کره جنوبی سردمدار صادرات ورق سرد فولادی و چین بزرگ‌ترین متقاضی ورق سرد

تجارت جهانی ورق سرد فولادی در سال‌های اخیر روند نزولی را طی کرده است. تجارت این محصول از ۳۹ میلیون و ۳۷۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به ۳۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. تجارت ورق سرد فولادی در سال‌های اخیر عمدتا در آسیا و اروپا متمرکز بوده است.

طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، کره جنوبی بزرگ‌ترین صادرکننده ورق سرد فولادی بوده است. کره جنوبی در سال ۲۰۲۰ سهم ۱۵ درصدی از صادرات ورق سرد فولادی جهان داشته است. همچنین بزرگ‌ترین واردکننده ورق سرد فولادی طی دوره زمانی مورد بررسی کشور چین بوده است. واردات چین از تجارت جهانی ورق سرد در سال ۲۰۲۰ برابر ۱۰ درصد سهم داشت. آلمان نیز به عنوان دومین واردکننده بزرگ ورق سرد جهانی شناخته می‌شود. با توجه به رشد صنایع مختلف انتظار می‌رود بازار جهانی ورق سرد فولادی با رشد همراه باشد.

ماده اولیه تولید ورق سرد، ورق گرم فولادی است. ورق سرد فولادی در جنس‌های مختلف ساده‌کربنی، آلیاژی و زنگ‌نزن تولید می‌شود. در واقع ورق سرد از نورد مجدد ورق گرم در دمای محیط تولید می‌شود؛ به‌طوری‌که در فرایند تولید ابتدا ورق گرم فولادی پوسته‌زدایی شده و به کمک چند غلتک برای رسیدن به ضخامت مورد نیاز در دمای اتاق و یا حداکثر ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد ضخامت آن کاهش پیدا می‌کند. سپس برای افزایش مقاومت ورق در برابر اکسید شدن آن را به روان‌ساز آغشته می‌کنند. آغشته کردن ورق سرد به روغن در کیفیت و شکل ظاهری نیز تاثیر می‌گذارد. پس از این عملیات، ورق سرد در فرایند آنیل قرار می‌گیرد. انواع ورق سرد فولادی در صنایع مصرفی بادوام، حمل‌ونقل، ساختمان، زیرساخت، صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات و صنایع نظامی کاربرد دارد. همچنین ورق سرد ماده اولیه تولید ورق گالوانیزه، ورق قلع‌اندود، لوله و پروفیل فولادی است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات تخت، ضخامت و استحکام ورق است؛ به‌طوری‌که حفظ خواص مکانیکی همزمان با کاهش ضخامت از جمله عوامل مهم است. ورق‌های نورد شده با ویژگی‌هایی از قبیل استحکام در عین ضخامت کم و زیبایی ظاهری تقاضای بسیاری از صنایع را پاسخ می‌دهند. بسیاری از صنایع مصرف‌کننده مانند لوازم بادوام مصرفی نیازمند ویژگی‌های منحصر به فرد و مجزا هستند. عمده کاربردهای ورق سرد فولادی در صنعت لوازم بادوام مصرفی و حمل و نقل است. کاربرد ورق سرد در صنایع مصرفی بادوام در برخی از لوازم خانگی از جمله یخچال و فریزر، مایکروویو، اجاق گاز، کمد و کابینت‌های فلزی است. ورق سرد در صنعت حمل‌ونقل نیز در فیلتر اتومبیل، بدنه اتومبیل‌ و قطعه‌های زیرین اتومبیل و کشتی‌سازی کاربرد دارد. همچنین ورق سرد فولادی در صنعت ساختمان در ساخت برخی سازه‌های صنعتی، مخازن حمل مواد غذایی و مواد شیمیایی و رادیاتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت زیرساخت نیز در سدسازی، ساخت پل‌ها و سازه‌های فولادی زیرساخت شهری به کار می‌رود.

به دلیل کاربرد گسترده این محصول فولادی تجارت جهانی آن نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. تجارت جهانی ورق سرد فولادی از حدود ۳۹ میلیون و ۳۷۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به ۳۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. نمودار ۱، تجارت جهانی ورق سرد فولادی را نشان می‌دهد. تجارت جهانی این محصول فولادی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲ درصد افت داشت. همچنین بر اساس محاسبات آتورپات، میانگین افت سالیانه تجارت جهانی ورق سرد فولادی طی دوره زمانی مورد بررسی حدود ۲ درصد برآورد شد. تجارت ورق سرد فولادی در سال‌های اخیر عمدتا در آسیا و اروپا متمرکز بوده است. بیشترین میزان تجارت ورق سرد فولادی در سال ۲۰۱۷ رقم خورد که برابر ۴۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود.

کره جنوبی، سردمدار صادرات ورق سرد فولادی

بزرگ‌ترین صادرکننده ورق سرد فولادی جهان، طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ کره جنوبی بوده است. همان‌طور که در نمودار ۲ مشاهده می‌شود، حدود ۱۵ درصد از کل صادرات ورق سرد فولادی جهان در سال ۲۰۲۰ در اختیار این کشور آسیایی بوده است. میانگین سهم کره جنوبی از صادرات جهانی این محصول فولادی برابر ۲۳ درصد بود. کشور کره جنوبی در بیشتر سال‌های مورد بررسی رتبه نخست جهان را از آن خود کرده است. گفتنی است در سال ۲۰۱۱ کشور ژاپن بزرگ‌ترین صادرکننده ورق سرد فولادی جهان بود. در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز کشور چین رتبه نخست صادرات ورق سرد فولادی جهان را در اختیار داشت. کشورهای چین، ژاپن، بلژیک، آلمان، تایوان، هلند، ایتالیا، روسیه و ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰ از دیگر کشورهای اصلی صادرکننده ورق سرد فولادی بودند.

سهم کشورهای کره‌جنوبی و چین از صادرات ورق سرد فولادی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ افزایش یافته است. کره جنوبی در سال ۲۰۱۱ سهم ۱۲ درصدی از صادرات جهانی این محصول فولادی داشته است. صادرات ورق سرد فولادی کره جنوبی با میانگین یک درصد رشد سالیانه به حدود ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. همچنین چین نیز در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۱ درصد از کل صادرات ورق سرد سهم داشت که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۳ درصد رسید. از طرف دیگر سهم ژاپن از صادرات ورق سرد دوره مورد بررسی کاهش یافته است.

چین، بزرگ‌ترین واردکننده ورق سرد فولادی

چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده ورق سرد فولادی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بوده است. کشور چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد از کل واردات ورق سرد فولادی را به خود اختصاص داد. رشد صنایع در چین سبب شده این کشور آسیایی بزرگ‌ترین متقاضی ورق سرد فولادی جهان باشد. همچنین چین بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق سرد فولادی جهان نیز است. تولید ورق سرد فولادی چین در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۹ میلیون تن بوده است. طبق محاسبات آتورپات میزان مصرف ظاهری این محصول فولادی در چین طی سال ۲۰۲۰ برابر ۳۸ میلیون و ۳۴۰ هزار تن برآورد شد. کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک، لهستان، هلند، ترکیه، مکزیک، ایالات متحده آمریکا و فرانسه دیگر واردکنندگان اصلی ورق سرد فولادی در سال ۲۰۲۰ بودند. کشورهای صنعتی بزرگ‌ترین متقاضیان ورق سرد فولادی هستند.

میانگین واردات ورق سرد فولادی چین طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ حدود ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار تن بوده است. همان‌طور که در نمودار ۳ نیز قابل مشاهده است، چین در اکثر سال‌های دوره زمانی مورد بررسی بزرگ‌ترین واردکننده این محصول فولادی بوده است. تنها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کشور آلمان رتبه نخستی صادرات ورق سرد را از چین ستانده و این مقام را از آن خود کرده است. میانگین سهم آلمان از واردات جهانی ورق سرد فولادی طی دوره مورد بررسی برابر ۷ درصد برآورد شد.

آینده بازار ورق سرد فولادی

ورق‌های سرد فولادی در آلیاژهای ساده‌کربنی، آلیاژی و زنگ‌نزن کاربردهای وسیعی دارند. افزایش تقاضای ورق سرد فولادی در سطح جهان در پی رشد و توسعه صنایع مختلف است. مطابق آنچه گفته شد کشورهای صنعتی از واردکنندگان اصلی ورق سرد فولادی هستند. اندازه بازار جهانی ورق سرد فولادی در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار این محصول فولادی در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار برسد و این امر می‌تواند رشد تجارت آن را به‌دنبال داشته باشد.

تجارت جهانی ورق سرد فولادی از حدود ۳۹ میلیون و ۳۷۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به ۳۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. بزرگ‌ترین صادرکننده ورق سرد فولادی جهان، طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ کره جنوبی بوده است. بیشترین میزان تجارت ورق سرد فولادی در سال ۲۰۱۷ رقم خورد که برابر ۴۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است.

چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده ورق سرد فولادی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بوده است. کشور چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد از کل واردات ورق سرد فولادی را به خود اختصاص داد. همچنین چین بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق سرد فولادی جهان نیز است. تولید ورق سرد فولادی چین در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۹ میلیون تن بوده است