کاهش ۱۱ درصدی تولید مس معدنی شرکت آنتو فاگاستا در سال ۲۰۲۲

شرکت Antofagasta از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کنسانتره مس در جهان است که معادن بزرگی را در شیلی در اختیار دارد. در سال ۲۰۲۲ حجم کنسانتره و کاتد مس تولیدشده شرکت تقریبا ۶۴۶ هزار تن، مولیبدن حدود ۹ هزار و ۷۰۰ تن، طلا حدود ۱۷۷ هزار اونس و و نقره حدود ۲.۸ میلیون اونس اعلام شد.

در سال ۲۰۲۲ سهم از درآمد معدن Los Perambres حدود ۴۳ درصد، Centinela حدود ۴۱ درصد، Antucoya تقریبا ۱۲ درصد و معدن Zaldivar حدود ۲ درصد بود و مابقی سهم درآمد به خدمات ریلی و حمل و نقل اختصاص داشت. از آن‌جایی که کنسانتره و کاتد مهم‌ترین محصولات تولیدی این شرکت محسوب می‌شوند، طبیعتا تغییرات قیمت جهانی مس بر درآمد شرکت تاثیر بسیار زیادی دارد.

شرکت Antofagasta یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کنسانتره مس در جهان است که در سال ۱۹۸۸ تاسیس شد. دفتر مرکزی شرکت در شهر Antofagasta در کشور شیلی واقع شده است. از مهم‌ترین معادن این شرکت می‌توان به Los Perambres، Centinela، Antucoya و Zaldivar اشاره کرد که همگی در کشور شیلی واقع شده‌اند.

به‌طور کلی این شرکت از تولیدکنندگان مهم فلزاتی مانند مس، طلا و مولیبدن در جهان به‌شمار می‌رود. در مجموع حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند. در سال ۲۰۲۲ حجم طلای استخراج شده از معادن شرکت Antofagasta حدود ۱۷۷ هزار اونس، مولیبدن حدود ۹ هزار و ۷۰۰ تن و نقره حدود ۲.۸ میلیون اونس اعلام شد.

معدن Los Perambres در بخش‌های مرکزی کشور شیلی واقع شده است و حدود ۶۰ درصد از سهام این معدن به شرکت Antofagasta تعلق دارد. فلز مس استخراج شده از این معدن به‌صورت کنسانتره به فروش می‌رسد. در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۵ هزار تن کنسانتره در این معدن تولید شد که طبق بررسی‌های این شرکت، پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال ۲۰۲۳ به حدود ۳۲۰ تا ۳۳۵ هزار تن برسد. در مجموع حدود ۴۳ درصد از سهم کل تولیدات مس شرکت Antofagasta به این معدن اختصاص دارد. علاوه بر این، کنسانتره این معدن حاوی فلزات گران‌بها شامل طلا و نقره است که از این منظر حایز اهمیت قرار می‌گیرد. از دیگر تولیدات این معدن می‌توان به کنسانتره مولیبدن اشاره کرد.

حدود ۷۰ درصد از سهام معدن Centinela متعلق به شرکت Antofagasta است و عمر مفید این معدن حدود ۴۳ سال برآورد شده است. معدن Centinela تولیدکننده کنسانتره مس، کاتد مس و کنسانتره مولیبدن است. همچنین کنسانتره مس این معدن مقدار قابل توجهی طلا و نقره دارد. در سال ۲۰۲۲ مجموع تولیدات کنسانتره و کاتد این معدن حدود ۲۴۸ هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال ۲۰۲۳ به حدود ۲۳۵ تا ۲۵۰ هزار تن برسد. در سال ۲۰۲۲ سهم تولید کنسانتره و کاتد این معدن تقریبا ۳۸ درصد از کل تولیدات شرکت را شامل می‌شد.

معادن Antucoya و Zaldivar تولیدکننده کاتد مسی هستند که به‌ ترتیب ۷۰ و ۵۰ درصد از این معادن به شرکت Centinela تعلق دارد. حجم تولید کاتد معدن Antucoya در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۹ هزار تن و حجم تولید معدن Zaldivar در این سال حدود ۴۵ هزار تن اعلام شد. انتظار می‌رود تولید کاتد این دو معدن در سال ۲۰۲۳ به ترتیب حدود ۷۵ هزار تن و ۵۰ هزار تن باشد. در سال ۲۰۲۲ سهم دو معدن Antucoya و Zaldivar از کل تولیدات مس شرکت به ترتیب حدود ۱۲.۲ درصد و ۶.۸ درصد بود.

گفتنی است که این شرکت علاوه بر تولید فلزات در معادن نام‌برده شده، در زمینه خدمات ریلی و حمل و نقل در استان Antofagasta در کشور شیلی نیز فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۲۲ شبکه ریلی شرکت حدود ۹۰۰ کیلومتر اعلام شده است. در این سال، تناژ جابجا شده با خطوط ریلی این شرکت حدود ۷.۱ میلیارد تن برآورد شده است.

پیش‌بینی تولید بیش از ۶۷۰ هزار تن مس در سال ۲۰۲۳

در نمودار ۱ حجم تولید مس معدنی شرکت Antofagasta از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ آورده شده است. میانگین تولیدات مس معدنی در این دوره ۵ ساله حدود ۷۲۱ هزار تن در سال بود. با شیوع کووید-۱۹ و محدودیت‌های آن، تولید معادن شرکت از سال ۲۰۱۹ روند نزولی پیدا کرد. حجم تولید مس این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۴۶ هزار تن بود که حدود ۱۱.۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد. به گزارش این شرکت دلایل اصلی این امر کاهش تولید کنسانتره و کاتد معدن Los Perambres به علت سیل و مشکلات حمل و نقل کنسانتره معدن Centinela بود. طبق پیش‌بینی شرکت، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ حجم تولید مس معدنی این شرکت بین ۶۷۰ هزار تا ۷۱۰ هزار تن باشد.

در سال ۲۰۲۲ سهم از درآمد معدن Los Perambres حدود ۴۳ درصد، Centinela حدود ۴۱ درصد، Antucoya 12 درصد و معدن Zaldivar حدود ۲ درصد بود و مابقی سهم به خدمات ریلی و حمل و نقل اختصاص داشت. از آن‌جایی که کنسانتره و کاتد مهم‌ترین محصولات تولیدی این شرکت محسوب می‌شوند، طبیعتا تغییرات قیمت جهانی مس بر درآمد شرکت تاثیر بسیار زیادی دارد.

افت درآمد بر اثر کاهش قیمت جهانی مس

در نمودار ۲ مقدار درآمد شرکت Antofagasta از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ آورده شده است. به‌طورکلی، روند درآمد شرکت از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ صعودی بود و سالانه حدود ۲۸۲ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. از سال ۲۰۱۸ با شیوع کووید-۱۹، قیمت جهانی مس با سرعت زیادی افزایش پیدا کرد و با شروع جنگ اوکراین، قیمت جهانی مس در سال ۲۰۲۱ به حدود ۹،۳۱۴ دلار بر تن رسید. بنابراین می‌توان گفت با وجود کاهش ۱۸ هزار و ۴۰۰ تنی تولیدات مس معدنی شرکت در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، علت افزایش درآمد شرکت Antofagasta در سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی تحت‌تاثیر افزایش قیمت جهانی مس بوده است.

پس از پایان محدودیت‌های کووید-۱۹ و کاهش تنش‌های ناشی از جنگ اوکراین، قیمت جهانی مس در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت و به‌طور میانگین به حدود ۸،۷۹۷ دلار بر تن رسید. در نتیجه می‌توان گفت کاهش ۲۷ درصدی درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی به دلیل کاهش قیمت جهانی مس بوده است. هم‌چنین تولید معادن Los Perambres و Centinela که سهم بسیار زیادی از درآمد شرکت را در اختیار دارند در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد که این امر از دیگر دلایل کاهش درآمد شرکت در این سال بود.

در سال ۲۰۲۲ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای شرکت Antofagasta حدود ۵۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرد. از ماه آوریل سال ۲۰۲۲ تقریبا تمام برق مورد نیاز شرکت Antofagasta از منابع تجدیدپذیر تولید شدند که این امر بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شرکت در سال ۲۰۲۲ تاثیر قابل توجهی داشت. طبق گزارش سالانه شرکت، انتظار می‌رود مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳۰ درصد نسبت به سال مبدا ۲۰۲۱ کاهش پیدا کند.

میانگین تولیدات مس معدنی در این دوره ۵ ساله حدود ۷۲۱ هزار تن در سال بود. با شیوع کووید-۱۹ و محدودیت‌های آن، تولید معادن شرکت از سال ۲۰۱۹ روند نزولی پیدا کرد. حجم تولید مس این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۴۶ هزار تن بود که حدود ۱۱.۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد.

می‌توان گفت کاهش ۲۷ درصدی درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی به دلیل کاهش قیمت جهانی مس بوده است. هم‌چنین تولید معادن Los Perambres و Centinela که سهم بسیار زیادی از درآمد شرکت را در اختیار دارند در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد که این امر از دیگر دلایل کاهش درآمد شرکت در این سال بود.