تولید فروآلیاژ در سطح جهان؛ چین پیشتاز در تولید فروآلیاژ

سیلیکومنگنز یک فروآلیاژ جایگزین برای فروسیلیسیم و فرومنگنز است و همین امر آن را به اولین فروآلیاژ پر مصرف جهان تبدیل کرده است. در میان فروآلیاژها بعد از سیلیکومنگنز، به‌ترتیب فروکروم، فروسیلیسیم، فرومنگنز و فرونیکل بیش‌ترین سهم بازار را در میان فروآلیاژها از آن خود کرده‌اند.

نظر به اینکه کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام در جهان است، این کشور به بزرگترین تولیدکننده فروآلیاژ در سطح جهان نیز بدل شده است. مطابق با آخرین آمارهای بین‌المللی، چین با سهم حدود ۶۴ درصدی از تولید سیلیکومنگنز جهان، رتبه اول در تولید این محصول، به‌عنوان اصلی‌ترین فروآلیاژ، را دارد. همچنین این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فروکروم، فروسیلیسیم، فرومنگنز و فرونیکل به‌ترتیب سهم ۳۹، ۶۱، ۳۶ و ۵۳ درصد در تولید جهانی این محصول‌ها را در اختیار دارد.

فروآلیاژها، آلیاژهای دارای آهن هستند که عموما به‌منظور افزایش کیفیت و بهبود خواص فولاد و چدن از طریق اضافه کردن عناصر آلیاژی خاص به مذاب فولاد و چدن مصرف می‌شوند. نقش این عناصر می‌تواند شامل اکسیژن‌زدایی در حین فرآیند تولید یا ایجاد ساختار مورد نظر و دستیابی به خواص فیزیکی و شیمیایی مطلوب برای کاربردهای معین انواع فولاد و چدن باشد. بسته به فرآیند فولادسازی و کیفیت مد نظر از محصول، فروآلیاژهای متفاوتی ممکن است مورد نیاز باشد. این محصولات به غیر از فولادسازان که اصلی‌ترین مصرف‌کننده آن هستند، توسط صنایع ریخته‌گری نیز مصرف می‌شوند.

مطابق آمارهای بین‌المللی تولید سالیانه فروآلیاژ به‌طور متوسط حدود ۴۸ میلیون تن طی سا‌ل‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۸ بوده است. تولید جهانی فروآلیاژ در ۵ سال نخست دوره مورد بررسی به‌صورت تناوبی روند صعودی را در پیش گرفت اما در ۵ سال دوم دوره مورد بررسی، تولید جهانی فروآلیاژها روند نوسانی را در پیش گرفت. طی سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۳ متوسط رشد سالیانه تولید جهانی فروآلیاژ حدود ۱۰ درصد به‌دست آمد، در این دوره تولید جهانی فروآلیاژ در سال ۲۰۱۳ به بیش‌ترین مقدار خود طی دوره مورد بررسی رسید. در سال ۲۰۱۳ تولید جهانی فروآلیاژ حدود ۵۴ میلیون تن گزارش شد. گفتنی است در سال ۲۰۱۰ تولید فروآلیاژ در سطح جهان حدود ۲۰ درصد نسبت به سال قبل از آن یعنی ۲۰۰۹ افزایش یافت که بیش‌ترین جهش در تولید فروآلیاژ طی سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۸ متعلق به این سال بود. در ۵ سال دوم از دوره مورد بررسی، متوسط رشد سالیانه تولید جهانی فروآلیاژ حدود ۰.۲ درصد به‌دست آمد. لازم به ذکر است، بیشترین کاهش سالانه در تولید جهانی فروآلیاژ در این بازه زمانی رقم خورد، سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ تولید جهانی فروآلیاژ با افت ۶ درصدی نسب به سال‌های قبل از آن روبه‌رو شد.

با وجود نوسانات به‌ویژه در ۵ سال دوم دوره مورد بررسی، روند تولید فروآلیاژ در سطح جهان طی سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۸ افزایشی بود و از مقدار حدود ۳۷ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ به متوسط رشد سالیانه ۴ درصدی به مقدار بالغ بر ۵۱ میلیون تن در سال پایانی دوره مورد بررسی یعنی ۲۰۱۸ افزایش یافت. گفتنی است در سال ۲۰۱۸ تولید فروآلیاژ در سطح جهان جهش قابل‌توجهی طی دوره مورد بررسی را تجربه کرد، در این سال تولید فروآلیاژ در سطح جهان با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن یعنی ۲۰۱۷ همراه بود.

سیلیکومنگنز رتبه اول تولید جهانی فروآلیاژها

فروآلیاژها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه مصرفی، در حلقه تولید فولاد خام به شمار می‌روند. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، صنعت فولادسازی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان فروآلیاژها محسوب می‌شوند. به‌ترتیب فروسیلیکومنگنز، فروکروم، فروسیلیسیم، فرومنگنز و فرونیکل از اصلی‌ترین محصولات فروآلیاژ مورد استفاده در میان فولادسازان جهان هستند. از دیگر فروآلیاژهای مصرفی در صنعت فولادسازی می‌توان به فروسیلیکوکروم، فرومولیبدن، فرونیوبیوم، فرووانادیم، فروسیلیکومنیزیم، فروتیتانیم و فروفسفر اشاره نمود.

فروسیلیکومنگنز که از آن با نام سیلیکومنگنز نیز یاد می‌شود، یکی از فروآلیاژهای مورد استفاده در صنعت فولاد است. براساس آخرین اطلاعات سازمان زمین‌شناسی آمریکا، سیلیکومنگنز رتبه اول در تولید را بین فروآلیاژها در سطح جهان دارد. سهم تولید این فروآلیاژ طی سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۸ به‌طور متوسط حدود ۲۴ درصد بوده است. گفتنی است، سهم تولید سیلیکومنگنز از میان فروآلیاژ طی دوره مورد بررسی از ۲۳ درصد در سال ۲۰۰۹ به حدود ۳۰ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. امروزه صرفه اقتصادی و همچنین حفظ ترکیب مذاب، گرایش فولادسازان به‌سمت مصرف سیلیکومنگنز به‌جای ترکیبی از فروسیلیسیم و فرومنگنز را افزایش داده است. این فروآلیاژ ترکیبی از آهن، سیلیسیم و منگنز، به‌طور معمول محتوی ۱۲ الی ۱۶ درصد سیلیسیم و ۵۰ الی ۷۰ درصد منگنز است. از سیلیکومنگنز در فولادسازی برای اکسیژن‌زدایی، گوگردزدایی و بهبود خواص مکانیکی فولاد از طریق افزودن عناصر آلیاژی، استفاده می‌شود.

بعد از سیلیکومنگنز، فروکروم رتبه دوم جهانی در میان تولید فروآلیاژها را دارد. سهم این فروآلیاژ از میان تولید کل فروآلیاژ حدود ۲۲ درصد طی دوره مورد بررسی بود. مشابه با سیلیکومنگنز، سهم تولید این محصول طی دوره مورد بررسی با افزایش همراه بود و از ۱۹ درصد در سال نخست دوره مورد بررسی به ۲۶ درصد در سال پایانی دوره مورد بررسی افزایش یافت.

برخلاف سیلیکومنگنز و فروکروم، سهم تولید فروسیلیسیم و فرومنگنز از میان فروآلیاژها طی دوره مورد بررسی با کاهش همراه بود. سهم تولید فروسیلیسیم در میان فروآلیاژها به‌طور متوسط حدود ۱۶ درصد بود که از حدود ۲۰ درصد در سال نخست دوره مورد بررسی به حدود ۱۲ درصد کاهش یافت. همچنین تولید جهانی فرومنگنز از ۱۳ درصد در سال‌های نخست به ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، به‌نظر می‌رسد به‌دلیل منابع محدود در تولید فرومنگنز و نیز صرفه اقتصادی تولید فروسیلیکومنگنز، گرایش فولادسازان به استفاده از سیلیکومنگنز به‌عنوان منبع سیلیسیم و منگنز در صنعت فولادسازی افزایش یافته است.

در میان فروآلیاژها، فرونیکل رتبه پنجم جهانی در تولید فروآلیاژها را دارد. همانند روند افزایشی در تولید سیلیکومنگنز و فروکروم، سهم تولید این محصول نیز طی دوره مورد بررسی با افزایش همراه بوده است. سهم تولید این محصول از میان فروآلیاژها از ۴ درصد در سال ۲۰۰۹ به حدود ۹ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافت. لازم به ذکر است، ۵ فروآلیاژ مهم نام‌برده مجموع سهم تولید ۸۷ درصدی را در اختیار دارند و سایر فروآلیاژها سهم ۱۳ درصدی در سال پایانی دوره مورد بررسی را به خود اختصاص دادند.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فروآلیاژ

نظر به اینکه کشور چین یکی از غول‌های بزرگ تولید فولاد در جهان است، این کشور به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فروآلیاژ نیز بدل شده است. بزرگ‌ترین تولیدکننده سیلیکومنگنز جهان چین است که مطابق با آخرین آمارها، ۶۴ درصد از تولید جهانی این فروآلیاژ را در اختیار دارد. پس از آن به‌ترتیب هند و اکراین با سهم ۱۴ و ۶ درصدی از تولید کل سیلیکومنگنز در سطح جهان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌روند.

مطابق آمارهای بین‌المللی،آفریقای جنوبی میزبان بیش از ۷۵ درصد از ذخایر و منابع کرومیت جهان است و حدود ۶۰ درصد از تولید کانسنگ کرومیت و کنسانتره در سطح جهان را به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه فراوانی ذخایر کرومیت در آفریقای جنوبی، این کشور به یکی از کم‌هزینه‌ترین تولیدکنندگان سنگ کروم در سطح جهان بدل شده است و حدود نیمی از کانسنگ کرومیت این کشور صادر می‌شود. کشور چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده سنگ کروم، سهم ۳۹ درصد از تولید جهانی فروکروم را از آن خود کرده است. پس از چین ‌به‌ترتیب آفریقای‌جنوبی، قزاقستان و هند از دیگر کشورهای مهم تولیدکننده فروکروم در سطح جهان هستند.

مطابق این آمارها، در سال ۲۰۱۸ مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده فروسیلیسیم به‌‌ترتیب چین، نروژ، مالزی، بوتان و برزیل بودند. کشور چین با سهم حدود ۶۱ درصدی از تولید جهانی این محصول، بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در این سال به شمار می‌رود.

مطابق با آخرین آمارها، با وجود اینکه آفریقای‌جنوبی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین کشورهای عرضه‌کننده سنگ‌منگنز در سطح جهانی است، اما کشور چین که بزرگ‌ترین واردکننده سنگ‌منگنر در سطح جهان است، جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده فرومنگنز در سطح جهانی را از آن خود کرده است. چین با سهم ۳۶ درصدی ار تولید فرومنگنز در سال ۲۰۱۸ رتبه یکم در تولید این فروآلیاژ را به خود اختصاص داد. همچنین حدود بیش از نیمی از تولید فرونیکل در سطح جهان به کشور چین اختصاص دارد. از دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده فرونیکل در سطح جهان، به‌ترتیب اندونزی، ژاپن، برزیل و کره‌جنوبی هستند.

با وجود نوسانات به‌ویژه در ۵ سال دوم دوره مورد بررسی، روند تولید فروآلیاژ در سطح جهان طی سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۸ افزایشی بود و از مقدار حدود ۳۷ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ به متوسط رشد سالیانه ۴ درصدی به مقدار بالغ بر ۵۱ میلیون تن در سال پایانی دوره مورد بررسی یعنی ۲۰۱۸ افزایش یافت. گفتنی است در سال ۲۰۱۸ تولید فروآلیاژ در سطح جهان جهش قابل‌توجهی طی دوره مورد بررسی را تجربه کرد.

مطابق آمارهای بین‌المللی،آفریقای جنوبی میزبان بیش از ۷۵ درصد از ذخایر و منابع کرومیت جهان است و حدود ۶۰ درصد از تولید کانسنگ کرومیت و کنسانتره در سطح جهان را به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه فراوانی ذخایر کرومیت در آفریقای جنوبی، این کشور به یکی از کم‌هزینه‌ترین تولیدکنندگان سنگ کروم در سطح جهان بدل شده است و حدود نیمی از کانسنگ کرومیت این کشور صادر می‌شود.