کاهش چشمگیر موجودی انبار نیکل در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲

روند قیمتی شمش نیکل در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ افزایشی بوده است. قیمت شمش نیکل به جز ۲ ماه فصل دوم که کاهشی بوده در فصل ابتدایی تا ماه آوریل و فصول سوم و چهارم افزایشی بوده است. موجودی شمش نیکل روندی کاهشی را تا پایان سال ۲۰۲۲ طی کرده است.

روند قیمتی شمش نیکل در بورس آتی شانگهای سال ۲۰۲۲ در مجموع افزایشی بوده است. اگرچه در تمام ماه‌های سال افزایش قیمت رخ داده اما در سه ماه مه، ژوئن و ژوییه کاهش قیمت رخ داده است. موجودی شمش نیکل در این بورس با افزایش مواجه شده است. در فصل نخست و ماه ابتدایی فصل دوم سال موجودی افزایش یافته و در دو ماه مه و ژوئن موجودی کاهش یافته است و در  فصل سوم و چهارم سال میزان موجودی کاهش و افزایش را تجربه کرده است.

شمش نیکل یکی از مواد پرمصرف و کاربردی در صنایع کوچک و بزرگ است. تولید سوپرآلیاژها و مصارف آبکاری و پوشش‌دهی فلزات از مهمترین کاربردهای این محصول است. همچنین در ساخت تجهیزات و سلاح‌ها نیز کاربرد دارد. اما یکی از مهم‌ترین عیب‌ این محصول و سوپر آلیاژها قیمت بالای آن است که موجب خواهد شد کاربرد آن محدود شود از این رو زمانی از این فلز استفاده خواهد شد که فلز جایگزین ارزان دیگری که بتواند انتظارات را برآورده کند در دسترس نباشد. این محصول در اکثر باتری‌های قابل شارژ بخش ضروری را تشکیل داده و مصرف قابل توجهی دارد.

موجودی انبار در بورس آتی شانگهای، فاصله قابل توجهی با موجودی این فلز در انبار بورس فلزات لندن دارد. قیمت شمش نیکل طی سال ۲۰۲۲ در بورس آتی شانگهای و بورس فلزات لندن روند نسبتا یکسانی را طی کرده است. همچنین موجودی انبار در بورس فلزات لندن بیشتر از بورس آتی شانگهای است. اما قیمت در هر دو بورس محدوده یکسانی را طی کرده‌ است.

افزایش قیمت در پی کاهش موجودی انبار بورس فلزات لندن

تغییرات موجودی انبار و قیمت شمش نیکل در بورس فلزات لندن سال ۲۰۲۲ در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

مطابق با نمودار ۱ موجودی و قیمت شمش نیکل در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ به صورت ماهانه بررسی شده و قابل مشاهده است که موجودی شمش نیکل در مجموع روندی کاهشی داشته؛ اگرچه در فصل نخست کاهش را تجربه کرده و در فصل دوم تقریبا ثابت مانده است، اما کاهش مجدد در فصل سوم سال موجب شده تا موجودی انبار شمش نیکل در بورس فلزات لندن در پایان سپتامبر، حدود ۴۵ درصد کاهش نسبت به موجودی انبار ژانویه داشته باشد. در فصل پایانی سال روندی تقریبا یکنواخت را طی کرده است و در نهایت در پایان سال ۲۰۲۲، میزان موجودی شمش نیکل در انبار بورس فلزات لندن معادل ۵۳ هزار و ۸۳۹ تن شده است. کمترین مقدار شمش نیکل در موجودی انبار بورس فلزات لندن، در نوامبر حدود ۵۰ هزار تن و بیشترین مقدار در ژانویه حدود ۹۶ هزار تن به ثبت رسیده است.

شمش نیکل در بورس فلزات لندن در طی سال ۲۰۲۲ با افزایش قیمت مواجه شده است. در حالی که در فصل دوم و سوم روند کاهشی را تجربه کرده است؛ به طوری که از میزان ۳۳ هزار و ۲۹۸ دلار در هر تن در ماه آوریل به میزان ۲۲ هزار و ۶۸۲ دلار در هر تن در ماه سپتامبر رسیده است. در فصل چهارم سال افزایش قیمت شمش نیکل اتفاق افتاده است به‌طوری که از میزان ۲۱ هزار و ۹۳۶ دلار در هر تن به میزان ۲۸ هزار و ۸۵۴ دلار در هر تن رسیده است. اگرچه در مجموع در طی ما‌ه‌های آوریل تا دسامبر کاهش قیمت رخ داده اما در فصل سوم و چهارم سال افزایش نیز رخ داده است. کمینه قیمت شمش نیکل در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ مربوط به ماه ژوییه با قیمت ۲۱ هزار و ۴۸۳ دلار در هر تن است. همچنین در ماه آوریل بیشینه قیمت شمش نیکل با میزان ۳۳ هزار و ۲۹۸ دلار در هر تن به ثبت رسیده است.

در بورس فلزات لندن سال ۲۰۲۲ کاهش موجودی در پی افزایش تقاضا به وجود آمده که موجب کاهش قیمت نیز شده است. برخلاف ۳ ماه نخست سال، از ماه آوریل تا ژوییه با کاهش موجودی، کاهش قیمت رخ داده که ناشی از کاهش تقاضا بوده است. در ۲ ماه اوت و سپتامبر کاهش موجودی و افزایش قیمت به دلیل کاهش عرضه نیز ثبت شده است. در فصل ابتدایی و پایانی سال، کاهش قیمت به‌دلیل افزایش موجودی رخ داده است.

متوسط قیمت و موجودی ماهانه شمش نیکل در بورس شانگهای

روند متوسط ماهانه قیمت و موجودی شمش نیکل در بورس شانگهای سال ۲۰۲۲ در نمودار ۲ قابل مشاهده است.

مطابق با نتایج ارایه شده در نمودار ۲ قابل مشاهده است که موجودی شمش نیکل در بورس شانگهای سال ۲۰۲۲ با افت مواجه شده است. در فصل نخست با افزایش موجودی از سطح ۴ هزار و ۱۰۳ تن به سطح ۶ هزار و ۷۱۷ تن رسیده است. در فصل دوم سال، ماه آوریل نسبت به ماه مارس افزایش داشته و سپس با کاهش ۴ هزار تن، میزان موجودی انبار ۲ هزار و ۸۵۷ تن در ماه ژوین به ثبت رسیده است. سه ماهه سوم سال اگرچه در ابتدا با کاهش مواجه شده، اما ماه اوت و سپتامبر نسبت به ماه ژوییه افزایش را تجربه کرده‌اند و میزان موجودی معادل ۳ هزار و ۱۷۳ تن شده است. در فصل پایانی سال افزایش موجودی و سپس کاهش موجودی قابل مشاهده است.

بیشینه میزان موجودی بورس شانگهای و قیمت سال ۲۰۲۲ در ماه آوریل میزان ۷ هزار و ۴۳۶ تن و ماه آوریل ۳۴ هزار و ۹۵۹ دلار بر تن را تجربه کرده است. همچنین کمترین میزان موجودی مربوط به ماه ژوییه بوده که ۱ هزار و ۷۸۱ تن و قیمت ۲۴ هزار و ۵۴۱ دلار بر تن به ثبت رسیده است.

روند قیمت شمش نیکل در معاملات بورس شانگهای افزایشی بوده است. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا ماه آوریل افزایش قیمت رخ داده است. از ماه مه تا ژوییه افت قیمت تا میزان ۲۴ هزار دلار به ازای هر تن به ثبت رسیده است. در ۲ ماه متوالی اوت و سپتامبر و فصل چهارم سال مجدد با افزایش قیمت مواجه شده و در نهایت به میزان ۳۱ هزار و ۴۴ دلار به ازای هر تن رسیده است.

در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ افزایش موجودی و قیمت با شیب تقریبا یکسانی رخ داده است؛ که افزایش قیمت به دلیل جبران هزینه‌های ناشی از نگه‌داری موجودی در انبار است. در ماه مه، ژوین و ژوییه افزایش تقاضا موجب افت موجودی با نرخ رشد ۷۶ درصد شده و قیمت نیز با شیب کندی کاهش یافته است. ماه اوت افزایش ۱۴ درصدی موجودی میزان ۳ هزار و ۷۳۱ تن را به ثبت رسانده است. ماه سپتامبر کاهش موجودی و افزایش قیمت در پی افزایش تقاضا به وجود آمده است. در ۳ ماه آخر سال کاهش قیمت در پی افزایش موجودی و کاهش تقاضا به وجود آمده است.

کمینه قیمت شمش نیکل در بورس فلزات لندن سال ۲۰۲۲ مربوط به ماه ژوییه با قیمت ۲۱ هزار و ۴۸۳ دلار در هر تن است. همچنین در ماه آوریل بیشینه قیمت شمش نیکل با میزان ۳۳ هزار و ۲۹۸ دلار در هر تن به ثبت رسیده است. کاهش موجودی در پی افزایش تقاضا به وجود آمده که موجب کاهش قیمت نیز شده است.

بیشینه میزان موجودی بورس شانگهای و قیمت سال ۲۰۲۲ در ماه آوریل میزان ۷ هزار و ۴۳۶ تن و ماه آوریل ۳۴ هزار و ۹۵۹ دلار بر تن را تجربه کرده است. همچنین کمترین میزان موجودی مربوط به ماه ژوییه بوده که ۱ هزار و ۷۸۱ تن و قیمت ۲۴ هزار و ۵۴۱ دلار بر تن به ثبت رسیده است.