افزایش تولید فولاد شرکت JSW در سال مالی ۲۰۲۳

شرکت JSW در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۲۴.۲ میلیون تن فولاد تولید کرد که نسبت به سال مالی قبل از آن رشد ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. این رقم بالاترین میزان تولید این شرکت در پنج سال اخیر بوده‌است. حجم فروش فولاد این شرکت نیز در این سال با رشد ۲۳ درصدی مواجه شد.

شدت انتشارات کربنی شرکت JSW در گستره‌های ۱ و ۲ از سال مالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ نسبتا کاهشی بوده‌است. بهینه‌سازی فرآیندها، استفاده حداکثری از باطله‌ها و ضایعات تولیدی و افزایش سهم منابع تجدیدپذیر در تامین انرژی واحدهای فولادسازی از برنامه‌های این شرکت جهت کاهش انتشارات کربنی است.

شرکت JSW یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های یکپارچه تولیدکننده فولاد در هند است. این شرکت در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد و یکی از زیرمجموعه‌های گروه JSW است. گروه JSW یک واحد تولیدی چندملیتی در حوزه‌های فولاد، انرژی، زیرساخت و سیمان است که مرکز اصلی آن در شهر بمبئی هند است. شرکت JSW هم در تولید محصولات تخت و هم محصولات طویل فعال است. این محصولات در صنایع خودروسازی، زیرساخت، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی و بسیاری از صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شرکت با شرکت JFE ژاپن که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده فولاد در جهان است، همکاری مشترک دارد. بر اساس گزارش اتحادیه جهانی فولاد (WSA) شرکت JSW در سال ۲۰۲۲ در رتبه پانزدهم جهان از نظر تولید فولاد قرار گرفت. ظرفیت تولید فولاد این شرکت در هند حدود ۲۸ میلیون تن در سال است و پیش‌بینی می‌شود تا سال مالی ۲۵-۲۰۲۴ به ۳۷ میلیون تن در سال برسد. شرکت JSW دارای ۱۳ معدن سنگ آهن در هند است. این معادن عمدتا در شرق و جنوب این کشور قرار دارند. از این میان، ۶ معدن در حال بهره‌برداری هستند که مجموع ذخایر آن‌ها ۱۲۱ میلیون تن است. ۷ معدن نیز به تازگی خریداری شده‌اند که مجموع ذخایر آن‌ها به حدود ۱۲۳۰ میلیون تن می‌رسد. این شرکت علاوه بر معادن سنگ آهن دارای چندین معدن زغال‌سنگ در هند، آمریکا و موزامبیک است.

شرکت JSW علاوه بر هند، در ایتالیا و آمریکا نیز دارای کارخانه‌های تولید فولاد است. بزرگ‌ترین واحد تولید فولاد شرکت JSW در ایالت Karnataka هند قرار دارد و ظرفیت تولید آن ۱۲ میلیون تن در سال است. محصولات این واحد شامل بیلت، بلوم، نورد گرم، نورد سرد، گالوانیزه، گالوالوم و مفتول است. کارخانه‌های فولاد این شرکت در آمریکا در دو ایالت تگزاس و اوهایو و در ایتالیا در شهر پیومبینو قرار دارند. محصولات تولیدی کارخانه‌های فولادسازی آمریکا شامل لوله های فولادی، صفحات از جنس فولاد آلیاژی و کویل‌های نورد گرم است. کارخانه واقع در ایتالیا نیز عمدتا بر تولید محصولات طویل تمرکز دارد.

تولید فولاد شرکت JSW  در سال مالی ۲۰۲۳ افزایش یافت

تولید فولاد خام شرکت JSW در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۲۴.۲ تن بود که در مقایسه با سال مالی ۲۰۲۲ حدود ۲۴.۰ درصد رشد داشته‌است. حجم فروش فولاد نیز در این سال معادل ۲۲.۴ تن بود که رشد ۲۳.۰ درصدی را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد. در جدول زیر حجم تولید و فروش این شرکت از سال مالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ نشان داده شده‌است. در سال مالی ۲۰۲۱ به علت شیوع کووید-۱۹ میزان تولید و فروش این شرکت به کمترین میزان در پنج سال اخیر رسید.

سود خالص شرکت JSW در سال ۲۳-۲۰۲۲ کاهش یافت

درآمد عملیاتی شرکت JSW در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۲۰ میلیارد و ۳۹ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال مالی قبل از آن ۱۴.۱ درصد رشد داشته‌است. اما سود خالص این شرکت در سال مالی ۲۰۲۳ با افت ۸۰.۲ درصدی مواجه شد و از رقم ۲ میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به رقم ۴۹۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسید. افزایش هزینه‌های مواد اولیه، افزایش هزینه‌های سوخت و حمل‌ونقل و افزایش نرخ بهره‌های بانکی از دلایل اصلی کاهش سود خالص این شرکت در سال مالی ۲۰۲۳ بود. برای مثال قیمت زغال کک‌شو در سال مالی ۲۰۲۳ به ۳۳۳ دلار بر تن رسید که نسبت به سال مالی ۲۰۲۲ حدود ۵۸ درصد رشد داشته‌است. در نمودار شماره ۲ میزان درآمد و سود خالص این شرکت در سال‌های مختلف نشان داده شده‌است.

شدت انتشارات کربنی شرکت JSW در سال مالی ۲۰۲۳ کاهش یافت

شدت انتشارات کربنی شرکت JSW در گستره‌های ۱ و ۲ در سال مالی ۲۰۲۳ معادل ۲.۳۶ تن کربن دی‌اکسید به ازای تولید هر تن فولاد خام اعلام شد که حدود ۳۰ درصد کاهش را بر مبنای سال ۲۰۰۵ نشان می‌دهد. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ این رقم را به ۱.۹۵ تن کربن دی‌اکسید به ازای تولید هر تن فولاد خام برساند که معادل ۴۲ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۰۵ است. علاوه بر این، شرکت JSW در نظر دارد که شدت انتشارات کربنی واحد تولید محصولات پوشش‌دار خود را تا سال ۲۰۳۰ به صفر برساند. به‌کارگیری حدود ۱۰ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر در فرآیند تولید فولاد و استفاده ۱۰۰ درصدی از ضایعات و باطله‌های تولید شده در حین فرآیندها تا سال ۲۰۳۰، از برنامه‌های شرکت JSW در جهت کاهش انتشارات کربنی و افزایش بهره‌وری است. بهینه‌سازی و مدیریت مصرف آب نیز از اهداف این شرکت در جهت حفظ منابع آبی است. شرکت JSW مصرف اب خود را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۹ درصد نسبت به سال ۲۰۰۵ کاهش می‌دهد. در نمودار شماره ۳ شدت انتشارات کربنی این شرکت در گستره‌های ۱ و ۲ در پنج سال اخیر نشان داده شده‌است.َ

شرکت JSW دارای ۱۳ معدن سنگ آهن در هند است. این معادن عمدتا در شرق و جنوب این کشور قرار دارند. از این میان، ۶ معدن در حال بهره‌برداری هستند که مجموع ذخایر آن‌ها ۱۲۱ میلیون تن است. ۷ معدن نیز به تازگی خریداری شده‌اند که مجموع ذخایر آن‌ها به حدود ۱۲۳۰ میلیون تن می‌رسد.

شدت انتشارات کربنی شرکت JSW در گستره‌های ۱ و ۲ در سال ۲۳-۲۰۲۲ معادل ۲.۳۶ تن کربن دی‌اکسید به ازای تولید هر تن فولاد خام اعلام شد که کمترین میزان طی پنج سال اخیر بوده‌است. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ این رقم را به ۱.۹۵ تن کربن دی‌اکسید به ازای تولید هر تن فولاد خام برساند.