تاثیر تعیین‌کننده مس بر درآمد و سود شرکت Antofagasta

تولید مس و محصولات جانبی آن با اختصاص سهم ۸۰ درصدی از کل ظرفیت تولید شرکت Antofagasta به‌خود، تعیین‌کننده اصلی درآمد و سود این مجموعه هستند. در سال ۲۰۲۳ با ثبات تقریبی قیمت مس و همچنین افزایش تولید این محصولات، علی‌رغم کاهش ۲.۴ درصدی حاشیه سود، درآمد مجموعه نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

این مجموعه برنامه‌ریزی قطعی و دقیقی مبنی بر افزایش تولید مس معدنی به‌دنبال تکمیل و گسترش فاز اول معدن Los Pelambres، توسعه راهبرد کربن‌زدایی و کاهش انتشار کربن معادل به میزان ۵۰ درصد تا پایان سال ۲۰۳۵ و همچنین افزایش تجهیزات شیرین‌سازی آب را در سال ۲۰۲۳ انجام داده است.

شرکت Antofagasta شرکت استخراج معادن شیلیایی چند ملیتی مستقر در لندن است. این گروه دارای چهار معدن مس در شیلی است که دو معدن آن حجم قابل توجهی از محصولات جانبی را تولید می‌کند. محصولات تولیدی این شرکت عبارت‌اند از مس، طلا، مولیبدن و نقره. علاوه بر استخراج معادن، این گروه دارای یک بخش حمل‌ونقل است که خدمات حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای را در شمال شیلی عمدتا برای مشتریان معدن ارایه می‌دهد.

در نمودار ۱ درآمد و حاشیه سود EBITDA برای شرکت Antofagasta در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ ارایه شده است.

همان‌طور که در نمودار۱ مشاهده می‌شود، میزان درآمد و حاشیه سود طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ نواساناتی را تجربه کرده است. درآمد این مجموعه در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ روندی افزایشی را طی کرده است. در سال ۲۰۲۱ با افزایش درآمد به میزان ۴۵ درصد نسبت به سال پیشین خود به ۷ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار، بیشترین میزان کسب درآمد در سال‌های مورد بررسی رقم خورد.

در سال ۲۰۲۲ حاشیه سود و درآمد نسبت به سال گذشته خود در حدود ۲۰ درصد کاهش یافتند و به‌ترتیب به ۵۰ درصد و ۵ میلیارد و ۸۶۲ میلیون دلار رسیدند. در این سال به‌دلیل کاهش تولید مس ناشی از ایجاد حادثه در خط لوله در معدن Los Pelambres میزان تولید مس کاهش یافت و این موضوع سبب کاهش درآمد و حاشیه سود مجموعه شد.

در سال ۲۰۲۳ مجموعه Antofagasta عملکردی به‌مراتب بهتر نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته است. در این سال نسبت به سال پیشین خود افزایش ۷.۸ درصدی در درآمد اتفاق افتاد و علی‌رغم کاهش ۲.۴ درصدی در حاشیه سود، مجموع سود ساخته شده توسط این شرکت با افزایش روبه‌رو بود. در سال ۲۰۲۳ قیمت مس به‌طور میانگین نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافت؛ اما از طرفی با کاهش نوسانات قیمت این محصول و تجربه درجه بالایی از ثبات برای قیمت مس در این سال، با افزایش تولید این محصول، درآمد مجموعه افزایش یافت.

در سال ۲۰۲۳ درآمد حاصل از فروش مس تقریبا ۸۰ درصد از مجموع درآمد کل مجموعه را به‌خود اختصاص داده است. به‌ترتیب مولیبدن، طلا و نقره در رتبه‌های بعدی کسب درآمد برای مجموعه Antogasta قرار دارند. بدین ترتیب تغییرات درآمد این مجموعه به‌میزان زیادی تحت تاثیر تغییرات درآمد حاصل از فروش مس و محصولات جانبی آن قرار دارد.

بررسی روند تولید محصولات شرکت Antofagasta

در نمودار ۲ روند تولید مس، طلا، مولیبدن و نقره طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ ارایه شده است.

تغییرات روند تولید ۴ محصول مجموعه Antofagasta در نمودار۲ مشاهده می‌شود. در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ روند تولید مس نزولی بوده است و تولید این محصول از ۷۷۰ هزار تن در سال ۲۰۱۹ به ۶۴۶ هزار تن در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. در سال ۲۰۲۳ تولید مس با ۲ درصد افزایش نسبت به سال پیشین خود به ۶۷۰ هزار تن رسید. همچنین تولید طلا روندی نوسانی طی سال‌های مورد بررسی داشته است. در سال ۲۰۲۰ تولید این محصول کاهش ۲۸ درصدی، در سال ۲۰۲۱ افزایش ۲۴ درصدی، در سال ۲۰۲۲ کاهش ۳۰ درصدی و در سال ۲۰۲۳ مجددا افزایش ۱۸ درصدی برای طلا وجود داشته است.

تولید مولیبدن در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ همراه شد. در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ تولید این محصول روندی کاهشی داشت. همچنین تولید نقره در سال ۲۰۲۲ با کاهشی ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ مواجه شد و در سال ۲۳ با افزایش ۹ درصدی به ۳ میلیون و ۷۵ هزار اونس رسید.

در سال ۲۰۲۳ پیشرفت‌هایی در زمینه کاهش هزینه و ارتقای رقابت‌پذیری شرکت تحت برنامه‌ مدون تدوین شده به این منظور به‌وجود آمد که در این زمینه می‌توان به کاهش هزینه ۲۸ میلیون دلاری در این سال نسبت به سال گذشته خود اشاره نمود. همچنین طی این سال عملیات توسعه فاز ۱ معدنLos Pelambres نیز تکمیل شد. انتظار می‌رود که سال ۲۰۲۴ با افزایش تولید مس، طلا و مولیبدن به‌دلیل تکمیل فاز اول معدن Los Pelambres و افزایش دسترسی به آب همراه باشد. به‌علاه به‌نظر می‌رسد که حجم تولید بالاتر در این سال با کاهش کوتاه‌مدت عیار سنگ این معدن در فاز اول متعادل شود.

با توسعه راهبرد کربن‌زدایی در سال ۲۰۲۳ این مجموعه برنامه‌ریزی‌ای دقیق را در ۳ مرحله تا سال ۲۰۳۵ انجام داده است. مراحل اول و دوم مشتمل بر کاهش انتشارات کربن معادل به میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ به‌همراه افزایش تولید طی این بازه زمانی می‌شود. در مرحله سوم برنامه‌ریزی کاهش ۱۰ درصدی انتشارات کربن معادل تا پایان سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است. در معدن Los Pelambres به‌دنبال ساخت کارخانه آب شیرین کن در سال ۲۰۲۲ و توسعه این تاسیسات در طول سال ۲۰۲۳ برداشت آب از دریا تقریبا یک سوم از کل برداشت آب را در این سال تشکیل داد. این مجموعه قصد دارد تجهیزات مربوط به شیرین‌سازی آب را به‌ دو برابر افزایش دهد و ارزیابی اثرات زیست محیطی برای این پروژه در اواخر سال ۲۰۲۳ توسط مقامات شیلی مورد تصویب قرار گرفت.

در سال ۲۰۲۳ درآمد حاصل از فروش مس تقریبا ۸۰ درصد از مجموع درآمد کل مجموعه را به‌خود اختصاص داده است. به‌ترتیب مولیبدن، طلا و نقره در رتبه‌های بعدی کسب درآمد برای مجموعه Antogasta قرار دارند. بدین ترتیب تغییرات درآمد این مجموعه به‌میزان زیادی تحت تاثیر تغییرات درآمد حاصل از فروش مس و محصولات جانبی آن قرار دارد.

با توسعه راهبرد کربن‌زدایی در سال ۲۰۲۳ این مجموعه برنامه‌ریزی‌ای دقیق را در ۳ مرحله تا سال ۲۰۳۵ انجام داده است. مراحل اول و دوم مشتمل بر کاهش انتشارات کربن معادل به میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ به‌همراه افزایش تولید طی این بازه زمانی می‌شود. در مرحله سوم برنامه‌ریزی کاهش ۱۰ درصدی انتشارات کربن معادل تا پایان سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است.