کاهش غیرمنتظره تولید روی در ماه ژوئن ۲۰۲۲

بیشترین سهم از تولید فلز روی در دنیا به کشور چین تعلق دارد که تقریبا ۳۰ درصد از تولید جهانی روی را در اختیار دارد. همچنین این کشور ۴۸ درصد مصرف فلز روی در جهان را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین بزرگ‌ترین مصرف کننده روی نیز به شمار می‌رود.

تولید روی چین در ماه‌های آوریل و می ۲۰۲۲ به‌ترتیب ۱.۲۸ درصد کاهش و ۳.۷۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد؛ علی‌رغم این‌که میزان تولید در ماه ژوئن کمتر از انتظار بوده است، مجموع تولید این دو ماه به‌‌دلیل افزایش تولید ماه می، توانسته انتظارات را برآورده کند.

کشور چین حدود یک دهه در صدر تولیدکنندگان روی در جهان بوده است. این کشور بزرگترین تولید کننده روی به شمار می‌رود. تولید این کشور دو برابر بیشتر از پرو، دومین تولیدکننده بزرگ جهان، است. بعد از چین و پرو، کشورهای استرالیا و آمریکا بزرگ‌ترین تولید کننده روی در جهان هستند. کشور چین به عنوان مصرف کننده عمده و اصلی روی در جهان، ۱۸ درصد از ذخایر این عنصر را در خود جای داده است که اگرچه عدد قابل توجهی است، اما به‌مراتب کمتر از سهم بیش از ۳۰ درصدی این کشور از تولید جهانی روی است.

تقریبا تمام روی از سنگ معدن سولفور حاصل شده که معمولا حاوی سرب کادمیم و سایر فلزات مانند آهن و نقره است. سنگ معدن سولفید به طور گسترده در سراسر جهان وجود دارد. ۹۰ درصد منشا تولید آن از مواد اولیه و ۱۰ درصد آن از طریق بازیافت تهیه می‌شود. بیشترین ذخایر عمده فلز روی در کشورهای آمریکا، استرالیا، ژاپن و چین یافت می‌شود. همچنین در آفریقای جنوبی، ‌ایران، اسپانیا، اسکاندیناوی، روسیه و آلمان ذخایر قابل توجهی وجود دارد.

حدود ۵۵ درصد ازکاربردهای روی در آلیاژهای مختلف از جمله برنج، فولاد گالوانیزه و آبکاری الکتریکی فولاد است. این فلز به عنوان ضد زنگ در فلزها قابل استفاده است. همچنین در صنعت خودروسازی و در ریخته‌گری تحت فشار به‌طور وسیعی کاربرد دارد؛ صنعت گالوانیزه بیشترین سهم را از تقاضای روی دارد.

با توجه به این‌که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان به‌شمار رفته و در سایر صنایع مصرف‌کننده روی نیز فعالیت گسترده دارد، تمرکز زیادی بر تولید این ماده داشته و در عین حال واردکننده آن نیز به‌شمار می رود؛ با توجه به اعمال قوانین زیست‌محیطی سخت‌گیرانه‌تر طی سال‌های آتی در چین، انتظار می‌رود کاهش تولید روی این کشور موجب افزایش واردات آن شود. هر چند به‌ نظر نمی‌رسد کاهش تولید چندان چشم‌گیر باشد.

تغییرات ماهانه تولید روی در فصل دوم ۲۰۲۲

روند تولید روی چین در فصل دوم سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

مطابق با نمودار ۱ و با بررسی داده‌های تولید روی در ۳ ماه برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، در هر دو سال بیشترین تولید سه ماهه دوم سال، در ماه ژوئن رخ داده است. همچنین میزان تولید در ماه می ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از خود افزایش داشته است. روند تولید روی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ در چین روند صعودی داشته که از عوامل آن کاهش محدودیت‌های ناشی از کووید-۱۹ و افزایش فعالیت اقتصادی در کشور چین است که موجب شروع مجدد تولید در برخی کارخانه‌ها از جمله کارخانه ذوب بزرگ یو‌نان، افزایش نرخ بهره‌برداری در برخی از کارخانه‌های ذوب و همین‌طور برگشت برخی از کارخانه‌های کوچک به میزان تولید عادی خود است.

میزان تولید در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ نسبت به همین ماه در سال ۲۰۲۱، کمی بیش از ۳ درصد کاهش داشته که از سطح ۵۶۷ هزار تن به میزان ۵۴۹ هزار تن رسیده است؛ این کاهش به‌دلیل تعمیرات و نگهداری در کارخانه‌ای در استان شاآنشی است که کاهش تولید آن را به همراه داشته و بر میزن کل عرضه روی چین تاثیر منفی داشته است. هم‌چنین کارخانه بزرگ ذوب در هونان در حال تعمیر بوده و به تعلیق در آمدن یک کارخانه ذوب کوچک در اواسط ماه می نیز از افزایش بیش‌تر تولید در این ماه جلوگیری کرده است؛ هم‌چنین انتظار اندکی کاهش تولید سایر کارخانه‌های ذوب روی ثانویه به دلیل مشکل مواد خام در ادامه سال وجود دارد.

با کاهش قرنطینه و افزایش فعالیت اقتصادی در ماه ژوئن بعضی از کارخانه‌های کشور چین تولید خود را از سر گرفتند؛ اما عدم بازگشت میزان تولید آن‌ها به مقدار نرمال باعث کاهش تولید در این ماه شده است؛ ضمن این‌که پیش‌بینی می‌شود با تداوم توقف برخی واحدها به‌دلیل انجام تعمیرات اساسی کل تولید روی چین در ماه جولای نیز هم‌چنان با کاهش مواجه شود.

تغییر ناچیز تولید تجمعی روی

مطابق با نمودار ۲ و با توجه به نمودار ۱ می‌توان دریافت که اگرچه تولید روی چین در ماه‌های مختلف در دو سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ متفاوت بوده‌است، اما میزان تولید تجمعی تا ماه‌های مورد بررسی تقریبا برابر بوده است. به‌طوری که بیشترین کاهش در ماه ژوئن و با کمتر از ۰.۲۷ درصد و همچنین بیش‌ترین افزایش تولید تجمعی نیز در ماه می با تنها ۰.۳۳ درصد اتفاق افتاده است. این ارزیابی نشان از آن دارد که انجام تعمیرات دوره‌ای در کارخانجات ذوب روی عمدتا پیش‌بینی شده و با برنامه‌ریزی بوده است؛ چراکه به مجموع تولید روی آسیبی وارد نکرده است.

اگرچه تولید روی چین در ماه‌های مختلف در دو سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ متفاوت بوده‌است، اما میزان تولید تجمعی تا ماه‌های مورد بررسی تقریبا برابر بوده است. به‌طوری که بیشترین کاهش در ماه ژوئن و با کمتر از ۰.۲۷ درصد و همچنین بیشترین افزایش تولید تجمعی نیز در ماه می با تنها ۰.۳۳ درصد اتفاق افتاده است.

با کاهش قرنطینه و افزایش فعالیت اقتصادی در ماه ژوئن بعضی از کارخانه‌های کشور چین تولید خود را از سر گرفتند اما عدم بازگشت میزان تولید آن‌ها به مقدار نرمال باعث کاهش تولید در ماه شده است؛ همچنین تعمیرات اساسی در برخی کارخانجات از دلایل دیگر کاهش تولید در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته در همین دوره است.