تجارت ضایعات آلومینیوم؛ ایالات متحده آمریکا، در رتبه نخست صادرات ضایعات آلومینیوم در جهان

در خاورمیانه نیز کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و لبنان سه کشور بزرگ صادرکننده این محصول هستند. ایران نیز به دلیل نیاز مبرم واحدهای ذوب ثانویه به قراضه‌های آلومینیومی، از واردکنندگان این محصولات است.

تجارت قراضه به دلیل نیاز واحدهای ذوب ثانویه آلومینیوم به آن، به‌عنوان ماده اولیه ارزان قیمت، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کشورهای آمریکا، آلمان و کانادا بزرگ‌ترین صادرکنندگان ضایعات آلومینیوم به‌شمار می‌روند.

ضایعات و قراضه‌های آلومینیومی محصولاتی هستند که در حین ساخت و تولید محصولات آلومینیومی و یا بعد از مصرف آن ایجاد می‌شوند. ضایعات آلومینیوم به دو دسته ضایعات نو و ضایعات کهنه تقسیم می‌شوند. ضایعات نو به ضایعاتی گفته می‌شود که در حین تولید محصولات آلومینیومی ایجاد می‌شوند؛ براده‌ها و ضایعات حاصل از محصولات ماشین‌کاری‌شده در این دسته قرار دارند. قراضه‌های کهنه نیز به ضایعاتی گفته می‌شود که بلافاصله بعد از مصرف محصولات و یا بعد از مستهلک شدن آن‌ها به‌وجود می‌آیند؛ انواع قوطی‌های نوشیدنی مصرف شده و قراضه‌های حاصل از اوراق خودرو از این نوع هستند. کاربرد ضایعات آلومینیومی در صنعت آلومینیوم بسیار گسترده است و بیش از نیمی از ماده اولیه واحدهای ذوب ثانویه آلومینیومی در جهان را تشکیل می‌دهد. این قراضه ها معمولا به دلیل ناخالصی و وجود دیگر فلزات ناخواسته بسیار ارزان قیمت هستند. بنابراین برای واحدهایی که در آن‌ها خلوص محصول اهمیت چندانی ندارد، بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند.

در جهان از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به‌طور متوسط ۸.۵ میلیون تن قراضه تجارت شده است که این مقدار در سال ۲۰۲۰ برابر ۹.۲ میلیون تن بود و نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۸ درصد رشد داشت. از کشورهای صادرکننده ضایعات آلومینیوم در جهان می‌توان به ایالات متحده آمریکا، آلمان، کانادا، فرانسه، بریتانیا، هلند و ژاپن اشاره کرد. در مجموع ۵۳ درصد از حجم صادرات کل جهان در اختیار این کشورها قرار دارد. حجم صادرات ضایعات آلومینیومی ایالات متحده آمریکا به‌طور متوسط در طی ۱۰ سال گذشته برابر یک میلیون و ۷۱۴ هزار تن بود. این مقدار در سال ۲۰۲۰ برابر یک میلیون و ۷۹۰ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود یک درصد افت داشت.

آلمان و کانادا، در جایگاه دوم و سوم صادرات ضایعات آلومینیوم

آلمان با متوسط صادرات برابر با یک میلیون تن، دومین کشور بزرگ صادرکننده ضایعات آلومینیوم در جهان شناخته شد. در سال ۲۰۲۰ حجم صادرات آلمان برابر یک میلیون و ۵۹ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد چندانی نداشت. کانادا نیز به عنوان سومین کشور صادرکننده، به‌طور متوسط ۵۰۷ هزار تن قراضه در طی ۱۰ سال گذشته صادر کرد. در سال ۲۰۲۰ حجم صادرات این کشور برابر ۵۱۵ هزار تن بود که نسبت به سال پیش از آن ۷ درصد افت داشت. کشورهای فرانسه، بریتانیا، هلند و ژاپن نیز با حجم صادرات برابر با ۴۷۵ هزار تن، ۴۳۷ هزار تن، ۳۶۸ هزار تن و ۳۱۰ هزار تن به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا ششم صادرات ضایعات آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ قرار گرفتند. میزان صادرات قراضه و ضایعات آلومینیومی آلمان، فرانسه، وبریتانیا نسبت به سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۷ درصد، ۸ درصد و ۱.۵ درصد افت داشتند، اما کشورهای هلند و ژاپن به ترتیب ۷ درصد و ۱۱ درصد رشد یافتند.

حجم واردات ضایعات آلومینیومی جهان نیز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به‌طور متوسط برابر با ۹ میلیون تن بود. در سال ۲۰۲۰، این مقدار برابر ۹.۵ میلیون تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ تفاوت چندانی نداشت. کشورهای هند، کره‌جنوبی، آلمان، ایتالیا، مالزی و ایالات متحده آمریکا از واردکنندگان اصلی ضایعات آلومینیومی بودند؛ به‌طوری که ۵۴ درصد از حجم واردات جهان را در سال ۲۰۲۰ در اختیار داشتند. هند با متوسط واردات برابر با ۹۶۳ هزار تن طی ۱۰ سال گذشته، رتبه نخست واردات ضایعات آلومینیوم را به خود اختصاص داد. زیرا به دلیل صادرات بی‌رویه شمش‌های پرایمری در هند، بازار داخلی با کسری شمش‌های پرایمری مواجه شد و همین موضوع سبب افزایش واردات ضایعات آلومینیومی توسط واحدهای ذوب ثانویه شد. حجم واردات آن در سال ۲۰۲۰ برابر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که نسبت به سال پیش از آن حدود ۴.۷ درصد افت داشت. کره‌جنوبی نیز با حجم واردات برابر با ۷۶۰ هزار تن در سال در رتبه دوم این حوزه قرار گرفت. در سال ۲۰۲۰ نیز حجم واردات آن برابر ۹۶۴ هزار تن بود که نسبت به سال قبل از آن حدود ۸.۸ درصد رشد داشت. سومین کشور واردکننده ضایعات و قراضه های آلومینیومی آلمان بود که متوسط واردات آن برابر با ۷۴۹ هزار تن برآورد شد. در سال ۲۰۲۰ حجم واردات این کشور برابر ۹۲۵ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش ۵ درصدی داشت. کشورهای ایتالیا، مالزی و ایالات متحده آمریکا نیز با میزان واردات برابر با ۸۲۴ هزار تن، ۶۴۲ هزار تن، ۵۵۸ هزار تن در سال ۲۰۲۰ به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا ششم قرار گرفتند. افزایش میزان واردات ضایعات آلومینیومی در کشور مالزی در سال‌های اخیر، مربوط به فعالیت شرکت‌های چینی در این کشور، به دلیل اعمال محدودیت واردات قراضه آلومینیوم در چین بود.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده ضایعات آلومینیومی خاورمیانه بود

در خاورمیانه نیز حجم صادرات قراضه و ضایعات آلومینیومی به‌طور متوسط برابر ۵۳۲  هزار تن برآورد شد. در سال ۲۰۲۰ این مقدار برابر ۵۵۹ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۸ درصد رشد داشت. از کشورهای صادرکننده ضایعات آلومینیومی می‌توان به امارات متحده عربی، عربستان سعودی، لبنان، کویت و ترکیه اشاره کرد. عربستان سعودی نیز با متوسط صادرات برابر با ۱۸۱ هزار تن در رتبه نخست این حوزه قرار گرفت. در سال ۲۰۲۰ حجم صادرات این کشور برابر ۱۷۱ هزار تن بود که نسبت به سال پیش از آن تفاوت چندانی نداشت. رتبه دوم صادرات ضایعات آلومینیومی به امارات متحده عربی با حجم صادرات برابر با ۱۷۱ هزار تن در طی ۱۰ سال گذشته، تعلق داشت. در سال ۲۰۲۰ نیز میزان صادرات آن برابر ۱۹۱ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۴.۸ درصد رشد داشت. لبنان نیز با متوسط صادرات برابر با ۲۰ هزار تن در رتبه سوم قرار گرفت. در سال ۲۰۲۰ حجم صادرات لبنان برابر ۲۸ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۲۴ درصد رشد داشت. کویت و ترکیه نیز با میزان واردات ضایعات آلومینیومی برابر با ۲۵ هزار تن و ۱۷ هزار تن به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم این حوزه قرار گرفتند.

حجم واردات ضایعات آلومینیوم در طی ۱۰ سال گذشته برابر ۱۴۲هزار تن برآورد شد. هم چنین این مقدار در سال ۲۰۲۰ برابر ۳۴۴ هزار تن بود که نسبت به سال قبل از آن ۲۴ درصد رشد داشت. از کشورهای واردکننده ضایعات می‌توان به ترکیه، عربستان سعودی، ایران و امارات متحده عربی اشاره کرد که در سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۱۷۹ هزار تن، ۱۲۹ هزار تن، ۳۰ هزار تن و ۲۳ هزار تن ضایعات آلومینیوم وارد کشور خود کردند که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۳۶ درصد، ۳۳ درصد و ۷ درصد رشد داشتند درحالی‌که حجم واردات ایران در این سال ۴۵ درصد افت داشت. باتوجه به رشد روزافزون صنعت آلومینیوم در جهان، انتظار می‌رود میزان تقاضا برای قراضه و ضایعات آلومینیومی افزایش یابد و به تبع آن تجارت این محصولات نیز گسترده‌تر خواهد بود.

در جهان از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به‌طور متوسط ۸.۵ میلیون تن قراضه تجارت شده است که این مقدار در سال ۲۰۲۰ برابر ۹.۲ میلیون تن بود و نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۸ درصد رشد داشت. از کشورهای صادرکننده ضایعات آلومینیوم در جهان می‌توان به ایالات متحده آمریکا، آلمان، کانادا، فرانسه، بریتانیا، هلند و ژاپن اشاره کرد.

عربستان سعودی نیز با متوسط صادرات برابر با ۱۸۱ هزار تن در رتبه نخست این حوزه قرار گرفت. در سال ۲۰۲۰ حجم صادرات این کشور برابر ۱۷۱ هزار تن بود که نسبت به سال پیش از آن تفاوت چندانی نداشت. رتبه دوم صادرات ضایعات آلومینیومی به امارات متحده عربی با حجم صادرات برابر با ۱۷۱ هزار تن در طی ۱۰ سال گذشته، تعلق داشت.