چین غول صادرات لوله و پروفیل درزدار فولادی و آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده آن

تجارت جهانی لوله و پروفیل درزدار فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روند نوسانی را طی کرده و در نهایت در سال ۲۰۲۱ به ۲۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تن رسیده است. تجارت لوله و پروفیل درزدار فولادی در سال‌های اخیر عمدتا در آسیا و اروپا متمرکز بوده است.

بزرگ‌ترین صادرکننده لوله و پروفیل درزدار فولادی جهان، در سال ۲۰۲۱ چین بوده است. حدود ۱۷ درصد از کل صادرات لوله و پروفیل درزدار فولادی جهان در سال ۲۰۲۱ در اختیار این کشور بوده است. ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده لوله و پروفیل درزدار فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. کشور آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳ درصد از کل واردات لوله و پروفیل درزدار فولادی را به خود اختصاص داد. با توجه به رشد صنایع مختلف انتظار می‌رود بازار جهانی لوله و پروفیل درزدار فولادی با رشد همراه باشد.

لوله و پروفیل درزدار فولادی از ورق‌های فولادی تولید می‌شود. ماده اولیه مورد استفاده در این محصول، ورق گرم و ورق سرد فولادی است که در جنس‌های مختلف ساده‌کربنی، آلیاژی و زنگ‌نزن تولید می‌شود. لوله‌های فولادی در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌شوند که هر کدام کاربرد ویژه‌ای در صنعت دارند و برای انتقال مواد یا رابط در ساختمان و یا در سایر صنایع استفاده می‌شود. لوله‌های بدون درز با استفاده از بیلت و بلوم فولادی و با عبور از غلتک‌ها بدون جوش تولید می‌شوند. در این گزارش بازار لوله‌ و پروفیل‌های درزدار بررسی می‌شود. به لوله‌ها و پروفیل‌هایی که یک یا دو جوش طولی داشته باشند لوله و پروفیل درزدار گفته می‌شود.

لوله‌های فولادی درزدار برای تاسیسات حرارت مرکزی، تهویه مطبوع، انتقال نفت و روغن در فشارهای پایین و نوع گالوانیزه جهت مصرف آب‌رسانی کاربرد دارد. همچنین در فرآوری‌ نفت و گاز، سیستم فاضلاب و امکانات تصفیه آب نیز کاربرد دارند. لوله‌های جدارچاهی (Casing) یکی از انواع دیگر لوله‌های درزدار مورد استفاده در صنعت نفت و گاز هستند. در فرایند حفاری چاه نفت و گاز، به منظور حفاظت دیواره چاه در مقابل ریزش و جلوگیری از نفوذ سیالات تحت فشارساختار درونی زمین، جداره استفاده می‌شود.

پروفیل‌های درزدار نیز کاربردهای صنعتی و ساختمانی بسیاری دارند. قسمت اعظمی از پروفیل‌ها به منظور ساختن در و پنجره‌های ساختمانی به‌ کار می‌روند. پروفیل‌های مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده‌های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله‌ها و همچنین نرده‌کشی اطراف دیوارهای کارخانجات و زمین‌های محصور شده و نرده پیاده‌روها و خیابان‌ها به‌ کار می‌روند. این پروفیل‌ها که در مقاطع مربع و مستطیل در ابعاد و ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شوند و می‌توانند در ستون و اسکلت فلزی ساختمان‌ها به‌ کار روند. پروفیل فولادی درزدار در قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله تیر، ستون، بادبند و اعضای خرپا استفاده می‌شود. همچنین اگر این پروفیل‌ها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی ساخته شوند می‌توانند در شاسی تریلرها و نفت‌کش‌ها استفاده شوند.

تجارت جهانی این محصول فولادی نیز به دلیل کاربرد گسترده آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. تجارت جهانی لوله و پروفیل درزدار فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روند نوسانی را طی کرده و در نهایت در سال ۲۰۲۱ به ۲۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تن رسیده است. انواع لوله و پروفیل درزداری که در این گزارش بررسی شده است، شامل لوله و پروفیل درزدار مورد استفاده در صنعت نفت و گاز (Pipelines) در جنس‌های مختلف ساده‌کربنی، آلیاژی و زنگ‌نزن، لوله درزدار برای جداره‌سازی، لوله‌گذاری و حفاری و پروفیل‌های درزدار با سطح مقطع غیر دایره برای مصارف گوناگون است.

نمودار ۱، تجارت جهانی لوله و پروفیل درزدار فولادی را نشان می‌دهد. تجارت جهانی این محصول فولادی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود یک درصد رشد داشت. همچنین بر اساس محاسبات آتورپات، میانگین تجارت جهانی لوله و پروفیل درزدار فولادی طی دوره زمانی مورد بررسی حدود ۲۵ میلیون و ۵۲۰ هزار تن برآورد شد. تجارت لوله و پروفیل درزدار فولادی در سال‌های اخیر عمدتا در آسیا و اروپا متمرکز بوده است. بیشترین میزان تجارت لوله و پروفیل درزدار فولادی در سال ۲۰۱۲ رقم خورد که برابر ۲۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است.

چین، بزرگ‌ترین صادرکننده لوله و پروفیل درزدار فولادی در سال ۲۰۲۱

بزرگ‌ترین صادرکننده لوله و پروفیل درزدار فولادی جهان، در سال ۲۰۲۱ چین بوده است. میانگین صادرات لوله و پروفیل درزدار فولادی چین طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ حدود ۴ میلیون و ۵۰ هزار تن بوده است. حدود ۱۷ درصد از کل تجارت لوله و پروفیل درزدار فولادی جهان در سال ۲۰۲۱ ناشی از صادرات این کشور بوده است. میانگین سهم صادرات چین از تجارت جهانی این محصول فولادی طی‌ سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ نیز برابر ۱۶ درصد بود. همچنین این کشور آسیایی رتبه نخست صادرکننده‌های لوله و پروفیل درزدار را در جهان طی همه سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ در اختیار داشت. همان‌طور که در نمودار ۲ مشاهده می‌شود، کشورهای ایتالیا، ترکیه، کره‌جنوبی و آلمان در سال ۲۰۲۱ از دیگر کشورهای اصلی صادرکننده لوله و پروفیل درزدار فولادی بودند.

سهم کشورهای چین، ایتالیا و ترکیه از صادرات لوله و پروفیل درزدار فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ افزایش یافته است. صادرات این کشورها در سال ۲۰۱۲ هر یک سهمی به ترتیب برابر ۱۳، ۹ و ۶ درصد از تجارت جهانی این محصول فولادی داشتند. صادرات این ۳ کشور در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۱۷، ۱۲ و ۸ درصد از تجارت جهانی لوله و پروفیل درزدار را از آن خود کردند. همچنین سهم کره‌جنوبی و آلمان از صادرات لوله و پروفیل درزدار فولادی طی دوره زمانی مورد بررسی کاهش یافت.

ایالات متحده آمریکا، بزرگ‌ترین متقاضی لوله و پروفیل درزدار فولادی

ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده لوله و پروفیل درزدار فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. واردات آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳ درصد از کل تجارت لوله و پروفیل درزدار فولادی را به خود اختصاص داد. این کشور در همه سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ در رتبه نخست واردکنندگان لوله و پروفیل درزدار فولادی بوده است. کشورهای آلمان، کانادا، فرانسه و لهستان از دیگر واردکنندگان اصلی لوله و پروفیل درزدار فولادی در سال ۲۰۲۱ بودند.

میانگین واردات لوله و پروفیل درزدار فولادی ایالات متحده آمریکا طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ حدود ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تن بوده است. میانگین سهم واردات آمریکا از تجارت جهانی لوله و پروفیل درزدار فولادی نیز طی دوره مورد بررسی برابر ۱۵ درصد برآورد شد. سهم آمریکا از تجارت لوله و پروفیل درزدار فولادی جهان از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. از طرف دیگر سهم واردات آلمان از تجارت جهانی این محصول طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ افزایش یافته است. واردات آلمان، به عنوان دومین واردکننده لوله و پروفیل درزدار فولادی، در سال ۲۰۲۱ برابر یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن بوده است.

آینده بازار لوله و پروفیل درزدار فولادی

لوله و پروفیل درزدار‌ فولادی در آلیاژهای ساده‌کربنی، آلیاژی و زنگ‌نزن کاربردهای وسیعی دارد. این لوله‌ها در صنایع مختلف ساختمان و زیرساخت، حمل‌ و نقل، ماشین‌‎آلات و تجهیزات صنعتی و کالاهای بادوام مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع لوله و پروفیل درزدار فولادی بنا به کاربردشان در آلیاژهای مختلف و قطرهای مختلف تولید می‌شوند. افزایش تقاضای لوله و پروفیل درزدار فولادی در سطح جهان در پی رشد و توسعه صنایع مختلف است. اندازه بازار جهانی لوله و پروفیل درزدار فولادی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۵۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار این محصول فولادی در سال ۲۰۳۰ به بیش از ۵۱۰ میلیارد دلار برسد و این امر می‌تواند رشد تجارت آن را به‌دنبال داشته باشد.

بزرگ‌ترین صادرکننده لوله و پروفیل درزدار فولادی جهان، در سال ۲۰۲۱ چین بوده است. میانگین صادرات لوله و پروفیل درزدار فولادی چین طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ حدود ۴ میلیون و ۵۰ هزار تن بوده است. حدود ۱۷ درصد از کل تجارت لوله و پروفیل درزدار فولادی جهان در سال ۲۰۲۱ ناشی از صادرات این کشور بوده است.

ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده لوله و پروفیل درزدار فولادی طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. واردات آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳ درصد از کل تجارت لوله و پروفیل درزدار فولادی را به خود اختصاص داد. این کشور در همه سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ در رتبه نخست واردکنندگان لوله و پروفیل درزدار فولادی بوده است.