چین بزرگ‌ترین واردکننده فولاد خام در سال ۲۰۲۲

تجارت فولاد خام در جهان در سال ۲۰۲۲ معادل ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش ۲۵.۸ درصدی داشته‌است. روند واردات فولاد خام توسط کشورهای جهان طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ متغیر و میانگین آن رقمی معادل ۶۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود.

بیشترین واردات فولاد خام در سال ۲۰۲۲ توسط سه کشور چین، ترکیه و آمریکا صورت گرفت. این کشورها در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام وارد کردند که معادل ۲۹.۳ درصد کل واردات فولاد خام جهان در این سال بود.

فولاد یکی از پرمصرف‌ترین آلیاژهای جهان است که نقش مهمی در رشد و توسعه صنایع کشورهای جهان دارد. امروزه تولید و مصرف فولاد، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌رود. بیشترین کاربرد فولاد در صنایع زیرساخت و ساختمان است. در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۲ درصد از فولاد مصرف شده در جهان، در بخش زیرساخت و ساختمان مورد استفاده قرار گرفت. صنایع خودروسازی، صنایع تولیدکننده تجهیزات مکانیکی و الکتریکی، تولیدکنندگان محصولات فلزی و صنایع تولیدکننده لوازم خانگی از دیگر مصرف‌کنندگان فولاد هستند.

در سال ۲۰۲۲ کشورهای جهان در مجموع ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام وارد کردند که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵.۸ درصد کاهش داشته‌است.  فولاد خام به شکل‌های اسلب، بیلت، بلوم و شمش تجارت می‌شود و از آن برای ساخت محصولات نهایی فولادی استفاده می‌شود. آمریکا، ترکیه و چین بزرگ‌ترین واردکنندگان فولاد خام در جهان هستند. این کشورها با وجود آنکه از تولیدکنندگان بزرگ فولاد در جهان محسوب می‌شوند، برای تامین بخشی از نیازهای خود به واردات آن نیز وابسته هستند.

چین بزرگ‌ترین واردکننده فولاد خام در سال ۲۰۲۲

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام در جهان است. این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود یک میلیارد و ۱۸ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که معادل ۵۳.۹ درصد تولید فولاد خام جهان در این سال بود. با وجود حجم بالای تولید فولاد، چین از واردکنندگان بزرگ این آلیاژ نیز محسوب می‌شود. این کشور در حال توسعه به دلیل جمعیت زیاد و صنایع رو به رشد خود به حجم بالایی از فولاد نیازمند است. ازاین رو بخشی از نیاز خود به فولاد را از طریق واردات تامین می‌کند. در سال ۲۰۲۲ چین حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام از سراسر جهان وارد کرد و از نظر واردات فولاد خام در رتبه اول جهان قرار گرفت. طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نیز چین از نظر واردات فولاد خام رتبه سوم جهان را در اختیار داشت. با وجود اینکه حجم واردات فولاد خام چین نسبت به دیگر کشورها زیاد است، اما سهم واردات به تولید آن رقمی کوچک است و بخش اعظم نیاز این کشور به فولاد خام توسط خود آن تامین می‌شود. واردات فولاد خام چین در سال ۲۰۲۰ با جهش زیادی به رقم ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید. این رقم بالاترین میزان واردات فولاد خام این کشور طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ بوده‌است. این کشور در سال ۲۰۲۰ بعد از کنترل پاندمی کرونا، اقدام به افزایش سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت کرد و همین امر مصرف فولاد را در این سال به‌طور قابل توجهی افزایش داد. کشورهای روسیه، ژاپن، برزیل و ویتنام از مهم‌ترین تامین‌کنندگان فولاد خام چین به شمار می‌روند. روسیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تن فولاد خام به چین صادر کرد. این رقم معادل ۳۵.۶ درصد واردات فولاد خام چین در این سال بود.

ترکیه در جایگاه دوم واردات فولاد خام در سال ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲ ترکیه ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تن فولاد خام از سراسر جهان وارد کرد و از نظر واردات این آلیاژ در رتبه دوم جهان قرار گرفت. ترکیه با وجود اینکه از تولیدکنندگان بزرگ فولاد در جهان است، برای تامین نیازهای خود به واردات آن نیز وابسته است. در سال ۲۰۲۲ ترکیه حدود ۳۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرد و در رتبه هشتم جهان از نظر تولید فولاد قرار گرفت. ترکیه علاوه بر مصرف بالای فولاد در بخش‌های ساخت‌وساز، از صادرکنندگان محصولات پایین‌دست فولاد نیز به شمار می‌رود. از این رو تولید و واردات فولاد خام این کشور نسبتا بالاست. ترکیه طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نیز از نظر واردات فولاد خام جایگاه دوم جهان را به خود اختصاص داد. واردات فولاد خام این کشور طی این ده سال متغیر و میانگین آن رقمی معادل ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود. کشورهای روسیه و اوکراین اصلی‌ترین تامین‌کنندگان فولاد خام ترکیه هستند. در سال ۲۰۲۲ ترکیه حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام از روسیه وارد کرد که معادل ۶۸.۱ درصد واردات فولاد خام ترکیه در این سال بود.

آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده فولاد خام از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲

به‌طور میانگین طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده فولاد خام در جهان بوده‌است. میانگین واردات فولاد خام این کشور طی این مدت ۶ میلیون و ۷۷۰ هزار تن بود. واردات فولاد خام آمریکا در سال ۲۰۲۲ حدود ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۲۹.۴ درصد افت داشته‌است. آمریکا در این سال از نظر واردات فولاد خام بعد از چین و ترکیه در جایگاه سوم جهان قرار گرفت. آمریکا از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده فولاد خام در جهان نیز به شمار می‌رود. در سال ۲۰۲۲ این کشور با تولید ۸۰.۵ میلیون تن فولاد خام، در رتبه چهارم جهان قرار گرفت. این کشور توسعه یافته به دلیل مصرف بالای فولاد در بخش‌های مختلف زیرساخت، ساخت‌وساز، خودروسازی و بسیاری از صنایع دیگر، ناچار است بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تامین ‌کند. کشورهای برزیل، روسیه، مکزیک و کانادا از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان فولاد خام آمریکا هستند. این کشورها در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۳ میلیون و ۴۵ هزار تن فولاد خام به آمریکا صادر کردند که این رقم معادل ۶۱.۹ واردات فولاد خام آمریکا در این سال بود.

در سال ۲۰۲۲ کشورهای جهان در مجموع ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام وارد کردند که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵.۸ درصد کاهش داشته‌است. فولاد خام به شکل‌های اسلب، بیلت، بلوم و شمش تجارت می‌شود و از آن برای ساخت محصولات نهایی فولادی استفاده می‌شود. آمریکا، ترکیه و چین بزرگ‌ترین واردکنندگان فولاد خام در جهان هستند.

به‌طور میانگین طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده فولاد خام در جهان بوده‌است. میانگین واردات فولاد خام این کشور طی این مدت ۶ میلیون و ۷۷۰ هزار تن بود. واردات فولاد خام آمریکا در سال ۲۰۲۲ حدود ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۲۹.۴ درصد افت داشته‌است.