چین پرچم‌دار در صادرات مفتول فولادی و آلمان بزرگ‌ترین متقاضی مفتول

مفتول فولادی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که در آلیاژهای مختلف تجارت می‌شود. تجارت جهانی مفتول فولادی در سال‌های اخیر روند نسبتا ثابتی را طی کرده است. تجارت این محصول در سال ۲۰۲۰ برابر ۸ میلیون و ۶۹۰ هزار تن بود. تجارت مفتول فولادی در سال‌های اخیر عمدتا در آسیا و اروپا متمرکز بوده است.

طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، چین بزرگ‌ترین صادرکننده مفتول فولادی بوده است. چین در سال ۲۰۲۰ سهم ۲۳ درصدی از صادرات مفتول فولادی جهان داشته است. همچنین بزرگ‌ترین واردکننده مفتول فولادی طی دوره زمانی مورد بررسی کشور صنعتی آلمان بوده است. واردات آلمان از تجارت جهانی مفتول در سال ۲۰۲۰ برابر ۸ درصد سهم داشت. ایالات متحده آمریکا نیز به عنوان دومین واردکننده بزرگ مفتول جهانی شناخته می‌شود. با توجه به رشد صنایع مختلف انتظار می‌رود بازار جهانی مفتول فولادی با رشد همراه باشد.

مفتول فولادی یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی شمرده می‌شود. به‌طور کلی مفتول در صنایع مختلفی نظیر ساختمان‌، لوازم بادوام مصرفی، زیرساخت، خودروسازی و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مفتول در صنعت ساختمان در آرماتور‌بندی و قالب‌بندی، انواع توری و فنس و حصار، سیم‌های خاردار، دیوار‎های پیش‌ساخته و گل‌خانه‌ها کاربرد دارد. همچنین مفتول در فنرهای مکانیکی خودرو، انواع جرثقیل‌ها، موتورسیکلت، دوچرخه و طوقه لاستیک، میخ، پیچ، پرچ و انواع فنر کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای مفتول فولادی می‌توان به استفاده آن در کابل‌های انتقال نیرو اشاره کرد. مفتول فولادی در آلیاژها و گریدهای مختلف تولید و تجارت می‌شود. همچنین برای مصارف خاصی مفتول‌های فولادی را به صورت پوشش‌دار عرضه می‌کنند. مفتول‌های با پوشش فسفاته، مفتول‌های گالوانیزه، مفتول مسوار و مفتول پوشش داده شده با آلومینیوم از انواع مفتول‌های پوشش‌دار هستند.

به دلیل کاربرد گسترده این محصول فولادی تجارت جهانی آن نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته تغییراتی در وضعیت تجارت جهانی مفتول فولادی رخ داده است؛ به‌طوری که این بازار شاهد صعود برخی کشورها و نزول برخی دیگر بوده است. نمودار ۱، تجارت جهانی مفتول فولادی را نشان می‌دهد. تجارت جهانی مفتول فولادی از حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰  افزایش یافته است. تجارت جهانی این محصول فولادی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۳ درصد افت داشت. همچنین بر اساس محاسبات آتورپات، میانگین رشد سالیانه تجارت جهانی مفتول فولادی طی دوره زمانی مورد بررسی حدود یک درصد برآورد شد. تجارت مفتول فولادی در سال‌های اخیر عمدتا در آسیا و اروپا متمرکز بوده است. بیشترین میزان تجارت مفتول فولادی در سال ۲۰۱۸ رقم خورد که برابر ۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تن بوده است.

چین، پیشرو در صادرات مفتول فولادی

بزرگ‌ترین صادرکننده مفتول فولادی جهان، طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ چین بوده است. همان‌طور که در نمودار ۲ مشاهده می‌شود، حدود ۲۳ درصد از کل صادرات مفتول فولادی جهان در سال ۲۰۲۰ در اختیار این کشور آسیایی بوده است. میانگین سهم چین از صادرات جهانی این محصول فولادی برابر ۲۳ درصد بود. کشور چین در همه سال‌های مورد بررسی رتبه نخست جهان را با فاصله از آن خود کرده است. کشورهای ایتالیا، کره‌جنوبی، جمهوری چک، آلمان، ترکیه، روسیه، بلاروس، اسلواکی و هلند از دیگر کشورهای اصلی صادرکننده مفتول فولادی بودند.

نکته قابل توجه در خصوص برترین کشورهای صادرکننده، رشد برخی از این کشورها در سال‌های اخیر است. به طور مثال کشورهای ترکیه و روسیه در سال ۲۰۱۱ سهم اندکی در تجارت جهانی مفتول فولادی داشتند، اما همزمان با رشد صنایع در این کشورها، جایگاه بالاتری در صادرات این محصول فولادی کسب کردند. صادرات مفتول فولادی ترکیه در سال ۲۰۱۱ برابر ۱۶۵ هزار تن بود که با میانگین ۱۱ درصد رشد سالیانه به حدود ۴۳۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. صادرات مفتول فولادی روسیه نیز با میانگین رشد سالیانه ۱۷ درصد از ۹۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به ۳۸۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ رسیده است. کشور ایتالیا نیز طی دوره زمانی مورد بررسی سهم بیشتری از صادرات مفتول کسب کرده است؛ به‌طوری‌که این کشور اروپایی در سال ۲۰۱۱ سهم ۵ درصدی از صادرات مفتول فولادی داشت و در سال ۲۰۲۰ به سهم ۹ درصدی رسید.

آلمان، بزرگ‌ترین واردکننده مفتول فولادی

آلمان به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده مفتول فولادی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بوده است. کشور آلمان در سال ۲۰۲۰ حدود ۸ درصد از کل واردات مفتول فولادی را به خود اختصاص داد. رشد صنایع و تجهیزات در کشور آلمان بسیار قابل توجه است تا جایی‌که این کشور بیشترین رشد شاخص صنعتی را در میان کشورهای اروپایی پس از دوران رکود جهانی (سال ۲۰۰۸) داشته است. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که این کشور از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته است که این امر محرک تقاضای مفتول فولادی در این کشور است. مفتول فولادی در صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات در الکترودهای جوشکاری، انواع جرثقیل‌های متحرک و ثابت، انواع وینچ‌ها و سیم بکسل و تجهیزات مورد استفاده در پزشکی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر ماشین‌آلات و تجهیزات، صنعت خودروسازی این کشور نیز از جمله صنایع پیشرو است که رشد آن بر نیاز این کشور به مفتول فولادی تأثیر گذار بوده است.

میانگین واردات مفتول فولادی آلمان طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است. همان‌طور که در نمودار ۳ نیز قابل مشاهده است، آلمان طی دوره زمانی مورد بررسی همواره از بزرگ‌ترین واردکنندگان این محصول فولادی بوده است. کشورهای ایالات متحده آمریکا، لهستان، فرانسه، سوییس، ژاپن، کره‌جنوبی، تایلند، ویتنام و رومانی دیگر واردکنندگان اصلی مفتول فولادی بودند که با وجود رشد واردات در این کشورها، سهم آن‌ها از واردات جهانی تقریبا ثابت بوده است. ایالات متحده آمریکا نیز مانند آلمان همواره از متقاضیان اصلی مفتول فولادی بوده است. میانگین سهم ایالات متحده از واردات جهانی مفتول فولادی طی دوره مورد بررسی برابر ۸ درصد برآورد شده است.

آینده بازار مفتول فولادی چگونه است؟

مفتول‌های فولادی در آلیاژهای ساده‌کربنی، آلیاژی و زنگ‌نزن کاربردهای وسیعی دارند. افزایش تقاضای مفتول فولادی در سطح جهان در پی رشد و توسعه صنایع مختلف است. مطابق آنچه گفته شد کشورهای صنعتی از واردکنندگان اصلی مفتول فولادی هستند. اندازه بازار جهانی مفتول فولادی در سال ۲۰۲۰ بیش از ۹۰ میلیارد دلار بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار این محصول فولادی در سال ۲۰۲۵ به ۱۲۵ میلیارد دلار برسد و این امر می‌تواند رشد تجارت آن را به‌دنبال داشته باشد.

تجارت جهانی مفتول فولادی از حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰  افزایش یافته است. بیشترین میزان تجارت مفتول فولادی در سال ۲۰۱۸ رقم خورد که برابر ۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تن بوده است. بزرگ‌ترین صادرکننده مفتول فولادی جهان، طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ چین بوده است.

آلمان به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده مفتول فولادی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بوده است. کشور آلمان در سال ۲۰۲۰ حدود ۸ درصد از کل واردات مفتول فولادی را به خود اختصاص داد. رشد صنایع و تجهیزات در کشور آلمان بسیار قابل توجه است تا جایی‌که این کشور بیشترین رشد شاخص صنعتی را در میان کشورهای اروپایی پس از دوران رکود جهانی (سال ۲۰۰۸) داشته است.