شبکه ریلی چین بهدلیل نقشی که در اتصال مناطق مختلف، کاهش هزینههای حمل و نقل، و بهبود پایداری زیستمحیطی این کشور ایفا میکند، اهمیت بسیار زیادی دارد. در سال ۲۰۱۰، طول شبکه ریلی چین بالغبر ۹۱ هزار کیلومتر اعلام شد که در سال ۲۰۲۳، به مقدار ۱۵۹ هزار کیلومتر رسید.
دولت چین طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳ برای توسعه و نوسازی خطوط ریلی، بهطور میانگین سالانه ۷۵۷ میلیارد یوآن سرمایهگذاری کردهاست. بیشترین سرمایهگذاری در سال ۲۰۱۴ با مبلغ ۸۴۲ میلیارد یوآن بود که منجر به افزایش ۹ هزار کیلومتر خطوط ریلی شد. سرمایهگذاری کشور چین در برخی سالها علاوهبر توسعه خطوط، صرف بازسازی و تعمیر ریلها شد. طی ۱۰ سال گذشته، بهطور میانگین سالانه ۵ هزار و ۲۳۰ کیلومتر به شبکه ریلی چین افزوده شدهاست.
کشور چین با جمعیت بیش از یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون نفر، دومین کشور پر جمعیت دنیا است. این کشور با مساحت ۹ میلیون و ۷۱۰ هزار کیلومتر مربع، در جایگاه سومین کشور بزرگ دنیا قرار گرفتهاست. لذا شبکه ریلی چین یکی از زیرساختهای کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور محسوب میشود. براساس استدلال مذکور، چین بهعنوان یکی از بزرگترین کشورهای جهان از نظر جمعیت و مساحت، نیازمند سیستم حمل و نقل مناسب و گستردهای است که بتواند تقاضای بالای حمل و نقل مسافران و کالاهای تولیدشده را برآورده سازد. شبکه ریلی این کشور بهدلیل نقشی که در اتصال مناطق مختلف، کاهش هزینههای حمل و نقل، و بهبود پایداری زیستمحیطی این کشور ایفا میکند، اهمیت بسیار زیادی دارد.
افزایش پیوسته طول خطوط ریلی چین
نمودار یک، طول شبکه ریلی چین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ را نمایش میدهددر سال ۲۰۱۰، طول شبکه ریلی چین بالغبر ۹۱ هزار کیلومتر اعلام شد که در سال ۲۰۲۳، به مقدار ۱۵۹ هزار کیلومتر رسید. در طول دوره مورد بررسی، کمترین رشد خطوط شبکه ریلی کشور چین در سال ۲۰۱۱ عنوان شد. طول خطوط ریلی در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبلاز آن ۹ هزار کیلومتر افزایش یافت و به ۱۱۲ هزار کیلومتر رسید که بیشترین میزان افزایش خطوط و شبکه ریلی چین در طول دوره مورد بررسی بودهاست. گفته میشود که در سال ۲۰۱۶، رشد خطوط ریلی این کشور نسبت به سال قبلاز آن حدود ۶ هزار کیلومتر کاهش یافت و به ۳ هزار کیلومتر رسید. علاوهبر آن، در سال ۲۰۱۷، افزایش خطوط ریلی چین برابر با سال ۲۰۱۶ بود. در سال ۲۰۲۰، شبکه ریلی چین برابر با ۱۴۶ هزار کیلومتر بود که نسبت به سال قبلاز آن، بالغبر ۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر افزایش یافت. رشد خطوط شبکه ریلی چین در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۲، حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بود. گفته میشود که در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲، حدود ۴ هزار کیلومتر بهطول شبکه ریلی کشور چین افزوده شد و به ۱۵۹ هزار کیلومتر در سال ۲۰۲۳ رسید.
سرمایهگذاریهای دولت چین در شبکه ریلی
هر ساله دولت چین برای احداث خطوط جدید و همچنین نگهداری خطوط جهت تسهیل حمل و نقل مسافران و کالاها در طول دوره مورد بررسی هزینه میکند. نمودار ۲، مقایسه سرمایهگذاری ثابت و طول خطوط اضافهشده به سیستم ریلی این کشور را نشان میدهد. بررسیها بیانگر این هستند که سرمایهگذاری ثابت دولت چین در طول دوره مورد بررسی با میانگین ۷۵۷ میلیارد یوآن، نوسانی بوده و علاوهبر آن طول خطوط اضافهشده نیز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳، روندی نوسانی طی کردهاست. بیشترین میزان سرمایهگذاری چین روی شبکه ریلی در سال ۲۰۱۴ و حدود ۸۴۲ میلیارد یوآن بود که منجر به افزایش ۹ هزار کیلومتری به خطوط ریلی این کشور شد. کشور چین برای افزودن ۲ هزار کیلومتر به خطوط ریلی خود در سال ۲۰۱۴، حدود ۶۳۹ میلیار یوآن سرمایهگذاری کرد که کمترین مبلغ سرمایهگذاری در بازه مورد بررسی بود. بهطور میانگین در هر سال ۵ هزار و ۲۳۰ کیلومتر به شبکه ریلی چین اضافه شدهاست. با این حال در برخی سالها، خطوط ریلی اضافه شده به شبکه این کشور از مقدار میانگین فاصله دارد. لازم بهذکر است که سرمایهگذاری دولت کشور چین در طول دوره مورد بررسی محدود به افزایش طول خطوط ریلی این کشور نبودهاست. در سال ۲۰۱۶، مبلغ سرمایهگذاری حدود ۸۰۲ میلیارد یوآن اعلام شد که نسبت به سال قبلاز آن ۳.۴ درصد افت داشت. طول خطوط ریلی اضافه شده در این سال، حدود ۳ هزار کیلومتر بود در حالیکه در سال ۲۰۱۵، بالغبر ۹ هزار کیلومتر بهطول شبکه ریلی این کشور اضافه شد. در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶، مبلغ سرمایهگذاری ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۸۰۸ میلیارد یوآن رسید در حالیکه طول خطوط اضافه شده به این کشور برابر با سال ۲۰۱۶ بود. بررسیها نشان میدهد که در سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، مبلغ سرمایهگذاری شده برای شبکه ریلی کشور چین، تنها محدود به افزایش طول خطوط نبوده و بلکه بخش قابلتوجهی از آن صرف بازسازی و نوسازی خطوط ریلی این کشور شدهاست. در سال ۲۰۱۸، تنها بالغبر ۴ هزار کیلومتر به خطوط ریلی این کشور افزوده شد اما مبلغ سرمایهگذاری نسبت به سال ۲۰۱۷، حدود ۷ میلیارد یوآن بیشتر بود و به ۸۱۴ میلیارد یوآن رسید. پس از آن در سال ۲۰۱۹، با هزینه ۸۱۶ میلیارد یوآن، حدود ۸ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور چین گسترش یافت.
روند سرمایهگذاری در شبکه ریلی کشور چین از سال ۲۰۱۹، با نرخ رشد مرکب ۳.۳ درصد، نزولی بودهاست. گفته میشود که خطوط اضافهشده به شبکه ریلی کشور چین نیز در بازه مذکور در هر سال کمتر شدهاست. روند نزولی هزینههای سرمایهگذاری برای خطوط شبکه ریلی را میتوان با کند شدن رشد اقتصادی این کشور طی سالهای اخیر مرتبط دانست. گفتنی است که در سال ۲۰۲۳، دولت چین با سرمایهگذاری ۷۱۵ میلیارد یوآن روی شبکه ریلی، بالغبر ۴ هزار کیلومتر به شبکه ریلی خود اضافه کرد. در حالیکه در سال ۲۰۲۲، مبلغ سرمایهگذاری حدود ۶۸۱ میلیارد یوآن بود و حدود ۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی این کشور افزایش یافت.
در نهایت، بخشی از سرمایهگذاری کشور چین روی شبکه ریلی بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بهمنظور تعمیر و بازسازی خطوط ریلی این کشور بودهاست. در سال ۲۰۱۶ افزایش خطوط ریلی چین حدود ۳ هزار کیلومتر اعلام شد، در حالیکه طی سال ۲۰۱۵ بالغبر ۹ هزار کیلومتر مربع به خطوط ریلی اضافه شد. در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، بهطور متوسط ۶ هزار کیلومتر بهطول شبکه ریلی این کشور افزوده شد. با این حال، روند افزایش خطوط ریلی این کشور به سبب کند شدن رشد اقتصادی، نزولی برآورد شدهاست.