ژاپن کره را در میدان رقابت تولید مفتول مسی شکست داد

چین طی ۱۰ سال گذشته جایگاه خود را در بازار جهانی تولید مفتول مس ارتقا داده است و سهم خود را به حدود ۴۸ درصد افزایش داده است. با این حال، سرعت بالای رشد اقتصادی این کشور، باعث شد تا سهم چین در کل تقاضای جهانی مفتول مسی رشد بیشتری داشته باشد.

کشورهای شرق آسیا؛ چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده نیمه‌ساخته‌های مسی به‌حساب می‌آیند در طول ۱۰ سال گذشته، به‌صورت متوسط نزدیک به ۵۵ درصد از کل مفتول مس جهان را تولید کرده‌اند. در این بین، سهم چین و هند در بازار تولید مفتول مسی طی این دوره، با افزایش همراه بود، در‌حالی‌که ۲ کشور دیگر، سهم خود را در این بازار از دست دادند.

مفتول مسی یا سیم مفتول، سیمی است که یک رشته دارد و از جنس مس است. مفتول مسی ‎علی‌رغم توانایی قدرت انتقال حرارت و الکتریسیته، نرم، منعطف، بسیار محکم و مقاوم است. مفتول مسی در تولید برق، انتقال نیرو، توزیع نیرو، ارتباطات از راه دور، مدارهای الکترونیکی و انواع بی‌شماری از تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود. هم‌چنین مفتول مس باتوجه به ویژگی‌هایش در صنعت ساختمان‌سازی کارایی بسیار زیادی دارد و همه این ویژگی‌ها برگرفته از هسته ‌اصلی و مرکزی آن یعنی فلز مس است. تقریبا نیمی از مس استخراج شده برای تولید سیم‌های برق و مفتول مسی استفاده می‌شود.

از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۹ روند تولید مفتول مسی در جهان از مقدار ۱۵ میلیون و ۲۶۸ هزار تن به مقدار ۱۸ میلیون و ۹ هزار تن افزایش یافت. اما در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری گسترده کرونا روند تولید مفتول مسی کاهش یافت و به مقدار ۱۷ میلیون و ۵۱۲ هزار تن رسید.  در سال ۲۰۲۱ نیز میزان تولید به مقدار ۱۸ میلیون و ۴۷۲ هزار تن رسید که نسبت به سال قبل از آن حدود ۵ درصد افزایش یافت. هم‌چنین مقدار متوسط تولید جهان در طی ۱۰ سال گذشته برابر ۱۷ میلیون و ۱۱۵ هزار تن برآورد شد. در نمودار ۱ سهم کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از کل تولید مفتول مس در جهان نشان داده شده است.

سرعت بسیاری بالای توسعه بازار تولید مفتول مس در چین

چین در سال ۲۰۱۲ سهمی معادل ۳۸ درصد از تولید مفتول مسی جهان را به خود اختصاص داد و تا سال ۲۰۲۰ نیز با افزایش روند تولید حدود ۵۰ درصد از کل تولید جهان را در دست داشت؛ اما در سال ۲۰۲۱ به دلیل افزایش تولید در دیگر کشورهای جهان، از سهم چین در تولید مفتول مسی جهان کاسته شد و به سهم ۴۸ درصد رسید که نسبت به سال قبل آن ۲ واحد درصد افت داشت. هم‌چنین در طی ۱۰ سال گذشته مقدار متوسط سهم چین از میزان تولید مفتول مس جهان برابر ۴۴ درصد برآورد شد. هند نیز از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ روند تقریبا ثابتی در میزان تولید مفتول مس داشت که سهمی معادل ۳۰ درصد از کل تولید مفتول مس جهان را به خود اختصاص داد. سپس با رشد برابر ۱۰ واحد درصدی در سال ۲۰۱۵ معادل ۴۰ درصد از سهم تولید مفتول مس را در جهان داشت. این میزان در سال ۲۰۱۶ نیز ثابت بود؛ اما در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ۳۰ درصد افت کرد و مجددا از سال ۲۰۱۹ با تامین ۴۰ درصد از مفتول مس جهان تا سال ۲۰۲۱ ثابت باقی ماند. هم‌چنین مقدار متوسط سهم هند از میزان کل تولید مفتول مس جهان در طی دوره گذشته برابر ۳۰ درصد بوده است.

کشور ژاپن نیز از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ سهم تقریبا ثابت حدودا ۴۰ درصدی از میزان تولید مفتول مس جهان را به خود اختصاص داد. سپس در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با افت حدود ۱۰ واحد درصد نسبت به سال ۲۰۱۹، سهمی معادل ۳۰ درصد داشت. به‌طور کلی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ متوسط سهم کشور ژاپن از تولید مفتول مس جهان برابر ۴۰ درصد برآورد شد.

در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ کشور کره نیز سهمی برابر ۴۰ درصد از میزان کل تولید مفتول مس جهان را در اختیار داشت. سپس از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ تقریبا ثابت باقی ماند و نسبت به سال‌‌های ۲۰۱۲ و۲۰۱۳ به ۳۰ درصد کاهش یافت. هم‌چنین میانگین سهم کشور کره از میزان کل تولید مفتول مس جهان برابر ۳۰ درصد گزارش شد.

در سال ۲۰۱۲ حجم صادرات مفتول مس کشور چین برابر ۲ هزار و ۵۵۹ تن بود که از سال ۲۰۱۳ با شیب تندی این میزان از صادرات افزایش یافت و به مقدار ۱۶ هزار و ۵۵۶ تن رسید. این روند رشد تا سال ۲۰۱۶ ادامه داشت. اما در سال ۲۰۱۷ با کاهش ۱۰ درصدی از میزان صادرات برابر با ۲۱ هزار و ۴۳۰ تن به ۱۹ هزار و ۳۰۲ تن افت کرد. از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، مجددا روند صادرات مفتول مس در چین افزایش یافت. به‌طوری که از ۲۰ هزار و ۸۶۳  تن در سال ۲۰۱۸ به مقدار ۲۹ هزار و ۵۷۱ تن در سال ۲۰۲۰ رسید؛ اما در سال ۲۰۲۱ کمی از میزان صادرات مفتول مسی چین کاسته شد و به مقدار ۲۸ هزار و ۲۲۵ تن افت کرد. در طی ۱۰ سال گذشته متوسط صادرات مفتول مس چین برابر ۱۸ هزار و ۵۰۹ تن گزارش شد. کشورهای فیلیپین، تایلند، ویتنام و مالزی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی مفتول مس چین بوده‌اند.

حجم صادرات مفتول مس کشور هند نیز در سال ۲۰۱۲ برابر ۲ هزار و ۸۱۷ تن بود و تا سال ۲۰۱۴ با افت و خیز همراه بود؛ اما در سال ۲۰۱۵ با رشد شدیدی میزان صادرات این محصول از مقدار ۵ هزار و ۲۲۰ تن در سال ۲۰۱۴ به مقدار ۱۵ هزار و ۶۴۷ تن رسید. بعد از این سال نیز تا سال ۲۰۱۹ با کاهش میزان صادرات مواجه شد به‌طوری که حجم صادرات به مقدار ۲ هزار و ۳۲۷ تن کاهش یافت. مجددا از سال ۲۰۲۰ سیر صعودی در حجم صادرات مفتول مس در هند مشاهده شد، به‌طوری‌که از میزان ۵ هزار و ۴۶۳ تن در سال ۲۰۲۰ به مقدار ۱۰ هزار و ۹۱ تن در سال ۲۰۲۱ رسید. هم‌چنین متوسط صادرات مفتول مس در هند در طی ۱۰ سال گذشته برابر ۱۰ هزار و ۸۹۲ تن برآورد شد. هم‌چنین قطر و سریلانکا از مهم‌ترین مقاصد صادراتی این محصول در هند به‌شمار می‌روند.

میزان صادرات مفتول مس در ژاپن نیز در سال ۲۰۱۲ برابر ۱۳ هزار و ۷۸۲ تن بود و این میزان تا سال۲۰۲۰  با افت و خیز همراه بود. تا اینکه در سال ۲۰۲۱ حجم صادرات این محصول به ۱۷ هزار و ۵۱۳ تن رسید که نسبت به سال قبل آن حدود ۱.۸ درصد رشد داشت. هم‌چنین میانگین صادرات مفتول مس در ژاپن طی سال‌های گذشته برابر ۱۸ هزار و ۷۰۰ تن گزارش شد. هند، تایلند و ویتنام از مهم‌ترین مقاصد صادراتی مفتول مس در ژاپن به‌شمار می‌روند.

کره جنوبی نیز در سال ۲۰۱۲ صادراتی برابر ۴۴ هزار و ۵۵۹ تن از مفتول مس به دیگر کشورهای جهان داشت. روند صادرات این کشور نیز در طی ۱۰ سال گذشته با افت و خیز همراه بود و در سال ۲۰۲۱ این میزان برابر ۵۰ هزار و ۸۶۸ تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۶ درصد افت داشت. هم‌چنین متوسط صادرات مفتول مس در کره جنوبی طی ۱۰ سال گذشته، برابر با ۵۶ هزار و ۸۹۸ تن گزارش شد. از مهم‌ترین مقاصد صادراتی این محصول در کره جنوبی می‌توان کشورهای فیلیپین، چین، هند و ایالات متحده آمریکا را نام برد.

به‌طور کلی در سال ۲۰۲۱ به ترتیب کره‌جنوبی، چین ، ژاپن و هند رتبه‌های ۱۲، ۲۰، ۲۳ و ۲۶ را از میان صادرکنندگان مفتول مس در جهان به خود اختصاص دادند. به‌طوری که مجموع صادرات کشورهای ذکر شده در سال ۲۰۲۱ برابر ۱۰۶ هزار و ۶۹۷ تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۶ درصد رشد داشت.

تایلند و فیلیپین مهم‌ترین مقاصد صادراتی کره جنوبی

فیلیپین مهم‌ترین بازار صادراتی مفتول مس کشورهای چین و کره‌جنوبی به‌شمار می‌رود. خرید مفتول مس این کشور از کره‌جنوبی نسبت به چین بیش‌تر بود. به‌طوری که در طی ۱۰ سال گذشته متوسط سهم کره‌جنوبی در تامین نیاز وارداتی فیلیپین برابر ۴۵ درصد گزارش شد، در حالی‌که این میزان از مبدا چین برابر ۲۵ درصد بود. هم‌چنین از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ سهم چین در بازار وارداتی فیلیپین نسبت به کره‌جنوبی بیش‌تر بود؛ با این حال سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، کره‌جنوبی مفتول مس را با ارزش واحد کم‌تری نسبت به چین در بازار فیلیپین تامین کرد؛ به‌طوری که در سال ۲۰۲۱ ارزش واحد کره‌جنوبی از این بازار برابر یک هزار و ۲۹۴ دلار بر تن بود؛ در شرایطی‌که این مقدار برای چین برابر یک هزار و ۳۱۴ دلار بر تن گزارش شد.

تایلند نیز از مقاصد مهم صادراتی دو کشور ژاپن و چین به شمار می‌رود که به‌طور میانگین سهم تایلند از واردات مفتول مس چین در طی ۱۰ سال گذشته، برابر ۲۸ درصد برآورد شد؛ درحالی‌که این مقدار برای کشور ژاپن برابر ۱۴ درصد بود. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰، ارزش واحد تامین محصول توسط چین نسبت به ژاپن کم‌تر بود و بنابراین سهم بالایی در تصاحب بازار مفتول مس تایلند داشت. در سال ۲۰۲۱، ارزش واحد چین و ژاپن بسیار نزدیک به هم بودند، با این حال چین هم‌چنان شانس بیش‌تری برای تصاحب بازار مفتول مس تایلند داشت.

در نهایت هند نیز با این‌که خود صادرکننده مفتول مس در جهان بود؛ اما به‌عنوان یکی از بازارهای صادراتی کره و ژاپن به‌شمار می‌رود. طی ۱۰ سال گذشته، به‌طور متوسط سهم ژاپن از بازار وارداتی مفتول مس هند برابر ۲۳ درصد برآورد شد. این در حالی بود که سهم کره‌جنوبی در تامین تقاضای وارداتی این بازار تنها ۴ درصد گزارش شد. در نمودار ۲ مجموع حجم صادرات مفتول مس کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی به همراه مجموع واردات این کشورها نشان داده شده است. همان‌طورکه مشاهده می‌شود، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، از مجموع حجم واردات کاسته شده و بر حجم صادرات افزوده شده است. این موضوع بیش‌تر به دلیل کاهش واردات چین و افزایش صادرات کره‌جنوبی است.

در سال ۲۰۱۲ حجم واردات مفتول مس در چین برابر ۱۰۰ هزار و ۷۲۳ تن بود و در سال ۲۰۱۳ به مقدار ۱۱۱ هزار و ۸۷ تن افزایش یافت؛ اما بعد از آن با افت و خیز همراه بود. در سال ۲۰۲۱ حجم واردات این محصول به ۵۳ هزار و ۱۴۶ تن رسید که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. هم‌چنین در طی ۱۰ سال گذشته، متوسط واردات چین برابر ۷۵ هزار و ۱۷ تن گزارش شد. از مهم‌ترین تامین کنندگان بازار وارداتی مفتول مس در چین می‌توان به کشورهای  تایوان و اندونزی اشاره کرد. هم‌چنین در سال ۲۰۲۱، در میان واردکنندگان جهان چین رتبه ۱۴ را به خود اختصاص داد.

در سال ۲۰۲۱ میزان واردات این محصول در هند به ۵۳ هزار و ۹۸۷ تن رسید که نسبت به سال قبل از آن، حدود ۵.۲ درصد کاهش یافت. متوسط واردات مفتول مس در هند طی ۱۰ سال گذشته، برابر  ۶۹ هزار و ۳۳۴ تن برآورد شد. هم‌چنین مهم‌ترین تامین‌کنندگان بازار وارداتی هند در سال ۲۰۲۱، کشورهای امارات متحده عربی و ژاپن بودند. هند در میان واردکنندگان مفتول مس در سال ۲۰۲۱ رتبه ۱۳ را به خود اختصاص داد.

حجم واردات ژاپن در سال ۲۰۲۱ به ۵ هزار تن رسید که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱۴ درصد کاهش یافت. متوسط واردات ژاپن در طی ۱۰ سال گذشته برابر ۴ هزار و ۵۴۳ تن برآورد شد. از مهم‌ترین کشورهای تامین‌کننده بازار وارداتی مفتول مسی ژاپن در سال ۲۰۲۱ می‌توان به مالزی و تایلند اشاره کرد. ژاپن در میان واردکنندگان این محصول در جهان رتبه ۵۴ را به خود اختصاص داد.

در سال ۲۰۱۲ حجم واردات مفتول مس در کره جنوبی برابر ۷ هزار و ۶۸۳ تن بود. در سال ۲۰۲۱ حجم واردات این محصول در کره جنوبی برابر یک هزار و ۳۱۴ تن بود که نسبت به سال قبل از آن حدود ۱۹ درصد افزایش یافت. متوسط واردات مفتول مس در کره‌جنوبی طی ۱۰ سال گذشته برابر ۴ هزار و ۲۲ تن گزارش شد. کره‌جنوبی در سال ۲۰۲۱ رتبه ۷۶ را از میان واردکنندگان این محصول در جهان به خود اختصاص داد. از مهم‌ترین تامین‌کنندگان بازار وارداتی این کشور می‌توان به کشورهای آلمان و ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد. به‌طور کلی در سال ۲۰۲۱ مجموع واردات کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی برابر ۱۱۳ هزار و ۴۴۷ تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۷.۸ درصد کاهش یافت.

چین؛ بزرگ‌ترین بازار مصرف مفتول مس جهان

در سال ۲۰۲۱ تقاضای مفتول مس در جهان برابر ۱۸ میلیون و ۱۶۶ هزار تن بود که نسبت به سال پیشین که به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ از میزان مصرف این محصول کاسته شده بود، حدود ۵.۳ درصد افزایش یافت. در سال ۲۰۱۲ میزان مصرف مفتول مس در جهان برابر ۱۵ میلیون و ۵۱۱ هزار تن برآورد شد و تا سال ۲۰۱۹ روند افزایشی داشت؛ اما در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ و تعطیلی بسیاری از مشاغل از میزان مصرف آن کمی کاسته شد و مجددا در سال ۲۰۲۱ سیر صعودی داشت؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۱ میزان مصرف مفتول مس در جهان برابر ۱۸ میلیون و ۲۲۷ هزار تن بود که نسبت به سال گذشته حدود ۳ درصد افزایش یافت.

مقدار متوسط مصرف این محصول طی ۱۰ سال گذشته در جهان برابر ۱۷ میلیون و ۱۸۴ هزار تن گزارش شد. میزان تقاضای مفتول مس در جهان نیز در سال ۲۰۱۲ برابر ۱۴ میلیون و ۸۲۹ هزار تن بود. این میزان تا سال ۲۰۱۹ روند افزایشی داشت؛ اما در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت و مجددا در سال ۲۰۲۱ روند افزایشی خود را از سر گرفت؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۱ میزان تقاضای مفتول مس در جهان برابر ۱۸ میلیون و ۱۶۶ هزار تن بود که نسبت به سال پیشین خود حدود ۵.۳ درصد افزایش یافت. در نمودار ۳ سهم مصرف مفتول مس از مصرف جهان در کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی نشان داده شده است.

سهم چین از مصرف جهانی مفتول مس در سال ۲۰۱۲ برابر ۳۷ درصد برآورد شد و تا سال ۲۰۲۰ روند نسبتا افزایشی داشت و به ۴۹ درصد رسید و این میزان در سال ۲۰۲۱ نیز تقریبا ثابت باقی ماند؛ هم‌چنین مقدار متوسط سهم چین از مصرف جهانی این محصول طی ۱۰ سال گذشته برابر ۴۴ درصد گزارش شد.

هند نیز در سال ۲۰۱۲ سهمی معادل ۳ درصد از کل مصرف مفتول مس در جهان را به خود اختصاص داد. این میزان تا سال ۲۰۲۱ تغییر چندانی نداشت. به‌طوری که در سال ۲۰۲۱ سهم هند از مصرف این محصول در جهان برابر ۳.۳ درصد بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ تنها یک دهم واحد درصد افزایش یافت. در طی دوره ۱۰ ساله نیز سهم متوسط مصرف مفتول مس در هند از کل مصرف جهان برابر ۳.۱ درصد برآورد شد.

کشور ژاپن نیز در سال ۲۰۱۲ سهمی معادل ۴.۴ درصد از کل مصرف مفتول مس در جهان را به خود اختصاص داد؛ اما تا سال ۲۰۲۱ روندی نزولی در این سهم داشت. در سال ۲۰۲۱ سهم این کشور از میزان مصرف مفتول مسی برابر ۳.۲ درصد بود که نسبت به سال پیشین خود یک دهم واحد درصد افت داشت. سهم متوسط کشور ژاپن در طی دوره مورد بررسی برابر ۳.۹ درصد گزارش شد.

در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ سهم مصرف مفتول مس در کره‌جنوبی نسبت به سهم مصرف آن در جهان ثابت و برابر ۳.۹ درصد گزارش شد. سپس تا سال ۲۰۱۹ با افت و خیز جزیی همراه بود تا به میزان ۳.۳ درصد در این سال رسید و تا سال ۲۰۲۰ نیز ثابت باقی ماند. در سال ۲۰۲۱ با کاهش یک دهم واحد درصد به مقدار ۳.۲ درصد افت کرد. هم‌چنین متوسط سهم مصرف مفتول مس در این کشور نسبت به جهان در طی دوره گذشته برابر ۳.۶ درصد برآورد شد.

در طی دوره ۱۰ ساله، در چین سهم مصرف مفتول مس از کل بازار مصرف جهانی آن نسبت به سهم تولید آن از جهان، با سرعت بیش‌تری افزایش یافت؛ از این رو می‌توان گفت که بازار مصرف در چین نسبت به بازار تولید آن با سرعت بیش‌تری توسعه یافته است، در حالی‌که در هند و ژاپن، سهم مصرف این محصول نسبت به سهم تولید آن از جهان، با نرخ یکسانی تغییر کرد و تفاوت چندانی نداشت، اما در کره‌جنوبی، بر خلاف آن‌چه که در چین اتفاق افتاد، سهم تولید مفتول مس از سهم مصرف آن از جهان با نرخ بیش‌تری رشد کرد.

وضعیت آینده بازار مفتول مسی

با توجه به کاربرد گسترده مفتول مس در صنایع مختلف که مهم‌ترین آن، صنعت برق است، ، پیش‌بینی می‌شود با رشد جمعیت که خود محرکی برای توسعه صنعت برق و توسعه این صنعت به‌حساب می‌آید، تقاضا برای مفتول مس افزایش یابد و متعاقبا میزان تولید این محصول در جهان در سال‌های آتی رو به افزایش باشد. ضمن این‌که برقی‌سازی یکی از مهم‌ترین ارکان برای نیل کردن به سمت کاهش انتشارات کربنی و مقابله با گرمایش زمین است که خود می‌تواند هر گونه ریسکی را در آینده رو به رشد بازار مفتول کاهش دهد.

فیلیپین مهم‌ترین بازار صادراتی مفتول مس کشورهای چین و کره‌جنوبی به‌شمار می‌رود. خرید مفتول مس این کشور از کره‌جنوبی نسبت به چین بیش‌تر بود؛ به‌طوری‌که در طی ۱۰ سال گذشته متوسط سهم کره‌جنوبی در تامین نیاز وارداتی فیلیپین برابر ۴۵ درصد گزارش شد، درحالی‌که این میزان از مبدا چین برابر ۲۵ درصد بود.

در سال ۲۰۲۱ تقاضای مفتول مس در جهان برابر ۱۸ میلیون و ۱۶۶ هزار تن بود که نسبت به سال پیشین که به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ از میزان مصرف این محصول کاسته شده بود، حدود ۵.۳ درصد افزایش یافت. در سال ۲۰۱۲ میزان مصرف مفتول مس در جهان برابر ۱۵ میلیون و ۵۱۱ هزار تن برآورد شد و تا سال ۲۰۱۹ روند افزایشی داشت.

سهم چین از مصرف جهانی مفتول مس در سال ۲۰۱۲ برابر ۳۷ درصد برآورد شد و تا سال ۲۰۲۰ روند نسبتا افزایشی داشت و به ۴۹ درصد رسید و این میزان در سال ۲۰۲۱ نیز تقریبا ثابت باقی ماند. مقدار متوسط سهم چین از مصرف جهانی این محصول طی ۱۰ سال گذشته برابر ۴۴ درصد گزارش شد.