بازار اروپا جایگزین چین در فروش گندله آهن شرکت Ferrexpo

شرکت Ferrexpo سومین صادرکننده عمده گندله آهن در جهان است. در سال ۲۰۲۲ به‌دلیل وقوع جنگ اوکراین و از بین رفتن بخشی از زیرساخت‌های تولید برق اوکراین، میانگین تولید کل محصولات این شرکت در این سال  در حدود ۳۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

با بسته شدن مسیر دسترسی این شرکت به دریای سیاه به‌دنبال جنگ اوکراین و عدم امکان صادرات محصولات از راه دریا فروش این شرکت به چین با ۶۳ درصد کاهش نسبت به سال ماقبل خود مواجه شد. بدین ترتیب فروش محصولات در بازار اروپا به‌عنوان جایگزین بازار چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا با ۴۳ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه شد.

شرکت Ferrexpo سومین صادرکننده عمده گندله آهن در جهان است که با ارایه گندله آهن با عیار بالا، علاوه بر بهبود بهره‌وری تولید فولاد از کوره‌بلند،  امکان کاهش انتشار کربن تا ۴۰ درصد را در صنایع تولید فولاد فراهم کرده است. شرکت Ferrexpo  مالک سه معدن سنگ آهن Poltava، Yeristovo و Belanovo در اوکراین است. معدن Polvata بزرگ‌ترین معدن روباز این گروه است و ذخیره این معدن بالغ بر ۱ میلیارد تن سنگ آهن است.

در نمودار ۱ میزان تولید محصولات شرکت Ferrexpo در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ارایه شده است.

انواع محصولات تولیدی این مجموعه عبارت‌اند از سنگ آهن معدنی استخراج‌شده، سنگ آهن فرآوری‌شده، کنسانتره آهن، گندله مورد استفاده در احیا مستقیم با عیار ۶۷ درصد آهن، گندله مورد استفاده در کوره‌بلند با عیار ۶۵ درصد و کنسانتره تجاری؛ همان‌طور که در نمودار ۲ مشخص است، میزان تولید کل محصولات در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ به‌دلیل وقوع جنگ اوکراین کاهش یافته است.

مقدار این کاهش برای سنگ آهن استخراج‌شده و سنگ آهن فرآوری‌شده به‌میزان ۴۴ درصد، کنسانتره آهن ۴۲ درصد، گندله مورد استفاده در فرایند احیا مستقیم ۱۸ درصد و گندله مورد استفاده در کوره‌بلند و کنسانتره تجاری ۴۷ درصد بوده است. در اواخر سال ۲۰۲۲ به‌دنبال وقوع جنگ در اوکراین و از بین رفتن بخشی از زیرساخت‌های تولید برق در این کشور، عرضه برق در اوکراین با چالشی بزرگ مواجه شد؛ به‌گونه‌ای که مجموعه Ferrexpo به‌مدت ۱۰ هفته نتوانست به تولید پایدار دست یابد.

به‌منظور کاهش ریسک عملیاتی کمبود برق، این مجموعه در حال افزایش موجودی گندله در مناطق استراتژیک و همچنین بررسی گزینه‌‌های مربوط به تولید برق توسط خود شرکت است. در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ نوسانات قیمت کاهش یافت. در این سال در حالی که قیمت سنگ آهن ۲۵ درصد کاهش یافت، قیمت پرمیم گندله مورد استفاده در کوره‌بلند، ۲۰ درصد افزایش یافت که این موضوع نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای محصولات با کیفیت بالا است.

درآمد و بازار فروش محصولات شرکت Ferrexpo

در نمودار ۲ درآمد و حاشیه سود EBITDA برای شرکت Ferrexpo در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ ارایه شده است.

همان‌طور که در نمودار۲ مشاهده می‌شود، میزان درآمد و حاشیه سود شرکت Ferrexpo طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نواساناتی را تجربه کرده است. درآمد این مجموعه در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ روندی افزایشی را طی کرده است. در سال ۲۰۲۰ با شروع همه‌گیری کووید- ۱۹، Ferrexpo از موقعیت جغرافیایی مرکزی خود بین اروپا، خاورمیانه و آسیا به‌عنوان یک محافظ طبیعی در برابر ریسک در دوره تحولات بازار استفاده کرد. به‌موجب این موقعیت، بازار فروش محصولات این شرکت در این سال به‌سمت چین و جنوب شرقی آسیا تغییر یافت. در این سال تقریبا ۵۶ درصد از محصولات این گروه در بازار چین و جنوب شرقی آسیا به‌فروش رسید.

در سال ۲۰۲۱ با افزایش درآمد به میزان ۴۸ درصد نسبت به سال پیشین، بیشینه درآمد این شرکت در سال‌های مورد بررسی با مقدار ۲ میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار رقم خورد. در این سال با پایان همه‌گیری کووید- ۱۹ ورفع محدودیت‌های تولید و حمل‌ونقل، میزان تولید این مجموعه افزایش قابل توجهی نسبت به سال پیشین خود داشت.

در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر جنگ اوکراین و ایجاد مانع در دسترسی این کشور به دریای سیاه، میزان درآمد مجموعه Ferrexpo با کاهش چشم‌گیر ۵۰ درصدی به یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون دلار رسید. این موضوع در حالی بود که حاشیه سود با افزایشی هفت درصدی نسبت به سال پیشین خود، به ۶۳.۳۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۲ رسید.

در سال ۲۰۲۲ با کاهش چشمگیر صادرات به چین و جنوب شرقی آسیا، سبد فروش شرکت Ferrexpo به خریداران اروپایی اختصاص یافت؛ به‌طوری که فروش به بازار اروپا ۴۳ درصد رشد و فروش محصولات به چین با ۶۳ درصد کاهش همراه شد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که اگرچه بازار اروپا تا حدودی جایگزین افت فروش به بازار چین و جنوب شرق آسیا شد، اما در مجموع تقاضای محدود اروپا در قیاس با بازار جنوب‌شرق آسیا، افت محسوس تولید و فروش شرکت Ferrexpo را در سال ۲۰۲۲ به‌همراه داشته است.

همان‌طور که در نمودار ۳ مشخص است، هزینه‌های مربوط به برق، بیشترین سهم از کل هزینه‌های عملیاتی را به‌خود اختصاص داده‌اند. سهم موارد مختلف از هزینه‌های عملیاتی در این سال به‌دلیل کاهش چشمگیر میزان تولید نسبت به سال پیشین خود، تغییراتی داشته است؛ به‌طوری که هزینه‌های ثابت در این سال سهم بیشتری را نسبت به کل هزینه‌ها در قیاس با سال ۲۰۲۱ به‌خود اختصاص داده‌اند. تغییرات مهم هزینه‌های عملیاتی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ عبارت‌اند از: افزایش ۱۸ درصدی در هزینه‌های گاز و سوخت زیستی، افزایش ۳۲ درصدی در سوخت شامل گازوییل، کاهش ۲۶ درصدی در مواد مصرفی، افزایش ۸۰ درصدی هزینه‌های تعمیرات و نگه‌داری و افزایش ۴۹ درصدی هزینه‌های مربوط به حقوق دولتی.

اهداف زیست‌محیطی شرکت Ferrexpo تا سال ۲۰۵۰

در سال ۲۰۲۲ سهم بیشتری از تولید گندله این مجموعه متعلق به گندله با عیار ۶۷ درصد مورد استفاده در احیا مستقیم بوده است. انتشار گاز کربن در این رو‌ش پایین‌تر است. ردپای کربن این مجموعه در درجه اول به سه فعالیت کلیدی مربوط می‌شود؛ مصرف گازوییل در ناوگان معدنی گروه (Scope 1)، مصرف برق در کارخانه فرآوری (Scope 2)، و گاز طبیعی جهت تولید گندله (Scope 1).

در مجموع این سه ماده مصرفی ۸۰ تا ۹۰ درصد از انتشار کربن Scope 1 و Scope 2 گروه را تشکیل می‌دهند. این سه حوزه، تمرکز اصلی شرکت Ferrexpo جهت کاهش انتشار گاز کربن است. انتشارات گازکربن در شرکت Ferrexpo در Scope 1 و Scope 2 در سال ۲۰۲۲ در هر تن به‌میزان یک درصد کاهش یافت. با توجه به اختصاص سهم ۸۹ درصدی صنایع تولید فولاد از کل انتشار، میزان انتشار گاز کربن (شامل Scope 3) در سال ۲۰۲۲ در نتیجه افزایش تولید گندله احیا مستقیم، ۱ درصد کاهش یافت.

این مجموعه هدف کاهش انتشار کربن را در Scope 1 و Scope 2 به ۵۰ درصد کاهش تا سال ۲۰۳۰ ارتقا داده است. امکان دارد که این اهداف و برنامه‌ها تحت تاثیر محدودیت‌های اعمال‌شده در اثر جنگ اوکراین قرار گیرد؛ اما گروه هدف استراتژیک خود مبنی بر دستیابی به کربن صفر در scope 1 و Scope 2 تا سال ۲۰۵۰ را حفظ می‌کند. همچنین هدف این گروه کاهش ۱۰ درصدی انتشار کربن در Scope 3 تا سال ۲۰۳۰ و کاهش ۵۰ درصدی آن تا سال ۲۰۵۰ است.

در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر جنگ اوکراین و ایجاد مانع در دسترسی این کشور به دریای سیاه، میزان درآمد مجموعه Ferrexpo با کاهش چشم‌گیر ۵۰ درصدی به یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون دلار رسید. در این سال با کاهش چشمگیر صادرات به چین و جنوب شرقی آسیا، سبد فروش شرکت Ferrexpo به خریداران اروپایی اختصاص یافت.

این مجموعه هدف کاهش انتشار کربن را در Scope 1 و Scope 2 به ۵۰ درصد کاهش تا سال ۲۰۳۰ ارتقا داده است. امکان دارد که این اهداف و برنامه‌ها تحت تاثیر محدودیت‌های اعمال‌شده در اثر جنگ اوکراین قرار گیرد؛ اما گروه هدف استراتژیک خود مبنی بر دستیابی به کربن صفر در scope 1 و Scope 2 تا سال ۲۰۵۰ را حفظ می‌کند.