سیر نزولی تولید طلا توسط شرکت Barrick Gold در سه سال اخیر

شرکت Barrick Gold به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده طلای معدنی در سطح جهان در ۳ سال گذشته بین ۱۳۸ تا ۱۷۰ تن طلا تولید کرده؛ البته میزان تولید این شرکت طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ با افت مواجه شده است و احتمال تداوم این روند در سال ۲۰۲۲ نیز وجود دارد.

تمرکز اصلی شرکت Barrick Gold بر تولید طلا است؛ اما این شرکت دارای چندین معدن مس در کشورهای مختلف نیز است. مجموع تولید طلای این شرکت در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳۸ تن و میزان مس تولید شده توسط این شرکت در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۸۸ هزار تن بوده است. مطابق با پیش‌بینی انجام شده توسط شرکت میزان تولید طلای Barrick Gold در سال ۲۰۲۲ بین ۱۳۰ تا ۱۴۳ تن برآورد می‌شود.

شرکت Barrick Gold یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی تولیدکننده طلا و مس در سطح جهان به‌شمار می‌رود و دفتر مرکزی این شرکت در استان اونتاریو کشور کانادا واقع شده است. این شرکت در حال حاضر دارای پروژه‌های استخراج و تولید طلا در کشورهای کانادا، ایالات متحده آمریکا، تانزانیا، مالی، جمهوری دموکراتیک کنگو، ساحل عاج، جمهوری دومینیکن، پاپوآ گینه نو و آرژانتین است. میزان تولید طلا توسط گروه Barrick Gold در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۴.۴ میلیون اونس، معادل ۱۳۸ تن اعلام شده است.

مطابق با اطلاعات منتشر شده توسط شرکت Barrick Gold میزان درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده است که نزدیک به ۹۰ درصد آن حاصل از فروش طلا و ۱۰ درصد باقی‌مانده سهم فروش سایر محصولات تولید شده توسط این شرکت از جمله مس بوده است. شایان ذکر است که میزان تولید طلا توسط شرکت Barrick Gold طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ روند نزولی داشته و از ۵.۵ میلیون اونس به ۴.۴ میلیون اونس رسیده است و مطابق با برآورد این شرکت احتمال تداوم سیر نزولی تولید در سال ۲۰۲۲ نیز وجود دارد. میزان تولید طلا در معادن این شرکت در سال ۲۰۲۲ بین ۴.۲ تا ۴.۶ میلیون اونس پیش‌بینی شده است.

در جدول ۱ مشخصات معادن طلای شرکت Barrick Gold، میزان تولید و هزینه تولید پایدار هر یک در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ قابل مشاهده است. لازم به توضیح است که شرکت Barrick Gold سهام خود از معدن طلای Kalgoorlie در استرالیا را در اواخر سال ۲۰۱۹ واگذار کرده است؛ به‌همین دلیل اطلاعات مربوط به این معدن در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در جدول ۱ موجود نیست. همچنین بهره‌برداری از معدن Porgera در پاپوآ گینه نو به‌علت مشکلات موجود میان شرکت Barrick Gold و دولت پاپوآ گینه نو در سال ۲۰۲۱ متوقف شده است که با انتشار اخباری مبنی بر احتمال حصول توافق جدید میان Barrick Gold و دولت این کشور، احتمال از سرگیری تولید در سال ۲۰۲۲ وجود دارد. کاهش عیار معادن و درگیری‌ با دولت‌های مرکزی در کشورهای آفریقایی در کاهش تولید نقش داشته‌اند.

همان‌طور که در جدول ۱ قابل مشاهده است، معادن شرکت Barrick Gold در آمریکای شمالی با حدود ۴۹ درصد بیشترین سهم از تولید طلای این شرکت در سال ۲۰۲۱ را به‌خود اختصاص داده‌اند. همچنین معادن این کشور در قاره آفریقا نیز سهم ۳۶ درصدی از مجموع تولید این شرکت داشته‌اند و مابقی تولید در کشورهای آمریکای لاتین و اقیانوسیه انجام شده است.

بررسی میزان تولید معادن طلای شرکت Barrick Gold در سال ۲۰۲۱ و مقایسه آن با سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که اغلب معادن این شرکت در سال ۲۰۲۱ با کاهش تولید مواجه شده‌اند. معادن طلای تحت مالکیت شرکت Barrick Gold در ایالات متحده به نام معادن طلای Nevada شناخته می‌شوند که ۶۱.۵ درصد مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت Barrick Gold بوده و مابقی به شرکت Newmont تعلق دارد.

معدن Carlin از جمله معادن طلای Nevada در ایالات متحده با ۱۰۱ هزار اونس (بیش از ۳ تن) کاهش تولید، بیشترین میزان کاهش را داشته است؛ البته معادن Cortez، Turquoise Ridge، Long Canyon، Loulo-Gounkoto، Kibali و Bulyanhulu در سال ۲۰۲۱ افزایش تولید داشته‌اند. در این میان معدن Bulyanhulu با افزایش ۱۳۴ هزار اونس (بیش از ۴ تن) در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ بیشترین میزان افزایش تولید را داشته است.

میزان ذخایر قطعی و احتمالی طلا متعلق به شرکت Barrick Gold در پایان سال ۲۰۲۱ معادل ۶۹ میلیون اونس با عیار میانگین ppm 1.71 برآورد شده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است. در سال ۲۰۲۰ ذخایر قطعی و احتمالی این شرکت ۶۸ میلیون اونس با عیار میانگین ppm 1.66 اعلام شده بود که با توجه به استخراج و تولید انجام شده، از اکتشافات موفقیت‌آمیز این شرکت حکایت دارد.

توجه به هزینه تولید پایدار طلا در معادن مختلف این شرکت نشان از حاشیه سود قابل توجه تولید طلای معدنی حتی در معادنی با بیش‌ترین هزینه تولید حکایت دارد؛ با توجه به میانگین قیمت بالای ۱،۷۰۰ دلار بر اونس طلا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، در برخی معادن این شرکت سود حدود ۹۰ درصدی را نیز تجربه کرده است.

هزینه‌های تولید پایدار شرکت

هزینه تولید پایدار (AISC) شاخصی است که توسط WGC تعریف شده و شرکت‌های بهره‌بردار معادن طلا در گزارش‌های سالانه خود آن را به‌عنوان هزینه تداوم عملیات معدن‌کاری در حال انجام بیان می‌کنند که عموما بر حسب دلار آمریکا به‌ازای هر اونس طلای فروخته شده محاسبه می‌شود. همان‌گونه که در جدول ۱ مشخص است، شاخص AISC طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ در اغلب معادن طلای شرکت Barrick Gold روند صعودی داشته است که به معنای افزایش هزینه‌های جاری در استای تداوم تولید است که بخشی از آن هم‌راستا با تورم جهانی است.

شاخص AISC در شرکت Barrick Gold در مجموع در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۶۰ دلار بر اونس افزایش یافته است که بیشترین میزان افزایش با ۵۴۷ دلار بر اونس مربوط به معدن Hemlo در کانادا است. البته در برخی معادن این شاخص با کاهش مواجه بوده است که معدن Phoenix از مجموعه معادن طلای Nevada با ۲۸۱ دلار بر اونس کاهش، قابل ملاحظه‌ترین میزان کاهش در شاخص AISC را داشته است.

مس؛ ارزنده در کنار طلا

همان‌طور که اشاره شد، عمده فعالیت شرکت Barrick Gold بر استخراج و تولید طلا تمرکز دارد؛ اما این شرکت در زمینه استخراج دیگر مواد معدنی فلزی، به‌ویژه مس نیز فعالیت می‌کند و دارای معادن مس در کشورهای شیلی، زامبیا و عربستان سعودی به‌ترتیب به‌نام‌های Zaldívar، Lumwana و Jabal sayid است. مطابق با گزارش سالانه شرکت Barrick Gold مجموع تولید مس این شرکت از معادن مختلف در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۸۸ هزار تن بوده است. معدن Lumwana در کشور زامبیا با حدود ۱۱۰ هزار تن تولید، بیشترین سهم از تولید مس شرکت Barrick Gold در سال ۲۰۲۱ را به‌خود اختصاص داده است.

در نمودار ۱ سهم هر یک از معادن مس شرکت Barrick Gold از تولید این شرکت در سال ۲۰۲۱ قابل مشاهده است. لازم به توضیح است که شرکت Barrick Gold در معادن Zaldívar و Jabal Saydi مالکیت ۵۰ درصد از معادن را در اختیار داشته و محاسبات از میزان تولید تخصیص یافته به این شرکت انجام شده است.

مطابق با گزارش سالانه شرکت Barrick Gold مجموع تولید مس در معادن این شرکت در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰۷ هزار تن بوده است که در سال ۲۰۲۱ با حدود ۹ درصد کاهش مواجه شده است. هم‌چنین بهای تمام شده تولید در معادن مس این شرکت نیز در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷ درصد رشد داشته است و از ۴.۹ دلار بر کیلوگرم در سال ۲۰۲۰ به ۵.۸ دلار بر کیلوگرم در سال ۲۰۲۱ رسیده است. لازم به ذکر است که هزینه تمام شده تولید در سال ۲۰۲۱ در هر ۳ معدن مس متعلق به شرکت Barrick Gold در نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است که معدن  Zaldívar با ۳۱ درصد بیشترین میزان افزایش را به نام خود ثبت کرده است.

میزان تولید طلا توسط شرکت Barrick Gold طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ روند نزولی داشته و از ۵.۵ میلیون اونس به ۴.۴ میلیون اونس رسیده است و مطابق با برآورد این شرکت احتمال تداوم سیر نزولی تولید در سال ۲۰۲۲ نیز وجود دارد. میزان تولید طلا در معادن این شرکت در سال ۲۰۲۲ بین ۴.۲ تا ۴.۶ میلیون اونس پیش‌بینی شده است.

مطابق با گزارش سالانه شرکت Barrick Gold مجموع تولید مس این شرکت از معادن مختلف در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۸۸ هزار تن بوده است. معدن Lumwana در کشور زامبیا با حدود ۱۱۰ هزار تن تولید، بیش‌ترین سهم از تولید مس شرکت Barrick Gold در سال ۲۰۲۱ را به‌خود اختصاص داده است.