افت حدود ۱۴ درصدی تجارت جهانی کنسانتره مولیبدن در سال ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲ کشورهای شیلی، آمریکا و پرو بیشترین سهم را در صادرات کنسانتره مولیبدن به خود اختصاص دادند. سهم شیلی از کل صادرات در این سال حدود ۳۳ درصد، آمریکا حدود ۱۷.۸ درصد و پرو تقریبا ۱۷.۵ درصد برآورد شد. حجم صادرات کنسانتره مولیبدن شیلی در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۸۸ هزار تن بود.

کشور چین ذخایر قابل توجهی از فلز مولیبدن را در خود جای داده است. در سال ۲۰۲۲ حجم ذخایر مولیبدن این کشور حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود. علاوه بر این حجم تولید مولیبدن چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰۰ هزار تن بود که تقریبا ۴۰ درصد از کل تولید جهان را شامل می‌شد. با این حال مصرف مولیبدن در کشور چین به‌دلیل توسعه صنعت فولاد در این کشور بسیار زیاد است که موجب شده است این کشور در بین بزرگترین واردکنندگان کنسانتره مولیبدن قرار گیرد.

به‌طور کلی فلز مولیبدن از جمله فلزات کمیاب است که در طبیعت به صورت کانی‌های مولیبدنیت وجود دارد. عیار متوسط مولیبدنیت در ذخایر پورفیری بین ۰.۰۵ درصد تا ۰.۲۵ درصد متغیر است. این فلز کاربردهای گوناگونی در صنایع فولاد، لاستیک و پلاستیک، نفت و گاز، لوازم الکترونیک، جوهر و رنگ‌سازی دارد. می‌توان گفت صنعت فولاد و آلیاژهای آن از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان مولیبدن محسوب می‌شود؛ چرا که مولیبدن به‌منظور افزایش استحکام، سختی، هدایت الکتریکی و هم‌چنین مقاومت در برابر خوردگی و سایش در دمای بالا در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گفتنی است که این فلز از محصولات جانبی معادن مس محسوب می‌شود و درنتیجه برخی از بزرگترین تولیدکنندگان فلز مس در جهان از بزرگترین تولیدکنندگان مولیبدن نیز برشمرده می‌شوند. معادنی از جمله Las Bambas، Morenci، Climax، Los Perabres و Centinela از جمله معادن مسی هستند که به تولید فلز مولیبدن بهعنوان محصول جانبی مشغولند. بهره‌برداری از معادن نام‌برده زیر نظر شرکت‌هایی مانند MMG، Freeport McMoran، Grupo Mexico و Antofagasta صورت می‌گیرد که عمدتا کنسانتره مولیبدن را تولید و به فروش می‌رسانند.

در سال ۲۰۲۲ مجموع حجم تولید مولیبدن در معادن شرکت Freeport McMoran حدود ۳۸ هزار و ۵۰۰ تن بود. حجم تولید این فلز در شرکت Grupo Mexico حدود ۲۶ هزار و ۲۰۰ تن اعلام شد. علاوه بر این در این سال تقریبا ۹ هزار و ۷۰۰ تن مولیبدن در شرکت Antofagasta تولید شد. در سال ۲۰۲۲ حجم فروش مولیبدن معدن Las Bambas شرکت MMG حدود ۳ هزار و ۱۶۰ تن اعلام شد.

تجارت ۳۱۰ هزار تن کنسانتره مولیبدن در سال ۲۰۲۲

در نمودار ۱ روند تجارت کنسانتره مولیبدن از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ قابل مشاهده است. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ حجم تجارت جهانی کنسانتره مولیبدن به‌طور متوسط سالانه حدود ۳۲۴ هزار تن بود. به‌طور کلی روند تجارت این محصول در دوره مورد بررسی صعودی بود. در ابتدای این دوره حجم تجارت کنسانتره مولیبدن حدود ۲۸۸ هزار تن بود. از سال ۲۰۱۷ با رشد قیمت جهانی مولیبدن، تمایل به تجارت کنسانتره مولیبدن در جهان روند افزایشی پیدا کرد.

در سال ۲۰۲۱ حجم تجارت کنسانتره مولیبدن تقریبا ۳۵۳ هزار تن بود که این مقدار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۱۰ هزار تن کاهش پیدا کرد. کاهش تمایل به تجارت جهانی این محصول در سال ۲۰۲۲ را می‌توان با کاهش حجم تولید و رشد قیمت جهانی مولیبدن مرتبط دانست.

ذخیره ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مولیبدن در کشور چین

در نمودار ۲ بزرگترین واردکنندگان و صادرکنندگان کنسانتره مولیبدن در سال ۲۰۲۲ آورده شده است. در این سال کشور چین با سهم ۱۳ درصد بزرگترین واردکننده کنسانتره مولیبدن بود. در این سال حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ تن کنسانتره مولیبدن به کشور چین وارد شد. پس از چین، کشورهای کره جنوبی، ژاپن و هلند به‌ترتیب با سهم‌های ۱۱.۶ درصد، ۱۱.۵ درصد و ۱۰ درصد بزرگترین واردکنندگان این محصول محسوب می‌شوند. در سال ۲۰۲۲ حجم واردات کنسانتره کره جنوبی حدود ۳۶ هزار تن، ژاپن حدود ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن و هلند تقریبا ۳۲ هزار و ۳۰۰ تن برآورد شد.

در سال ۲۰۲۲ کشورهای شیلی، آمریکا و پرو بیشترین سهم را در صادرات کنسانتره مولیبدن به خود اختصاص دادند. سهم شیلی از کل صادرات در این سال حدود ۳۳ درصد، آمریکا حدود ۱۷.۸ درصد و پرو تقریبا ۱۷.۵ درصد برآورد شد. حجم صادرات کنسانتره مولیبدن شیلی در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۸۸ هزار تن بود. از طرفی حجم صادرات آمریکا و پرو به‌ترتیب حدود ۴۷ هزار و ۳۰۰ تن و ۴۶ هزار و ۵۰۰ تن اعلام شد.

در سال ۲۰۲۲ میانگین قیمت جهانی مولیبدن حدود ۴۱,۴۱۱ دلار بر تن بود که نسبت به سال قبل حدود ۱۹ درصد رشد پیدا کرد. کاهش حجم تولید جهانی این فلز یکی از دلایل رشد قیمت در سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رفت. در سال ۲۰۲۱ حجم تولید مولیبدن در جهان حدود ۲۵۵ هزار تن بود که این مقدار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۵۰ هزار تن رسید.

وجود ذخایر قابل توجه از فلز مولیبدن در کشورهای آمریکا، شیلی و پرو از دلایل مهم سهم قابل توجه آن‌ها در صادرات کنسانتره مولیبدن است. آخرین برآوردهای سازمان USGS نشان می‌دهد حجم ذخایر مولیبدن جهان در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ میلیون تن بود. مقدار ذخایر موجود در کشور آمریکا در سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، شیلی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن و پرو حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تخمین زده شده است. حجم تولید مولیبدن در کشور آمریکا و شیلی در سال ۲۰۲۲ به‌ترتیب حدود ۴۲ هزار تن و ۴۴ هزار تن بود. از طرفی حجم تولید مولیبدن کشور پرو در این سال حدود ۳۲ هزار تن برآورد شد.

گفتنی است که کشور چین ذخایر قابل توجهی از فلز مولیبدن را در خود جای داده است. در سال ۲۰۲۲ حجم ذخایر مولیبدن این کشور حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود. علاوه بر این حجم تولید مولیبدن چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰۰ هزار تن بود که تقریبا ۴۰ درصد از کل تولید جهان را شامل می‌شد. با این حال مصرف مولیبدن در کشور چین به‌دلیل توسعه صنعت فولاد در این کشور بسیار زیاد است که موجب شده است این کشور در بین بزرگترین واردکنندگان کنسانتره مولیبدن قرار گیرد.

از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ حجم تجارت جهانی کنسانتره مولیبدن به‌طور متوسط سالانه حدود ۳۲۴ هزار تن بود. به‌طور کلی روند تجارت این محصول در دوره مورد بررسی صعودی بود. در ابتدای این دوره حجم تجارت کنسانتره مولیبدن حدود ۲۸۸ هزار تن بود. از سال ۲۰۱۷ با رشد قیمت جهانی مولیبدن، تمایل به تجارت کنسانتره مولیبدن در جهان روند افزایشی پیدا کرد.

آخرین برآوردهای سازمان USGS نشان می‌دهد حجم ذخایر مولیبدن جهان در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ میلیون تن بود. مقدار ذخایر موجود در کشور آمریکا در سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، شیلی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن و پرو حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تخمین زده شده است.