بزرگ‌ترین صادرکنندگان آلومینا؛ ۶۹ درصد از تجارت آلومینا به صادرات استرالیا و برزیل اختصاص دارد

بزر‌گ‌ترین کشورهای تولیدکننده آلومینا چین، استرالیا و برزیل بودند که بیش از نیمی از آلومینای جهان را در سال ۲۰۲۰، تولید کردند. هم‌چنین استرالیا و برزیل در رده بزرگ‌ترین صادرکنندگان آلومینا قرار گرفتند که حدود ۶۹ درصد از بازار وارداتی کشورهای جهان را تامین کردند.

متوسط تجارت آلومینای جهان در طی ۱۰ سال گذشته برابر ۴۲ میلیون تن در هر سال گزارش شد. از جمله کشورهای بزرگ صادر کننده آلومینا در جهان نیز می‌توان به استرالیا، برزیل، ایرلند، اوکراین و هند اشاره کرد که مجموع صادرات آن‌ها در سال ۲۰۲۰ برابر با ۶.۳ میلیون تن بود. در خاورمیانه نیز عربستان سعودی با حجم صادرات آلومینا برابر با ۸۶ هزار تن  در سال ۲۰۲۰، حدود ۸۰ درصد از بازار صادراتی خاورمیانه را تشکیل داد.

آلومینا، ماده اولیه لازم برای تولید آلومینیوم در جهان به‌شمار می‌رود که به دلیل رشد چشم‌گیر صنعت آلومینیوم، به ویژه در کشورهای در حال توسعه نیاز به این ماده اولیه هم‌چنان روبه افزایش است. فرآیند استحصال آلومینا از سنگ معدن بوکسیت و معمولا به روش بایر انجام می‌شود. از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بوکسیت در جهان کشورهای گینه، استرالیا، چین، برزیل و هند را می توان نام برد. بنابراین می‌توان انتظار داشت تولیدکنندگان بزرگ آلومینا، با پتانسیل صادراتی بالا نیز در میان کشورهای مطرح صادرکننده این محصول باشند.

متوسط تجارت آلومینای جهان در طی ۱۰ سال گذشته برابر ۴۲ میلیون تن در هر سال گزارش شد. از جمله کشورهای بزرگ صادر کننده آلومینا در جهان نیز می‌توان به استرالیا، برزیل، ایرلند، اوکراین و هند اشاره کرد که مجموع صادرات آن‌ها در سال ۲۰۲۰ برابر با ۶.۳ میلیون تن بود. استرالیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ با متوسط صادرات سالانه برابر با ۱۷ میلیون تن، صادرکننده بزرگ آلومینای جهان به‌شمار می‌رفت. حجم صادرات آلومینای این کشور در سال ۲۰۲۰ نیز برابر ۱۸ میلیون تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۳ درصد رشد داشت. هم‌چنین از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید آلومینا در استرالیا می‌توان به شرکت آلکوآ اشاره کرد.

برزیل نیز با متوسط صادرات سالانه برابر با ۸ میلیون تن، دومین کشور بزرگ صادرکننده این ماده اولیه در جهان شناخته شد. روند صعودی میزان صادرات آلومینا در این کشور از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ کاملا محسوس بود اما در سال ۲۰۱۸ با توقف نیمی از ظرفیت تولید بزرگ‌ترین پالایشگاه مستقر در این کشور (آلونورت)، از حجم صادرات آن کاسته شد و به همین دلیل حجم صادراتی آن از ۹.۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ به ۷.۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت. اما در سال ۲۰۱۹ مجددا روند صعودی به خود گرفت و تا پایان ۲۰۲۰ نیز ادامه یافت. به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۰ حجم صادرات برزیل برابر ۸.۷ میلیون تن بود که نسبت به سال پیش از آن حدود ۱۰ درصد رشد داشت. به‌طور کلی بیش از ۶۹ درصد از صادرات آلومینا در جهان متعلق به کشورهای استرالیا و برزیل است.

ایرلند یکی از تامین‌کنندگان بزرگ آلومینای بازار وارداتی روسال روسیه بود

سومین کشور بزرگ صادرکننده آلومینا در طی ۱۰ سال گذشته، ایرلند بود که متوسط صادرات آن سالانه برابر ۲ میلیون تن برآورد شد. هم‌چنین حجم صادراتی این کشور در سال ۲۰۲۰ برابر ۱.۸ میلیون تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۴.۴ درصد افت داشت. کشورهای اوکراین و هند نیز به‌ترتیب با متوسط صادرات سالانه برابر با ۱.۶ میلیون تن و ۱.۴ میلیون تن در جایگاه چهارم و پنجم صادرکنندگان بزرگ آلومینا در طی ۱۰ سال گذشته، قرار گرفتند. اوکراین با حجم صادرات برابر با ۱.۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن ۲.۲ درصد رشد داشت و هند نیز با حجم صادرات برابر با ۱.۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۷.۲ درصد افت داشت. به‌طور کلی بازار صادراتی آلومینا، در پایان سال ۲۰۲۰، سهمی حدود ۶.۳ درصد از ارزش صادرات کل زنجیره آلومینیوم در جهان را به خود اختصاص داد.

بزرگ‌ترین واردکنندگان آلومینا در جهان نیز کشورهای کانادا، روسیه، چین و نروژ بودند. حجم واردات کانادا به‌طور متوسط در طی ۱۰ سال گذشته، ۴.۳ میلیون تن آلومینا بود و متوسط واردات روسیه نیز سالانه برابر ۴ میلیون تن برآورد شد. یکی از کشورهای تامین‌کننده بازار وارداتی آلومینای روسیه، ایرلند بود؛ زیرا یکی از دارایی‌های عملیاتی شرکت روسال روسیه در کشور ایرلند مستقر است که وظیفه تامین بخشی از آلومینای مورد نیاز شرکت روسال را برعهده داشت که این مقدار برابر ۲۱ درصد از صادرات کل آلومینا ایرلند در سال ۲۰۲۰ برآورد شد که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۹ واحد درصد رشد داشت.

پالایشگاه آلومینای الطویله امارات متحده عربی بزر‌گ‌ترین تولید کننده آلومینا در خاورمیانه

تجارت آلومینا در خاورمیانه بیش‌تر به کشورهای عربستان سعودی، بحرین، ترکیه و امارات متحده عربی اختصاص داشت. متوسط کل صادرات آلومینا کشورهای منطقه خاورمیانه از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ سالانه برابر ۱۲۵ هزار تن برآورد شد. هم‌چنین در سال ۲۰۲۰ صادرات خاورمیانه برابر ۳۲۱ هزار تن گزارش شد که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰ درصد رشد داشت. عربستان صعودی با متوسط صادرات آلومینا برابر با ۲۸۸ هزار تن در بازه زمانی ۳ ساله، رشد چشم‌گیری در این زمینه داشت و همین موضوع این کشور را به اولین صادرکننده بزرگ آلومینا در سال ۲۰۲۰ خاورمیانه تبدیل کرد. حجم صادرات عربستان سعودی از سال ۲۰۱۸ با بهره‌برداری از ظرفیت تولید آلومینا شرکت معادن عربستان و افزایش تولید آلومینا و به تبع آن افزایش میزان صادرات، به ۲۱۷ هزار تن رسید. هم‌چنین در سال ۲۰۱۹ حجم صادرات این کشور به ۳۶۵ هزار تن رسید اما در سال ۲۰۲۰ به ۲۸۲ هزار تن افت کرد.سهم صادرات عربستان در سال ۲۰۲۰ از کل تولید آلومینا در عربستان برابر ۱۶ درصد برآورد شد. هم‌چنین ۸۰ درصد صادرات آلومینای خاورمیانه به عربستان سعودی اختصاص داشت. بحرین نیز با متوسط صادرات برابر با ۲۴ هزار تن با اختلاف زیاد از عربستان سعودی، در رتبه دوم این حوزه قرار گرفت. ترکیه و امارات متحده عربی نیز به ترتیب با متوسط صادرات برابر با ۴ هزار تن و ۲ هزار تن در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

از بزرگ‌ترین واردکنندگان آلومینا در خاورمیانه نیز می‌توان به کشورهای امارات متحده عربی، قطر، ایران، بحرین، عمان و ترکیه اشاره کرد. متوسط واردات آلومینا در خاورمیانه در طی ۱۰ سال گذشته برابر ۵.۹ میلیون تن بود و امارات متحده عربی با متوسط واردات برابر با ۳.۸ میلیون تن سهم ۶۴ درصدی از واردات آلومینای خاورمیانه را در اختیار داشت. در سال ۲۰۲۰ میزان واردات این کشور به یک میلیون تن رسید که نسبت به سال پیش از آن ۷۵ درصد افت داشت. دلیل این موضوع بهره‌برداری از پالایشگاه الطویله با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن در سال بود. کشورهای قطر، ایران، بحرین، عمان و ترکیه نیز در سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۷۲۵ هزار تن، ۴۱۳ هزار تن، ۳۲۸ هزار تن، ۱۱۷ هزار تن و ۲۳ هزار تن آلومینا وارد کردند.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده آلومینا در خاورمیانه در سال ۲۰۲۰

امروزه آلومینیوم به یکی از پرمصرف‌ترین فلزات جهان تبدیل شده و موارد مصرف آن به حدی است که تصور جامعه بدون آن غیرممکن به نظر می‌رسد. بنابراین رقابت کشورها در تولید و بهره‌وری از این فلز سبب شده تا نیاز به دست‌یابی به آلومینا، به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه تولید آلومینیوم، بیش از پیش احساس شود. در این میان کشورهای تامین کننده بازار‌های وارداتی آلومینا در جهان به بخشی از این نیاز پاسخ داده‌اند. از جمله کشورهای استرالیا، برزیل و ایرلند که ۷۰ درصد از حجم صادرات آلومینای جهان را در اختیار داشتند، را می‌توان نام برد. در خاورمیانه نیز کشور عربستان سعودی سهم ۸۰ درصدی از تجارت آلومینای خاورمیانه، بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول به شمار می‌آمد. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی نیز تجارت آلومینا در جهان رو به گسترش باشد. هم‌چنین با بهره‌برداری از تمام ظرفیت تولید آلومینا توسط شرکت الطویله، پیش‌بینی می‌شود تجارت آلومینا در خاورمیانه کاهش یابد و بوکسیت جایگزین آن شود.

برزیل نیز با متوسط صادرات سالانه برابر با ۸ میلیون تن، دومین کشور بزرگ صادرکننده این ماده اولیه در جهان شناخته شد. روند صعودی میزان صادرات آلومینا در این کشور از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ کاملا محسوس بود اما در سال ۲۰۱۸ با توقف نیمی از ظرفیت تولید بزرگ‌ترین پالایشگاه مستقر در این کشور (آلونورت)، از حجم صادرات آن کاسته شد و به همین دلیل حجم صادراتی آن از ۹.۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ به ۷.۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت.

در سال ۲۰۲۰ صادرات خاورمیانه برابر ۳۲۱ هزار تن گزارش شد که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰ درصد رشد داشت. عربستان صعودی با متوسط صادرات آلومینا برابر با ۲۸۸ هزار تن در بازه زمانی ۳ ساله، رشد چشم‌گیری در این زمینه داشت و همین موضوع این کشور را به اولین صادرکننده بزرگ آلومینا در سال ۲۰۲۰ خاورمیانه تبدیل کرد.