تولید آلومینیوم شرکت آلکوا از سال ۲۰۲۰ روند نزولی پیدا کرد

تولید آلومینا شرکت آلکوا روند نزولی داشت به طوری که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۴.۸ درصد افت داشت. حاشیه EBITDA سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ حدود ۲۱.۹ درصد بود که نسبت به ۳ ماهه اول این سال ۱.۳ درصد رشد داشت.

تولید آلومینیوم این شرکت از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ روند نزولی داشت. میزان تولید آلومینیوم در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ حدود ۴۹۹ هزار تن که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که حدود ۵۴۶ هزار تن بود حدود ۸.۶ درصد افت پیدا کرد. حاشیه EBITDA در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ برای آلومینیوم حدود ۲۳.۴ درصد بود. بیش‌ترین سهم در هزینه تولید آلومینا به انرژی اختصاص یافت و برای تولید آلومینیوم، هزینه آلومینا سهم حداکثری داشت.

شرکت آلکوا در سال ۱۸۸۸ در کشور آمریکا تاسیس شد. این شرکت در زمینه‌های تولید بوکسیت، آلومینا و آلومینیوم مشغول فعالیت است. این شرکت مالک ۶۰ درصد از سهام AWAC است. معدن بوکسیت هانتلی دومین معدن بوکسیت بزرگ جهان است که سنگ معدن پالایشگاه‌های آلومینای Pinjarra و Kwinana شرکت آلکوا را تامین می‌کند. این معدن در سال ۱۹۷۶ تاسیس شد و در شرق دندالوپ شمالی در استرالیای غربی واقع شده است. آلومینیوم همواره قابل بازیافت است که برای بازیافت حدود ۹۵ درصد انرژی کمتری نسبت به تولید آلومینیوم از سنگ معدن خام، انرژی مصرف می‌شود. شرکت آلکوا برای این هدف، شرکتی تاسیس کرد تا تولید پایداری داشته باشد. یکی از اهداف آلکوا این است که تا سال ۲۰۵۰ میزان کربن منتشر شده را به صفر برساند و تولید سبز داشته باشد. در واقع یکی از برنامه‌های این شرکت برای تولید پایدار این است که تا سال ۲۰۲۵ میزان انتشار گاز گلخانه‌ای کربن را تا ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش دهد و تا سال ۲۰۳۰ این انتشار به نصف میزان انتشار کربن در سال ۲۰۱۵ برسد.

نمودار ۱ میزان تولید آلومینا، فروش داخلی آلومینا، میزان فروش کل و حاشیه EBITDA را نشان می‌دهد. به‌طور کلی روند تولید آلومینای شرکت آلکوا از سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ کاهشی بوده است. میزان تولید آلومینا در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۳ میلیون و ۲۱۰ هزار تن بود که کم‌ترین میزان تولید آلومینا در دوره مورد بررسی نیز ثبت شد. میزان تولید این محصول در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به حدود ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تن رسید. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که یکی از دلایل افت تولید در شرکت آلکوا در دوره مورد بررسی، افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی بود که با افزایش هزینه‌های تولید میزان آن کاهش یافت. میزان مصرف داخلی آلومینا در شرکت، به‌طور متوسط سهم حدود ۳۰.۳ درصدی در دوره مورد بررسی داشته است.

میزان فروش خارجی آلومینا در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تن بود که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تن افزایش یافت. به‌طور میانگین در هر فصل حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آلومینا در خارج از شرکت به فروش رسید. حاشیه EBITDA بخش آلومینا برای این شرکت به صورت کلی روند صعودی داشت. در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ حاشیه EBITDA حدود ۲۰.۶ درصد بود که در سه‌ماهه دوم همین سال به ۲۱.۹ درصد افزایش یافت. رشد حاشیه EBITDA نشان از افزایش سودآوری شرکت دارد. در واقع با توجه به رشد قیمت آلومینا در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲، درآمد این شرکت نیز رشد کرد که نتیجه آن در حاشیه EBITDA مشخص شد.

کاهش تولید آلومینیوم

نمودار ۲ میزان تولید، فروش و EBITDA آلومینیوم شرکت آلکوا را نشان می‌دهد. تولید آلومینای شرکت آلکوا به‌طور کلی در دوره مورد بررسی روند نزولی داشته است. میزان تولید آلومینیوم در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۴۹۸ هزار تن بود و با رشد ۰.۲ درصدی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به ۴۹۹ هزار تن رسید. میزان تولید آلومینیوم در شرکت آلکوا در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد ۸.۶ درصد افت بود. افت محسوسی در ۲ فصل سال ۲۰۲۲ قابل مشاهده است که این امر به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید آلومینیوم اتفاق افتاد. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که با رشد قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۲ و کاهش تقاضای آن میزان تولید آلمینیوم آلکوا کاهش یافت. تا پیش از فروش کارخانه نورد Warrick در ۳۱ مارس ۲۰۲۱، محموله‌های آلومینیومی برای فروش شامل آلومینیوم اولیه و محصولات تخت آلومینیومی بود. از اول آوریل ۲۰۲۱، محموله‌های آلومینیوم برای فروش فقط شامل کارنشده‌ها (شامل اولیه و ثانویه) شد. میزان حاشیه EBITDA آلومینیوم در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۲۹.۸ درصد بود و با افت ۶.۵ واحد درصد در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۳.۴ درصد رسید. یکی از دلایل کاهش حاشیه EBITDA آلومینیوم شرکت آلکوا در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ نسبت به فصل گذشته در همین سال، افزایش هزینه‌های تولید آلومینیوم و کاهش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن LME بود.

انرژی، بیش‌ترین سهم در هزینه تولید آلومینا

بیشترین هزینه در تولید آلومینا در شرکت آلکوا مربوط به انرژی است که سهم ۳۲ درصدی از کل هزینه تولید را در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد. بوکسیت سهم ۲۲ درصدی از تولید آلومینا را داشت. در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ میزان سهم انرژی برای تولید آلومینا در این شرکت ۲۹ درصد بود. ارزیابی‌های آتورپات نشان داد که یکی از دلایل افزایش سهم انرژی در فصل دوم سال ۲۰۲۲، افزایش قیمت برق در دنیا بود. این شرکت با اجرای توافقنامه اقلیمی پاریس، مصرف زغال‌سنگ و انرژی‌های تجدیدناپذیر را کاهش داد و در عوض انرژی‌های پاک و البته با هزینه بیشتر در حال جایگزین شدن است. سهم هزینه آلومینا در تولید آلومینیوم در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ حدود ۳۶ درصد بود که بیشترین سهم را در بین هزینه‌های تولید آلومینیوم داشت. پس از آن، هزینه انرژی سهم ۲۵ درصدی را به خود اختصاص داد و هزینه پترولیوم کک حدود ۱۸ درصد از هزینه تولید بود. سهم پترولیوم کک در تولید آلومینیوم در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ حدود ۱۸ درصد بود.

شرکت آلکوا انتظار دارد مجموع محموله‌های بخش آلومینیوم بدون تغییر نسبت به پیش‌بینی قبلی باقی بماند و بین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲ باشد. برای تولید آلومینا حدود ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تا ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن را پیش‌بینی کردند. برای سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲، Alcoa انتظار دارد سودآوری بالاتری را در بخش آلومینا و آلومینیوم با افزایش تولید، کسب کند، اما این افزایش به طور کامل هزینه‌های بالاتر انرژی و مواد خام را جبران نخواهد کرد. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که در نتیجه فروش و واگذاری کارخانه نورد Warrick، تقریبا ۲۰ میلیون دلار تاثیر منفی بر درآمد خالص در سه‌ماهه سوم داشته باشد. کاهش حجم تولید در پالایشگاه San Ciprián تأثیر افزایش مداوم قیمت گاز طبیعی را کاهش می‌دهد، اما انتظار نمی‌رود که به‌تدریج درآمد خالص را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ حاشیه EBITDA حدود ۲۰.۶ درصد بود که در سه‌ماهه دوم همین سال به ۲۱.۹ درصد افزایش یافت. رشد حاشیه EBITDA نشان از افزایش سودآوری شرکت دارد. در واقع با توجه به رشد قیمت آلومینا در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲، درآمد این شرکت نیز رشد کرد که نتیجه آن در حاشیه EBITDA مشخص شد.

این شرکت پیش‌بینی می‌کند که در نتیجه فروش کارخانه نورد Warrick، تقریباً ۲۰ میلیون دلار تأثیر منفی بر درآمد خالص در سه‌ماهه سوم داشته باشد. کاهش حجم تولید در پالایشگاه San Ciprián تأثیر افزایش مداوم قیمت گاز طبیعی را کاهش می‌دهد، اما انتظار نمی‌رود که به‌تدریج درآمد خالص را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.