کاهش تولید فولاد شرکت Nippon Steel در سال ۲۰۲۲

شرکت فولاد‌سازی Nippon Steel در سال مالی ۲۰۲۲ حدود ۴۰.۳ میلیون تن فولاد خام تولید کرد. این رقم معادل ۴۵.۹ درصد تولید فولاد خام ژاپن و ۱.۲ درصد تولید فولاد خام جهان است. تولید فولاد خام این شرکت در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۹.۳ درصد کاهش داشته‌است.

میزان انتشارات کربنی این شرکت در گستره‌های ۱ و ۲ در سال۲۰۲۲ حدود ۷۸ میلیون تن بود. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد از انتشارات کربنی خود را در گستره‌های ۱ و ۲ نسبت به سال ۲۰۱۳ کاهش دهد. رسیدن به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ نیز از اهداف بلندمدت این شرکت جهت تحقق پیمان پاریس است.

شرکت Nippon Steel بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده فولاد در ژاپن است. این شرکت در سال ۲۰۲۲ چهارمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان بود. شرکت Nippon Steel در سال ۱۹۵۰ میلادی تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در حال حاضر در شهر توکیو قرار دارد. تولیدات این شرکت شامل محصولات تخت و طویل فولادی، فولاد ساختمانی، فولاد زنگ‌نزن، لوله‌های فولادی، ریل، قطعات خودرو و ماشین‌آلات، سرباره فولاد و تیتانیوم است. این محصولات در بخش‌های خودروسازی، زیرساخت، ساختمان، انرژی و صنایع دریایی کاربرد دارند. این شرکت بالغ بر ۱۰۶ هزار نفر نیروی انسانی دارد.

حدود ۲۰ درصد سنگ آهن و کک مورد نیاز شرکت Nippon Steel از طریق معادن خارجی تامین می‌شود که این شرکت بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌است. معدن Robe River در استرالیا و معادن MUSA و NIBRASCO در برزیل از جمله معادن سنگ آهنی هستند که این شرکت در آن‌ها دارای سهام است. معادن زغال‌سنگ این شرکت نیز در کشورهای استرالیا، کانادا و موزامبیک قرار دارند. با وجود اینکه این معادن بخشی از نیاز این شرکت را مرتفع می‌سازند، اما بخش اعظم مواد خام مورد نیاز این شرکت از طریق خرید از شرکت‌های ثالت تامین می‌شود.

تولید فولاد شرکت Nippon Steel در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت

به طور میانگین حدود ۴۶ درصد تولید فولاد ژاپن مربوط به شرکت Nippon Steel است. تولید فولاد خام شرکت Nippon Steel در سال مالی ۲۰۲۲ حدود ۴۰.۳ میلیون تن بود که نسبت به سال قبل از آن ۹.۳ درصد کاهش داشته‌است. بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و کاهش تقاضای فولاد در جهان از جمله عوامل کاهش تولید در این سال بوده‌است. کاهش رشد اقتصادی چین نیز که بزرگ‌ترین متقاضی فولاد در جهان است و همچنین کمبود نیمه‌رساناها که منجر به کاهش تولید خودرو شد، از مهم‌ترین عوامل کاهش تقاضای فولاد در جهان در سال ۲۰۲۲ بودند. کمترین میزان تولید فولاد این شرکت در سال ۲۰۲۰ با رقم ۳۷.۶ میلیون تن ثبت شد. کاهش تولید فولاد در این سال عمدتا ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ بوده‌است. در نمودار شماره یک میزان تولید شرکت Nippon Steel از سال مالی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نشان داده شده‌است.

شرکت Nippon Steel در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ زیان‌ده شد

درآمد و سود خالص شرکت Nippon Steel در سال ۲۰۲۲ به بالاترین مقدار در ۵ سال اخیر رسید. درآمد حاصل از فروش این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲ مقدار هنگفت حدود ۵۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار عنوان شد که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷.۱ درصد افزایش داشته‌است. حدود ۹۰.۸ درصد از درآمد حاصل از فروش این شرکت در سال ۲۰۲۲ از بخش فولادسازی و مابقی از بخش‌های مواد شیمیایی، مشاوره و مهندسی بوده‌است. سود خالص این شرکت نیز در سال مالی ۲۰۲۲ حدود ۴ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار گزارش شد که نسبت به سال قبل از آن رشد ۸.۹ درصدی را نشان می‌دهد. با وجود این مقدار از سود و درآمد هنگفت و همچنین ارزیابی‌های آتورپات، این شرکت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ زیان‌ده شد. در نمودار شماره ۲، میزان سود خالص این شرکت طی ۵ سال اخیر نشان داده شده‌است. کاهش حجم فروش و کاهش قیمت فولاد از عوامل مهم زیان این شرکت در این سال عنوان شده‌است. در نیمه اول سال ۲۰۲۰، به دلیل شیوع کووید-۱۹ وکاهش تقاضای فولاد، این شرکت با زیان قابل توجهی مواجه شد، اما در نیمه دوم این سال، به دلیل بهبود تقاضا، از میزان خسارت کاسته شد.

کاهش ۳۰ درصدی انتشارات کربنی تا سال ۲۰۳۰

صنعت فولاد از جمله صنایع با آلایندگی بالا شناخته می‌شود. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، صنایع فولاد سالانه ۲.۶ میلیارد تن کربن دی اکسید تولید می‌کنند که حدود ۷ تا ۹ درصد از انتشارات کربنی جهان را شامل می‌شود. شرکت Nippon Steel قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ انتشارات کربنی خود را در گستره‌های ۱ و ۲ حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ کاهش دهد. علاوه بر این، رسیدن به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ از برنامه‌های بلندمدت این شرکت جهت کاهش انتشارات کربنی است. شرکت Nippon Steel در راستای تحقق این هدف و حفاظت از منابع انرژی دو سناریو را در نظر گرفته‌است:

  • تولید محصولات فولادی با کیفیت بالا جهت کاهش انتشارات کربنی توسط مصرف‌کنندگان
  • تولید فولاد از طریق فرآیندهای پاک‌تر جهت کاهش انتشارات در طول زنجیره تولید

از آن‌جا که بخش قابل توجهی از انتشارات کربنی در صنایع آهن و فولاد، از انرژی مصرفی این صنایع نشأت می‌گیرد، یکی از اصلی‌ترین راهکارهای کاهش انتشارات کربنی، بهینه‌سازی مصرف انرژی است. بهینه‌سازی فرآیندهای عملیاتی، نوسازی کوره‌های کک‌سازی و استفاده از گازهای جانبی بازیابی شده در نیروگاه‌های تولید برق از جمله راهکارهای شرکت Nippon Steel جهت بهینه کردن مصرف انرژی است. میانگین مصرف انرژی این شرکت از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ حدود یک هزار و ۲۵ پتاژول بوده‌است.

استفاده از هیدروژن به‌عنوان یک منبع انرژی پاک به‌جای کربن در کوره‌های بلند، استفاده از کوره‌های الکتریکی به‌جای کوره‌های بلند و استفاده از فناوری جذب و ذخیره کربن از دیگر برنامه‌های این شرکت جهت کاهش انتشارات کربنی در سال‌های آینده است. این شرکت پروژه‌ای تحت عنوان COURSE50 (CO2 Ultimate Reduction System for cool Earth 50) دارد که در رابطه با جایگزینی کربن با هیدروژن در کوره‌های بلند و کوره‌های کانورتور است. این پروژه در سال ۲۰۲۲ بر روی کوره‌های تست انجام شده‌است و قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ در کوره بلند شماره ۲  این شرکت اجرا شود. در این پروژه از هیدروژن بجای کربن برای تامین انرژی و همچنین احیای سنگ آهن در کوره‌های بلند استفاده می‌شود. این پروژه در صورت اجرا می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ منجر به کاهش ۳۰ درصدی انتشارات کربنی در گستره ۱ و ۲ نسبت به سال ۲۰۱۳ شود.

در نمودار شماره ۳ میزان انتشارات کربنی این شرکت در گستره‌های ۱ و ۲ از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نشان داده شده‌است. ملاحظه می‌شود که روند تغییر انتشارات کربنی با روند تولید فولاد در نمودار شماره ۱ متناسب است. این شرکت پیش‌بینی کرده‌است که تا پایان سال ۲۰۲۳ انتشارات کربنی خود را در گستره‌های ۱ و ۲ حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش می‌دهد و به رقم ۷۵ میلیون تن خواهد رسید.

حدود ۲۰ درصد سنگ آهن و کک مورد نیاز شرکت Nippon Steel از طریق معادن خارجی تامین می‌شود که این شرکت بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌است. معدن Robe River در استرالیا و معادن MUSA و NIBRASCO در برزیل از جمله معادن سنگ آهنی هستند که این شرکت در آن‌ها دارای سهام است. معادن زغال‌سنگ این شرکت نیز در کشورهای استرالیا، کانادا و موزامبیک قرار دارند.

درآمد حاصل از فروش این شرکت در سال مالی ۲۰۲۲ مقدار هنگفت حدود ۵۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار عنوان شد که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷.۱ درصد افزایش داشته‌است. حدود ۹۰.۸ درصد از درآمد حاصل از فروش این شرکت در سال ۲۰۲۲ از بخش فولادسازی و مابقی از بخش‌های مواد شیمیایی، مشاوره و مهندسی بوده‌است.