بورس شانگهای و بورس فلزات لندن؛ افزایش موجودی شمش سرب در فصل سوم سال ۲۰۲۳

روند موجودی شمش سرب در انبار بورس آتی شانگهای از ماه ژانویه تا پایان ماه سپتامبر افزایش یافته و از میزان ۴۸ هزار تن به میزان ۶۸ هزار تن رسیده است. اگرچه قیمت شمش سرب افزایش و کاهش را تجربه کرده اما روندی تقریبا یکنواخت در طی سه فصل داشته است.

روند موجودی شمش سرب در بورس فلزات لندن طی سه فصل نخست سال ۲۰۲۳ افزایشی بوده است و با افزایشی حدود ۴۱ هزار تنی از میزان ۲۲ هزار تن در ماه ژانویه به میزان ۶۳ هزار تن در ماه سپتامبر رسیده است. قیمت شمش سرب نوسان‌هایی را تجربه کرده است و از قیمت ۲،۲۰۸ دلار بر تن شروع شده و در نهایت با افزایشی ناچیز به قیمت ۲،۲۵۲ دلار بر تن رسیده است.

تغییرات موجودی انبار و قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن طی ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

در نمودار ۱ موجودی و قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن در سه فصل نخست سال ۲۰۲۳ به‌طور ماهانه بررسی شده و قابل مشاهده است که موجودی شمش سرب روندی کاملا افزایشی را در سه فصل ابتدایی سال تجربه کرده است. کمترین میزان موجودی انبار بورس فلزات لندن در ماه ژانویه اتفاق افتاده است و با افزایش ۶۵ درصدی میزان موجودی از ۲۲ هزار تن در ماه ژانویه به میزان ۶۳ هزار تن در ماه سپتامبر رسیده است.

اگرچه نوسان‌های کاهشی در روند قیمت شمش سرب بورس فلزات لندن سال ۲۰۲۳ در نمودار ۱ قابل مشاهده است؛ اما در مجموع در انتهای فصل سوم سال، نسبت به ماه ژانویه افزایش قیمت اندکی به چشم می‌خورد که عمدتا ناشی از جبران افت قیمت در ماه‌های بعد از جولای است. بررسی نمودار نشان می‌دهد که افزایش موجودی انبار بورس فلزات لندن چندان تاثیری بر قیمت نداشته و نتوانسته موجب افت قیمت شود. این موضوع نشان می‌دهد که احتمالا بازار تحت تاثیر عوامل بنیادین قوی‌تر، از جمله نرخ تورم نسبتا بالا نسبت به سال‌های گذشته بوده است.

در سه ماه دوم سال ۲۰۲۳ موجودی شمش سرب بورس فلزات لندن همچنان روندی افزایشی داشته و قیمت آن در مجموع با اندکی کاهش روبه‌رو شده است. بیشترین افزایش موجودی در ماه جولای و فصل سوم سال اتفاق افتاده است که حدود ۲۴ درصد افزایش نسبت به ماه ژوئن داشته است که ناشی از کاهش تقاضا و همین‌طور افزایش قیمت در فصل گذشته بوده است.

با افزایش موجودی، قیمت در ماه جولای، کاهشی جزیی را تجربه کرده است. برخلاف شدت گرفتن افزایش موجودی انبار در دو ماه آگوست و سپتامبر، افزایش قیمت به ثبت رسیده است که برای جبران هزینه‌های انبارداری و نگه‌داری امری اجتناب ناپذیر است.

بیشترین کاهش قیمت ماهانه شمش سرب در بورس فلزات لندن در بازه مورد بررسی مربوط به ماه فوریه است که قیمت در این ماه با کاهش ۵ درصدی نسبت به ماه قبل، از حدود ۲،۲۰۸ دلار بر تن به ۲،۰۹۸ دلار بر تن رسیده است. در ادامه طی افزایش ۲ درصدی تا ماه آپریل، قیمت به‌حدود ۲،۱۴۹ دلار بر تن رسیده است و از ماه آپریل تا ماه جولای تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا فراز و فرودهایی را طی کرده است.

بیشترین قیمت ثبت شده ماهانه طی دو فصل نخست سال ۲۰۲۳ مربوط به ماه ژانویه است که در پی جبران کاهش موجودی انبار در همین دوره بوده است. بیشترین قیمت در سه فصل نخست سال ۲۰۲۳ در ماه سپتامبر با میزان ۲،۲۵۲ دلار بر تن است که افزایشی ۵ درصدی نسبت به ماه آگوست داشته که این امر گویای کاهش بیشتر تقاضا در این دوره است.

بورس شانگهای و متوسط قیمت و موجودی ماهانه شمش سرب

روند متوسط ماهانه قیمت و موجودی شمش سرب در بورس شانگهای طی سه فصل نخست سال ۲۰۲۳ در نمودار ۲ قابل مشاهده است.

مطابق با نتایج ارایه شده در نمودار ۲ قابل مشاهده است که قیمت شمش سرب در بورس شانگهای ابتدا روندی تقریبا یکنواخت از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا ماه سپتامبر دارد و در بازه حدود ۲،۱۰۰ دلار بر تن تا ۲،۳۰۰ دلار بر تن در نوسان است. در حالی که موجودی انبار شمش سرب طی ۹ ماه ابتدایی سال روندی افزایشی را طی کرده است و تنها در سه ماه متوالی مارس، آپریل و می افت موجودی قابل مشاهده است. بیشترین کاهش موجودی اتفاق افتاده در این ۳ ماه مربوط به ماه آپریل است که حدود ۳۳ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است. همچنین بیشترین میزان موجودی انبار بورس شانگهای در سه فصل نخست سال ۲۰۲۳ در ماه سپتامبر و میزان آن برابر با ۶۸ هزار و ۲۹۰ تن است.

بیشترین کاهش قیمت در ماه فوریه به ثبت رسیده است که به‌دلیل افزایش موجودی ۱۴ درصدی در مقایسه با ماه ژانویه است؛ به‌طوری که از میزان ۲،۲۷۹ دلار بر تن به ۲،۲۳۴ دلار بر تن رسیده است. در ماه مارس کاهش موجودی ۲۱ درصدی نسبت به ماه فوریه اتفاق افتاده است، از دلایل این اتفاق می‌توان گفت که تقاضا کاهش یافته و موجب کاهش قیمت شده است. این روند در دو ماه آپریل و می نیز ادامه داشته و علی‌رغم کاهش موجودی قیمت نیز کماکان هرچند اندک کاهشی بوده است. با افزایش عرضه و کاهش تقاضا در ماه‌های پیشین، موجودی در ماه ژوین افزایش یافته و در پی این افزایش، کاهش قیمت به ثبت رسیده است.

در فصل سوم سال ۲۰۲۳ به‌دلیل عرضه بیش از تقاضا، موجودی انبار شمش سرب در بورس شانگهای در سه ماه متوالی افزایش یاقته است و در ماه آگوست و سپتامبر بیشترین افزایش موجودی رخ داده است. شایان ذکر است که برای جبران هزینه‌های انبار و از طرفی تورم کلی قیمت نیز با افزایش جزیی روبه‌رو بوده است.

موجودی انبار در ماه می معادل ۲۷ هزار و ۶۴۰ تنی کمترین موجودی انبار ثبت شده در بورس آتی شانگهای در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود که به نسبت بیشینه مقدار، نزدیک به ۴۰ هزار تن کاهش موجودی قابل مشاهده است.

در سه فصل نخست سال ۲۰۲۳ موجودی شمش سرب در بورس فلزات لندن از میزان ۲۲ هزار تن در ماه ژانویه به میزان ۶۳ هزار تن در ماه سپتامبر رسیده است؛ در حالی که در بورس شانگهای از میزان ۴۸ هزار تن به ۶۸ هزار تن رسیده است. نکته قابل توجه این است که کمترین موجودی در انبار بورس فلزات لندن در ماه ژانویه اتفاق افتاده و از کمینه مقدار موجودی در بورس آتی شانگهای کمتر است. قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن فراز و فرودهایی را تجربه کرده که به‌دلیل تغییر محسوس عرضه و تقاضا در سه فصل سال است اما قیمت در بورس شانگهای روندی تقریبا یکنواخت را طی کرده است. تنها اشتراک در این دو بورس افزایش موجودی در انتهای ماه سپتامبر است.

در سه ماه دوم سال ۲۰۲۳ موجودی شمش سرب بورس فلزات لندن همچنان روندی افزایشی داشته و قیمت آن در مجموع با اندکی کاهش روبه‌رو شده است. بیشترین افزایش موجودی در ماه جولای و فصل سوم سال اتفاق افتاده است که حدود ۲۴ درصد افزایش نسبت به ماه ژوئن داشته است.

در فصل سوم سال ۲۰۲۳ به‌دلیل عرضه بیش از تقاضا، موجودی انبار شمش سرب در بورس شانگهای در سه ماه متوالی افزایش یاقته است و در ماه آگوست و سپتامبر بیشترین افزایش موجودی رخ داده است. شایان ذکر است که برای جبران هزینه‌های انبار و از طرفی تورم کلی قیمت نیز با افزایش جزیی روبه‌رو بوده است.