واردات کنسانتره مس چین؛ چین همچنان در صدر واردکنندگان بزرگ کنسانتره مس باقی خواهد ماند

میزان تجارت کنسانتره مس، با توسعه اقتصادی و رشد واحدهای ذوب و پالایش کشورها نظیر چین، افزایش یافته‌است. میزان حجم تجارت کنسانتره مس بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود.

در واردات کنسانتره مس جهان، چین با سهم ۵۸ درصدی از کل تجارت سال ۲۰۲۰ در صدر لیست مهم‌ترین و بزرگ‌ترین واردکنندگان قرار گرفت. در صادرات این فلز سرخ در سال ۲۰۲۰، شیلی با سهم ۳۶ درصدی از کل تجارت کنسانتره مس بیش‌ترین نقش را در تجارت این فلز سرخ داشت.

مس، یک عنصر فلزی شکل‌پذیر، مقاوم به خوردگی و رسانای جریان برق است که به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارد. با توجه به این‌که تمام مناطق جهان از موهبت دفینه‌های فلز سرخ بهره‌مند نیستند و صنعت ذوب و پالایش در سراسر جهان توسعه نیافته است، کشورهای مختلف جهت تامین نیاز خود به این فلز صنعتی، دست به کار تجارت شدند. بررسی تجارت کنسانتره مس نشان می‌دهد که روزبه‌روز بر تقاضای وارداتی کشورهای واردکننده افزوده شده و کشورهای صادرکننده نیز با بالا بردن سطح تولید خود درصدد تامین این تقاضا برآمده‌اند.

تجارت کنسانتره مس جهان از مرز ۶۰ میلیون تن گذشت!

بررسی داده‌های تجارت کنسانتره مس در جهان نشان می‌دهد، میزان حجم تجارت جهانی کنسانتره مس طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به طور متوسط بالغ‌بر ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال بوده است. گفتنی است تجارت کنسانتره مس بین سال‌های مذکور با افت و خیز همواره روندی صعودی داشت؛ به‌طوری‌ که حجم تجارت کنسانتره مس در جهان با نرخ رشد سالانه یک درصد از ۵۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به ۶۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ رسید. هم‌چنین، حجم تجارت این فلز سرخ در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود، یک میلیون و ۳۰۰ تن افزایش داشت و از ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ۶۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در این سال رسید.

واردکنندگان کنسانتره مس

آلمان، چین، ژاپن و کره جنوبی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین واردکنندگان کنسانتره مس بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بودند. مجموع واردات این ۴ کشور در سال ۲۰۱۱ از ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ رسید. گفتنی است چین به طور متوسط با میزان حجم واردات بیش از ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین کشور واردکننده کنسانتره مس در دنیا بوده است. سهم چین از کل واردات کنسانتره مس جهان در سال ۲۰۱۱ از ۳۴ درصد به ۵۸ درصد سال ۲۰۲۰ رسید. می‌توان ادعا کرد، رشد واحدهای ذوب و پالایش در چین باعث افزایش تقاضای کنسانتره در این کشور شده‌است.

بعد از چین، ژاپن دومین کشور بزرگ واردکننده کنسانتره مس در جهان است. میزان حجم واردات کنسانتره مس ژاپن با نرخ رشد سالانه ۲ درصد به طور میانگین طی سال‌های مورد بررسی دوره برابر ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال بود. هم‌چنین، حجم واردات این فلز سرخ به ژاپن از ۴ میلیون و ۳۸۷ هزار تن سال ۲۰۱۱ به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ رسید.

واردات کره جنوبی و آلمان نیز به‌ترتیب با سهم‌های ۹ و ۶ درصدی در سال ۲۰۱۱ از کل تجارت جهانی کنسانتره مس، به ۵ و ۳ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیدند. میزان حجم واردات کره‌جنوبی سال ۲۰۱۱ از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ رسید. این میزان در آلمان، از یک میلیون و ۱۰۰ تن سال ۲۰۱۱ به یک میلیون و ۲۰۰ تن سال ۲۰۲۰ رسید.

صادرکنندگان کنسانتره مس

بررسی میزان صادرات کنسانتره مس نشان می‌دهد، شیلی، پرو، استرالیا و اندونزی از کشورهای بزرگ در زمره‌ صادرات این فلز سرخ هستند. مجموع حجم صاردات این کشورها از ۲ میلیون و ۶۷ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ رسید. در سال ۲۰۱۱، پرو با سهم ۹ درصدی از کل تجارت، بیش‌ترین سهم را در تجارت کنسانتره مس در جهان داشت. میزان حجم صادرات کنسانتره مس پرو طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به طور متوسط برابر، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود. هم‌چنین، این حجم با نرخ رشد سالانه ۷ درصد از ۳ میلیون و ۱۰۰ تن سال ۲۰۱۱ به ۶ میلیون و ۱۵۰ تن در سال ۲۰۲۰ رسید.

پرو در سال ۲۰۲۰ جایگاه خود را به شیلی داد. شیلی با سهم ۳۶ درصد از کل تجارت این فلز سرخ سال ۲۰۲۰، در صدر لیست صادرکننده‌های بزرگ کنسانتره مس قرار گرفت. میزان حجم صادرات شیلی در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به طور متوسط برابر ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود. حجم صادرات کنسانتره مس شیلی با نرخ رشد سالانه ۲۱ درصد از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ رسید.

گفتنی است، صادرات کشورهای استرالیا و اندونزی به‌ترتیب با سهم‌های ۵ و ۴ درصد سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۰، در تجارت این فلز سرخ نقش داشتند. میزان حجم صادرات کنسانتره مس استرالیا و اندونزی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به‌ترتیب برابر یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود.

با توجه به کاربرد فلز مس در صنایع متنوع و لزوم مصرف آن در برخی کاربردها، انتظار می‌رود با رشد تقاضای جهانی، تقاضا برای این فلز سرخ نیز افزایش یابد. مهم‌ترین کاربرد مس که از تقاضای جهانی مس حمایت می‌کند، تکنولوژی‌های سبز نظیر زیرساخت‌ نیروگاهی انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) و صنعت خودرو‌های برقی است. با توجه به رشد واحدهای ذوب و پالایش چین و از آن‌جا که چین از ذخایر قابل توجه معدنی جهت تامین خوراک مورد نیاز این واحدها برخوردار نیست، میزان تقاضای وارداتی چین به کنسانتره مس افزایش می‌یابد. به همین دلیل، انتظار می‌رود، چین هم‌چنان از بزرگ‌ترین واردکنندگان کنسانتره مس در جهان باقی بماند.

میزان حجم تجارت جهانی کنسانتره مس طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به طور متوسط بالغ‌بر ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال بوده است. گفتنی است تجارت کنسانتره مس بین سال‌های مذکور با افت و خیز همواره روندی صعودی داشت؛ به‌طوری‌ که حجم تجارت کنسانتره مس در جهان با نرخ رشد سالانه یک درصد از ۵۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به ۶۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ رسید.

در سال ۲۰۱۱، پرو با سهم ۹ درصدی از کل تجارت، بیش‌ترین سهم را در تجارت کنسانتره مس در جهان داشت. میزان حجم صادرات کنسانتره مس پرو طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به طور متوسط برابر، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود.