درآمد شرکت آلومینا در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۰ درصد افزایش یافت

میزان فروش شرکت آلومینا در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۳ میلیون تن بود که در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشت؛ اما از سال ۲۰۱۷ به‌طور کلی میزان فروش این شرکت روندی صعودی داشته است. میزان تولید آلومینای این شرکت در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته به دلایل مختلفی کاهش یافت.

شرکت آلومینا در سال ۲۰۲۱ با وجود افزایش هزینه‌های مربوط به تولید آلومینا به دلیل افزایش هزینه انرژی، با وجود عدم تغییر میزان فروش این محصول، درآمدش را حدود ۲۰.۷ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داد. حاشیه سود این شرکت در سال ۲۰۲۱ با رشد ۰.۳ واحد درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ به ۹.۹ درصد رسید.

شرکت آلومینا در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و یکی از ۱۰۰ شرکت برتر در بورس اوراق بهادار استرالیا (بر اساس ارزش بازار) است. این شرکت مالک ۴۰ درصد از سهام شرکت AWAC است که ۶۰ درصد دیگر سهام آن متعلق به شرکت آلکوا است. همچنین، شرکت آلومینا بخشی از سهام شرکت معادن عربستان را دارد. تولید آلومینای این شرکت از مجموع تولید دو شرکت AWAC و معادن عربستان است. فعالیت‌های شرکت AWAC شامل استخراج بوکسیت، استخراج آلومینا و تولید شمش آلومینیوم خالص می‌شود. شرکت AWAC در تگزاس، سورینام، جامائیکا، برزیل، اسپانیا و گینه دارای پروژه یا دارایی‌هایی معدنی است.

نمودار ۱ میزان فروش آلومینا، تولید کل آلومینای شرکت آلومینا را به‌تفکیک پالایشگاه نشان می‌دهد. میزان تولید کل آلومینای این شرکت از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به صورت کلی روند صعودی داشته است. در سال ۲۰۲۰ تولید کل آلومینا حدود ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود و با کاهش ۱.۳ درصدی در سال ۲۰۲۱ به ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید. از کل آلومینای تولیدی حدود ۴۵۰ هزار تن از شرکت معادن بود و مابقی مربوط به شرکت AWAC است که این میزان در سال ۲۰۲۱ به ۴۸۰ هزار تن افزایش یافت. عمده کاهش میزان تولید کل آلومینا ناشی از کاهش تولید شرکت AWAC بوده است. تولید آلومینای AWAC به میزان ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ بود که به‌دلیل تعدادی از رویدادهای نامرتبط که چندین پالایشگاه را تحت تاثیر قرار داد، اندکی کاهش یافت و به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسید.

در همین حین، هزینه‌های نقدی تولید آلومینا به چندین دلیل افزاش یافت. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد، نوسانات ارزش دلار آمریکا، قراردادهای انرژی جدید، جابه‌جایی سنگ‌شکن از معدن بوکسیت Willowdale در استرالیا، تعمیر و نگهداری اجباری و همچنین هزینه‌های بالاتر مواد خام و برق، در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ افزایش یافت و باعث افزایش هزینه تولید آلومینا شده است. میزان فروش آلومینا در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۳ میلیون تن بود که این رقم در سال ۲۰۲۱ نیز تکرار شد. به طور کلی روند فروش آلومینا در این شرکت از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۱ صعودی بوده است.

بوکسیت، بیشترین سهم در تولید آلومینا

نمودار ۲، ساختار هزینه تولید آلومینای شرکت آلومینا را برای سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، بخش سایر هزینه‌ها بیش‌ترین سهم را در هزینه‌ها دارند که شامل هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی، هزینه‌های غیر مستقیم و سایر مواد اولیه می‌شود. هزینه‌های مربوط به انرژی (نفت، زغال‌سنگ و برق) در رده دوم بیش‌ترین سهم در ساختار هزینه تولید آلومینا بود. سهم سایر هزینه‌ها در شرکت آلومینا حدود ۳۷ درصد از کل هزینه تولید بود و سهم انرژی حدود ۲۷ درصد از کل هزینه را در سال۲۰۲۱ به خود اختصاص داد. پس از انرژی، ماده اولیه یعنی بوکسیت سهم ۲۵ درصدی و سدیم هیدروکسید (مهم‌ترین ماده مصرفی) سهم ۱۱ درصدی از تولید آلومینا را داشتند. در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ به ازای هر تن تولید آلومینا حدود ۳۷ دلار افزایش هزینه تولید برای شرکت آلومینا گزارش شد. بیش‌ترین میزان افزایش مربوط به انرژی بود که حدود ۱۷ دلار بر تن هزینه‌های مربوط به تولید را افزایش داد. ارزیابی‌های آتورپات نشان داد که یکی از دلایل افزایش سهم انرژی در سال ۲۰۲۱، افزایش قیمت انرژی در دنیا بود.

سهم بوکسیت در تولید آلومینا برای شرکت‌های چینی در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۴ درصد بود که بیش‌ترین سهم را در بین هزینه‌های تولید آلومینا داشت. پس از آن، هزینه انرژی سهم ۲۸ درصدی را به خود اختصاص داد و هزینه سایر هزینه‌ها حدود ۱۶ درصد از هزینه تولید بود. سدیم هیدروکسید نیز سهم ۱۲ درصدی از تولید آلومینا را در سال ۲۰۲۱ برای شرکت‌های چینی به خود اختصاص داد. شرکت آلومینا، بوکسیت مورد نیاز خود برای تولید آلومینا را از معادنی که در انحصار دارد تامین می‌کند به‌همین دلیل اختلاف چشمگیری در سهم بوکسیت در شرکت آلومینا با شرکت‌های چینی وجود دارد؛ این در حالی است که بخش قابل توجهی از بوکسیت مورد نیاز پالایشگاه‌های چینی از طریق واردات تامین می‌شود.

کاهش حاشیه سود شرکت آلومینا

نمودار ۳ میزان درآمد و حاشیه سود شرکت آلومینا را، از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۰ حدود ۴ میلیارد دلار بود که با رشد ۲۰.۷ درصدی در سال ۲۰۲۰ به حدود ۵ میلیارد دلار رسید. طی ۵ سال گذشته، نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) درآمد این شرکت منفی ۰.۲ درصد بوده است که نشان از روند نزولی درآمد دارد. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد یکی از دلایل کاهش درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۰ کاهش تقاضای آلومینیوم و به‌تبع آن کاهش تقاضای آلومینا در دنیا به‌دلیل همه‌گیری ویرووس کووید-۱۹ بوده است. قیمت آلومینا پس از یک بازیابی کوچک در ابتدای سال ۲۰۲۰، شروع به کاهش کرد و در آوریل به پایین‌ترین حد یعنی ۲۲۵ دلار در هر تن رسید. در سال ۲۰۲۱ با وجود افزایش هزینه‌های تولید از جمله افزایش هزینه‌های مربوط به انرژی، با واکسیناسیون جهانی، درآمد شرکت آلومینا افزایش یافت.

میانگین شاخص قیمت آلومینا در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۲۹ دلار در هر تن بود که نسبت به میانگین قیمت سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱ درصد افزایش داشت. شاخص قیمت آلومینا در سال ۲۰۲۱، برگرفته از تراز میان عرضه و تقاضای آلومینا و هزینه‌های تولید آلومینا است. قیمت آلومینا با افزایش هزینه‌ها در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرد. از مهم‌ترین دلایل این افزایش، رشد هزینه‌های انرژی و سود سوزآور بود که در سطح جهانی به ترتیب ۶۴ و ۸ درصد افزایش یافت. کووید-۱۹ و عوامل دیگر، بازار جهانی کشتی‌رانی را در سال ۲۰۲۱ دچار مشکل کردند و این امر باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل شد. افزایش قیمت آلومینا با وجود ثابت ماندن میزان فروش آلومینا، عامل اصلی افزایش درآمد شرکت آلومینا در سال ۲۰۲۱ بود. میزان حاشیه سود این شرکت در سال ۲۰۲۰ حدود ۹.۶ درصد بود که با رشد ۰.۳ واحد درصدی در سال ۲۰۲۱ به ۹.۹ درصد رسید.

بر اساس هدف‌گذاری‌های به‌عمل آمده، انتظار می‌رود که شرکت آلومینا در سال ۲۰۲۲ میزان تولید آلومینای خود را تا ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن افزایش دهد که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. گفتنی است که در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۲۷ میلیون دلار برای توسعه پایدار شرکت آلومینا هزینه شد که برنامه‌ریزی شده است که این مبلغ در سال ۲۰۲۲ به ۳۰۰ میلیون دلار برسد. همچنین کاهش وابستگی EBITDA این شرکت در برابر نوسانات قیمت آلومینا یکی دیگر از اهداف این شرکت در سال ۲۰۲۲ است؛ به‌طوری که با تغییر شاخص قیمت آلومینا در حدود ۱۰ دلار بر تن، میزان EBITDA حدود ۱۱۵ میلیون دلار تغییر کند و با توجه به این مطلب برآورد می‌شود که حاشیه EBITDA این شرکت تحت چنین تغییر قیمتی از آلومینا، حدود ۲.۷ درصد تغییر خواهد داشت.

در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ به ازای هر تن تولید آلومینا حدود ۳۷ دلار افزایش هزینه تولید برای شرکت آلومینا گزارش شد. بیش‌ترین میزان افزایش مربوط به انرژی بود که حدود ۱۷ دلار بر تن هزینه‌های مربوط به تولید را افزایش داد. ارزیابی‌های آتورپات نشان داد که یکی از دلایل افزایش سهم انرژی در سال ۲۰۲۱، افزایش قیمت انرژی در دنیا بود.

قیمت آلومینا با افزایش هزینه‌ها در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرد. از مهم‌ترین دلایل این افزایش، رشد هزینه‌های انرژی و سود سوزآور بود که در سطح جهانی به ترتیب ۶۴ و ۸ درصد افزایش یافت. کووید-۱۹ و عوامل دیگر، بازار جهانی کشتیرانی را در سال ۲۰۲۱ دچار مشکل کردند و این امر باعث افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل شد.