تولید ۶ میلیون تنی آلومینا در شرکت نورسک هیدرو در سال ۲۰۲۱

تولید آلومینا در شرکت نورسک هیدرو در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰، حدود ۱۳.۵ درصد رشد داشت. میزان فروش آلومینا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲ میلیون تن بود و این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵.۱ درصد رشد داشت.

میزان تولید آلومینیوم شرکت نورسک هیدرو در سال ۲۰۲۱ روند صعودی داشت اما میزان فروش آن روندی نزولی را ثبت کرد. حاشیه EBITDA در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۶.۵ درصد بود، حدود ۱۶.۶ واحد درصد رشد داشت که دلیل آن افزایش قیمت آلومینیوم در LME بود. بیشترین هزینه در شرکت نورسک هیدرو برای تولید آلومینا مربوط به انرژی است که سهم ۴۴ درصدی از کل هزینه تولید را در سال۲۰۲۱ به خود اختصاص داد.

شرکت نورسک هیدرو در زمینه‌های تولید بوکسیت و آلومینا، آلومینیوم، تولید محصولات اکستروژنی و انرژی فعالیت می‌کند. یکی از معادن بزرگ این شرکت، معدن پاراگومیناس است که در قسمت شمالی برزیل در ایالت پارا واقع شده است و بزرگترین پالایشگاه این شرکت نیز در برزیل با نام آلونورت مشغول فعالیت است. بخشی از آلومینای تولید شده برای تولید آلومینیوم مصرف و بخشی به شرکت‌های دیگر فروخته می‌شود. یکی از فعالیت‌های قابل توجه این شرکت، تولید آلومینیوم ثانویه است که از این راه سعی در تولید آلومینیوم با کمترین میزان مصرف انرژی و تولید کربن دارد. شرکت نورسک هیدرو در حال حاضر، چهارمین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است. یکی از اهداف این شرکت این است که تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشارات کربنی خود را به صفر برساند و تولید سبز داشته باشد.

نمودار ۱ میزان تولید آلومینا، آلومینای خریداری شده برای باز فروش، میزان فروش و حاشیه EBITDA از بخش آلومینای شرکت نورسک هیدرو را نشان می‌دهد. میزان تولید آلومینا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود و میزان تولید در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به کمترین مقدار خود رسید و عدد یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن را ثبت کرد. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که یکی از دلایل افت تولید در شرکت نورسک هیدرو در سال ۲۰۲۰، افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی است که با افزایش هزینه‌های تولید میزان آن کاهش یافت. به‌دلیل طولانی شدن مدت زمان تعمیر و نگهداری خط لوله انتقال بوکسیت از معدن پاراگومیناس به پالایشگاه آلومینا در برزیل، تولید در ماه‌های آگوست تا اکتبر تحت تأثیر قرار گرفت. میزان تولید این محصول در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود و به‌صورت کلی روند تولید در این سال صعودی بود و در سه ماهه آخر سال با رشد ۳.۹ درصدی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. تولید آلومینا در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۲۰ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود که در مقایسه با سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۳.۵ درصدی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. میزان آلومینای خریداری شده برای بازفروش، در فصل آخر ۲۰۲۱ حدود ۷۶۵ هزار تن بود که در مقایسه با فصل آخر ۲۰۲۰ حدود ۲.۳ درصد کاهش داشت.

میزان فروش آلومینا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تن بود و این میزان در سه ماه اول ۲۰۲۱ به ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن رسید. در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ میزان فروش آلومینا به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید که در مقایسه با سه ماهه پایانی ۲۰۲۰ حدود ۲۵.۱ درصد رشد داشت. میزان حاشیه سود پیش از بهره، مالیات، هزینه،‌ استهلاک و وام (EBITDA) آلومینا در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ حدود ۲۷.۸ درصد بود که در مقایسه با سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ که ۱۰.۷ درصد بود حدود ۷.۱ واحد درصد رشد را نشان می‌دهد. یکی از دلایل رشد چشم‌گیر حاشیه EBITDA در سال ۲۰۲۱ افزایش قیمت جهانی آلومینا بوده است.

افزایش تولید آلومینیوم نورسک هیدرو

نمودار ۲ میزان تولید، فروش و حاشیه EBITDA آلومینیوم را نشان می‌دهد. میزان تولید آلومینیوم در سه ماه سوم سال ۲۰۲۱ حدود ۵۷۳ هزار تن بوده و با افت ۰.۳ درصدی در سه ماه آخر سال ۲۰۲۱ به ۵۷۱ هزار تن رسید. میزان تولید آلومینیوم در شرکت نورسک هیدرو در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ در با مقایسه ۲۰۲۰ شاهد ۷.۳ درصد رشد بود. تولید آلومینیوم به عرضه آلومینا و تقاضا در بازار جهانی وابسته است. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که با انجام واکسیناسیون برای بیماری کووید-۱۹ در دنیا و افزایش تقاضا برای آلومینیوم، میزان تولید این فلز در شرکت نورسک هیدرو نیز افزایش یافت. میزان فروش در فصل سوم سال ۲۰۲۱ حدود ۵۸۳ هزار تن بود و با افت ۱.۹ درصدی در فصل آخر سال ۲۰۲۱ به ۵۷۲ هزار تن کاهش یافت. میزان فروش آلومینیوم نورسک هیدرو در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ در با مقایسه با سه ماهه پایانی ۲۰۲۰ حدود ۴.۶ درصد رشد داشت. میزان حاشیه EBITDA آلومینیوم در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ حدود ۴۲.۸ بود و با افت ۹.۸ واحد درصدی در سه ماه آخر سال ۲۰۲۱ به ۳۳ درصد رسید. یکی از دلایل کاهش حاشیه EBITDA آلومینیوم، افت قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن بود. حاشیه EBITDA در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۶.۵ درصد بود، حدود ۱۶.۶ واحد درصد رشد داشت که دلیل آن افزایش قیمت آلومینیوم بود.

انرژی، بخش اصلی در هزینه تولید آلومینا

در شرکت نورسک هیدرو بیشترین هزینه در تولید آلومینا مربوط به انرژی (نفت، زغال سنگ و برق) است که سهم ۴۴ درصدی از کل هزینه تولید را در سال۲۰۲۱ به خود اختصاص داد. پس از انرژی، ماده اولیه، بوکسیت سهم ۲۶ درصدی از هزینه‌های تولید آلومینا را داشت. در سال ۲۰۲۰ میزان سهم انرژی برای تولید آلومینا در این شرکت ۳۰ درصد بود. ارزیابی‌های آتورپات نشان داد که یکی از دلایل افزایش سهم انرژی در سال ۲۰۲۱، افزایش قیمت برق در اروپا بود. با توجه به این که شرکت هیدرو متعهد به پایبندی به توافقنامه اقلیمی پاریس است، میزان استفاده زغال سنگ برای تولید آلومینا را کاهش داده که قیمت ارزان‌تری در مقایسه با سایر سوخت‌ها دارد و این امر عاملی در افزایش سهم هزینه انرژی این شرکت برای تولید آلومینا بوده است.

سهم هزینه آلومینا در تولید آلومینیوم در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۵ درصد بود که بیشترین سهم را در بین مؤلفه‌های مختلف هزینه‌های تولید آلومینیوم داشت. پس از آن، هزینه برق سهم ۳۰ درصدی را به خود اختصاص داد و هزینه پترولیوم کک حدود ۱۸ درصد از کل هزینه تولید بود. در سال ۲۰۲۰ سهم آلومینا در هزینه تولید آلومینیوم ۳۶ درصد بود و هزینه برق سهم ۲۸ درصدی داشت. یکی از دلایل افزایش سهم هزینه برق در سال ۲۰۲۱ افزایش قیمت آن در اروپا بود. سهم پترولیوم کک در تولید آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷ درصد بود. قیمت پترولیوم کک در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰.۳ درصد رشد داشت و همین امر باعث افزایش سهم هزینه تامین این محصول برای تولید آلومینیوم شد.

ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که یکی از دلایل افت تولید در شرکت نورسک هیدرو در سال ۲۰۲۰، افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی است که با افزایش هزینه های تولید میزان آن کاهش یافت. به‌دلیل طولانی شدن مدت زمان تعمیر و نگهداری خط لوله انتقال بوکسیت از معدن پاراگومیناس به کارخانه ریفاینری آلومینا در برزیل، تولید در ماه‌های آگوست تا اکتبر تحت تأثیر قرار گرفت.

یکی از دلایل افزایش سهم هزینه برق در سال ۲۰۲۱ افزایش قیمت آن در اروپا بود. سهم پترولیوم کک در تولید آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷ درصد بود. قیمت پترولیوم کک در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰.۳ درصد رشد داشت و همین امر باعث افزایش سهم این محصول در تولید آلومینیوم شد.