افزایش ۱۷۹ درصدی سود شرکت Severstal در سال ۲۰۲۱

درآمد و سود شرکت Severstal در سال ۲۰۲۱ رشد قابل توجهی داشت. علت این امر افزایش تولید و همچنین افزایش قیمت محصولات فولادی در این سال بود. در سال ۲۰۲۱ درآمد و سود این شرکت به ترتیب ۶۹ درصد و ۱۷۹ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته ‌است.

شرکت Severstal قصد دارد انتشارات کربنی خود را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش دهد. ارتقای کیفیت مواد خام و سوخت‌ها، ارتقای تکنولوژی تولید فولاد، افزایش بهره‌وری از منابع انرژی، بازیافت ضایعات و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر از برنامه‌های این شرکت جهت تحقق هدف کاهش انتشارات کربنی است.

شرکت Severstal یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده فولاد در جهان است. این شرکت در سال ۱۹۵۵ در روسیه تاسیس شد و تمام معادن و واحدهای عملیاتی آن در همین کشور قرار دارند. کارخانه اصلی تولید فولاد این شرکتCherepovets Steel Mill نام دارد. این شرکت دو کارخانه دیگر با نام‌های Izhora Pipe Mill و Severstal Metiz دارد که در زمینه تولید محصولات فولادی فعالیت می‌کنند. زمینه فعالیت کارخانه Izhora Pipe Mill تولید لوله های فولادی پوشش‌دار است و ظرفیت تولید سالانه آن حدود ۶۰۰ هزار تن است. محصولات شرکت Severstal شامل ورق گرم، ورق سرد، محصولات تخت، محصولات طویل، لوله گالوانیزه، لوله‌های با قطرزیاد و ظروف فلزی است. مشتریان اصلی این شرکت، از بخش های زیرساخت، خودروسازی، ماشین آلات صنعتی و انرژی هستند. این شرکت در حال حاضر حدود ۵۴ هزار نفر نیروی انسانی دارد.

شرکت Severstal یک شرکت یکپارچه است و از بخش بالادست که شامل معادن سنگ آهن و زغال‌سنگ است تا بخش‌های پایین‌دست که شامل محصولات نهایی فولاد است، را در بر می‌گیرد. معدن سنگ آهن این شرکت تمام نیاز واحدهای فولادسازی آن را تامین می‌کند، علاوه بر این بخشی از سنگ آهن این شرکت نیز به صورت کنسانتره و گندله در روسیه و خارج از روسیه فروخته می‌شود. معادن این شرکت با اسامی Olcon، Karelsky Okatysh و Yakovlevskiy Mine کنسانتره و گندله مورد نیاز بخش‌های پایین‌دست را تولید می‌کنند. شرکتSeverstal  در سال ۲۰۲۱ یک معدن زغال سنگ با نام Vorkutaugol را به فروش رساند.

تولید فولاد خام شرکت Severstal در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

کارخانه تولید فولاد شرکت Severstal با نام Cherepovets Steel Mill در نزدیکی معادن این شرکت واقع شده‌است. یکپارچه بودن و تامین مواد اولیه از معادن متعلق به شرکت، موجب شده‌است هزینه‌های تولید به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. تولید فولاد خام شرکت Severstal  در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰.۷ میلیون تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. حجم فروش محصولات فولادی این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰.۹ میلیون تن و حجم فروش محصولات سنگ آهن آن ۲.۳۴ میلیون تن گزارش شد که هردو نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داشته اند. علت کاهش تولید فولاد این شرکت در سال ۲۰۲۲ ناشی از عواملی مانند تعمیر کوره کانورتور در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ و کاهش نرخ بهره‌وری کوره قوس الکتریکی به دلیل افزایش قیمت قراضه فولادی بود. کاهش فروش ورق گرم و گالوانیزه نیز عمده‌ترین دلیل کاهش حجم فروش در این سال بود. در نمودار شماره ۱ میزان تولید و فروش این شرکت طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ نشان داده شده‌است. در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کووید-۱۹ میزان تولید و فروش این شرکت کاهش زیادی داشت.

رشد درآمد و سود شرکت Severstal در سال ۲۰۲۱

درآمد عملیاتی شرکت Severstal حاصل فروش فولاد خام، محصولات فولادی پایین‌دست و کنسانتره و گندله سنگ آهن است. گزارش مالی مربوط به سال ۲۰۲۲ توسط این شرکت اعلام نشده‌است که احتمال داده می‌شود علت آن تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور در پی جنگ اوکراین باشد. از این رو میزان درآمد سال ۲۰۲۲ را به صورت تخمینی در نمودار شماره ۲ آورده‌ایم. این مقدار تخمینی بر اساس بازار فولاد چین و قیمت فولاد در سال ۲۰۲۲ و همچنین در نظر گرفتن اثر تحریم‌ها بر قیمت فروش فولاد روسیه به دست آمده‌ است.

درآمد عملیاتی شرکت Severstal در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از آن حدود ۶۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. سود عملیاتی نیز در این سال معادل ۵ هزار و ۳۹۰ میلیون دلار ثبت شد که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷۹ درصد رشد داشته‌است. رشد زیاد درآمد و سود عملیاتی در این سال ناشی از دو عامل افزایش تولید و افزایش قیمت محصولات فولادی در این سال بود. برای مثال قیمت فروش محصولات طویل این شرکت از مقدار ۴۲۵ دلار بر تن در سال ۲۰۲۰ به مقدار ۶۸۸ دلار بر تن در سال ۲۰۲۱ رسید. در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۳ درصد از درآمد عملیاتی این شرکت از بازار داخلی روسیه و ۴۷ درصد از بازار خارجی بود. بزرگ‌ترین بازار خارجی فولاد روسیه، اروپا است. حدود ۸۳ درصد از هزینه‌های این شرکت در سال ۲۰۲۱ مربوط به تامین مواد اولیه بود و پس از آن به ترتیب نیروی انسانی و انرژی بیشترین سهم را در هزینه‌های این شرکت داشتند. در نمودار شماره ۲ میزان درآمد این شرکت طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ نشان داده شده‌ است.

شدت انتشارات کربنی شرکت Severstal در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت

حدود ۷ درصد انتشارات کربنی جهان ناشی از صنعت فولاد است. بنابراین کاهش آلایندگی در این صنعت یکی از چالش‌های اصلی فولادسازان است. بخش اعظم انتشارات کربنی شرکت Severstal مربوط به بخش‌های نیروگاهی و بخش کوره‌های بلند است. در بین روش‌های تولید فولاد، روش کوره بلند بیشترین میزان آلایندگی را دارد که علت اصلی آن استفاده از زغال‌سنگ در کوره است. شدت انتشارات کربنی شرکت Severstal در سال ۲۰۲۲ معادل ۲.۲۱ تن کربن دی اکسید به‌ازای هر تن فولاد تولید شده بود که نسبت به سال قبل از آن ۶.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. میزان و شدت انتشارات کربنی این شرکت در محدوده ۱ و ۲ طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ در نمودار شماره ۳  نشان داده شده‌ است.

شرکت Severstal جهت کاهش انتشارات کربنی خود سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را در نظر گرفته است. این شرکت در برنامه کوتاه‌مدت قصد دارد انتشارات کربنی خود را تا سال ۲۰۲۳ حدود ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش دهد. در برنامه میان‌مدت کاهش ۱۰ درصدی تا سال ۲۰۳۰ و در برنامه بلندمدت کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی در بازه سال های ۲۰۵۰ تا ۲۰۶۰ نسبت به سال ۲۰۲۰ مدنظر است. شرکت Severstal قصد دارد این هدف را با استفاده از ارتقای کیفیت مواد خام و سوخت‌ها، ارتقای تکنولوژی تولید فولاد، افزایش بهره‌وری از منابع انرژی، بازیافت ضایعات و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر تحقق بخشد.

در سال ۲۰۲۱ این شرکت بر روی ۱۷ پروژه جمعا به مبلغ ۷.۹ میلیارد روبل سرمایه‌گذاری کرد که انتظار می‌رود به کاهش ۳۰۰ هزار تن کربن دی‌اکسید در سال کمک کند. همچنین این شرکت قصد دارد سهم سوخت زیستی را برای تولید حرارت افزایش دهد و از مقدار ۱.۲ درصد در سال ۲۰۲۱ به مقدار ۱۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۶ برساند. شرکت Severstal در سال ۲۰۲۱ یک کوره قوس الکتریکی را نیز راه‌اندازی کرد. کوره‌های قوس الکتریکی نسبت به کوره‌های بلند آلایندگی کمتری دارند. در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰ پروژه جمعا به مبلغ ۱۴.۱۸ میلیارد روبل مجوز اجرا گرفتند که در مجموع می توانند منجر به کاهش ۳۶۰ هزار تن کربن دی‌اکسید در سال شوند.

شرکت Severstal یک شرکت یکپارچه است و از بخش بالادست که شامل معادن سنگ آهن و زغال‌سنگ است تا بخش‌های پایین‌دست که شامل محصولات نهایی فولاد است، را در بر می‌گیرد. معدن سنگ آهن این شرکت تمام نیاز واحدهای فولادسازی آن را تامین می‌کند. یکپارچه بودن و تامین مواد اولیه از معادن متعلق به شرکت، موجب شده‌است هزینه‌های تولید به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

درآمد عملیاتی شرکت Severstal در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از آن حدود ۶۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۲۱ حدود  ۵۳ درصد از درآمد عملیاتی این شرکت از بازار داخلی روسیه و ۴۷ درصد از بازار خارجی بود. بزرگ‌ترین بازار خارجی فولاد روسیه، اروپا است.