ترکیه پرچم‌دار صادرات میلگرد فولادی و آلمان بزرگ‌ترین متقاضی میلگرد

تجارت جهانی میلگرد فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روند نوسانی را طی کرده و در نهایت در سال ۲۰۲۱ به ۷۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تن رسیده است. تجارت میلگرد فولادی در سال‌های اخیر عمدتا در آسیا و اروپا متمرکز بوده است.

بزرگ‌ترین صادرکننده میلگرد فولادی جهان، در سال ۲۰۲۱ ترکیه بوده است. حدود ۱۳ درصد از کل صادرات میلگرد فولادی جهان در سال ۲۰۲۱ در اختیار این کشور بوده است. آلمان به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده میلگرد فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. کشور آلمان در سال ۲۰۲۱ حدود ۷ درصد از کل واردات میلگرد فولادی را به خود اختصاص داد. چین نیز به عنوان دومین واردکننده بزرگ میلگرد جهانی شناخته می‌شود. با توجه به رشد صنایع مختلف انتظار می‌رود بازار جهانی میلگرد فولادی با رشد همراه باشد.

میلگرد محصول نورد گرم بیلت و بلوم فولادی است. میلگرد فولادی در انواع ساده و آجدار و به ‌صورت کلاف و شاخه تولید می‌شود. میلگرد آجدار دارای برآمدگی‌های تکرار شونده در سطح خود است که این برآمدگی‌ها بر روی افزایش سطح اصطکاک و درگیر شدن بیشتر میلگرد با بتن موثر است و ترکیب یکپارچه‌تری را موجب می‌شود. همچنین سطح میلگرد ساده همانطور که از نام آن برمی‌آید کاملا صاف و هموار است. میلگرد فولادی در جنس‌های مختلف ساده‌کربنی، آلیاژی و زنگ‌نزن تولید می‌شود. در واقع میلگردهای فولادی بنا به کاربردشان در آلیاژهای مختلف تولید می‌شوند. میلگرد ساده‌کربنی پرمصرف‌ترین میلگرد در ساخت و ساز است. همچنین میلگردهای آلیاژی اغلب در محیط‌های خورنده نظیر کارگاه‌های صنعتی تولید مواد شیمیایی استفاده می‌شود. انواع میلگرد فولادی در صنایع مصرفی بادوام، حمل‌ونقل، ساختمان، زیرساخت، صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات و صنایع نظامی کاربرد دارد.

در بخش ساخت و ساز مصرف میلگرد به ساخت منازل مسکونی، واحدهای صنعتی، بیمارستان‌ها و بخش زیرساخت شامل راه‌سازی، پل‌سازی، ساخت اماکن عمومی اختصاص دارد. در صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات مصرف میلگرد شامل قالب‌سازی، شفت‌های صنعتی، جوشکاری و آهنگری می‌شود. میلگرد ساده در قطعات هیدرولیکی خودروها به کار می‌رود. میلگرد مورد استفاده در صنایع ساختمان و زیرساخت اغلب از نوع آجدار است. میلگرد آجدار، مکمل بتن در صنعت ساختمان‌سازی است و نقش استحکام‌بخشی به سازه‌های ساختمانی را بر عهده دارد. میلگرد با هدف بهبود مقاومت کششی بتن در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که بتن مقاومت کششی ضعیفی دارد ولی از نظر مقاومت فشاری، عملکرد آن خوب است. برای همین است که در سازه‌های بتنی میلگرد را با بتن ترکیب می‌کنند تا این ضعف جبران شود. همچنین میلگرد مورد استفاده در صنایع مصرفی بادوام، حمل‌ونقل، صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات و صنایع نظامی اغلب از نوع ساده (صنعتی) است. میلگرد ساده ماده اولیه تولید مفتول فولادی نیز است.

به دلیل کاربرد گسترده این محصول فولادی تجارت جهانی آن نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. تجارت جهانی میلگرد فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روند نوسانی را طی کرده و در نهایت در سال ۲۰۲۱ به ۷۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تن رسیده است. نمودار ۱، تجارت جهانی میلگرد فولادی را نشان می‌دهد. تجارت جهانی این محصول فولادی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۷ درصد رشد داشت. همچنین بر اساس محاسبات آتورپات، میانگین تجارت جهانی میلگرد فولادی طی دوره زمانی مورد بررسی حدود ۷۹ میلیون تن برآورد شد. تجارت میلگرد فولادی در سال‌های اخیر عمدتا در آسیا و اروپا متمرکز بوده است. بیشترین میزان تجارت میلگرد فولادی در سال ۲۰۱۵ رقم خورد که برابر ۱۰۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تن بوده است.

ترکیه، بزرگ‌ترین صادرکننده میلگرد فولادی در سال ۲۰۲۱

بزرگ‌ترین صادرکننده میلگرد فولادی جهان، در سال ۲۰۲۱ ترکیه بوده است. همان‌طور که در نمودار ۲ مشاهده می‌شود، حدود ۱۳ درصد از کل صادرات میلگرد فولادی جهان در سال ۲۰۲۱ در اختیار این کشور بوده است. میانگین سهم ترکیه از صادرات جهانی این محصول فولادی برابر ۱۱ درصد بود. ترکیه در دو سال آخر دوره زمانی مورد بررسی گوی سبقت را از دیگر کشور ابر قدرت آسیایی یعنی چین ربوده است. به‌طوری‌که طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ رتبه نخست صادرات جهانی میلگرد را در اختیار داشت. میانگین صادرات میلگرد فولادی چین طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ حدود ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است. در حالی‌که میانگین صادرات میلگرد ترکیه برابر ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است. چین در سال ۲۰۲۱ دومین کشور بزرگ صادرکننده میلگرد فولادی بوده است. کشورهای آلمان، ایتالیا، روسیه، ژاپن، هند، مالزی، اسپانیا و ایران در سال ۲۰۲۱ از دیگر کشورهای اصلی صادرکننده میلگرد فولادی بودند.

سهم کشورهای هند، مالزی و ایران از صادرات میلگرد فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ افزایش یافته است. این کشورها در سال ۲۰۱۲ هر یک سهمی کمتر از یک درصد از صادرات جهانی این محصول فولادی داشتند. کشورهای هند، مالزی و ایران در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۴، ۴ و ۳ درصد از سهم صادرات جهانی میلگرد را از آن خود کردند. صادرات میلگرد فولادی ایران با میانگین ۲۰ درصد رشد سالیانه به حدود ۲ میلیون و ۴۹۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. همچنین میانگین رشد سالیانه هند و مالزی نیز برابر ۹ و ۱۱ درصد برآورد شد.

آلمان، بزرگ‌ترین واردکننده میلگرد فولادی

آلمان به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده میلگرد فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. کشور آلمان در سال ۲۰۲۱ حدود ۷ درصد از کل واردات میلگرد فولادی را به خود اختصاص داد. همچنین آلمان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های میلگرد فولادی جهان نیز است. رشد صنایع و تجهیزات در کشور آلمان بسیار قابل توجه است. کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، هنگ کنگ، لهستان، فرانسه، تایلند، هلند و ایتالیا از دیگر واردکنندگان اصلی میلگرد فولادی در سال ۲۰۲۱ بودند. کشورهای صنعتی بزرگ‌ترین متقاضیان میلگرد فولادی هستند.

میانگین واردات میلگرد فولادی آلمان طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ حدود ۴ میلیون و ۸۳۰ هزار تن بوده است. گفتنی است آلمان در همه سال‌های دوره زمانی مورد بررسی بزرگ‌ترین واردکننده این محصول فولادی بوده است. میانگین سهم آلمان از واردات جهانی میلگرد فولادی نیز طی دوره مورد بررسی برابر ۷ درصد برآورد شد. واردات چین به عنوان دومین واردکننده میلگرد فولادی در سال ۲۰۲۱ برابر ۳ میلیون و ۴۶۰ هزار تن بوده است. همچنین چین در سال ۲۰۱۲ سهم یک درصدی از واردات میلگرد فولادی جهان داشت و در سال ۲۰۲۱ حدود ۵ درصد از واردات این محصول فولادی را از آن خود کرد.

آینده بازار میلگرد فولادی

میلگرد‌های فولادی در آلیاژهای ساده‌کربنی، آلیاژی و زنگ‌نزن کاربردهای وسیعی دارند. افزایش تقاضای میلگرد فولادی در سطح جهان در پی رشد و توسعه صنایع مختلف است. مطابق آنچه گفته شد کشورهای صنعتی از واردکنندگان اصلی میلگرد فولادی هستند. اندازه بازار جهانی میلگرد فولادی در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۷۰ میلیارد دلار بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار این محصول فولادی در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۳۴۸ میلیارد دلار برسد و این امر می‌تواند رشد تجارت آن را به‌دنبال داشته باشد.

تجارت جهانی میلگرد فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روند نوسانی را طی کرده و در نهایت در سال ۲۰۲۱ به ۷۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تن رسیده است. بزرگ‌ترین صادرکننده میلگرد فولادی جهان، در سال ۲۰۲۱ ترکیه بوده است. بیشترین میزان تجارت میلگرد فولادی در سال ۲۰۱۵ رقم خورد که برابر ۱۰۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تن بوده است.

آلمان به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده میلگرد فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. کشور آلمان در سال ۲۰۲۱ حدود ۷ درصد از کل واردات میلگرد فولادی را به خود اختصاص داد. میانگین واردات میلگرد فولادی آلمان طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ حدود ۴ میلیون و ۸۳۰ هزار تن بوده است.