آرسلورمیتال دومین تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان

شرکت آرسلورمیتال (ArcelorMittal) یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های فولاد جهان به حساب می‌آید. میزان تولید فولاد خام در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود و با افت میانگین فصلی ۴ درصدی به حدود ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید.

شرکت آرسلورمیتال با تولید ۷۹ میلیون و ۲۶۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ دومین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بود. این شرکت یکپارچه فولادی در سال ۲۰۲۱ سهم ۴ درصدی از تولید فولاد جهان داشت. آرسلورمیتال در چند منطقه جهان از جمله منطقه نفتا، برزیل، اروپا و ACIS معدن و کارخانه دارد. مطابق پیش‌بینی، چشم‌انداز بنیادی بلندمدت فولاد مثبت است. تمرکز چین بر کربن‌زدایی و حذف تخفیف مالیات بر ارزش افزوده بازار فولاد را امیدبخش می‌کند.

آرسلورمیتال (ArcelorMittal) یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های فولاد جهان است. این شرکت چند ملیتی که دفتر مرکزی آن در لوکزامبورگ سیتی واقع شده در سال ۲۰۰۶ با خریداری شرکت آرسلور توسط شرکت فولاد میتال و ادغام دو شرکت تاسیس شد. شرکت آرسلورمیتال انواع محصولات فولادی را که شامل محصولات تخت و طویل است، تولید می‌کند. محصولات تخت شامل اسلب، ورق گرم، ورق سرد، ورق گالوانیزه، ورق آلومینایز شده و ورق رنگی است. محصولات طویل نیز شامل بیلت، مفتول، میلگرد ساده و آجدار، سیم، میخ، سیم بُکسل، انواع مقاطع مانند نبشی، سپری، ریل، تیرآهن، پروفیل و انواع لوله است. سهام این شرکت در بورس‌های لوکزامبورگ، نیویورک، مادرید، ژوهانسبورگ، یورونکست پاریس و یورونکست آمستردام داد و ستد می‌شود.

نمودار ۱ میزان تولید فولاد شرکت آرسلورمیتال را در فصل‌های اخیر نشان می‌دهد. بر اساس محاسبات آتورپات، میزان تولید فولاد خام در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود و با افت میانگین فصلی ۴ درصدی به حدود ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. میزان تولید فولاد در شرکت آرسلورمیتال در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سه ماهه اول ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد افت داشت. درآمد حاصل از فروش این شرکت در سه ماهه دوم  ۲۰۲۲ برابر ۲۲.۱ میلیارد دلار بود که در مقایسه با ۲۱.۸ میلیارد دلار برای سه ماهه اول ۲۰۲۲ اندکی کاهش داشت که تا حد زیادی منعکس‌کننده تاثیر درگیری در اوکراین (کاهش ۴۱.۲ درصدی در بخش ACIS) و حمل و نقل ضعیف‌تر در اروپا (افت ۴.۴ درصدی) بود.

عملکرد بخش‌های مختلف آرسلورمیتال در تولید فولاد

شرکت آرسلورمیتال با تولید ۷۹ میلیون و ۲۶۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ دومین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بود. این شرکت یکپارچه فولادی در سال ۲۰۲۱ سهم ۴ درصدی از تولید فولاد جهان داشت. آرسلورمیتال در چند منطقه جهان از جمله منطقه نفتا، برزیل، اروپا و ACIS معدن و کارخانه دارد. منطقه نفتا (NAFTA) شامل کشورهای کانادا و مکزیک است که در آن کشورها معدن و کارخانه تولید محصولات تخت، طویل و لوله و پروفیل دارد. بخش برزیل کارخانه‌های تولید محصولات تخت و طویل فولادی و لوله کشورهای برزیل و چند کشور همسایه آن مانند آرژانتین، کاستاریکا و ونزوئلا را شامل می‌شود. همچنین معادن سنگ آهن Andrade و Serra Azul در آن مناطق واقع شده‌اند. بخش اروپا نیز کارخانه‌های تولید محصولات تخت و طویل، لوله و پروفیل و محصولات پایین‌دست دیگر دارد و معادن سنگ آهن بوسنی و هرزگوین را نیز شامل می‌شود. بخش ACIS شامل کارخانه‌های تولید محصولات تخت و طویل و لوله‌ای قزاقستان، اوکراین و آفریقای جنوبی است. همچنین شامل معادن سنگ آهن اوکراین و معادن سنگ آهن و زغال‌سنگ قزاقستان می‌شود.

تولید فولاد خام بخش نفتا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۲.۱ میلیون تن در سه ماهه اول ۲۰۲۲ با ۱.۶ درصد کاهش به دلیل و تعمیر و نگهداری در مکزیک و کانادا به ۲.۰ میلیون تن رسید. درآمد عملیاتی بخش نفتا نیز در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ به ۸۱۷ میلیون دلار رسید. همچنین تولید فولاد خام بخش برزیل با ۱.۵ درصد افزایش به ۳.۱ میلیون تن در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ در مقایسه با ۳.۰ میلیون تن در سه ماهه اول ۲۰۲۲ و ۳.۲ میلیون تن در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ افزایش یافت. درآمد عملیاتی برزیل نیز در فصل دوم سال ۲۰۲۲ برابر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود.

تولید فولاد خام بخش اروپا با کاهش ۴.۹ درصدی به ۸.۳ میلیون تن در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ در مقایسه با ۸.۷ میلیون تن در سه ماهه اول ۲۰۲۲ رسید. تولید در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ نسبت به سه ماهه اول ۲۰۲۲ به دلیل تعدیل تولید در پی کاهش تقاضا در آیزنهوتن اشتات کاهش یافته است. همین عوامل و تاثیر اضافی واکنش‌ها به قیمت‌های انرژی بالاتر منجر به کاهش ۱۰.۶ درصدی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ در مقایسه با سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱ شد. درآمد عملیاتی بخش اروپا نیز در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ برابر ۲ میلیارد دلار بود.

تولید فولاد خام بخش ACIS در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ با ۴۸.۶ درصد کاهش به ۱.۳ میلیون تن در مقایسه با ۲.۵ میلیون تن در سه ماهه اول ۲۰۲۲ رسید که عمدتا به دلیل کاهش مداوم تولید در اوکراین و تاثیرات ناشی از اعتصابات ۲ هفته‌ای کارگری و مسایل لجستیک در آفریقای جنوبی بود. یکی از سه کوره بلند در اوکراین، کوره بلند شماره ۶ که تقریبا ۲۰ درصد ظرفیت Kryvyi Rih است، در ۱۱ آوریل ۲۰۲۲ مجددا راه‌اندازی شد. همچنین در این منطقه، تولید سنگ آهن به طور پیوسته به میزان حدود ۵۵ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

اساس و مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر چشم‌انداز آرسلورمیتال

فشارهای تورمی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تشدید شد و باعث اختلال قابل توجهی برای فعالیت‌های اقتصادی شده است. تاثیرات بر اعتماد مصرف‌کننده و کسب‌وکار منجر به کاهش تقاضای واقعی می‌شود که با کاهش فعالیت‌های صنعتی تشدید شده است و در نتیجه تقاضای ظاهری کمتر از سطح تقاضای واقعی و عادی شدن عرضه فولاد است. محدودیت‌های عرضه انرژی یک خطر جدی اما نامشخص برای فعالیت‌های اقتصادی در اروپا است.

این شرکت ریسک‌های بالقوه کاهشی را برای پیش‌بینی‌های تقاضای ارایه شده در نتایج سه ماهه اول ۲۰۲۲، به ویژه برای پیش‌بینی تقاضا در اروپا، با توجه به ریسک‌های عرضه گاز و همچنین در چین ریسک‌های مربوط به تاثیر محدودیت‌های مرتبط با کووید، در نظر می‌گیرد. آرسلورمیتال با توجه به ظرفیت عمدتا مبتنی بر کوره بلند در ۹ کشور اتحادیه اروپا، چندان نگرانی مهمی درباره عدم قطعیت در مورد عرضه گاز اروپا برای تولید و عرضه نخواهد داشت.

مطابق پیش‌بینی چشم‌انداز بنیادی بلندمدت فولاد مثبت است. تمرکز چین بر کربن‌زدایی و حذف تخفیف مالیات بر ارزش افزوده در صادرات فولاد امیدبخش است. اقدامات دولت‌ها برای محافظت در برابر تهدیدات تجارت ناعادلانه نیز همین‌طور است. همچنین توجه به این امر ضروری است که فولاد نقش حیاتی در چرخه اقتصاد و کربن‌زدایی خواهد داشت و هیچ جایگزینی ندارد.

میزان تولید فولاد خام در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود و با افت میانگین فصلی ۴ درصدی به حدود ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. میزان تولید فولاد در شرکت آرسلورمیتال در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سه ماهه اول ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد افت داشت.

تولید فولاد خام بخش ACIS در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ با ۴۸.۶ درصد کاهش به ۱.۳ میلیون تن در مقایسه با ۲.۵ میلیون تن در سه ماهه اول ۲۰۲۲ رسید که عمدتا به دلیل کاهش مداوم تولید در اوکراین و تاثیرات ناشی از اعتصابات ۲ هفته‌ای کارگری و مسایل لجستیک در آفریقای جنوبی بود.