تیسن‌کروپ تولیدکننده بزرگ بین‌المللی فولاد

تیسن‌کروپ (ThyssenKrupp) یک شرکت آلمانی فعال در حوزه صنایع فلزی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است. شرکت تیسن‌کروپ در سال ۲۰۲۱ در رتبه ۳۹ام تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان قرار گرفت. این شرکت یکپارچه فولادی در سال ۲۰۲۱ سهم ۰.۶ درصدی از تولید فولاد جهان داشت.

فروش محصولات فولادی این شرکت در سال مالی ۲۱-۲۰۲۰ برابر ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تن بود که در مقایسه با سال مالی ۲۰-۲۰۱۹ حدود ۱۳ درصد رشد داشت. این شرکت برای کاهش انتشارات کربنی نقشه‌ای به نام نقشه راه فولاد سبز تعریف کرده است. شرکت تیسن‌کروپ جهت پیاده‌سازی این هدف برای کاهش CO2 به جای استفاده از پودر زغال‌سنگ در کوره احیای مستقیم، استفاده از گاز هیدوژن را در دستور کار خود قرار داده است.

تیسن‌کروپ (ThyssenKrupp) یک شرکت آلمانی فعال در حوزه صنایع فلزی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است. این شرکت در سال ۱۹۹۹ میلادی، از ادغام دو شرکت آلمانی کروپ و تیسن تشکیل شد. در سال ۱۹۹۵ شرکت Thyssen اعلام کرد که شرکت Krupp به آن‌ها می‌پیوندد، این دو شرکت در سال ۱۹۹۹ با یکدیگر ادغام شده و قرارداد همکاری مشترک را امضا کردند. آن‌ها در سال ۲۰۰۱ به‌ طور کامل یک مجموعه واحد را تشکیل دادند که به نام ThyssenKrupp تغییر برند یافت.

تیسن‌کروپ ۶۷۰ شرکت زیر مجموعه در سراسر دنیا دارد. علاوه بر این که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد است، به تولید اجزا سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، آسانسور و پله برقی، خرید و فروش مواد اولیه و خدمات صنعتی نیز مشغول است. دفاتر اصلی این شرکت در دویسبورگ و اسن آلمان است. در سال ۲۰۰۹ شرکت با سازماندهی مجدد به هشت حوزه تجاری در دو بخش مواد و تکنولوژی تقسیم شد. بخش تکنولوژی تمرکز خود را بر آسانسور، فناوری ماشین‌آلات کارخانه و اجزای آن و سیستم‌های دریایی گذاشته است.

شرکت تیسن‌کروپ در سال ۲۰۲۱ در رتبه ۳۹ ام تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان قرار گرفت. این شرکت یکپارچه فولادی در سال ۲۰۲۱ سهم ۰.۶ درصدی از تولید فولاد جهان داشت. نمودار ۱ میزان تولید فولاد خام و فروش محصولات فولادی شرکت تیسن‌کروپ را در ۵ سال گذشته نشان می‌دهد. بر اساس محاسبات آتورپات، میزان تولید فولاد خام شرکت تیسن‌کروپ در سال مالی ۱۷-۲۰۱۶ حدود ۱۲ میلیون و ۶۰ هزار تن بود و با افت میانگین سالانه ۳ درصدی به حدود ۱۰ میلیون و ۸۷۰ هزار تن رسید. میزان تولید فولاد خام در شرکت تیسن‌کروپ در سال مالی ۲۱-۲۰۲۰ در مقایسه با سال مالی ۲۰-۲۰۱۹ حدود ۱۰ درصد رشد داشت. فروش محصولات فولادی این شرکت در سال مالی ۲۱-۲۰۲۰ برابر ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تن بود که در مقایسه با سال مالی ۲۰-۲۰۱۹ حدود ۱۳ درصد رشد داشت. گفتنی است میانگین سهم فروش محصولات نورد سرد از فروش کل محصولات فولادی شرکت تیسن‌کروپ در ۵ سال اخیر برابر ۶۴ درصد بوده است.

فروش تیسن‌کروپ در مناطق و صنایع مختلف

تیسن‌کروپ در چندین منطقه جهان کارخانه دارد و به اقصی نقاط جهان محصولات خود را عرضه می‌کند. مجموع فروش محصولات شرکت تیسن‌کروپ در سال مالی ۲۱-۲۰۲۰ برابر ۸ میلیارد و ۹۳۰ میلیون یورو بوده است. بیشترین میزان فروش این شرکت به منطقه DACHLI تعلق دارد که شامل کشورهای آلمان، اتریش، سوییس و لیختن اشتاین می‌‎شود. در سال مالی ۲۱-۲۰۲۰ سهم فروش تیسن‌کروپ در منطقه DACHLI برابر ۵۷ درصد بوده است که بخش زیادی از آن مربوط به آلمان است. مجموع سهم اروپا (اروپای شرقی، مرکزی و غربی) از فروش محصولات این شرکت برابر ۲۸ درصد و در رتبه دوم قرار دارد. همچنین آمریکای شمالی و جنوبی با سهم حدود ۹ درصد در رتبه سوم فروش شرکت تیسن‌کروپ قرار دارد. خاورمیانه و آفریقا، چین، منطقه CIS، هند و آسیا- اقیانوسیه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

محصولات شرکت تیسن‌کروپ در صنایع مختلفی به کار می‌رود. بنابراین علاوه بر میزان فروش به تفکیک مناطق مختلف، میزان فروش به تفکیک گروه‌های صنایع مصرف‌کننده نیز بررسی شده است. بیشترین سهم صنعت مصرف‌کننده متقاضی محصولات شرکت تیسن کروپ، صنعت خودروسازی است. سهم فروش تیسن‌کروپ به صنعت خودروسازی در سال مالی ۲۱-۲۰۲۰ برابر ۲۷ درصد بوده است. دومین صنعت مشتری این شرکت، فولادسازان بوده‌اند که سهمی برابر ۲۴ درصد داشته‌اند. در سال مالی ۲۱-۲۰۲۰ حدود ۲۳ درصد محصولات شرکت تیسن‌کروپ صادر شده‌اند. در رتبه‌های بعدی از فروش شرکت، صنایع بسته‌بندی، مهندسی، انرژی و یوتیلیتی و ساختمان قرار می‌گیرند.

گزیده‌ای از فعالیت‌های تحول‌آفرین شرکت تیسن‌کروپ برای بهره‌برداری

شرکت تیسن‌کروپ در جهت حرکت به سمت انرژی سبز و کربن‌زدایی اقداماتی داشته است. این شرکت برای کاهش انتشارات کربنی نقشه‌ای به نام نقشه راه فولاد سبز تعریف کرده است. شرکت تیسن‌کروپ جهت پیاده‌سازی این هدف برای کاهش دی اکسید کربن به جای استفاده از پودر زغال‌سنگ در کوره احیای مستقیم، استفاده از گاز هیدوژن را در دستور کار خود قرار داده است. برنامه بعدی این شرکت جهت کربن‌زدایی، افتتاح کارخانه آهن اسفنجی تا سال ۲۰۲۵ است. شرکت تیسن‌کروپ هدف‌گذاری کرده است تا سال ۲۰۲۴ خالص انتشارات کربنی خود را به صفر برساند. در این راستا این شرکت بزرگ آلمانی از سال ۲۰۲۱ تولید محصولی به نام bluemint را در دستور کار خود قرار داده که تا ۷۰ درصد کمتر، دی اکسید کربن منتشر می‌کند. برای رسیدن به این هدف به جای سنگ آهن از بریکت در کوره بلند استفاده می‌کنند. میزان انتشارات دی اکسید کربن از این روش تولید، ۱.۵ تن به ازای هر تن تولید فولاد کاهش پیدا کرده و به ۰.۶ تن رسیده است.

میزان تولید فولاد خام شرکت تیسن‌کروپ در سال مالی ۱۷-۲۰۱۶ حدود ۱۲ میلیون و ۶۰ هزار تن بود و با افت میانگین سالانه ۳ درصدی به حدود ۱۰ میلیون و ۸۷۰ هزار تن رسید. فروش محصولات فولادی این شرکت در سال مالی ۲۱-۲۰۲۰ برابر ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تن بود که در مقایسه با سال مالی ۲۰-۲۰۱۹ حدود ۱۳ درصد رشد داشت.

شرکت تیسن‌کروپ هدف‌گذاری کرده است تا سال ۲۰۲۴ خالص انتشارات کربنی خود را به صفر برساند. در این راستا این شرکت بزرگ آلمانی از سال ۲۰۲۱ تولید محصولی به نام bluemint را در دستور کار خود قرار داده که تا ۷۰ درصد کمتر، دی اکسید کربن منتشر می‌کند.