معدن گراسبرگ اندونزی دومین معدن بزرگ مس در جهان

شرکت فری‌پورت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس، طلا و مولیبدن در جهان است. این شرکت ۲ معدن در آمریکای جنوبی، ۹ معدن در آمریکای شمالی و معدن گراسبرگ را در اندونزی دارد. معدن گراسبرگ با ۳۲.۲ میلیارد و معدن Cerro Verde با ۲۷.۹ میلیارد پوند بیشترین سهم را در بین ذخایر مس این شرکت دارند.

معدن گراسبرگ علاوه بر قسمت‌های رو باز، ۳ بخش زیرزمینی به نام‌های Grasberg Block Cave،Deep Mill Level Zone و Big Gossan دارد. شرکت Freeport-McMoran حدود ۴۹ درصد از سهام این معدن را در اختیار دارد و مابقی سهام متعلق به دولت کشور اندونزی است. در سال ۲۰۲۱ ذخیره بخش Grasberg Block Cave از معدن گراسبرگ حدود ۱۵ درصد و سایر معادن اندونزی حدود ۲ درصد از کل ذخایر این شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. محصول اصلی تولیدی در معادن اندونزی، کنسانتره و کاتد مس است.

شرکت Freeport-McMoran (FCX) یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس در دنیا است که حدود ۹.۵ درصد از مس جهان را در سال ۲۰۲۱ تامین کرده ‌است. دفتر مرکزی این شرکت در ایالت آریزونای آمریکا قرار دارد. این شرکت چند ملیتی، معادن زیادی در نقاط مختلف جهان شامل ۲ معدن در آمریکای جنوبی، ۹ معدن در آمریکای شمالی و معدن گراسبرگ در کشور اندونزی دارد. متوسط طول عمر معادن این شرکت حدود ۲۵ سال تخمین زده شده ‌است.

حجم ذخایر مس معادن این شرکت در اندونزی ۳۲.۲ میلیارد پوند، آمریکای شمالی ۴۳ میلیارد پوند و آمریکای جنوبی ۳۱.۹ میلیارد پوند برآورد شده ‌است. همچنین حجم کلی ذخایر طلا ۲۷.۱ میلیون اونس و مولیبدن ۳.۳۹ میلیون پوند اعلام شده ‌است. به‌طور کلی، محصولات تولیدی این شرکت مس، طلا و مولیبدن هستند. محصولات مسی تولید شده شامل کنسانتره، کاتد، مفتول و سایر است.

واحدهای ذوب و پالایش Miami و El Paso در آمریکا و واحد Atlantic در اسپانیا به‌طور کامل و حدود ۴۰ درصد از واحد ذوب PT Smelting به شرکت Freeport-McMoran تعلق دارد. میزان درآمد واحد Atlantic در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۸ میلیارد دلار اعلام شد که به دلیل نگهداری و تعمیرات شرکت و کاهش قیمت مس در سال اخیر حدود ۲۲ درصد نسبت به دوره قبل کاهش داشته‌ است.

سهم ۴۹ درصدی از معادن گراسبرگ

معدن گراسبرگ با ظرفیت مس ۸۰۰ هزار تن، دومین معدن مس در جهان است که در پاپوآ در کشور اندونزی قرار گرفته ‌است. این معدن علاوه بر قسمت روباز، ۳ بخش زیرزمینی به نام‌هایGrasberg Block Cave،Deep Mill Level Zone و Big Gossan دارد. شرکت Freeport-McMoran حدود ۴۹ درصد از سهام این معدن را در اختیار دارد و مابقی سهام به دولت کشور اندونزی تعلق دارد. محصول اصلی تولیدی در این معدن، کنسانتره مس است. حجم ذخایر طلای معدن این شرکت در اندونزی برای سال ۲۰۲۱ حدود ۲۶.۶ میلیون اونس برآورد شد که نسبت به ذخایر مس ۳۲.۲ میلیون پوند این کشور مقدار قابل توجهی است.

معادن آمریکای جنوبی، شامل El Abra در شیلی و Cerro Verde در پرو هستند. کنسانتره و کاتد مس تولیدشده در این معادن طبق قراردادهای بلندمدت فروخته می‌شود. معدن Cerro Verde با ظرفیت مس ۵۰۰ هزار تن، ششمین معدن بزرگ دنیا به شمار می‌رود. علاوه بر مس، کنسانتره مولیبدن و نقره از دیگر محصولات این معدن به‌ شمار می‌روند.

معادن مس آمریکای شمالی شامل Morenci، Bagdad، Safford، Sierrita، Miami، Chino و Tyrone می‌شوند که در کشور آمریکا قرار دارند. معدن Morenci با ظرفیت مس ۵۷۰ هزار تن، چهارمین معدن مس در جهان است و محصولات تولیدی آن کنسانتره و کاتد مس هستند. حدود ۷۲ درصد از سهام این معدن به شرکت Freeport-McMoran تعلق دارد. دو معدن دیگر این شرکت Henderson و Climax در ایالت کلرادو کشور آمریکا هستند که فقط مولیبدن تولید می‌کنند.

این شرکت در Miami آمریکا یک معدن روباز، واحد ذوب، بازیافت و تولید مفتول دارد. از آنجایی که سولفوریک اسید محصول جانبی برای کنسانتره مس تولیدشده در واحد ذوب است؛ این واحد یکی از تامین‌کنندگان اصلی سولفوریک اسید به‌حساب می‌آید که اسید مورد نیاز تمام واحدهای آمریکای شمالی را تامین می‌کند.

پیش‌بینی تولید بیش از ۴.۳ میلیون پوند مس در ۲۰۲۲

حجم فروش سالانه فلز مس ۳.۸ میلیارد پوند و طلا ۱.۴ میلیون اونس در سال ۲۰۲۱ اعلام شد که به ترتیب ۶ درصد و ۳۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌اند. با بررسی صورت ‌گرفته در گزارش سالیانه سال ۲۰۲۱ این شرکت و هدف‌گذاری‌های انجام شده، حجم فروش مس تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۴.۳ میلیارد پوند و حجم فروش طلا به ۱.۶ میلیون اونس خواهد رسید؛ این در حالی است که تا پایان ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۹۵ درصد از حجم فروش مس و ۱۱۲ درصد از حجم فروش طلا تحقق یافته ‌است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حجم فروش مس و طلا تا حد زیادی از مقادیر اعلام شده شرکت فراتر رود.

در نمودار ۱ حجم ذخایر قطعی و احتمالی مس در معادن شرکت Freeport-McMoran رسم شده ‌است. معدن گراسبرگ با ۳۲.۲ میلیارد پوند و معدن Cerro Verde با ۲۷.۹ میلیارد پوند بیشترین سهم را در بین معادن به خود اختصاص داده‌اند.

در سال ۲۰۲۱ ذخایر معادن گراسبرگ معدن Grasberg Block Cave حدود ۱۵ درصد و سایر معادن کمتر از ۲ درصد از کل ذخایر این شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. واحد زیرزمینی Grasberg Block Cave به تنهایی حدود ۵۲ درصد از ذخایر مس کشور اندونزی را تامین می‌کند. پس از آن Deep Mill Level Zone و Kucing Liar هر کدام ۲۰ درصد و Big Gossan حدود ۷ درصد از منابع مس این کشور را خود جای داده‌اند.

میزان درآمد شرکت Freeport-McMoran در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۲ میلیارد و ۸۴۵ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۳۸ درصد افزایش داشت. در نمودار ۲ درآمد ناخالص شرکت Freeport-McMoran در سال ۲۰۲۱ به تفکیک نوع محصول و جغرافیای فروش آورده شده ‌است. در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۶ درصد از درآمد این شرکت از طریق فروش کنسانتره، کاتد و مفتول به دست آمده ‌است. علاوه بر این، در این سال کشورهای آمریکا، سوییس و اندونزی بیشترین سهم را در خرید محصولات این شرکت دارا بودند.

حجم درآمد شرکت در سال ۲۰۲۱ از فروش کنسانتره مس حدود ۴۹ درصد، کاتد ۲۹ درصد و مفتول و سایر محصولات مسی حدود ۴۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته ‌‌است. همچنین میزان درآمد حاصل از فروش از کشور آمریکا ۲۷ درصد، سوییس ۴۵ درصد و اندونزی ۴۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد داشته ‌است.

کاهش ۸ درصدی انتشار کربن دی‌اکسید

از آنجایی که شرکت Freeport-McMoran به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس در جهان نقش مهمی را در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد، سالانه اقدامات زیادی در زمینه استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر توسط این شرکت برنامه‌ریزی می‌شود. با توجه به معاهده پاریس، این شرکت در نظر دارد تا انتشار کربن دی‌اکسید خود را تا ۲۰۵۰ تقریبا به صفر برساند.

به‌طور کلی، کربن دی اکسید منتشر‌شده از هر صنعت به ۳ گستره نوع ۱ و ۲ و ۳ تقسیم می‌شود. گستره نوع ۱، میزان انتشار کربن دی‌اکسید برای تولید محصول به‌طور مستقیم را بیان می‌کند. به‌طور مثال میزان انتشار کربن دی‌اکسید از ماشین‌آلات و تجهیزات یک شرکت در این دسته قرار می‌گیرد. گستره نوع ۲ به انتشار کربن دی‌اکسید به صورت غیر مستقیم و از طریق تامین انرژی برای تولید محصول اشاره دارد.

گستره نوع ۳ هرگونه انتشار کربن دی‌اکسید از طریق حمل و نقل محصول، مصرف کاغذ و یا حتی میزان انتشار کربن دی‌اکسید هر کدام از محصولات اولیه مورد نیاز هر شرکت برای تولید محصول را در بر می‌گیرد. بررسی مقدار انتشار کربن دی‌اکسید در گستره ۳ امری پیچیده است و به راحتی قابل اندازه‌گیری دقیق نیست.

گفتنی است که حدود ۷۰ درصد از انتشار کربن دی‌اکسید این مجموعه مربوط به واحد ذوب Atlantic، واحدهای آمریکای جنوبی و شمالی است و ۳۰ درصد مابقی آن به معادن اندونزی تعلق دارد. میزان انتشار کربن دی‌اکسید گستره ۱ و ۲ این شرکت در سال ۲۰۲۰ حدود ۷.۱ میلیون تن بود که نسبت به سال گذشته حدود ۸ درصد و از ۲۰۱۶ سالانه ۴۶۹ هزار و ۶۲۷ تن کاهش پیدا کرده‌ است.

معادن آمریکای جنوبی، شامل El Abra در شیلی و Cerro Verde در پرو هستند. کنسانتره و کاتد مس تولیدشده در این معادن طبق قراردادهای بلندمدت فروخته می‌شود. معدن Cerro Verde با ظرفیت مس ۵۰۰ هزار تن، ششمین معدن بزرگ دنیا به شمار می‌رود. علاوه بر مس، کنسانتره مولیبدن و نقره از دیگر محصولات این معدن به‌ شمار می‌روند.

گستره نوع ۳ هرگونه انتشار کربن دی‌اکسید از طریق حمل و نقل محصول، مصرف کاغذ و یا حتی میزان انتشار کربن دی‌اکسید هر کدام از محصولات اولیه مورد نیاز هر شرکت برای تولید محصول را در بر می‌گیرد. بررسی مقدار انتشار کربن دی‌اکسید در گستره ۳ امری پیچیده است و به راحتی قابل اندازه‌گیری دقیق نیست.