افزایش چشمگیر موجودی شمش روی در بورس شانگهای در دو ماه فوریه و مارس

در ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۳ روند تغییرات قیمت شمش روی در معاملات بورس شانگهای و فلزات لندن ، مشابه بوده و روندی کاهشی داشته است. همچنین روند موجودی انبار شمش روی در این دو بورس تقریبا مشابه است و به‌طور کلی افزایش موجودی در طی ۵ ماه اتفاق افتاده است.

بیشترین میزان متوسط موجودی شمش روی در انبار بورس فلزات لندن و بورس شانگهای در طی ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ به ترتیب مربوط به ماه می با مقدار ۵۱ هزار تن و ماه مارس با مقدار ۱۱۱ هزار تن است. همچنین بیشترین قیمت در معاملات بورس فلزات لندن و شانگهای در ماه ژانویه و حدود ۳ هزار دلار بر تن بوده است.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده روی به‌شمار می‌رود. بعد از چین، کشورهای پرو، استرالیا و آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده روی در جهان هستند. تولید چین دو برابر بیشتر از پرو، دومین تولیدکننده بزرگ جهان، است. چین به‌عنوان مصرف‌کننده عمده و اصلی روی در جهان، ۱۸ درصد از ذخایر این عنصر را در خود جای داده است که اگرچه عدد قابل توجهی است، اما به ‌مراتب کمتر از سهم بیش از ۳۰ درصدی این کشور از تولید جهانی روی است. فلز روی به‌عنوان لایه پوششی فولاد قابل استفاده است؛ از این رو به شدت وابسته به تقاضا از جانب صنعت خودرو و همچنین بخش ساخت‌وساز است و در نتیجه آسیب‌پذیری زیادی در مقابل اعمال تعرفه از جانب ایالات متحده و همچنین کند شدن رشد اقتصادی از جانب چین دارد.

بخش عمده‌ای از فلزات تولید شده در جهان، در بورس‌ها معامله می‌شوند. بورس‌ها نقش مهمی در معاملات فلزات دارند. از این رو قیمت معاملات انجام شده در بورس، به‌عنوان مبنای معاملات خارج از بورس نیز استفاده می‌شود. به عبارتی قیمت‌گذاری محصولات تحت تاثیر رفتار بورس است و معاملات انجام شده در بورس‌ها بر وضعیت روانی بازار خارج از بورس نیز تاثیر به‌سزایی دارد. معاملات انجام شده در دو بورس فلزات لندن و شانگهای، نقشی اساسی و تعیین کننده در قیمت جهانی فلزات، از جمله روی دارد. به‌عبارتی قیمت کشف شده در این دو بورس، مرجع قیمت‌گذاری جهانی به‌شمار می‌رود.

با توجه به نمودار ۱ و نمودار ۲ قیمت در دو بورس مذکور اختلاف چندان چشم‌گیری با یکدیگر نداشته و روند نسبتا مشابه‌ای را طی کرده است.

متوسط قیمت و موجودی شمش روی ماهانه در بورس لندن و شانگهای سال ۲۰۲۳

روند متوسط موجودی و قیمت نقدی شمش روی در معاملات بورس لندن و شانگهای در پنج ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ به‌ترتیب در نمودار ۱ و نمودار ۲ قابل مشاهده است.

مطابق با نمودار ۱ متوسط موجودی و قیمت نقدی شمش روی در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۳ به صورت ماهیانه بررسی شده و قابل مشاهده است که متوسط موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن، طی ۵ ماه گذشته روندی صعودی را طی کرده است. پنجمین ماه سال، ۳۱ هزار تن افزایش موجودی نسبت به ماه ژانویه داشته است. بیشترین میزان متوسط موجودی با میزان ۵۱ هزار و ۳۰۰ تن و کمترین میزان به‌طور متوسط معادل ۲۱ هزار تن به‌ترتیب متعلق به ماه می و ژانویه است.

طی بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت شمش روی با شیبی خطی کاهش‌یافته است. در ماه می با ۲۳ درصد کاهش قیمت شمش روی نسبت به ماه ژانویه به‌طور متوسط از قیمت ۳ هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن به قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن رسیده است. شمش روی در ماه ژانویه با متوسط قیمت معادل ۳ هزار دلار در هر تن بیشترین قیمت را داشته و ماه می کمترین قیمت حدود ۲ هزار دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ به را خود اختصاص داده است.

در معاملات بورس فلزات لندن با نرخ رشد سالانه ۲۰ درصد افزایش موجودی از میزان ۲۱ هزار تن به میزان ۵۱ هزار تن در ماه می رسیده است. همچنین کاهش قیمت زیادی نیز اتفاق افتاده است که از دلایل آن می‌توان به افزایش موجودی و کاهش تقاضا اشاره کرد؛ البته افزایش موجودی‌ شمش روی در انبار تنها به‌دلیل کاهش عرضه در بازار نیست و می‌تواند به دلیل عملکرد برخی از بازیگران بزرگ بازار باشد که تصمیم به نگه‌داری حجم زیادی از شمش روی گرفته‌اند.

مطابق با نمودار ۲ متوسط قیمت و موجودی شمش روی در ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۳ قابل مشاهده است. مطابق با آمار SHFE روند متوسط قیمت شمش روی در معاملات بورس شانگهای کاهشی بوده است. همچنین متوسط موجودی شمش روی در این بورس به‌طور کلی روندی صعودی- نزولی را طی کرده است. هر چند در نهایت موجودی شمش روی در انبار شانگهای در ماه می با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به ماه ژانویه مواجه شده است. قیمت شمش روی در ماه می ۱۶ درصد کاهش نسبت به ماه نخست سال را تجربه کرده است به‌طوری که از قیمت ۳ هزار و ۵۱۹ دلار بر تن به ۲ هزار و ۹۵۴ دلار بر تن رسیده است.

متوسط موجودی شمش روی در بورس شانگهای در ماه فوریه افزایش قابل توجهی داشته است؛ حدود ۷۵ هزار تن افزایش موجودی رخ داده و از میزان ۳۴ هزار تن به میزان ۱۰۹ هزار تن رسیده است. سپس با افت موجودی رو به رو شده و به میزان ۵۵ هزار تن رسیده است. در ماه فوریه و مارس قیمت بالای شمش روی موجب کاهش تقاضا و همچنین افزایش موجودی شده است و در همین راستا قیمت نیز کاهش یافته است. اگرچه همچنان کاهش قیمت در دو ماه آوریل و می اتفاق افتاده است اما کاهش موجودی انبار در دو ماه آوریل و می می‌تواند به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه باشد.

متوسط موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن، طی ۵ ماه گذشته روندی صعودی را طی کرده است. پنجمین ماه سال، ۳۱ هزار تن افزایش موجودی نسبت به ماه ژانویه داشته است. بیشترین میزان متوسط موجودی با میزان ۵۱ هزار و ۳۰۰ تن و کمترین میزان به‌طور متوسط معادل ۲۱ هزار تن به‌ترتیب متعلق به ماه می و ژانویه است.

مطابق با آمار SHFE روند متوسط قیمت شمش روی در معاملات بورس شانگهای کاهشی بوده است. همچنین متوسط موجودی شمش روی در این بورس به‌طور کلی روندی صعودی- نزولی را طی کرده است. هر چند در نهایت موجودی شمش روی در انبار شانگهای در ماه می با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به ماه ژانویه مواجه شده است.