افت قیمت و عرضه میلگرد فولادی چین در سال ۲۰۲۲

میلگرد، تقویت‌کننده بتن در صنعت ساختمان‌سازی است و نقش استحکام‌بخشی به سازه‌های ساختمانی را بر عهده دارد. حدود نیمی از میلگرد فولادی جهان در چین تولید می‌شود. تولید میلگرد آجدار چین در مارس سال ۲۰۲۲ با ۱۱ درصد افت نسبت به مارس سال ۲۰۲۱ به حدود ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید.

در بازار میلگرد فولادی چین، عامل تقاضا بیشترین اثر را بر تمایل به انبار کردن دارد. علاوه بر این میزان عرضه میلگرد چین نیز بر موجودی انبار اثرگذار است. تقاضای یک ماه آینده حدود ۸ برابر بیشتر از عرضه بر تمایل به انبارش میلگرد اثر دارد. در بازار میلگرد فولادی چین، قیمت میلگرد، هیچ تاثیری بر تمایل به انبارش این محصول فولادی ندارد. از دلایل عدم تاثیرپذیری قیمت میلگرد بر تمایل به انبارش آن می‌توان به سهم کم عرضه میلگرد در بورس اشاره کرد. گفتنی است بیشتر معاملات میلگرد در چین در بازار آزاد صورت می‌پذیرد.

میلگرد فولادی از طریق نورد گرم بیلت و بلوم فولادی تولید می‌شود. میلگرد فولادی در انواع ساده و آجدار و به ‌صورت کلاف و شاخه تولید می‌شود. میلگرد آجدار دارای برآمدگی‌های تکرار شونده در سطح خود است که این برآمدگی‌ها بر روی افزایش سطح اصطکاک و درگیر شدن بیشتر میلگرد با بتن موثر است و ترکیب یکپارچه‌تری را موجب می‌شود. میلگردهای فولادی بنا به کاربردشان در آلیاژهای مختلف تولید می‌شوند. میلگرد ساده‌کربنی پرمصرف‌ترین میلگرد در ساخت و ساز است. همچنین میلگردهای آلیاژی اغلب در محیط‌های خورنده نظیر کارگاه‌های صنعتی تولید مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

میلگرد فولادی در صنایع مختلفی از قبیل ساختمان، زیرساخت، تجهیزات صنعتی، کالاهای مصرفی بادوام، حمل‌ونقل و صنایع نظامی کاربرد دارد. در بخش ساخت و ساز میلگرد در ساخت واحدهای مسکونی، اداری و صنعتی به عنوان تقویت‌کننده بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت زیرساخت نیز مصرف میلگرد به بخش‌های راه‌سازی، پل‌سازی و ساخت اماکن عمومی اختصاص دارد. میلگرد فولادی مورد استفاده در صنایع ساختمان و زیرساخت، اغلب از نوع میلگرد آجدار است. میلگرد، تقویت‌کننده بتن در صنعت ساختمان‌سازی است و نقش استحکام‌بخشی به سازه‌های ساختمانی را بر عهده دارد. میلگرد فولادی با هدف بهبود مقاومت کششی بتن در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که بتن مقاومت کششی ضعیفی دارد ولی از نظر مقاومت فشاری، عملکرد آن خوب است. برای همین است که در سازه‌های بتنی میلگرد را با بتن مخلوط می‌کنند تا این ضعف جبران شود. مهم‌ترین صنعت مصرف‌کننده میلگرد فولادی، صنعت ساختمان و زیرساخت است.

افت کلی تولید میلگرد آجدار چین طی دو سال گذشته

حدود نیمی از میلگرد فولادی جهان در کشور چین تولید می‌شود. چین یکی از بزرگ‌‎ترین صادرکنندگان میلگرد فولادی در سطح جهان نیز است. نمودار ۱ روند تولید میگرد آجدار چین طی چند ماه گذشته را نشان می‌دهد. میانگین تولید میلگرد آجدار چین طی دوره زمانی مورد بررسی حدود ۲۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تن در هر ماه بوده است. تولید میلگرد آجدار چین به‌طور کلی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ روند نزولی را طی کرده است. میانگین افت ماهیانه تولید میلگرد آجدار چین طی دوره زمانی مورد بررسی حدود یک درصد برآورد شد. بررسی‌های آتورپات نشان می‌دهد، تولید میلگرد فولادی آجدار چین در ماه مارس سال ۲۰۲۲ با ۱۱ درصد افت نسبت به ماه مارس سال ۲۰۲۱ به حدود ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید. لازم به ذکر است، افت تولید میلگرد فولادی چین در ماه‌های دوم هر سال به‌دلیل تعطیلات دو هفته‌ای در چین بوده است.

عرضه و تقاضای میلگرد آجدار فولادی چین

عرضه میلگرد فولادی چین که شامل تولید داخلی و واردات می‌شود، طی دوره زمانی مورد بررسی روند نزولی را طی کرده است. چین به‌طور میانگین در هر ماه ۲۳۰ هزار تن میلگرد فولادی وارد می‌کند. عرضه میگرد فولادی چین در ماه مارس ۲۰۲۲ برابر ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است. گفتنی است بیشترین مصرف میلگرد در صنعت ساختمان است؛ از این‌رو برای برآورد تقاضای میلگرد فولادی، میزان سرمایه‌گذاری بخش املاک و مستغلات چین بررسی شده است.

به‌طور کلی تمایل به انبار کردن از عواملی مانند میزان عرضه، میزان تقاضا و قیمت محصول تبعیت می‌کند. با افزایش تقاضا، قیمت محصول نیز رشد کرده و تمایل به انبارش افزایش می‌یابد و برعکس با کاهش تقاضا نیز تمایل به انبار کردن کاهش می‌یابد. در بازار میلگرد فولادی چین، عامل تقاضا بیشترین اثر را بر تمایل به انبار کردن دارد. علاوه بر این میزان عرضه میلگرد چین نیز بر موجودی انبار اثر گذار است. با کاهش عرضه نیز موجودی انبار عرضه‌کنندگان در سطح پایینی قرار می‌گیرد. طبق بررسی‌های آتورپات، تقاضای یک ماه آینده میلگرد در چین بر میزان موجودی انبار ماه حاضر تاثیر دارد. گفتنی است تقاضای یک ماه آینده حدود ۸ برابر بیشتر از عرضه بر تمایل به انبارش میلگرد اثر دارد.

به‌طور کلی افزایش قیمت محصول، تمایل به انبار کردن را افزایش می‌دهد. به‌طوری که با افزایش قیمت، انتظارات در مورد افزایش بیشتر قیمت زیاد می‌شود و این امر تمایل به دپو کردن را افزایش می‌دهد؛ چرا که در این حالت، عرضه‌کنندگان و تاجران با افزایش موجودی انبار می‌توانند در آینده محصول خود را با قیمت بالاتری بفروشند. با این حال، ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد، در بازار میلگرد فولادی چین، قیمت میلگرد، هیچ تاثیری بر تمایل به انبارش این محصول فولادی ندارد. قیمت میلگرد فولادی بررسی شده در چین، قیمت بورس شانگهای است. از دلایل عدم تاثیرپذیری قیمت میلگرد بر تمایل به انبارش آن می‌توان به سهم کم عرضه میلگرد در بورس اشاره کرد. گفتنی است بیشتر معاملات میلگرد در چین در بازار آزاد صورت می‌پذیرد.

تولید میلگرد آجدار چین به‌طور کلی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ روند نزولی را طی کرده است. میانگین افت ماهیانه تولید میلگرد آجدار چین طی دوره زمانی مورد بررسی حدود یک درصد برآورد شد. بررسی‌های آتورپات نشان می‌دهد، تولید میلگرد آجدار چین در ماه مارس سال ۲۰۲۲ با ۱۱ درصد افت نسبت به ماه مارس سال ۲۰۲۱ به حدود ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید.

با افزایش تقاضا، قیمت محصول نیز رشد کرده و تمایل به انبارش افزایش می‌یابد. با کاهش تقاضا نیز تمایل به انبار کردن کاهش می‌یابد. در بازار میلگرد فولادی چین، عامل تقاضا بیشترین اثر را بر تمایل به انبار کردن دارد. علاوه بر این میزان عرضه میلگرد چین نیز بر موجودی انبار اثر گذار است.