تاثیر افزایش قیمت نیکل بر سودآوری Nornickel

تولید نیکل شرکت Nornickel طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ روندی نزولی داشته و از میزان ۲۲۵ هزار تن در سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۱۹ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسیده است. محدودیت‌های تولید در شرکت موجب شده تولید نیکل کاهش یابد.کم‌ترین میزان تولید در سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاده که معادل ۱۹۰ هزار تن بوده است.

درآمد شرکت Nornickel طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ افزایش داشته و از ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۱۷ میلیارد دلار در سال۲۰۲۲ رسیده است. شایان ذکر است که حدود ۲۴ درصد از درآمد کل شرکت مختص درآمد حاصل از فروش نیکل بوده است. در دو سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ افزایش قیمت به‌ترتیب حدود ۳۴ و ۳۸ درصدی به‌دلیل کسری نیکل در بازار بوده است.

شرکت Nornickel شرکتی فعال و پیشرو در حوزه استخراج معادن و فلزات در روسیه است؛ همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل با عیار بالا در جهان و تولیدکننده عمده پلاتین و مس است. این شرکت تولید محصولات دیگری مانند کبالت، رودیوم، نقره، طلا، ایریدیوم، رتنیوم، سلنیوم و تلوریم را نیز در دست دارد. می‌توان گفت که تمرکز اصلی شرکت در حوزه تولید و ذوب نیکل و پالادیوم است و یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر مس در دنیا نیز به‌شمار می‌رود.

دفتر مرکزی شرکت در روسیه شهر مسکو واقع شده است. همچنین دارایی‌های مولد شرکت در روسیه، آفریقای جنوبی و فنلاند قرار دارند. زمینه کاری این شرکت زمین‌شناسی و اکتشاف، استخراج و تولید معدنی فلزات غیرآهنی و گرانبها و همچنین تدارکات و فروش است.

شرکت Nornickel علاوه‌بر تولید، شبکه فروش جهانی در روسیه، چین، هنگ کنگ، آمریکا و سوییس را در دست دارد و دارای انواع گسترده‌ای از دارایی‌های مرتبط با تحقیق و توسعه، شرکت سوخت و انرژی، شرکت حمل و نقل شامل بندر دریایی، ناوگان دریایی باری منحصر به فرد قطب شمال و غیره است. سهم شرکت از بازار جهانی نیکل با عیار بالا و پالادیوم به ترتیب معادل ۱۷ و ۳۸ درصد است که در رتبه اول جهانی واقع شده‌اند. همچنین دارای سهم ۱۰ درصدی و ۶ درصدی پلاتین و نیکل اولیه است.

شرکت Nornickel 3 بخش با نام‌های KOLA (از جمله HARJAVALTA OY)، NORILSK، TARNS-BAIKAL را در اختیار دارد که هرکدام به‌ترتیب دارای ۱، ۷ و ۲ معدن هستند و در روسیه و فنلاند واقع شدند. این شرکت در دو بخش KOLA و NORILSK دارای ذخیره ۱ میلیون و ۱۲۷ هزار تنی و ۷ معدن است که به‌دلایلی همچون مواد معدنی ارزشمند در سنگ معدن، محتوای بالای آن‌ها و عمر ذخیره گسترده منحصر به فرد است. میزان ذخیره به تفکیک مواد معدنی بدین صورت است که ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن نیکل، ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن مس و ۱۶۵ میلیون انس گروه فلزات پلاتین است. همچنین ۴ واحد کنسانتره‌سازی و ۳ کارخانه ذوب را به خود اختصاص داده است. این شرکت در آفریقای جنوبی مالک ۵۰ درصدNkomati  است که یک معدن نیکل با همین نام را نیز اداره می‌کند که به‌دلیل پایان یافتن عملیات معدن در سال ۲۰۱۹ تصمیم به تعطیلی پروژه گرفتند و سرانجام در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ تحت مراقبت و نگه‌داری قرار گرفت.

کاهش تولید نیکل و افزایش قیمت نیکل

در نمودار ۱ میزان تولید نیکل شرکت Nornickel، طی چهار سال متوالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ قابل مشاهده است.

همانطور که در جدول ۱ قابل مشاهده است که تولید نیکل شرکت  Nornickelروندی نزولی را در ۴ سال متوالی طی کرده است؛ این شرکت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بیش‌ترین تولید با میزان ۲۲۵ و ۲۳۳ هزار تن به ثبت رسانده است. در سال ۲۰۲۱ تولید نیکل با میزان ۱۹۰ هزار تن کم‌ترین میزان تولید بوده است و از دلایل آن می‌توان به محدودیت‌های تولید اشاره کرد که موجب کاهش ۲۲ درصدی تولید در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ شده است. در سال ۲۰۲۲ با ۱۵ درصد افزایش، تولید به میزان ۲۱۹ هزار تن رسیده است. مطابق با پیش‌بینی گزارش سالانه این شرکت در سال ۲۰۲۳ بین ۲۰۴ تا ۲۱۴ هزار تن نیکل تولید خواهد شد.

در نمودار ۲ درآمد کل و حاشیه سود شرکت Nornickel در طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ ارایه شده است.

مطابق با نتایج ارایه شده در نمودار ۲ و اطلاعات منتشر شده توسط شرکت Nornickel درآمد خالص شرکت در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۱ درصد افزایش یافته و از میزان حدود ۱۴ میلیارد دلار به ۱۸ میلیارد دلار رسیده است و در سال ۲۰۲۲ کاهش درآمد شرکت موجب شده که درآمد معادل ۱۷ میلیارد دلار باشد.

درآمد شرکت Nornickel در ۴ سال اخیر روندی افزایشی را طی کرده است و این شرکت بیش‌ترین درآمد را در سال ۲۰۲۱ داشته است که دلیل اصلی آن افزایش ۳۴ درصدی قیمت نیکل به‌دلیل کسری نیکل در بازار بوده است. همچنین در سال ۲۰۲۲ افزایش ۳۸ درصدی قیمت نیکل اتفاق افتاده که به‌دلیل کسری نیکل در سال ۲۰۲۱ بوده و موجب شده است قیمت به بالاترین حد خود در ۱۱ سال گذشته برسد و همین امر مسبب کاهش تقاضا شده و به‌دنبال آن درآمد شرکت نیز نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

شرکت Nornickel در ۴ سال مورد بررسی حدود ۲۴ درصد از کل درآمد خود را از درآمد حاصل از فروش نیکل کسب کرده است. به‌طوری که با توجه به آمار منتشر شده در گزارش سالانه ۲۰۲۱ این شرکت، حدود ۴ میلیارد دلار از ۱۸ میلیارد دلار درآمد شرکت مختص درآمد بخش نیکل بوده است.

حاشیه سود (با احتساب سود قبل از کسر بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) در سال ۲۰۱۹، ۵۸ درصد بوده و سپس در سال ۲۰۲۰ به ۴۹ درصد کاهش یافته است و در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۱۰ درصدی مقدار ۵۹ درصد را ثبت کرده است و در نهایت در سال ۲۰۲۲ این حاشیه سود معادل ۵۲ درصد شده است. سود EBITDA با افزایش ۳۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰، از میزان حدود ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به میزان ۱۰ میلیون و۵۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است. روند سود طی ۴ سال اخیر افزایشی بوده است و از میزان ۷.۹ میلیارد دلار به میزان ۸.۷ میلیارد دلار رسیده است. در سال ۲۰۲۱ که با افزایش سود ۳۶ درصدی مواجه شده و میزان ۱۰ میلیارد دلار سود دست یافته است.

این شرکت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بیش‌ترین تولید با میزان ۲۲۵ و ۲۳۳ هزار تن به ثبت رسانده است. در سال ۲۰۲۱ تولید نیکل با میزان ۱۹۰ هزار تن کم‌ترین میزان تولید بوده است و از دلایل آن می‌توان به محدودیت‌های تولید اشاره کرد که موجب کاهش ۲۲ درصدی تولید در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ شده است.

این شرکت بیش‌ترین درآمد را در سال ۲۰۲۱ داشته است که دلیل اصلی آن افزایش ۳۴ درصدی قیمت نیکل به‌دلیل کسری نیکل در بازار بوده است. همچنین در سال ۲۰۲۲ افزایش ۳۸ درصدی قیمت نیکل اتفاق افتاده که به‌دلیل کسری نیکل در سال ۲۰۲۱ بوده و موجب شده است قیمت به بالاترین حد خود در ۱۱ سال گذشته برسد.