کاهش ۷۷ میلیون تنی تولید فولاد خام در سال ۲۰۲۲

روند تولید فولاد خام در دنیا، طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ صعودی بوده‌ است، به‌طوری که نرخ رشد مرکب سالانه تولید این محصول حدود ۱.۵ درصد محاسبه شد. در سال ۲۰۲۲ تولید فولاد خام حدود یک میلیارد و ۸۹۰ میلیون تن بود که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ حدود ۳.۹ درصد افت را نشان می‌دهد.

کشور چین با تولید یک میلیارد و ۱۸ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۲۲، بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در دنیا تعیین شد. پس از چین کشورهای هند، ژاپن، آمریکا و روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام در دنیا بودند. در سال ۲۰۲۲ سهم این ۵ کشور در تولید فولاد خام دنیا حدود ۶۹.۶ درصد برآورد شد. تولید فولاد دنیا با افت تولید در کشورهای چین، ژاپن، آمریکا و روسیه کاهش پیدا کرد. پس از جنگ اوکراین، تولید فولاد خام روسیه تحت فشار قرار گرفت. در کشور چین نیز با انقباض بخش املاک و مستغلات، تولید این محصول کاهش پیدا کرد.

در سال ۲۰۲۲ ذخیره سنگ آهن دنیا حدود ۸۵ میلیارد تن برآورد شد که بیشترین میزان ذخایر، حدود ۲۷ میلیارد تن در استرالیا قرار دارد، با این وجود کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام در دنیا است. فولاد تقریباً در تمام بخش‌های مهم صنعتی استفاده می‌شود؛ در ساخت دستگاه و ماشین‌آلات، ساخت پل، مهندسی سازه، حمل و نقل و صنعت بسته بندی کاربرد دارد. می‌توان گفت بیش از نیمی از فولاد تولید شده در دنیا، برای ساخت ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها مانند پل استفاده می‌شود.

نرخ رشد سالانه ۱.۵ درصدی فولاد خام

نمودار ۱، حجم تولید فولاد خام دنیا را در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) برای تولید فولاد خام جهان در طول ۱۰ سال مورد بررسی حدود ۱.۵ درصد تعیین شد. به‌طور کلی تولید فولاد خام از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ روند صعودی داشت. به‌طور متوسط هر ساله حدود یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تن فولاد خام طی دوره مورد بررسی در دنیا تولید شد. کمترین میزان تولید فولاد خام طی دوره مورد بررسی در سال ۲۰۱۵ ثبت شد؛ بر اساس بررسی‌های آتورپات، دلیل اصلی این امر رشد عرضه سنگ آهن و کاهش رشد تقاضای فولاد خام در بازار بود. تولید فولاد خام در چین در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۹ میلیون تن کاهش پیدا کرد. تغییر جهت‌گیری استراتژی اقتصادی چین باعث شد تا رشد تقاضای فولاد تقریبا متوقف شود و در سایر نقاط جهان نیز افزایش تقاضا قادر به جبران این توقف در رشد چین نبود. در همان زمان، بزرگ‌ترین شرکت‌های استخراج سنگ‌آهن در جهان، نه تنها تولید خود را در استرالیا، بلکه در جاهای دیگر نیز توسعه دادند، که منجر به مازاد عرضه قابل توجهی شد. از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ روند تولید فولاد خام صعودی بود و در سال ۲۰۲۱ بیشینه‌ای حدود یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تن را ثبت کرد. در سال ۲۰۲۲ میزان تولید فولاد خام حدود یک میلیارد و ۸۹۰ میلیون برآورد شد که در مقایسه با سال گذشته حدود ۳.۹ درصد افت پیدا کرد.

سهم ۵۴.۰ درصدی چین در تولید فولاد خام

بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، کشور چین بوده‌است، به‌طوری که هر ساله حدود ۵۱.۶ درصد در تولید این محصول را به خود اختصاص داد. به‌طور کلی روند تولید فولاد خام چین طی ۱۰ سال مورد بررسی صعودی بود. نرخ رشد سالانه تولید این محصول چین در دوره مورد بررسی حدود ۲.۴ درصد برآورد شد. از سال ۲۰۲۱ تولید فولاد کاهشی شد، زیرا برای رسیدن به برنامه کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای دولت چین، این صنعت را وادار کرد که تولید فولاد در هر سال بیشتر از سال گذشته نشود. در سال ۲۰۲۲ تولید فولاد خام این کشور حدود یک میلیارد و ۲۰ میلیون تن بود که در مقایسه با سال گذشته حدود ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرد. ناگفته نماند که رکود در بازار املاک و مستغلات چین، عامل موثر دیگری در تقاضای فولاد بود که باعث افت تولید این محصول در کشور چین نیز شد. با توجه به سهم بالای چین در مصرف فولاد دنیا، کاهش تقاضای این محصول چین، باعث افت تقاضا در بازار جهانی شد.

پس از چین کشورهای هند، ژاپن، آمریکا و روسیه به ترتیب بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد خام در دنیا هستند. در سال ۲۰۲۱ تولید فولاد خام هند حدود ۱۱۸ میلیون تن ثبت شد و با رشد ۶.۰ درصدی در سال ۲۰۲۲ تولید این محصول به حدود ۱۲۵ میلیون تن رسید. به‌طور متوسط سهم کشور هند در تولید فولاد خام طی دوره مورد بررسی حدود ۶.۲ درصد برآورد شد. کشور ژاپن در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با سال گذشته حدود ۷.۴ درصد افت داشت. کشور آمریکا چهارمین تولید بزرگ فولاد خام دنیا در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید فولاد را ثبت کرد که این میزان سهم ۴.۳ درصدی در تولید کل این محصول در دنیا داشت.

افت ۷.۱ درصدی تولید فولاد خام روسیه

روند تولید فولاد خام روسیه ی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ صعودی بود و نرخ رشد سالانه تولید این محصول حدود ۰.۹ درصد محاسبه شد. کشور روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۷ میلیون تن از این محصول را تولید کرد و در سال ۲۰۲۲ با افت ۷.۱ درصدی به حدود ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کاهش یافت. یکی از دلایل افت تولید فولاد خام روسیه، تحریم‌ها علیه روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین بود. با وجود تحریم‌ها، تولید فولاد خام روسیه از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، کمتر بود. بر اساس بررسی‌های آتورپات، دولت روسیه با حمایت از بخش ساخت و ساز، تقاضای داخلی این محصول را افزایش داد. بخش ساخت و ساز با مصرف ۶۵ درصد فولاد خام، صنعت اصلی مصرف کننده فولاد در روسیه بود. این تحریم‌ها علیه روسیه منجر به این شد که محصولات فولادی روسیه قیمت کمتری نسبت به سایر رقبا داشته باشند و جذابیت بیشتری برای این محصولات در بازار جهانی ایجاد شد. این عوامل باعث شد تا افت پیش‌بینی شده برای تقاضای فولاد خام روسیه تحقق نیابد.

انتظار می‌رود بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در تولید فولاد خام، در اواخر سال ۲۰۲۳ تولید این محصول بازیابی شود و سپس روند صعودی پیدا کند. با توجه به برنامه‌های دولت چین برای عبور از رکود در بخش املاک و مستغلات، تقاضای برای فولاد در چین رشد خواهد داشت و این امر تولید فولاد دنیا را افزایش می‌دهد.

کمترین میزان تولید فولاد خام طی دوره مورد بررسی در سال ۲۰۱۵ ثبت شد؛ بر اساس بررسی‌های آتورپات، دلیل اصلی این امر رشد عرضه سنگ آهن و کاهش رشد تقاضای فولاد خام در بازار بود. تولید فولاد خام در چین در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۹ میلیون تن کاهش پیدا کرد.

بخش ساخت و ساز با مصرف ۶۵ درصد فولاد خام، صنعت اصلی مصرف کننده فولاد در روسیه بود. این تحریم‌ها علیه روسیه منجر به این شد که محصولات فولادی روسیه قیمت کمتری نسبت به سایر رقبا داشته باشند و جذابیت بیشتری برای این محصولات در بازار جهانی ایجاد شد. این عوامل باعث شد تا افت پیش‌بینی شده برای تقاضای فولاد خام روسیه تحقق نیابد.