آلمان، پیشرو در صادرات محصولات تخت مسی در جهان

آلمان طی ۱۰ سال گذشته جایگاه نخست خود را در بازار جهانی تجارت محصولات تخت مسی حفظ کرده و ۳۰ درصد از صادرات این محصولات در جهان را به خود اختصاص داده است، اما با وجود سرعت بالای رشد اقتصادی این کشور، میزان رشد سهم صادرات آلمان در جهان تقریبا ثابت بوده است.

۴ کشور آلمان، ژاپن، چین و کره‌جنوبی از مهم‌ترین کشورهای فعال در حوزه صادرات محصولات تخت مسی در جهان به‌حساب می‌آیند. در طول ۱۰ سال گذشته به‌طور متوسط نزدیک به ۵۷ درصد از صادرات کل محصولات تخت مسی جهان توسط این ۴ کشور صورت گرفته است. در این بین، سهم چین در بازار تجارت محصولات تخت مسی طی این دوره، نسبت به دیگر کشورها، با رشد بیش‌تری همراه بود.

محصولات تخت مسی شامل ورق و فویل‌های مسی هستند که ویژگی‌های مکانیکی خوب و الکتریکی برجسته‌ای دارند. از جمله ویژگی آن‌ها خاصیت انعطاف‌پذیری بالا است که در صنعت برق و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربردهای این محصولات می‌توان به کاربرد آن‌ها در صنایع خودروسازی، پزشکی، هنر، ابزار الکتریکی، دریایی و سیستم‌های تهویه اشاره کرد. از انواع ورق مسی آلیاژی می‌توان به آلیاژ  TCPکه دارای هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار خوبی است، آلیاژ DLP که قابلیت جوشکاری بالایی دارد و در صنایع برودتی، حرارتی و تولید لوازم خانگی به‌کار می‌رود و آلیاژ مس- قلع که در ساخت پره‌های رادیاتور و توربین‌های کوچک کاربرد دارد، اشاره کرد.

از مهم‌ترین صادرکنندگان محصولات تخت مسی می‌توان به‌ترتیب به کشورهای آلمان، ژاپن، چین و کره‌جنوبی اشاره کرد. در سال ۲۰۲۱ حجم صادرات این محصولات در آلمان برابر ۳۰۰ هزار و ۱۸۱ تن بود و سهمی معادل ۳۰ درصد از کل تجارت جهان را در این سال داشت، در صورتی‌که در سال ۲۰۱۲ با میزان صادرات برابر با ۲۷۱ هزار و ۲۳۹ تن، این سهم برابر ۳۱ درصد بود. به‌طور کلی متوسط حجم صادرات آلمان طی ۱۰ سال گذشته برابر ۳۰۶ هزار و ۴۸۴ تن بود.

حجم صادرات محصولات تخت مسی در ژاپن در سال ۲۰۱۲ برابر ۸۸ هزار و ۷۵۵ تن بود و سهمی معادل ۱۰ درصد از تجارت جهانی داشت و در سال ۲۰۲۱ با افزایش حجم صادرات به ۱۲۳ هزار و ۴۵۴ تن این میزان به ۱۲ درصد افزایش یافت.

چین نیز به‌عنوان سومین صادرکننده بزرگ محصولات تخت مسی در جهان در سال ۲۰۲۱ با حجمی معادل ۸۰ هزار و ۴۳۴ تن صادرات، سهمی برابر ۸ درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داد؛ در حالی‌که در سال ۲۰۱۲ این میزان برابر ۳ درصد و با حجم صادرات برابر با ۲۷ هزار و ۲۹۹ تن بود. هم‌چنین متوسط صادرات این کشور طی دوره مورد بررسی برابر ۸۰ هزار و ۴۳۴ تن برآورد شد.

در نهایت کره‌جنوبی با حجم صادرات برابر ۷۷ هزار و ۶۴۲ تن در سال ۲۰۲۱، سهمی نزدیک به ۸ درصد از کل صادرات محصولات تخت مسی در جهان را داشت. سهم کره‌جنوبی در سال ۲۰۱۲ نیز با حجم صادرات برابر با ۶۷ هزار و ۵۷ تن تقریبا برابر ۸ درصد بود. به‌طور کلی در نمودار ۱ حجم صادرات کشورهای مورد بررسی به‌همراه سایر کشورها نشان داده شده است.

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ تمامی کشورهای مورد بررسی به غیر از چین با افزایش حجم صادرات محصولات تخت مسی در جهان، میزان صادرات خود را افزایش دادند ولی رشد قابل توجهی نداشتند، اما در این میان چین با افزایش حجم تولید این محصولات از مقدار ۵۱۸ هزار تن در سال ۲۰۱۲، به یک میلیون و ۶۱ هزار تن در سال ۲۰۲۱، حجم صادرات خود را نسبت به دیگر کشورها بیش‌تر افزایش داده و رشد قابل توجهی داشته است.

چین مقصد صادراتی مشترک محصولات تخت مسی ژاپن و کره

از مهم‌ترین مقاصد صادراتی آلمان می‌توان به ایالات‌متحده آمریکا، ایتالیا و فرانسه اشاره کرد. کشورهای چین، تایلند و تایوان نیز از مقاصد صادراتی محصولات تخت مسی ژاپن بودند. از مقاصد صادراتی کره‌جنوبی نیز می‌توان چین، ژاپن و تایوان را نام برد. چین نیز کشورهای ژاپن، ویتنام و هنگ‌کنگ را به‌عنوان بازارهای صادراتی خود انتخاب کرد.

چین یکی از بازارهای مشترک صادراتی ژاپن و کره‌جنوبی بود که طی ۱۰ سال گذشته متوسط مجموع واردات محصولات تخت مسی از این دوکشور برابر ۶۷ هزار و ۶۹ تن برآورد شد. هم‌چنین متوسط سهم چین از بازار وارداتی ژاپن و کره‌جنوبی به‌ترتیب برابر ۳۱ درصد و ۲۳ درصد بود. ژاپن در سال ۲۰۲۱ با ارزش واحد برابر ۱۳.۱۹۹ دلار بر تن شانس کم‌تری برای تصاحب بازار وارداتی چین نسبت به کره‌جنوبی با متوسط ارزش واحد برابر ۹.۷۶۶ دلار بر تن داشت. به‌طور متوسط مجموع سهم کره‌جنوبی و ژاپن در تامین بازار وارداتی محصولات تخت مسی برابر ۵۴ درصد محاسبه شد.

از دیگر بازارهای مشترک ژاپن و کره‌جنوبی کشور تایوان بود که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، متوسط مجموع صادرات این دوکشور به تایوان برابر ۱۹ هزار و ۷۴۴ تن بود. سهم ژاپن و کره‌جنوبی از تامین بازار وارداتی این کشور به‌ترتیب و به‌طور متوسط برابر ۴۳ درصد و ۲۴ درصد گزارش شد. در حالت کلی به‌طور متوسط مجموع سهم این دو کشور از بازار وارداتی تایوان برابر ۶۷ درصد بود. هم‌چنین در سال ۲۰۲۱ ازرش واحد صادرات محصولات تخت مسی به تایوان توسط کره‌جنوبی برابر ۱۰.۰۲۹ دلار بر تن بود که نسبت به ارزش واحد ژاپن که برابر  ۱۲.۳۱۳ دلار بر تن بود، شانس بیش‌تری برای تصاحب این بازار داشت.

ژاپن نیز به‌عنوان بازار صادراتی مشترک کره‌جنوبی و چین به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۲۱ ارزش واحد چین در بازار وارداتی ژاپن برابر ۱۱.۰۹۵ دلار بر تن بود که نسبت به کره‌جنوبی با ارزش واحد برابر با ۹.۰۲۸ دلار بر تن از شانس کم‌تری برای تصاحب این بازار برخوردار بود. با این حال متوسط مجموع سهم چین و کره‌جنوبی از تامین بازار وارداتی ژاپن طی ۱۰ سال گذشته برابر ۷۱ درصد گزارش شد. در نمودار ۲ نیز حجم واردات محصولات تخت مسی جهان در مهم‌ترین مقاصد صادراتی نشان داده شده است.

کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و فرانسه طی ۱۰ سال گذشته، از مهم ترین واردکنندگان محصولات تخت مسی در جهان بودند و به‌ترتیب در رتبه‌های اول تا چهارم جهان قرار گرفتند. در سال ۲۰۲۱ میزان واردات محصولات تخت مسی در چین برابر ۱۲۷ هزار و ۸۳۶ تن بود و سهمی معادل ۱۲.۵ درصد از کل صادرات این محصولات در جهان داشت. حجم واردات ایالات متحده آمریکا و ایتالیا نیز در سال ۲۰۲۱ به‌ترتیب برابر ۸۰ هزار و ۹۲۲ تن و ۸۰ هزار و ۱۱۸ تن بود که این میزان از واردات به‌ترتیب سهمی برابر با ۷.۹ درصد و ۷.۸ درصد از کل صادرات جهان داشت. در نهایت سهم فرانسه نیز با میزان واردات برابر با ۶۷ هزار و ۲۶۷ تن، معادل ۶.۶ درصد برآورد شد.

کشورهای تایلند، تایوان، ژاپن، هنگ‌کنگ و ویتنام نیز که به‌عنوان مقاصد مهم صادراتی شناخته شده بودند، در رتبه‌های به‌ترتیب برابر ششم، هفتم، دهم، یازدهم و سیزدهم واردات جهان قرار داشتند. در سال ۲۰۲۱ میزان واردات تایلند برابر ۵۴ هزار و ۱۳۳ تن بود و سهمی که از صادرات کل جهان به‌خود اختصاص داد برابر ۵.۳ درصد برآورد شد.  تایوان و ژاپن نیز با حجم واردات برابر با ۳۹ هزار و ۴۰۴ تن و ۳۲ هزار و ۹۵۴ تن سهمی معادل ۳.۸ درصد و ۳.۲ درصد از کل تجارت این محصولات در جهان داشتند. سهم کشورهای هنگ‌کنگ و ویتنام نیز به‌ترتیب برابر ۳ درصد و ۲.۴ درصد بود و میزان واردات آن‌ها به‌ترتیب برابر ۳۱ هزار و ۳۰۳ تن و ۲۴ هزار و ۴۱۴ تن گزارش شد.

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ متوسط سهم بازار وارداتی چین از تجارت محصولات تخت مسی برابر ۱۳ درصد محاسبه شد. هم‌چنین در سال ۲۰۲۱ سهم این بازار در چین به‌دلیل افزایش حجم تولید، حدود یک واحد درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افت داشت و به مقدار ۱۳ درصد کاهش یافت. متوسط سهم واردات ایالات متحده آمریکا و ایتالیا از تجارت جهانی طی ۱۰ سال گذشته برابر ۷ درصد بود. در سال ۲۰۲۱ سهم آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود یک واحد درصد افزایش یافت و به ۸ درصد رسید اما این مقدار در کشور ایتالیا ثابت و برابر ۷ درصد بود. سهم فرانسه نیز از تامین بازار وارداتی خود توسط تجارت جهانی به‌طور متوسط برابر ۶ درصد بود. در سال ۲۰۲۱ نیز این میزان نسبت به ۲۰۲۰ بدون تغییر باقی ماند و برابر ۷ درصد گزارش شد.

وضعیت آینده محصولات تخت مسی

تقاضای جهانی برای برق در حال رشد است، زیرا با افزایش درآمد میلیون‌ها خانوار، استفاده از دستگاه‌های الکتریکی از سیستم‌های خنک‌کننده گرفته تا خودروهای الکتریکی، افزایش می‌یابد. تولید، توزیع و انتقال برق و هم‌چنین فن‌آوری خودروهای الکتریکی وابسته به مقدار زیادی ورق مس است. از طرفی ورق مس در ساخت و ساز ساختمان بسیار کاربرد دارد. بنابراین با توجه به آهنگ رشد جمعیت، پیش‌بینی می‌شود تجارت محصولات تخت مسی در جهان افزایش یابد.

در سال ۲۰۲۱ حجم صادرات این محصولات در آلمان برابر ۳۰۰ هزار و ۱۸۱ تن بود و سهمی معادل ۳۰ درصد از صادرات جهان را در این سال داشت، در صورتی‌که در سال ۲۰۱۲ با میزان صادرات برابر با ۲۷۱ هزار و ۲۳۹ تن، این سهم برابر ۳۱ درصد بود. به‌طور کلی متوسط حجم صادرات آلمان طی ۱۰ سال گذشته حدود ۳۰۶ هزار تن بود.

از مهم‌ترین مقاصد صادراتی آلمان می‌توان به ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و فرانسه اشاره کرد. کشورهای چین، تایلند و تایوان نیز از مقاصد صادراتی محصولات تخت مسی در ژاپن بودند. از مقاصد صادراتی کره‌جنوبی نیز می‌توان چین، ژاپن و تایوان را نام برد. چین نیز کشورهای ژاپن، ویتنام و هنگ‌کنگ را به‌عنوان بازارهای صادراتی خود انتخاب کرد.