رشد قابل توجه واردات شمش آلومینیوم چین از سال ۲۰۲۰

به‌طور کلی تولید شمش آلومینیوم در چین در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ صعودی بوده است و نرخ رشد مرکب سالانه آن حدود ۷.۷ درصد بود. با وجود پاندمی ویروس کرونا در چین، اما تولید شمش روند صعودی داشت. پس از تعطیلی ۲ ماهه چین برای کنترل بیماری کووید-۱۹، اقتصاد چین با سرعت زیادی بازیابی شد.

به‌دلیل محدودیت‌های حمل و نقل در دوره پاندمی ویروس کرونا، آربیتراژ بین استانی در چین به‌وجود آمد که این امر باعث شد واردات این محصول به‌صورت چشمگیری در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد. همچنین افزایش قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته عامل دیگری برای افزایش واردات در این سال بود.

آلومینیوم دومین فلز پرمصرف جهان پس از فولاد است و حجم تولید آن بیشتر از سایر فلزات غیر آهنی است. آلومینیوم استحکام بالا، بادوام، انعطاف‌پذیر، سبک‌وزن، مقاوم در برابر خوردگی، قابل بازیافت و رسانای خوب الکتریسیته و گرما است. این فلز به دلیل ویژگی‌های مثبت متعددی که دارد، مصارف نهایی بسیاری از جمله در صنایع حمل و نقل، ساخت و ساز و صنایع بسته‌بندی دارد. از آنجایی که تولید و مصرف شمش آلومینیوم در چین تقریباً ۶۰ درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است، این مطلب اهمیت این کشور در صنعت آلومینیوم را نشان می‌دهد. کشور چین با وجود این که خود تولیدکننده برتر آلومینیوم در دنیا است، واردکننده خالص شمش آلومینیوم نیز است. در سال ۲۰۲۱ کشور چین پس از آمریکا بزرگترین واردکننده شمش آلومینیوم در دنیا بود.

روند افزایشی تولید شمش آلومینیوم

نمودار ۱، تولید و مصرف شمش آلومینیوم چین، در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. به‌طور کلی روند تولید شمش آلومینیوم از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ صعودی بوده است. نرخ رشد مرکب سالانه تولید شمش آلومینیوم چین در دوره مورد بررسی حدود ۷.۷ درصد بود. در سال ۲۰۱۵ میزان تولید شمش در چین یک رشد قابل توجهی را ثبت کرد و تولید حدود ۳۰.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ رشد داشت. در دوره پاندمی ویروس کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ حدود ۲ ماه کشور چین با اجرای سیاست کووید صفر، قرنطینه و تعطیل شد. با وجود ویروس کرونا، تولید شمش آلومینیوم در چین در سال ۲۰۲۰ نه تنها کاهش نیافت بلکه با رشد نیز همراه شد. پس از قرنطینه و کنترل بیماری کووید-۱۹ میزان تولید به صورت چشمگیری افزایش یافت. در سال ۲۰۲۰ میزان تولید در مقایسه با سال گذشته حدود ۵.۰ درصد رشد داشت. میزان تولید شمش در سال ۲۰۲۱ در چین حدود ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد ۴.۵ درصدی داشت.

روند مصرف شمش نیز در دوره مورد بررسی صعودی بود و نرخ رشد مرکب سالانه مصرف شمش حدود ۸.۰ درصد بود. در سال ۲۰۱۵ مصرف شمش همگام با تولید افزایش قابل توجهی پیدا کرد. در سال ۲۰۲۰ با تزریق بسته‌های حمایتی برای بازیابی اقتصادی در چین پس از پاندمی ویروس کووید-۱۹، مصرف شمش آلومینیوم افزایش یافت. مصرف شمش در سال ۲۰۲۰ حدود ۸.۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد داشت. میزان مصرف در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۵.۷ درصد افزایش یافت.

جهش در واردات شمش آلومینیوم چین

از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۹ واردات شمش آلومینیوم چین روند نزولی داشت. طی این سال‌ها نرخ رشد مرکب سالانه آن حدود منفی ۲۴.۱ درصد بود. از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ واردات شمش آلومینیوم چین رشد خیره‌کننده‌ای داشت. میزان واردات این محصول در سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن بود و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که حدود یک میلیون و ۶۰ هزار تن بود حدود ۴۸.۸ درصد رشد داشت. در سال ۲۰۲۰ پس از موج اول کرونا، با اعمال سیاست کووید صفر در چین که باعث تعطیلی در بخش تولید و همچنین کاهش تقاضا به‌دلیل قرنطینه شد، دولت چین برای بازیابی اقتصاد بسته‌‌های حمایتی در نظر گرفت. تزریق نقدینگی باعث شد تقاضای محصولات از تولید آن بیشتر رشد کند. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که یکی از دلایل رشد واردات در سال ۲۰۲۰ پیشی گرفتن تقاضا از عرضه شمش آلومینیوم در چین بود. از دلایل دیگر رشد واردات در سال ۲۰۲۱، افزایش قیمت آلومینیوم در چین بود. در سال ۲۰۲۱ قیمت آلومینیوم در بورس کالای لندن حدود ۴۵.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. با افزایش قیمت آلومینیوم سود تاجران افزایش می‌یابد و تحت چنین شرایطی تاجران قادر به فروش به روش‌های مختلف از جمله اعتباری هستند به همین دلیل واردات در چین افزایش یافت. با محدودیت‌های حمل و نقل به‌خاطر سیاست کووید صفر در چین، آربیتراژ بین استانی ایجاد شد که این اتفاق نیز دلیلی بر افزایش واردات بود. روند سهم واردات شمش آلومینیوم از مصرف آن در چین مطابق روند واردات تغییر کرده است. به‌طور کلی واردات شمش چین از مصرف آن سهم قابل توجهی ندارد و به‌طور متوسط هر ساله سهم واردات حدود ۱.۳ درصد بود. در سال ۲۰۲۱ سهم واردات از مصرف شمش آلومینیوم حدود ۳.۹ درصد که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۱ واحد درصد رشد داشت.

هند، بزرگترین صادرکننده شمش خالص به چین

نمودار ۳ مهم‌ترین کشورهای صادرکننده شمش خالص آلومینیومی کشور چین را نشان می‌دهد. هند، بزرگترین تأمین‌کننده شمش خالص آلومینیومی چین در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. به‌طور متوسط در دوره مورد بررسی هر ساله حدود ۱۳۱ هزار تن شمش آلومینیوم از هند به چین صادر شده است. میزان واردات شمش خالص آلومینیوم از مبدا هند در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۹۶ هزار تن بود و در سال ۲۰۲۱ میزان واردات به حدود ۸۵۵ هزار تن افزایش یافت. سهم کشور هند در وادات شمش چین در سال ۲۰۲۰حدود ۲۷.۸ درصد بود که با رشد ۲۶.۴ واحد درصدی در سال ۲۰۲۱ به ۵۴.۲ درصد رسید. دومین کشور صادرکننده شمش آلومینیوم به چین، روسیه بود و هر ساله حدود ۱۱۲ هزار تن شمش از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ صادرکرده است. سهم روسیه در بازار وارداتی چین حدود ۳۴.۱ درصد بود و در سال ۲۰۲۱ به ۱۸.۴ درصد کاهش یافت. پس از هند و روسیه، کشور استرالیا سومین تأمین‌کننده شمش آلومینیوم چین بود. هر ساله حدود ۴۷ هزار تن شمش آلومینیوم از مبدا استرالیا به چین صادر شده است. در سال ۲۰۲۰ استرالیا حدود ۵۵ هزار و ۱۰۰ تن شمش آلومینیوم به چین صادر کرد و در سال ۲۰۲۱ میزان صادرات استرالیا به چین به ۶۰ هزار و ۷۰۰ تن رسید. سهم استرالیا در بازار واردات شمش چین از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ نزولی بوده است و در سال ۲۰۲۱ به ۳.۸ درصد کاهش یافت.

بدین ترتیب، با توجه به این که انتظار می‌رود قیمت آلومینیوم روندی نزولی را طی کند، واردات آلومینیوم چین نیز روند صعودی خود را ادامه دهد. از سوی دیگر با وجود چشم‌انداز رشد تقاضا در چین افزایش واردات و تولید شمش آلومینیوم در چین دور از انتظار نیست.

طی این سال‌ها نرخ رشد مرکب سالانه آن حدود منفی ۲۴.۱ درصد بود. از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ واردات شمش آلومینیوم چین رشد خیره‌کننده‌ای داشت. میزان واردات این محصول در سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن بود و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که حدود یک میلیون و ۶۰ هزار تن بود حدود ۴۸.۸ درصد رشد داشت.

میزان واردات شمش خالص آلومینیوم از مبدا هند در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۹۶ هزار تن بود و در سال ۲۰۲۱ میزان واردات به حدود ۸۵۵ هزار تن افزایش یافت. سهم کشور هند در وادات شمش چین در سال ۲۰۲۰حدود ۲۷.۸ درصد بود که با رشد ۲۶.۴ واحد درصدی در سال ۲۰۲۱ به ۵۴.۲ درصد رسید.