شرکت Grupo Mexico اولین تولیدکننده مس در مکزیک و دومین تولیدکننده مولیبدن در جهان

به‌طور کلی Grupo Mexico از سودآورترین شرکت‌های کشور مکزیک محسوب می‌شود و از این منظر جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. این شرکت در حدود ۱۴ معدن و نزدیک به ۵۲ واحد ذوب در کشورهای مکزیک، پرو، آمریکا، آرژانتین، شیلی، اکوادور و اسپانیا در حال فعالیت است.

در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۷ درصد از درآمد این شرکت به محصولات مسی اختصاص داشت. پس از مس، مولیبدن با سهم ۱۱ درصد مهم‌ترین محصول تولیدی شرکت Grupo Mexico محسوب می‌شود. در این سال درآمد شرکت از بخش تولیدات معدنی حدود ۹.۳ درصد کاهش یافت. علت اصلی این امر کاهش نسبی تولید و کاهش قیمت جهانی مس و مولیبدن اعلام شده است.

شرکت Grupo Mexico از بزرگترین تولیدکنندگان مس معدنی در جهان به‌شمار می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مکزیکوسیتی در کشور مکزیک واقع شده است. به‌طور کلی Grupo Mexico از سودآورترین شرکت‌های کشور مکزیک محسوب می‌شود و از این منظر جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. از طرفی، این شرکت دومین تولیدکننده بزرگ مولیبدن در جهان به‌شمار می‌رود.

این شرکت در حدود ۱۴ معدن و نزدیک به ۵۲ واحد ذوب در کشورهای مکزیک، پرو، آمریکا، آرژانتین، شیلی، اکوادور و اسپانیا در حال فعالیت است و بزرگترین شرکت معدنی در کشورهای مکزیک و پرو محسوب می‌شود. به‌طور کلی شرکت Grupo Mexico چهارمین تولیدکننده بزرگ مس معدنی در جهان به‌شمار می‌رود و عمده مس استخراج شده از معادن این شرکت به صورت کنسانتره عرضه می‌شوند. در سال ۲۰۲۱ سهم تولیدات مس این شرکت از کل تولید جهانی حدود ۵ درصد برآورد شده است. علاوه بر مس، شرکت Grupo Mexico در زمینه تولید موادی از قبیل مولیبدن، نقره، روی، سولفوریک اسید، طلا، سلنیوم و قلع نیز فعالیت دارد.

گفتنی است که این شرکت علاوه بر استخراج معادن، در زمینه‌های حمل و نقل و زیرساخت فعالیت نیز دارد. شبکه ریلی شرکت Grupo Mexico بزرگترین شبکه ریلی کشور مکزیک به‌شمار می‌رود. حدود ۱۱ هزار و ۱۳۰ کیلیومتر خط ریلی این شرکت در ۲۴ منطقه از کشور مکزیک، فلوریدا و تگزاس در کشور آمریکا کشیده شده است. از این شبکه ریلی به منظور جابجایی انواع محصولات کشاورزی و سایر مواد استفاده می‌شود؛ همچنین این خط ریلی امکان استفاده مسافربری نیز دارد.

از ابتدای شروع فعالیت تا به امروز بیش از ۲۰۰ پروژه در صنعت زیرساخت توسط این شرکت به بهره‌برداری رسیده است. در سال‌های اخیر عمده این پروژه‌های زیرساخت در زمینه احداث منابع انرژی تجدیدپذیر صورت می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احداث توربین‌های بادی اشاره کرد. هم‌چنین ساخت بزرگراه Salamanca-Leon از دیگر پروژه‌های اتمام یافته این شرکت در کشور مکزیک به‌شمار می‌رود.

سهم قابل توجه کشور مکزیک در درآمد شرکت

در سال ۲۰۲۲ درآمد شرکت Grupo Mexico حدود ۱۳.۸ میلیارد دلار برآورد شد که تقریبا ۷۹ درصد از این مقدار از تولیدات معادن به دست آمد. در این سال حدود ۱۹ درصد از درآمد به خدمات حمل و نقل و مابقی به بخش زیرساخت اختصاص داشت. در سال ۲۰۲۲ درآمد شرکت از بخش تولیدات معدنی حدود ۹.۳ درصد کاهش یافت. علت اصلی این امر کاهش نسبی تولید و کاهش قیمت جهانی مس و مولیبدن اعلام شده است. با توجه به پیش‌بینی افزایش نسبی قیمت این دو فلز در سال آتی، این شرکت انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ بتواند درآمد خود را از بخش تولیدات معدنی افزایش دهد.

به‌طور کلی می‌توان گفت با پایان کووید-۱۹ و محدودیت‌های آن، تقاضا برای شبکه حمل و نقل شرکت Grupo Mexico در این سال با رشد مواجه بود. در سال ۲۰۲۲ درآمد بخش حمل و نقل حدود ۷.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که از مهم‌ترین دلایل این امر می‌توان به افزایش تقاضای این بخش در کشور آمریکا اشاره کرد.

در نمودار ۱ درآمد شرکت Grupo Mexico در سال ۲۰۲۲ به تفکیک جغرافیا و نوع محصول آورده شده است. در این سال کشور مکزیک به تنهایی سهم ۳۴ درصدی از کل درآمد شرکت را در اختیار داشت و پس از آن قاره آمریکای شمالی با سهم ۲۴ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. گفتنی است که عمده درآمد شرکت از این قاره به معادن و واحدهای ذوب کشور آمریکا محدود است. هم‌چنین در بخش آمریکای جنوبی کشور پرو بیشترین سهم از درآمد را داشت که طبیعتا علت این امر به وجود معادن بزرگ مس این شرکت در این کشور باز می‌گردد.

همان‌طور که در نمودار ۱ قابل مشاهده است، حدود ۷۷ درصد از درآمد این شرکت به محصولات مسی اختصاص دارد. پس از مس، مولیبدن با سهم ۱۱ درصد مهم‌ترین محصول تولیدی شرکت Grupo Mexico است. به گزارش این شرکت در سال ۲۰۲۲ حجم تولید مولیبدن نزدیک به ۲۶ هزار و ۳۰۰ تن بود. سهم فلزات گران‌بها شامل طلا و نقره از درآمد در مجموع ۵ درصد بود. هم‌چنین در این سال حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن اسید سولفوریک در این شرکت تولید شد و مقدار درآمد حاصل از فروش آن حدود ۳۷۴ هزار دلار اعلام شد.

شروع بهره‌برداری از El Arco از سال ۲۰۲۸

در نمودار زیر تناژ تولید مس شرکت Grupo Mexico در ۴ سال گذشته آورده شده است. میانگین حجم تولید مس این شرکت در ۴ سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۵ هزار تن بود. به‌طور کلی از سال ۲۰۱۹ روند تولید مس این شرکت نزولی بود و سالانه حدود ۳۷ هزار و ۴۰۰ تن کاهش یافت. در سال ۲۰۲۲ حجم تولید مس معدنی این شرکت به حدود یک میلیون تن رسید که تقریبا ۷ درصد نسبت به سال قبل افت پیدا کرد.

طبق گزارش شرکت Grupo Mexico مهم‌ترین پروژه معدنی این شرکت در منطقه El Arco در کشور مکزیک واقع شده است که ظرفیت تولید مس آن سالانه حدود ۱۹۰ هزار تن و ظرفیت تولید طلا سالانه حدود ۱۰۰ هزار اونس تخمین زده شده است. حجم سرمایه‌گذاری این پروژه نزدیک به ۹ میلیارد دلار اعلام شده و انتظار می‌رود این معدن در سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری برسد. هم‌چنین عمر این معدن حدود ۴۰ سال تخمین زده شده است.

از پروژه‌های مهم این شرکت در سایر کشورها می‌توان به پروژه Michiquillay در کشور پرو اشاره کرد. انتظار می‌رود این پروژه تا سال ۲۰۲۹ آماده بهره‌برداری باشد. حجم سرمایه‌گذاری این پروژه تقریبا ۳.۱ میلیارد دلار و حجم تولید مس آن سالانه حدود ۲۶۹ هزار تن برآورد شده است.

از ابتدای شروع فعالیت تا به امروز بیش از ۲۰۰ پروژه در صنعت زیرساخت توسط این شرکت به بهره‌برداری رسیده است. در سال‌های اخیر عمده این پروژه‌های زیرساخت در زمینه احداث منابع انرژی تجدیدپذیر صورت می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احداث توربین‌های بادی اشاره کرد. هم‌چنین ساخت بزرگراه Salamanca-Leon از دیگر پروژه‌های اتمام یافته این شرکت در کشور مکزیک به‌شمار می‌رود.

طبق گزارش شرکت Grupo Mexico مهم‌ترین پروژه معدنی این شرکت در منطقه El Arco در کشور مکزیک واقع شده است که ظرفیت تولید مس آن سالانه حدود ۱۹۰ هزار تن و ظرفیت تولید طلا سالانه حدود ۱۰۰ هزار اونس تخمین زده شده است. حجم سرمایه‌گذاری این پروژه نزدیک به ۹ میلیارد دلار اعلام شده و انتظار می‌رود این معدن در سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری برسد.