بازیافت حدود ۱،۱ میلیون تن قراضه مس در شرکت آروبیس

به‌طور کلی رشد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان نیازمند افزایش حجم تولید فلز مس است. به‌ازای تولید هر یک مگاوات انرژی برق از پنل‌های خورشیدی به‌طور متوسط حدود ۷ تن مس مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید هر ۳ مگاوات برق تولیدشده از توربین‌های بادی، به حدود ۴،۷ تن مس نیازمند است.

شرکت آروبیس از تولیدکنندگان مهم محصولات مسی مانند کاتد و مفتول در اروپا به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر آروبیس از شرکت‌های پیشرو در زمینه بازیافت مس محسوب می‌شود. در سال مالی ۲۲/۲۰۲۱ حدود ۱،۱ میلیون تن قراضه و ضایعات مسی در تولید مورد استفاده قرار گرفت و بیش از ۴۵ درصد از ماده اولیه تولید کاتد مس از ضایعات تامین شد.

شرکت آروبیس بزرگترین تولیدکننده مس در اروپا و بزرگترین بازیافت‌کننده مس در دنیا است که از حدود ۱۵۰ سال پیش در زمینه تولید فلز مس فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی شرکت آروبیس در کشور آلمان واقع شده است. این شرکت به‌طور یکپارچه در حال تولید بلیستر، کاتد مس و محصولات پایین‌دست این صنعت مانند سیم و مفتول مسی، پروفیل، کارنشده‌ و محصولات تخت مس است. این شرکت از تولیدکنندگان مهم مفتول مس در اروپا محسوب می‌شود. در سال مالی ۲۲/۲۰۲۱ حجم تولید مفتول مسی در این شرکت حدود ۸۸۰ هزار تن اعلام شد که نسبت به دوره قبل حدود ۱،۳ درصد افزایش پیدا کرد.

واحد ذوب (Smelt) هامبورگ در کشور آلمان که در جایگاه سومین واحد ذوب بزرگ جهان قرار دارد، متعلق به شرکت آروبیس است. در سال ۲۰۲۲ ظرفیت تولید این واحد حدود ۴۵۰ هزار تن اعلام شد. واحد Pirdop از دیگر واحدهای ذوب مهم شرکت آروبیس است که در کشور بلغارستان قرار دارد که حدود ۹۹،۸ درصد از سهام آن در اختیار این شرکت قرار دارد. ظرفیت تولید واحد ذوب Pirdop حدود ۴۰۰ هزار تن است و شانزدهمین واحد ذوب بزرگ جهان محسوب می‌شود. از دیگر واحدهای مهم شرکت آروبیس می‌توان به OLEN، Richmond، Beerse و Finland اشاره کرد که در تولید محصولات مسی و بازیافت مشغول به فعالیت هستند.

این شرکت علاوه بر مس، محصولات متنوع دیگری مانند طلا، نقره، سرب، تلوریوم، سیلیکات آهن، دی اکسید تلوریوم، آلیاژ سرب و بیسموت، آلیاژ سرب و آنتیموان و سلنیوم تولید می‌کند. از طرفی سولفوریک اسید که به عنوان محصول جانبی در این شرکت تولید می‌شود، از مهم‌ترین محصولات این شرکت برشمرده می‌شود.

به‌طور کلی تولیدات مس این شرکت از دو روش ذوب و بازیافت به دست می‌آید. بخش ذوب شامل فرآوری کنسانتره و تولید محصولاتی مانند مفتول، کاتد، سیم، کارنشده، ورق، سولفوریک اسید و سیلیکات آهن است. بخش بازیافت شامل تمامی فعالیت‌های بازیافت ضایعات، مواد ارگانیک و غیر ارگانیک حاوی فلز و پسماندهای صنعتی است. طبق گزارش شرکت آروبیس، باتری لیتیومی یکی از محصولات مهمی است که در این شرکت مورد بازیافت قرار می‌گیرد. در سال مالی ۲۲/۲۰۲۱ حدود ۱،۱ میلیون تن قراضه و ضایعات مسی در تولید مورد استفاده قرار گرفت و بیش از ۴۵ درصد از ماده اولیه تولید کاتد مس از ضایعات تامین شد.

افزایش درآمد به بیش از ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو

در نمودار ۱ حجم تولید کاتد مس شرکت آروبیس از سال مالی ۱۸/۲۰۱۷ آورده شده است. طبق گزارش این شرکت، نوسان قیمت جهانی مس یکی از مهم‌ترین دلایل تغییرات حجم تولید کاتد محسوب می‌شود. در سال مالی ۲۱/۲۰۲۰ حجم تولید کاتد مس حدود یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن برآورد شد که نسبت به سال مالی قبل از خود حدود ۷،۴ درصد افزایش پیدا کرد. در سال مالی ۲۲/۲۰۲۱ حجم تولید کاتد در سطح مشابهی نسبت به سال ۲۱/۲۰۲۰ قرار گرفت. بر اساس اطلاعات گزارش‌های مالی، شرکت آروبیس در نظر دارد تا اقداماتی به‌منظور افزایش بهره‌وری و تولید در واحد Lunen انجام دهد. در نتیجه این شرکت پیش‌بینی کرده است که تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ حجم تولید کاتد مس روند نزولی داشته باشد.

در سال مالی ۲۲/۲۰۲۱ درآمد شرکت آروبیس بیش از ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو اعلام شد که تقریبا ۱۲ درصد نسبت به سال قبل رشد پیدا کرد. می‌توان گفت افزایش فروش مفتول مسی در این سال نسبت به دوره قبل مهم‌ترین دلیل رشد درآمد شرکت آروبیس بود. حدود ۷ میلیارد و ۴۴۰ میلیون یورو از کل درآمد شرکت در این سال از فروش سیم و مفتول مسی به دست آمد که تقریبا ۴۰ درصد از کل درآمد را شامل شد.

پس از سیم و مفتول، فلزات گران‌بها با سهم ۱۹ درصد بیشترین درآمدزایی را برای شرکت آروبیس در این سال داشتند. درآمد شرکت از فروش کاتد مس نیز حدود ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون یورو برآورد شد که سهم ۱۵ درصدی از کل درآمد را به خود اختصاص داد. در این سال کارنشده‌ها و پروفیل مسی هرکدام حدود ۹ درصد از سهم درآمد را به خود اختصاص دادند.

کاهش ۲،۶ درصدی انتشار کربن در سال مالی ۲۲/۲۰۲۱

با توجه به اهمیت بالای مسائل زیست محیطی، شرکت آروبیس قصد دارد تا مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در معاهده پاریس حجم انتشار کربن خود را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند. آروبیس از شرکت‌های پیشرو در زمینه کاهش انتشار کربن به‌شمار می‌رود. این شرکت از جمله شرکت‌های فعال در صنعت مس با کمترین حجم انتشار کربن محسوب می‌شود.

در سال مالی ۲۲/۲۰۲۱ حجم انتشار کربن نوع ۱ و ۲ (Scope 1&2) شرکت آروبیس حدود ۱ میلیون و ۶۰۵ هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه قبلی حدود ۲،۶ درصد کاهش پیدا کرد. مقدار انتشار کربن نوع ۳ (Scope 3) نیز حدود ۶ میلیون و ۱۸۱ هزار تن بود که تقریبا ۳،۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرد.

شرکت آروبیس در نظر دارد تا از سال ۲۰۲۳ بخش قابل توجهی از انرژی برق مورد نیاز واحد Olen در بلژیک را از طریق توربین‌های بادی تامین کند. در این راستا، قراردادی ۱۰ ساله بین آروبیس و شرکت Eneco به امضا رسیده است. با شروع بهره‌برداری از این پروژه، انتظار می‌رود حجم انتشار کربن سالانه شرکت حدود ۴۲ هزار تن کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر شرکت آروبیس در حال سرمایه‌گذاری بر روی احداث کارخانه‌ای جدید در ایالت جورجیای آمریکا است که این کارخانه تا نیمه اول سال ۲۰۲۴ به بهره‌برداری خواهد رسید. با شروع به کار این کارخانه، شرکت آروبیس می‌تواند سالانه حدود ۹۰ هزار تن از مواد قابل بازیافت مانند بردهای الکترونیکی، کابل مسی و سایر مواد حاوی انباشته‌ی مسی را بازیافت کند.

گفتنی است که رشد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان نیازمند افزایش حجم تولید فلز مس است. به‌طور کلی به ازای تولید هر یک مگاوات انرژی برق از پنل‌های خورشیدی به‌طور متوسط به حدود ۷ تن مس نیاز است. در حالی که برای تولید پنل‌های خورشیدی علاوه بر مس فلزاتی مانند نقره، مولیبدن، کادمیوم، گالیوم، برلیوم، روی، منگنز و تیتانیوم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در تولید هر ۳ مگاوات برق تولیدشده از توربین‌های بادی، حدود ۴،۷ تن مس، ۳ تن آلومینیوم و حدود ۱،۵ تن فلزات گران‌بها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از روش‌های کاهش انتشار کربن در جهان، استفاده از خودروهای الکتریکی است. تنها در موتور یک خودروی الکتریکی حدودا ۴ برابر موتور یک خودروی معمولی فلز مس به‌کار می‌رود. در نتیجه می‌توان گفت شرکت‌های تولیدکننده مس و فلزات گران‌بها نقش مهمی در کاهش انتشار کربن کره زمین بر عهده دارند.

واحد ذوب (Smelt) هامبورگ در کشور آلمان که در جایگاه سومین واحد ذوب بزرگ جهان قرار دارد، متعلق به شرکت آروبیس است. در سال ۲۰۲۲ ظرفیت تولید این واحد حدود ۴۵۰ هزار تن اعلام شد. واحد Pirdop از دیگر واحدهای ذوب مهم شرکت آروبیس است که در کشور بلغارستان قرار دارد که حدود ۹۹،۸ درصد از سهام آن در اختیار این شرکت قرار دارد.

در سال مالی ۲۲/۲۰۲۱ حجم انتشار کربن نوع ۱ و ۲ (Scope 1&2) شرکت آروبیس حدود ۱ میلیون و ۶۰۵ هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه قبلی حدود ۲،۶ درصد کاهش پیدا کرد. مقدار انتشار کربن نوع ۳ (Scope 3) نیز حدود ۶ میلیون و ۱۸۱ هزار تن بود که تقریبا ۳،۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرد.