انتشارات کربنی قابل توجه کشور چین برای تولید هر تن آلومینیوم اولیه

به‌طور میانگین انتشارات کربنی حاصل از تولید یک تن آلومینیوم کشور چین در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۲ تن بود. در دوره مورد بررسی روند انتشارات کربنی برای تولید هر تن آلومینیوم چین، نزولی بود. در سال‌های اخیر، میزان برق مصرفی حاصل از نیروگاه‌های برق‌آبی و هسته‌ای در تولید آلومینیوم چین افزایش پیدا کرد.

در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ اروپا کمترین میزان انتشارات کربنی ناشی از مصرف برق را در تولید آلومینیوم ثبت کرد. عمده برق مصرفی در صنعت آلومینیوم اروپا از نیروگاه‌های برق‌آبی تهیه می‌شود که میزان انتشارات کربنی بسیار کمی دارد. در سال ۲۰۲۱ برای تولید هر تن آلومینیوم اروپا حدود یک تن گاز‌های کربنی منتشر شد. عمده برق مصرفی برای تولید آلومینیوم اروپا از تامین‌کنندگان خریداری می‌شود. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تمامی برق صنعت آلومینیوم اولیه اروپا از خارج تامین شد.

با توجه به این‌که تولید آلومینیوم به میزان قابل توجهی برق نیاز دارد، انتشارات کربنی حاصل از نیروگاه برق سهم چشم‌گیری در کل انتشارات کربنی تولید آلومینیوم اولیه دارد. سهم برق در این فرایند در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۴.۵ درصد بود. تولید برق در نیروگاه‌ها می‌تواند از منبع زغال‌سنگ، نفت، گاز طبیعی و غیرتجدیدپذیر و یا برق‌آبی، هسته‌ای و تجدیدپذیر باشد. میزان انتشارات کربنی نیروگاه‌ها می‌تواند با تغییر منابع مورد استفاده برای تولید برق، تغییرات محسوسی داشته باشد. بیشترین میزان انتشارات کربنی مربوط به نیروگاه‌های برقی است که از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین تولیدکننده آلومینیوم اولیه در دنیا کشور چین است. در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آلومینیوم اولیه در چین تولید شد که سهم آن از کل تولید آلومینیوم اولیه دنیا حدود ۵۷.۳ درصد بود. در سال ۲۰۲۱ اروپا پس از کشور چین، سهم ۱۱.۱ درصدی از کل تولید آلومینیوم دنیا را در اختیار داشت. رتبه سوم تولید آلومینیوم اولیه در دست کشورهای عضو GCC قرار دارد که در سال ۲۰۲۱ سهم ۸.۸ درصدی از کل تولید را به خود اختصاص دادند.

انتشار قابل توجه CO2 چین در تولید Al

نمودار ۱ انتشارات کربنی حاصل از تولید آلومینیوم را به تفکیک مناطق مختلف در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. به طور متوسط از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ کشور چین برای تولید هر تن آلومینیوم حدود ۱۲ تن کربن منتشر کرده است. بر اساس بررسی‌های آتورپات، یکی از دلایل حجم بالای انتشارات کربنی چین در پروسه تولید آلومینیوم، استفاده از زغال‌سنگ در نیروگاه‌های برق است. به‌طور کلی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ میزان انتشارات کربنی چین در تولید یک تن آلومینیوم روند نزولی داشت. از سال ۲۰۱۹ سهم تامین برق واحدهای ذوب آلومینیوم چین از نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز کاهش پیدا کرد و در مقابل سهم نیروگاه‌های برق‌آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یافت. در سال ۲۰۲۰ انتشارات کربنی چین برای تولید هر تن آلومینیوم حدود ۱۱ تن بود و در سال ۲۰۲۱ حدود ۵.۹ درصد رشد داشت.

به‌طور متوسط کشورهای عضو GCC در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ برای تولید هر تن آلومینیوم حدود ۶ تن کربن منتشر کردند. روند انتشارات کربنی کشورهای عضو GCC برای تولید آلومینیوم در دوره گذشته صعودی بوده است. می‌توان گفت تقریبا تمامی برق مصرفی در تولید آلومینیوم در کشورهای عضو GCC از نیروگاه‌های گاز طبیعی است. در سال ۲۰۲۰ میزان انتشارات کربنی این منطقه حدود ۷ تن بود و در سال ۲۰۲۱ تغییر چندانی نداشت. کشورهای عضو GCC در سال ۲۰۲۱، برق حاصل از نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر را برای تولید آلومینیوم استفاده کردند که سهم بسیار اندکی در کل برق مصرفی داشت.

تولید آلومینیوم اروپا با انتشار کم کربن

به‌طور کلی روند انتشارات کربنی تولید هر تن آلومینیوم اروپا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روند نزولی داشت. منطقه اروپا در دوره مورد بررسی هر ساله حدود یک تن کربن برای تولید آلومینیوم اولیه منتشر کرده است. یکی از دلایل کم بودن انتشارات کربنی اروپا نسبت به سایر مناطق، استفاده از منابع مختلف برای تولید برق است. بیشترین میزان برق مصرفی در تولید آلومینیوم اروپا، نیروگاه‌های برق‌آبی هستند که انتشارات کربنی پایینی دارند.

منطقه آمریکای جنوبی در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ هر ساله حدود ۲ تن انتشارات کربنی برای تولید هر تن آلومینیوم دارند. به‌طور کلی روند انتشارات کربنی در منطقه آمریکای جنوبی در دوره مورد بررسی نزولی بود. عمده برق مصرفی در تولید آلومینیوم آمریکای جنوبی از نیروگاه‌های برق‌آبی تولید می‌شود. در سال ۲۰۲۱ سهم برق نیروگاه‌های برق‌آبی حدود ۸۱.۸ درصد بود در صورتی که سهم انتشارات کربنی آن حدود ۱۹.۷ درصد محاسبه شد. پس از نیروگاه‌های برق‌آبی، از برق نیروگاه‌های گاز طبیعی برای تولید آلومینیوم در این منطقه استفاده می‌شود که عمده انتشارات کربنی تولید آلومینیوم نیز از این منبع بوده است.

خرید عمده برق اروپا از تامین‌کنندگان

نمودار ۲ سهم تامین برق مصرفی در تولید آلومینیوم توسط کشورها را در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. برق مصرفی در تولید آلومینیوم توسط خود کشورها تولید و یا از تامین‌کنندگان خریداری می‌شود. به‌طور کلی سهم برق تولید شده در اروپا که در تولید آلومینیوم استفاده می‌شود، در دوره مورد بررسی روند نزولی داشت. در سال ۲۰۱۲ سهم برق تولید شده در اروپا حدود ۴.۳ درصد بود و در سال ۲۰۲۱ به صفر رسید. در ۲ سال پایانی از دوره مورد بررسی تمامی برق مورد استفاده در تولید آلومینیوم اروپا از تامین‌کنندگان خریداری شد. سهم آمریکای جنوبی در تولید برق مورد استفاده خود برای تولید آلومینیوم در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ به‌طور متوسط حدود ۴۱.۴ درصد بود. روند سهم تامین برق توسط خود آمریکای جنوبی در دوره گذشته صعودی بوده است.

به‌طور کلی روند سهم کشورهای عضو GCC در تولید برق مورد نیاز خود نزولی بود. با توجه به منابع عظیم گاز طبیعی در کشورهای عضو GCC، عمده نیروگاه‌های برق این کشورها از گاز استفاده می‌کنند. متوسط سهم برق مصرف شده در تولید آلومینیوم که توسط این کشورها تولید شد، در سال‌های مورد بررسی حدود ۹۳.۱ درصد بود. روند سهم چین در تولید برق مورد نیاز صنعت آلومینیوم اولیه در دوره مورد بررسی صعودی بود. متوسط سهم برق تولید شده در چین که برای تولید آلومینیوم استفاده شد، حدود ۶۳.۵ درصد بود.

در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آلومینیوم در دنیا تولید شد که ۵۶.۹ درصد برق مصرفی آن از نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز تامین شد. برق تولید شده در نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز دنیا که به‌منظور تولید آلومینیوم مصرف شد، حدود ۴۸۰ میلیون تن انتشارات کربنی داشتند. نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز در سال ۲۰۲۱ سهم ۹۰.۹ درصدی از کل انتشارات کربنی برق مصرف شده در صنعت آلومینیوم اولیه را به خود اختصاص دادند.

منطقه اروپا در دوره مورد بررسی هر ساله حدود یک تن کربن برای تولید آلومینیوم اولیه منتشر کرده است. یکی از دلایل کم بودن انتشارات کربنی اروپا نسبت به سایر مناطق، استفاده از منابع مختلف برای تولید برق است. بیشترین میزان برق مصرفی در تولید آلومینیوم اروپا، نیروگاه‌های برق‌آبی هستند که انتشارات کربنی پایینی دارند.

به‌طور کلی سهم برق تولید شده در اروپا که در تولید آلومینیوم استفاده می‌شود، در دوره مورد بررسی روند نزولی داشت. در سال ۲۰۱۲ سهم برق تولید شده در اروپا حدود ۴.۳ درصد بود و در سال ۲۰۲۱ به صفر رسید. در ۲ سال پایانی از دوره مورد بررسی تمامی برق مورد استفاده در تولید آلومینیوم اروپا از تامین‌کنندگان خریداری شد.