افزایش موجودی سرب بورس فلزات لندن در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲

بررسی روند قیمت و موجودی انبار شمش سرب در دو بورس بزرگ یعنی بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای بیان‌گر آن است که روند قیمت‌ و موجودی انبار در این دو بورس چندان مشابه نبوده و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. موجودی انبار در بورس آتی شانگهای به‌مراتب بالاتر از بورس فلزات لندن است.

روند قیمتی شمش سرب در بورس فلزات لندن طی سه فصل نخست سال ۲۰۲۲ با نوسان کم و در مجموع افزایشی بوده است؛ اما قیمت در بورس آتی شانگ‌های در بازه مشابه با نوسان بیشتر و در مجموع کاهشی بوده است. اگر چه قیمت‌ها در بورس شانگهای در مجموع بالاتر از قیمت‌های بورس فلزات لندن بوده‌اند.

تاثیر تغییرات قیمت شمش سرب در جهان متاثر از تحولات اقتصادی و سیاسی اقتصادهای برتر جهان ازجمله آمریکا و چین است. به‌عنوان مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت شمش سرب می‌توان به تغییرات میزان استفاده از آن در باتری اسید- سرب اشاره کرد. امروزه ۸۰ درصد مصرف این فلز برای تولید باتری کاربرد دارد؛ البته نکته قابل توجه این است که به‌مرور زمان سهم استفاده از سرب در تولید باتری، هم‌زمان با افزایش استفاده از اتومبیل‌های هیبریدی و برقی رو به کاهش است و با توجه به عدم وجود صنعت مصرف‌کننده جایگزین برای این فلز، موضوع مذکور به‌مرور موجب کاهش تقاضای سرب خواهد شد.

چین با داشتن سهم ۵۰ درصدی از تولید سرب جهان، بزرگ‌ترین تولیدکننده سرب معدنی و همچنین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده شمش سرب در دنیا است. کشورهای چین، آمریکا، پرو، استرالیا، هند و … عمده‌ترین تولیدکنندگان سرب در جهان به‌شمار می‌روند.

موجودی انبار و قیمت سرب طی سه فصل ابتدایی سال ۲۰۲۲ در بورس آتی شانگهای و بورس فلزات لندن روند نسبتا متفاوتی را طی کرده است. اگرچه نوسان قیمت به‌طور کلی در طول اکثر ماه‌های مختلف سال در هر دو بورس چندان زیاد نبوده، اما برخی شکست‌های کاهشی در نمودار قیمت بورس آتی شانگهای اتفاق افتاده که در بورس فلزات لندن به چشم نمی‌خورد.

تغییرات ماهانه قیمت و موجودی شمش سرب در سال ۲۰۲۲

تغییرات موجودی انبار و قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن طی ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

مطابق با نمودار ۱ موجودی و قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن در سه فصل نخست سال ۲۰۲۲ به صورت ماهیانه بررسی شده و قابل مشاهده است که موجودی شمش سرب اگرچه در فصل نخست افزایش اندکی را تجربه کرده و در فصل دوم تقریبا ثابت مانده است، اما افزایش شدید موجود در ماه‌های آگوست و سپتامبر موجب شده تا موجودی انبار شمش سرب در بورس فلزات لندن در پایان سپتامبر، حدود ۵۳ درصد بیش از موجودی انبار ژانویه باشد. موجودی انبار شمش سرب این بورس، در کمترین مقدار در ژآنویه حدود ۳۰ هزار تن و در بیشترین مقدار در سپتامبر حدود ۵۶ هزار تن به ثبت رسیده است.

در مجموع روند قیمت نیز در بورس فلزات لندن علی‌رغم نوسان‌های کاهشی اندک افزایشی بوده و قیمت شمش سرب در سپتامبر با ۲۴ درصد افزایش نسبت ماه ژانویه از حدود یک هزار و ۸۷۵ دلار در تن به قیمت ۲ هزار و ۳۴۳ دلار در هر تن رسیده است. قیمت ماه ژانویه، کمترین قیمت ثبت شده برای شمش سرب در بازه ۹ ماهه مورد بررسی بوده و بیشترین قیمت نیز با مقدار ۲،۳۹۷ دلار بر تن مربوط به ماه ژوئن است. با شروع فصل سوم سال، با افزایش به‌نسبت شدید موجودی انبار، قیمت با مقداری تعدیل روبه‌رو شده است.

بیشترین کاهش قیمت ماهانه شمش سرب در بورس فلزات لندن در بازه مورد بررسی مربوط به ماه مارس است که قیمت در این ماه با کاهش حدود ۴.۸ درصدی نسبت به ماه قبل، از حدود ۲،۰۷۸ دلار بر تن به ۱،۹۷۶ دلار بر تن رسیده است. در ادامه طی یک رالی افزایشی تا ماه ژوئن، قیمت به‌حدود ۲،۳۹۷ دلار بر تن رسید که بیشترین قیمت ثبت شده ماهانه طی سه فصل نخست سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود.

در ماه‌های آپریل و می کاهش موجودی در پی افزایش تقاضا به وجود آمده که موجب افزایش قیمت شده است. برخلاف ۲ ماه آپریل و می، در ماه ژوئن افزایش موجودی به دلیل کاهش تقاضا پیش آمده است. پس از این دوره افزایشی مجددا کاهش قیمت در بورس فلزات لندن و همین‌طور افزایش موجودی انبار رخ داده است.

ماه جولای ۱.۵ درصد کاهش قیمت و ۱.۲ درصد افزایش موجودی نسبت به ماه ژوئن داشته است؛ با توجه به ۲ ماه بعد (آگوست و سپتامبر) نیز می‌توان دریافت که به‌مراتب موجودی در این دو دوره افزایش داشته که ناشی از کاهش تقاضا و همین‌طور افزایش قیمت اتفاق افتاده فصل پیشین است. با افزایشی شدن موجودی انبار، کاهش قیمت در فصل سوم برای افزایش فروش و پرهیز از هزینه‌ انبارداری طبیعی است.

متوسط قیمت و موجودی ماهانه شمش سرب در بورس شانگهای

روند متوسط ماهانه قیمت و موجودی شمش سرب در بورس شانگهای طی سه فصل نخست سال ۲۰۲۲ در نمودار ۲ قابل مشاهده است.

مطابق با نتایج ارایه شده در نمودار ۲ قابل مشاهده است که قیمت شمش سرب در بورس شانگهای ابتدا روندی تقریبا یکنواخت از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا ماه آپریل دارد و در بازه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ دلار بر تن باقی مانده است؛ در حالی که موجودی انبار در این بازه به‌دلیل جهش اتفاق افتاده در ماه مارس نوسان به‌نسبت زیادی را تجربه کرده است. این جهش صعودی با سقوط در ماه آپریل جبران شده و موجودی انبار در آپریل در سطح ماه فوریه بوده است. بیشترین میزان موجودی انبار بورس شانگهای در سه فصل نخست سال ۲۰۲۰ در ماه مارس و معادل ۹۹ هزار و ۶۶۸ تن است.

در فصل دوم و سوم و به جز سپتامبر که یک کاهش به نسبت شدید رخ داده، قیمت روند نزولی با شیب خیلی کم را طی کرده و در نهایت در ماه سپتامبر به میزان ۲ هزار ۱۳۸ دلار بر تن رسیده است. همچنین متوسط موجودی در این دوره اگرچه در مجموع روند نزولی دارد، اما در سپتامبر با یک جهش افزایشی روبه‌رو شده که به شدید‌تر شدن روند کاهشی قیمت در این ماه دامن زده است.

موجودی انبار ۶۸ هزار و ۵۰۰ تنی در آگوست کمترین موجودی انبار ثبت شده در بورس آتی شانگهای در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود که به نسبت بیشینه مقدار نزدیک به ۱۰۰ هزار تنی در مارس کاهش محسوسی را به نمایش می‌گذارد. در این بین نکته حایز اهمیت آن است که موجودی انبار در بورس آتی شانگهای، فاصله قابل توجهی با موجودی این فلز در انبار بورس فلزات لندن دارد. به‌ طوری‌که بیشینه مقدار ثبت شده در بورس آتی شانگهای در حدود ۲ برابر بیشتر از بورس فلزات لندن است.

موجودی شمش سرب اگرچه در فصل نخست افزایش اندکی را تجربه کرده و در فصل دوم تقریبا ثابت مانده است، اما افزایش شدید موجود در ماه‌های آگوست و سپتامبر موجب شده تا موجودی انبار شمش سرب در بورس فلزات لندن در پایان سپتامبر، حدود ۵۳ درصد بیش از موجودی انبار ژانویه باشد.

قیمت شمش سرب در بورس شانگهای ابتدا روندی تقریبا یکنواخت از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا ماه آپریل دارد و در بازه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ دلار بر تن باقی مانده است؛ در حالی که موجودی انبار در این بازه به‌دلیل جهش اتفاق افتاده در ماه مارس نوسان به‌نسبت زیادی را تجربه کرده است.