ به ۴۳.۹ درصد افزایش رسید. یکی از دلایل افزایش سهم چین به میزان ۱۵.۲ واحد درصد، رشد بازار جهانی فویل آلومینیومی در دنیا بود. ناگفته نماند که ارزش افزوده بالای این محصول نیز باعث افزایش تمایل به صادرات می‌شود.