در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، قیمت آلومینیوم در بورسهای لندن و شانگهای تحت تاثیر تحولات جهانی و نوسانات عرضه و تقاضا، تغییرات قابل توجهی داشت؛ متوسط قیمت آلومینیوم LME در این سالها، حدود ۲,۴۳۶ دلار و در بورس شانگهای ۲,۷۴۵ دلار بود که به ترتیب رشد ۷.۵ و ۶.۶ درصدی را نشان میدهد.
در سال ۲۰۲۳، موجودی آلومینیوم در بورس لندن، ابتدا با ورود آلومینیوم روسی افزایش یافت، اما در نیمه دوم، با رشد مصرف جهانی کاهش پیدا کرد. در بورس شانگهای، موجودی آلومینیوم پس از افزایش اولیه ناشی از تولید بالا، با رشد تقاضا کاهش یافت. در سال ۲۰۲۴، بازار با نوسانات بیشتری همراه بود. در بورس لندن، موجودیها ابتدا بهدلیل معاملات اجارهای افزایش یافت، اما با محدودیت عرضه و رشد مصرف، کاهش یافت. در شانگهای نیز موجودیها با سیاستهای حمایتی دولت افزایش یافت.
آلومینیوم یکی از فلزات پرمصرف و مهم در صنعت است که با ویژگیهایی چون وزن کم، دوام بالا و توانایی تحمل شرایط محیطی سخت شناخته میشود. این فلز برای استفاده در صنایع مختلف مانند حملونقل، ساخت سازههای مقاوم و تولید بستهبندیهای سبک و مستحکم بسیار مورد توجه قرار دارد؛ همچنین، آلومینیوم به راحتی بازیافت میشود و در انتقال حرارت و صنعت برق عملکرد بسیار خوبی دارد.
بورس فلزات لندن (LME) و بورس آتی شانگهای (SHFE)، از مهمترین بورسهای کالا برای فلزات پایه در جهان هستند. بورس LME که در لندن واقع شده، مرکز جهانی برای معامله فلزات پایه مانند مس، آلومینیوم و روی است و به عنوان مرجعی برای تعیین قیمتها در سطح جهانی شناخته میشود. این بورس از دیرباز بهعنوان یکی از ارکان اصلی کشف قیمت فلزات عمل میکند. از سوی دیگر، SHFE که در شانگهای چین قرار دارد، یکی از بورسهای پیشرو برای معاملات آتی در چین است و تمرکز زیادی بر فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و میلگرد فولادی دارد. SHFE به دلیل نقش چین در اقتصاد جهانی و تولید و مصرف فلزات در این کشور، اهمیت زیادی پیدا کرده است.
قیمت آلومینیوم در بورس LME و SHFE
بورسهای LME و SHFE نقش حیاتی در بازار جهانی فلزات دارند؛ این دو بستر، امکان کشف قیمت، پوشش ریسک و معاملات سفتهبازانه را برای تولیدکنندگان، تاجران و سرمایهگذاران فراهم میکنند. LME مرجع جهانی قیمتهاست، در حالی که SHFE بیشتر بازتابدهنده شرایط اقتصادی و تقاضای چین در بازار آسیا است. در نمودار ۱، روند قیمت آلومینیوم از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ در این دو بورس بررسی شده است.
در سال ۲۰۱۹، قیمت آلومینیوم در بورسهای LME و SHFE روندی متفاوت داشت. در LME، قیمت این فلز از حدود ۱,۸۵۰ دلار آغاز شد، در نیمه نخست بین ۱,۸۵۰ تا ۱,۹۰۰ دلار نوسان داشت و در پایان سال با کاهش شدید به ۱,۷۰۰ دلار رسید. این افت به دلیل کاهش رشد صنعتی، جنگ تجاری آمریکا و چین و افزایش صادرات چین ناشی از افت تقاضای داخلی بود. در مقابل، قیمت در SHFE به دلیل کاهش عرضه و مقررات زیستمحیطی از ۱,۸۴۵ دلار در ژانویه با رشد ۹ درصدی به ۲,۰۱۷ دلار در سپتامبر رسید.
در سال ۲۰۲۰، بحران کرونا و قرنطینهی چین و سایر نقاط جهان تاثیر بسزایی بر قیمتها گذاشت. در SHFE، قیمت از ۲,۰۳۱ دلار در ژانویه آغاز شد و با افت تقاضا در اثر توقف فعالیتهای صنعتی، در مارس با کاهش ۱۶ درصدی به ۱,۷۰۵ دلار رسید. با بهبود شرایط اقتصادی و بازگشایی بازارها، قیمت در دسامبر با رشد ۱۲ درصد به ۲,۲۷۰ دلار رسید. در LME نیز قیمت از ۱,۷۷۱ دلار در ژانویه شروع شد، در آوریل به ۱,۴۵۷ دلار کاهش یافت و با روند صعودی از اوت، در پایان سال با افزایش ۱۵، درصدی به ۲,۰۵۱ دلار رسید.
در ۲۰۲۱، در پی بازیابی اقتصاد جهانی در اثر عبور از بحران کووید، تقاضای جهانی آلومینیوم از ۸۷ به ۹۳ میلیون تن افزایش یافت و با رشد قیمتها در بازار جهانی همراه بود. در LME، قیمت آلومینیوم از ۲,۰۰۳ دلار در ژانویه با رشد ۶۳ درصد، به حدود ۳,۱۸۰ دلار در اکتبر رسید و در دسامبر ۳۴ درصد بالاتر از ابتدای سال بسته شد. چین، با سهم بیش از ۵۰ درصد در تولید و مصرف، تاثیر قابلتوجهای در این روند داشت. در SHFE، قیمت از ۲,۰۶۱ دلار شروع شد و با تقاضای بالای داخلی بهویژه در بخش خودرو و زیرساخت، در دسامبر به ۲,۶۲۲ دلار رسید؛ لازم به ذکر است، مسایلی مانند مشکلات زیستمحیطی و اختلال در برق استان یوننان بر قیمتها تاثیر منفی گذاشت.
در ۲۰۲۲، متوسط قیمت آلومینیوم LME در سهماهه اول، حدود ۳,۲۶۷ دلار بود و در مارس، با بروز بحران اوکراین و تحریم انرژی روسیه، به اوج خود و بیش از ۳,۸۰۰ دلار رسید. با توجه به اینکه انرژی حدود ۴۰ درصد هزینه تولید آلومینیوم را تشکیل میدهد، قیمت بالای برق، باعث کاهش تولید در کشورهایی مثل آلمان و فرانسه شد. از آوریل به بعد، بهدلیل نگرانیهای اقتصادی، تورم و در نهایت افت تقاضا، قیمت کاهش یافت و در دسامبر با ۲۰ درصد کاهش نسبت به ابتدای سال، به ۲,۳۹۴ دلار رسید. در SHFE، قیمت در ماه فوریه به ۳,۱۳۱ دلار رسید، اما با سیاستهای کنترل کرونا در چین و در پی آن افت تولید، تا جولای، به ۲,۳۸۲ دلار کاهش یافت؛ سپس با محدودیت عرضه و سیاستهای کنترلی، قیمتها بهتدریج بهبود یافتند و در پایان سال به ۲,۶۴۶ دلار رسید. به طور کلی میتوان عنوان کرد که روند SHFE نسبت به LME در این سال باثباتتر بوده است.
در ۲۰۲۳، قیمت LME از ۲,۴۸۹ دلار آغاز شد، با افت قیمت انرژی و افزایش تولید تا اوت، به ۲,۱۳۴ دلار کاهش یافت و در دسامبر با رشد ۱۰ درصدی، به ۲,۵۳۸ دلار رسید؛ این رشد، بهبود فعالیتهای صنعتی و کاهش تنشهای ژئوپلیتیکی را منعکس میکرد. در SHFE، قیمتها نوسان داشت، اما دچار افت قابل توجه یا افزایش چشمگیر نشد.
در ۲۰۲۴، قیمت SHFE از ۲,۶۱۸ دلار آغاز و با افت مقطعی به ۲,۶۴۳ دلار رسید، سپس با رشد تدریجی ۷ درصدی تحتتاثیر تحولات سیاسی، اقتصادی و زیستمحیطی، تا پایان سال به ۲,۸۰۴ دلار افزایش یافت. در LME نیز قیمت از ۲,۱۹۴ دلار در ژانویه آغاز شد و با رشد تدریجی ناشی از افزایش تقاضا، کاهش عرضه و ورود سرمایهگذاران، در دسامبر به ۲,۵۳۸ دلار رسید.
موجودی آلومینیوم SHFE و LME
موجودیهای انبار آلومینیوم در بورسهای LME و SHFE که در نمودار ۲ از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ نمایش داده شدهاند، شاخصی مهم برای تحلیل وضعیت عرضه و تقاضای بازار هستند. این دادهها به تحلیلگران کمک میکنند تا روند قیمتها را ارزیابی و تغییرات بازار را پیشبینی کنند؛ کاهش موجودی انبار نشانه رشد تقاضا یا کاهش عرضه و افزایش آن نشاندهنده افت مصرف یا افزایش تولید است.
در سال ۲۰۱۹، موجودی آلومینیوم در بورسهای SHFE و LME کاهش چشمگیری داشت. در SHFE، موجودی به دلیل افزایش مصرف داخلی چین و کاهش واردات، بهویژه در صنایع ساختمانی و الکترونیک، از ۶۸۵ هزار تن در ژانویه به ۲۰۷ هزار تن در دسامبر رسید که معادل کاهش ۶۹ درصدی بود. در LME، موجودی با وجود افت در سپتامبر به میزان ۲۹ درصد، تا پایان سال با رشد ۷ درصدی از ۱,۲۹۱ هزار تن، به ۱,۳۸۷ هزار تن رسید.
در سال ۲۰۲۰، موجودی SHFE در نیمه اول به دلیل کاهش تقاضا ناشی از شیوع کرونا افزایش یافت، اما در نیمه دوم با بهبود شرایط حاکم بر صنعت و رشد مصرف در زیرساخت و تولید، کاهش پیدا کرد. در مجموع، موجودی سالانه SHFEحدود ۵ درصد افزایش یافت که بیانگر بهبود روند کلی اقتصادی بود. موجودی LME در این سال نوسانات محدودی داشت و از ابتدای سال تا دسامبر تقریبا ثابت و حدود ۱٫۳۵ میلیون تن باقی ماند.
در ۲۰۲۱، موجودی SHFE از ۲۳۷ هزار تن در ژانویه به ۳۶۷ هزار تن در مارس رسید و سپس با بحران انرژی، رشد هزینه تولید و مشکلات زنجیره تامین، تا سپتامبر به ۲۳۰ هزار تن کاهش یافت. در دسامبر، موجودی با ذخیرهسازی پیش از سال نو چینی به ۳۲۶ هزار تن افزایش یافت. در LME، موجودی از ۱٫۳۶۲ میلیون تن در ژانویه به ۱٫۶۹۳ میلیون تن در مارس رسید اما با افت تولید و افزایش تقاضا، تا اکتبر، به ۱٫۱۲۶ میلیون تن و در دسامبر به پایینترین سطح سال، یعنی ۹۳۷ هزار تن کاهش یافت.
در ۲۰۲۲، موجودی LME از ۷۳۱ هزار تن در فوریه به ۲۸۱ هزار تن در اوت کاهش یافت. دلیل اصلی این افت، جنگ اوکراین، نگرانی از تحریم آلومینیوم روسیه و کاهش تولید اروپا به دلیل افزایش شدید هزینه انرژی بود. در سهماهه پایانی، موجودی تا دسامبر به ۴۸۰ هزار تن افزایش یافت که ناشی از ورود فلزات روسی، رکود تقاضا، ثبات قیمت انرژی و افزایش ذخیرهسازی بود. در SHFE، موجودی از ۳۰۰ هزار تن در ژانویه بهواسطه قرنطینهها افزایش یافت، اما در ادامه با رفع محدودیتها کاهش یافت و تا دسامبر به ۹۴ هزار تن رسید.
در ۲۰۲۳، موجودی LME از ۴۰۷ هزار تن در ژانویه به ۵۶۷ هزار تن در ماه می افزایش یافت که علت آن ورود فلزات روسی بود. سپس با کاهش عرضه و رشد مصرف، تا دسامبر، به ۴۷۹ هزار تن رسید. در SHFE، موجودی از ۱۷۰ هزار تن در ژانویه به ۳۰۰ هزار تن در مارس رسید، ولی با افزایش مصرف در بخشهایی مانند خودروسازی و انتقال نیرو، تا سپتامبر به ۹۰ هزار تن کاهش یافت و در پایان سال به ۱۰۹ هزار تن رسید.
در ۲۰۲۴، SHFE سال را با ۹۹ هزار تن موجودی آغاز کرد و با سیاستهای حمایتی دولت چین و ذخیرهسازی استراتژیک تا پایان آوریل حجم ذخایر خود را به ۲۲۵ هزار تن رساند که معادل رشد ۱۲۷ درصدی بود. در تابستان موجودیها تقریبا ثابت ماند و در آگوست به اوج ۲۸۷ هزار تن رسید؛ اما در پایان سال با افزایش تقاضا و تخلیه انبارها برای صادرات، به ۲۱۳ هزار تن کاهش یافت (کاهش ۲۵ درصدی نسبت به اوج). در LME، موجودی از ۵۵۵ هزار تن در ژانویه به ۹۰۶ هزار تن در مه افزایش یافت که ناشی از معاملات اجارهای و انتقال فلز به انبارهای مالزی بود؛ در ادامه به دلیل افزایش مصرف جهانی، اختلال در تامین مواد اولیه و چالشهای صادراتی در گینه و استرالیا، موجودی تا دسامبر به ۶۷۱ هزار تن کاهش یافت.