درآمدهای عملیاتی شرکت فولادسازی MMK در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت

شرکت MMK سومین شرکت فولاد ساز بزرگ در روسیه است و محصولات آن شامل فولاد، چدن و سنگ آهن می‌شود. میزان تولید فولاد خام این شرکت در سال ۲۰۲۱ با ۱۵ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تن افزایش یافت.

میزان تولید فولاد در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود و با رشد میانگین فصلی یک درصدی به حدود ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار تن رسید. همچنین میزان فروش فولاد شرکت از حدود ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تن در فصل اول سال ۲۰۱۹ به ۳ میلیون و ۴۹۰ هزار تن در فصل آخر سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

شرکت  Magnitogorsk Iron and Steel Worksبا نام اختصاری MMK در سال ۱۹۲۹ در کشور روسیه مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این شرکت سومین شرکت فولادساز بزرگ در روسیه است و محصولات آن شامل فولاد، چدن و سنگ آهن می‌شود. دفتر مرکزی شرکت MMK در شهر ماگنیتوگورسک واقع شده است. فعالیت شرکت MMK از استخراج و آماده‌سازی سنگ‌ آهن تا متالورژی، نورد و ریخته‌گری فلزات آهنی را در بر می‌گیرد؛ به‌طوری‌که محصولات این شرکت شامل چدن، فولاد خام ازجمله اسلب، بیلت و بلوم، محصولات طویل مانند انواع میلگرد و مقاطع فولادی، محصولات تخت از جمله ورق گرم فولادی، ورق سرد فولادی، ورق قلع‌اندود، ورق گالوانیزه، ورق‌های فولادی پوشش‌دار، لوله و پروفیل فولادی می‌شود.

شرکت MMK از نظر تولید فولاد خام از رتبه جهانی ۳۷ در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۳۲ در سال ۲۰۲۱ ارتقا پیدا کرد. میزان تولید فولاد خام این شرکت در سال ۲۰۲۱ با ۱۵ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تن افزایش یافت. همچنین این شرکت فولادی جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای نیز اقدامات مهمی انجام داده است. تا جایی‌که در برنامه‌های خود کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تا سطح ۱.۸ تن به ازای تولید هر تن فولاد تا سال ۲۰۲۵ را گنجانده است.

روند صعودی تولید فولاد شرکت MMK

نمودار ۱ میزان تولید و فروش فولاد و سهم تولید محصولات پریمیومی به تولید کل محصولات شرکت MMK را نشان می‌دهد. میزان تولید فولاد شرکت MMK در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود و با رشد میانگین فصلی یک درصدی به حدود ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار تن رسید. میزان تولید فولاد این شرکتدر سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سه ماهه سوم ۲۰۲۱ حدود ۴.۴ درصد رشد داشت. میزان فروش فولاد شرکت از حدود ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تن در فصل اول سال ۲۰۱۹ به ۳ میلیون و ۴۹۰ هزار تن در فصل آخر سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. همچنین بر اساس محاسبات آتورپات، میانگین رشد فصلی فروش فولاد طی دوره زمانی مورد بررسی حدود ۲ درصد برآورد شد. میزان فروش فولاد شرکت MMK در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با  سال ۲۰۲۰ حدود ۱۶ درصد رشد داشت. نسبت تولید محصولات پریمیومی به تولید کل محصولات در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ برابر ۴۴ درصد بود که با نوسانی اندک به ۴۰ درصد در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ رسید. محصولات پریمیومی شرکت MMK شامل پلیت ضخیم، محصولات سرد نورد شده، ورق‌های قلع‌‌اندود، تسمه‌های فولادی، ورق گالوانیزه، ورق پوشش‌دار، مقاطع و لوله‌های فولادی می‌شوند. این شرکت به‌طور میانگین حدود ۴۱ درصد تولیدات فولادی خود را طی دوره مورد بررسی به محصولات پریمیومی تبدیل کرده است.

درآمد عملیاتی و حاشیه سود شرکت MMK

درآمد عملیاتی شرکت MMK از یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ به حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در فصل چهارم سال ۲۰۲۱ رسید. این رقم در مقایسه با سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰ درصد رشد داشت. به طور کلی درآمد این شرکت با ۸۶ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۱۱ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار رسید. همچنین درآمد عملیاتی (درآمد حاصل از فروش محصولات) در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به بیشینه خود رسید. حاشیه سود شرکت MMK از ۱۷ درصد در فصل اول ۲۰۱۹ به ۲۴ درصد در فصل پایانی سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. حاشیه سود این شرکت نیز در فصل دوم سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید؛ این میزان در این فصل بیش از ۴۰ درصد برآورد شد. گفتنی است کم‌ترین میزان حاشیه سود شرکت MMK در فصل دوم سال ۲۰۲۰ بود و پس از آن روند صعودی پیش گرفت. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که یکی از دلایل افت حاشیه سود در فصل دوم سال ۲۰۲۰ افت ارزش فولاد در آن فصل و به تبع آن افت فروش فولاد بوده است. متوسط حاشیه سود این شرکت طی دوره زمانی مورد بررسی حدود ۲۰ درصد برآورد شده است.

ماده اولیه، بیش‌ترین سهم در هزینه تولید

در شرکت MMK بیشترین هزینه در تولید فولاد مربوط به هزینه تامین مواد اولیه، مواد مصرفی و انرژی بوده است و هزینه‌های دیگر تولید ازجمله نیروی انسانی، استهلاک و خدمات سهم کمتری از کل هزینه‌های تولید را در برداشتند؛ به‌طوری ‌که در سال ۲۰۲۱ هزینه‌ مواد اولیه، مواد مصرفی و انرژی سهم ۸۴ درصدی از کل هزینه‌های تولید را در برداشت. در این بین نیز مواد اولیه آهنی بیش‌ترین سهم را داشتند که برابر ۴۷ درصد بود. مواد اولیه در ساختار هزینه تولید شرکت MMK شامل سنگ‌آهن و کنسانتره، گندله، کنسانتره زغال‌سنگ و قراضه فولادی می‌شود. هم‌چنین سایر مواد اولیه سهم ۲۱ درصدی داشتند. گفتنی است مواد مصرفی و انرژی به ترتیب سهم ۹ و ۷ درصدی از مجموع هزینه‌های ماده اولیه، مواد مصرفی و انرژی داشتند.

هزینه نیروی انسانی در سال ۲۰۲۱ حدود ۹ درصد از کل هزینه‌های تولید را به خود اختصاص داد. همچنین استهلاک و سایر هزینه‌ها سهم ۴ درصدی و خدمات سهم ۳ درصدی از مجموع هزینه‌های تولید فولاد در شرکت MMK را داشتند. به‌طور‌کلی هزینه‌های تولید فولاد در شرکت MMK در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ درصد رشد داشت. رشد قیمت زغال‌سنگ، مواد مصرفی و انرژی از دلایل جهش هزینه تولید در سال ۲۰۲۱ بود.

میزان تولید فولاد شرکت MMK در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود و با رشد میانگین فصلی یک درصدی به حدود ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار تن رسید. میزان تولید فولاد این شرکت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سه ماهه سوم ۲۰۲۱ حدود ۴.۴ درصد رشد داشت.

در شرکت MMK بیش‌ترین هزینه در تولید فولاد مربوط به هزینه تامین مواد اولیه، مواد مصرفی و انرژی بوده است و هزینه‌های دیگر تولید از جمله نیروی انسانی، استهلاک و خدمات سهم کمتری از کل هزینه‌های تولید را دربرداشتند؛ به‌طوری ‌که در سال ۲۰۲۱ هزینه مواد اولیه، مواد مصرفی و انرژی سهم ۸۴ درصدی از کل هزینه‌های تولید را دربرداشت.