چین پیشرو در صادرات لوله و پروفیل بدون درز فولادی و آمریکا بزرگ‌ترین متقاضی آن

تجارت جهانی لوله و پروفیل بدون درز فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روند نوسانی را طی کرده و در نهایت در سال ۲۰۲۱ به ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تن رسیده است. تجارت لوله و پروفیل بدون درز فولادی در سال‌های اخیر عمدتا در آسیا و اروپا متمرکز بوده است.

بزرگ‌ترین صادرکننده لوله و پروفیل بدون درز فولادی جهان، در سال ۲۰۲۱ چین بوده است. حدود ۳۲ درصد از کل صادرات لوله و پروفیل بدون درز فولادی جهان در سال ۲۰۲۱ در اختیار این کشور بوده است. ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده لوله و پروفیل بدون درز فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. کشور آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳ درصد از کل واردات لوله و پروفیل بدون درز فولادی را به خود اختصاص داد. با توجه به رشد صنایع مختلف انتظار می‌رود بازار جهانی لوله و پروفیل بدون درز فولادی با رشد همراه باشد.

لوله و پروفیل بدون درز فولادی از بیلت و بلوم فولادی تولید می‌شود. لوله‌های بدون درز هیچ‌گونه درز جوشی بر روی خود ندارند. همین امر سبب افزایش مقاومت این لوله‌ها خصوصا مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. لوله بدون درز مقاومت مکانیکی بالایی نیز دارد و فشار بیشتری را نسبت به لوله‌های دارای درز جوش تحمل می‌کند. لازم به ذکر است که لوله‌های بدون درز با قطر درونی ضخیم‌تر، مقاومت حرارتی بالاتری دارند. از این‌رو این لوله‌ها توانایی رفع نیاز صنایع با فشار بالا مانند صنایع پالایشگاهی، انتقال نفت و گاز، سیلندرهای هیدرولیک، مبدل‌های حرارتی، دیگ‌های بخار، بویلرها و صنایع خودروسازی را دارند. این لوله‌ها در شرایط خمش استحکام بالایی از خود نشان می‌دهند.

همچنین از لوله‌های مستطیلی یا مربع بدون درز (پروفیل‌های بدون درز) در قطعات و تجهیزات مختلف ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی و مبلمان هم استفاده می‌شود. در واقع لوله‌های بدون درز شکل خاص، اینرسی و مدول مقطع (ویژگی هندسی خاص برای محاسبه خمش) بیشتری دارند. در نتیجه می‌توانند مقاومت خمشی و پیچشی بیشتری هم از خود نشان دهند و همین امر تاثیر زیادی در کاهش وزن لوله‌های بدون درز خواهد داشت. انواع لوله و پروفیل بدون درز فولادی در صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات، حمل‌ونقل، ساختمان، مصرفی بادوام، زیرساخت و صنایع نظامی کاربرد دارد.

به دلیل کاربرد گسترده این محصول فولادی تجارت جهانی آن نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. تجارت جهانی لوله و پروفیل بدون درز فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روند نوسانی را طی کرده و در نهایت در سال ۲۰۲۱ به ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تن رسیده است. انواع لوله و پروفیل بدون درزی که در این گزارش بررسی شده است، شامل لوله و پروفیل بدون درز مورد استفاده در صنعت نفت و گاز (Pipelines) در جنس‌های مختلف ساده‌کربنی، آلیاژی و زنگ‌نزن، لوله بدون درز برای جداره‌سازی، لوله‌گذاری و حفاری و پروفیل‌های بدون درز با سطح مقطع غیر دایره برای مصارف گوناگون است. نمودار ۱، تجارت جهانی لوله و پروفیل بدون درز فولادی را نشان می‌دهد. تجارت جهانی این محصول فولادی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۴ درصد رشد داشت. همچنین بر اساس محاسبات آتورپات، میانگین تجارت جهانی لوله و پروفیل بدون درز فولادی طی دوره زمانی مورد بررسی حدود ۱۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تن برآورد شد. تجارت لوله و پروفیل بدون درز فولادی در سال‌های اخیر عمدتا در آسیا و اروپا متمرکز بوده است. بیشترین میزان تجارت لوله و پروفیل بدون درز فولادی در سال ۲۰۱۲ رقم خورد که برابر ۱۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تن بوده است.

چین، بزرگ‌ترین صادرکننده لوله و پروفیل بدون درز فولادی در سال ۲۰۲۱

بزرگ‌ترین صادرکننده لوله و پروفیل بدون درز فولادی جهان، در سال ۲۰۲۱ چین بوده است. حدود ۳۲ درصد از کل صادرات لوله و پروفیل بدون درز فولادی جهان در سال ۲۰۲۱ در اختیار این کشور بوده است. میانگین سهم چین از صادرات جهانی این محصول فولادی طی‌ سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ نیز برابر ۳۲ درصد بود. همچنین این کشور آسیایی رتبه نخست صادرات جهانی لوله و پروفیل بدون درز را در همه سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ در اختیار داشت. میانگین صادرات لوله و پروفیل بدون درز فولادی چین طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ حدود ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تن بوده است. همان‌طور که در نمودار ۲ مشاهده می‌شود، کشورهای آلمان، مکزیک، ژاپن و روسیه در سال ۲۰۲۱ از دیگر کشورهای اصلی صادرکننده لوله و پروفیل بدون درز فولادی بودند.

سهم کشورهای مکزیک و روسیه از صادرات لوله و پروفیل بدون درز فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ افزایش یافته است. این کشورها در سال ۲۰۱۲ هر یک سهمی به ترتیب برابر ۳ و ۴ درصد از صادرات جهانی این محصول فولادی داشتند. این دو کشور در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۶ و ۵ درصد از صادرات جهانی لوله و پروفیل بدون درز را از آن خود کردند. همچنین سهم ژاپن از صادرات لوله و پروفیل بدون درز فولادی طی دوره زمانی مورد بررسی از ۸ درصد به ۵ درصد کاهش یافت.

ایالات متحده آمریکا، بزرگ‌ترین متقاضی لوله و پروفیل بدون درز فولادی

ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده لوله و پروفیل بدون درز فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. کشور آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳ درصد از کل واردات لوله و پروفیل بدون درز فولادی را به خود اختصاص داد. این کشور در سال ۲۰۲۱ نیز بزرگ‌ترین واردکننده لوله و پروفیل بدون درز فولادی بود. کشورهای ایتالیا، آلمان، مکزیک و امارات متحده عربی از دیگر واردکنندگان اصلی لوله و پروفیل بدون درز فولادی در سال ۲۰۲۱ بودند.

میانگین واردات لوله و پروفیل بدون درز فولادی ایالات متحده آمریکا طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ حدود ۲ میلیون تن بوده است. گفتنی است آمریکا در همه سال‌های دوره زمانی مورد بررسی بزرگ‌ترین واردکننده این محصول فولادی بوده است. میانگین سهم آمریکا از واردات جهانی لوله و پروفیل بدون درز فولادی نیز طی دوره مورد بررسی برابر ۱۴ درصد برآورد شد. سهم آمریکا از واردات لوله و پروفیل بدون درز فولادی جهان از ۱۶ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. از طرف دیگر سهم ایتالیا، آلمان و مکزیک از واردات جهانی این محصول طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ افزایش یافته است. واردات ایتالیا به عنوان دومین واردکننده لوله و پروفیل بدون درز فولادی در سال ۲۰۲۱ برابر ۴۸۰ هزار تن بوده است.

آینده بازار لوله و پروفیل بدون درز فولادی

لوله و پروفیل بدون درز‌های فولادی در آلیاژهای ساده‌کربنی، آلیاژی و زنگ‌نزن کاربردهای وسیعی دارند. در واقع لوله و پروفیل بدون درزهای فولادی بنا به کاربردشان در آلیاژهای مختلف و قطرهای مختلف تولید می‌شوند. این لوله‎ها به دلیل نداشتن درز جوش که بهترین مکان برای ایجاد نشت، خوردگی و ترک محسوب می‌شود، در برابر فشار مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. افزایش تقاضای لوله و پروفیل بدون درز فولادی در سطح جهان در پی رشد و توسعه صنایع مختلف است. کشورهای صنعتی از واردکنندگان اصلی لوله و پروفیل بدون درز فولادی هستند. اندازه بازار جهانی لوله و پروفیل بدون درز فولادی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۸۸ میلیارد دلار بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار این محصول فولادی در سال ۲۰۲۷ به بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار برسد و این امر می‌تواند رشد تجارت آن را به‌دنبال داشته باشد.

بزرگ‌ترین صادرکننده لوله و پروفیل بدون درز فولادی جهان، در سال ۲۰۲۱ چین بوده است. حدود ۳۲ درصد از کل صادرات لوله و پروفیل بدون درز فولادی جهان در سال ۲۰۲۱ در اختیار این کشور بوده است. میانگین سهم چین از صادرات جهانی این محصول فولادی طی‌ سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ نیز برابر ۳۲ درصد بود.

ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده لوله و پروفیل بدون درز فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. کشور آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳ درصد از کل واردات لوله و پروفیل بدون درز فولادی را به خود اختصاص داد. این کشور در سال ۲۰۲۱ نیز بزرگ‌ترین واردکننده لوله و پروفیل بدون درز فولادی بود.