کاهش تقاضای جهانی سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ منجر به کاهش سود شرکت Vale شد

شرکت Vale در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰۸ میلیون تن سنگ آهن تولید کرد که نسبت به سال گذشته ۱.۶ درصد کاهش داشته ‌است. مقصد اصلی صادرات سنگ آهن این شرکت در سال ۲۰۲۲ کشور چین بود. بخش اعظم سنگ آهن صادر شده در کارخانجات فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در پی کاهش تقاضای جهانی سنگ آهن و پایین آمدن قیمت آن در سال ۲۰۲۲، میزان سود شرکت Vale نسبت به سال گذشته حدود ۳۸ درصد کاهش داشت. در سال ۲۰۲۲، قیمت متوسط سنگ آهن حدود ۱۲۰.۱۶ دلار به ازای هر تن خشک بود که ۲۴.۶ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

شرکت Vale در برزیل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سنگ آهن در جهان است. این شرکت علاوه بر سنگ آهن به عنوان محصول اصلی، در تولید نیکل و مس نیز فعالیت دارد. نیکل و مس تولیدی این شرکت حاوی مقادیری از محصولات جانبی مانند طلا، نقره، کبالت و فلزات گروه پلاتین است. این شرکت دارای پروژه‌های اکتشافی جدید در شش کشور جهان است. همچنین در اجرا و بهره‌برداری سیستم‌های لجستیک شامل خطوط ریلی، پایانه‌های دریایی و بندرگاه‌ها در برزیل و کشورهای دیگر جهان فعالیت دارد. شرکت Vale در سراسر جهان دارای مراکز توزیع جهت پشتیبانی فروش و تحویل سنگ آهن به مصرف‌کنندگان است. این شرکت در کشورهای برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو، کانادا، آمریکا، سوییس، انگلستان، هلند، امارات، عمان، هند، سنگاپور، مالزی، اندونزی، چین، ژاپن و استرالیا دارای دفتر است. شرکت Vale در پروژه‌های انرژی نیز به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

میزان تولید سنگ آهن شرکت Vale

این شرکت در سال ۲۰۲۲ نام بخش‌های عملیاتی اصلی خود را تغییر داده‌است. بخش عملیاتی Ferrous Mineral به Iron Solution و بخش عملیاتی Base Metals به Energy Transition Metal تغییر یافته‌است. بخش Iron Solution شامل استخراج سنگ آهن و تولید گندله سنگ آهن است. این شرکت جهت تولید سنگ آهن در برزیل سه بخش دارد:

  • بخش شمالی: شامل سه مجتمع معدنی و یک پایانه دریایی می‌شود. هر سه مجتمع حاوی سنگ معدن هماتیت گرید بالا (۶۵ درصد آهن) هستند.
  • بخش جنوب شرقی: شامل سه مجتمع معدنی، یک راه آهن، یک پایانه دریایی و یک بندر می‌شود. هر سه مجتمع حاوی سنگ معدن ایتابیریت (یا هماتیت شیست) و هماتیت هستند که نسبت ایتابیریت به هماتیت در این معادن بیشتر است. ایتابیریت سنگ معدنی حاوی ۳۵ تا ۶۰ درصد آهن است.
  • بخش جنوبی: شامل دو مجتمع معدنی و دو پایانه دریایی است. هر دو مجتمع حاوی سنگ معدن ایتابیریت و هماتیت هستند که نسبت ایتابیریت به هماتیت در این معادن بیشتر است.

در نمودار زیر میزان تولید سنگ آهن و گندله سنگ آهن شرکت Vale از سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ نشان داده شده‌ است.

با توجه به نمودار فوق میزان تولید سنگ آهن در سال ۲۰۲۲، برابر با ۳۰۸ میلیون تن است که نسبت به سال گذشته ۱.۶ درصد کاهش داشته‌است. همچنین تولید گندله سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ برابر ۳۲.۱ میلیون تن بود که نسبت به سال گذشته ۱.۲ درصد افزایش داشت.

هدف این شرکت این است که تولید سنگ آهن خود را تا سال ۲۰۲۶ به مقدار ۳۴۰ تا ۳۶۰ میلیون تن در سال برساند. در خصوص گندله سنگ آهن، این شرکت در حال حاضر هشت کارخانه تولید گندله در برزیل و دو کارخانه در عمان دارد. ظرفیت تولیدی کارخانجات مستقر در عمان، مجموعا ۹ میلیون تن در سال است. در فوریه ۲۰۲۲ شرکت نفت عمان (OQ) در نظر داشت سهام ۳۰ درصدی خود را در VOPC (Vale Oman Pelletizing Company) بفروشد. در این صورت ۱۰۰ درصد سهام شرکت VOPC در اختیار شرکت Vale قرار خواهد گرفت. این رویداد احتمالا در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ رخ خواهد داد.

معادن تولید نیکل و مس شرکت Vale

بخش اصلی نیکل این شرکت توسط شرکت Vale Canada Limited تولید می‌شود که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت Vale در کانادا است. Vale Canada Limited دارای معادن و کارخانجات فرآیندی نیکل در کانادا و اندونزی است. همچنین این شرکت واحدهای خالص‌سازی نیکل در انگلیس و ژاپن را کنترل و بهره‌برداری می‌کند. شرکت Vale همچنین دارای واحد‌های عملیاتی نیکل در ایالت پارا در برزیل است.

کنسانتره مس این شرکت در برزیل، در واحدهای Sossego و Salebo در ایالت پارا تولید می‌شود. در کانادا نیز کنسانتره مس و کاتدهای مسی در Sudbury، Voisey’s Bay و Thompson تولید می‌شوند.

کبالت، فلزات گروه پلاتین، طلا و نقره نیز به عنوان محصولات جانبی در واحدهای عملیاتی مستقر در کانادا و برزیل تولید می‌شوند.

مشتریان و رقبای اصلی شرکت Vale

بخش اصلی تولیدات این شرکت به کارخانجات فولاد ارسال می‌گردد. در سال ۲۰۲۲، چین با سهم ۶۲.۹ درصدی، مشتری اصلی سنگ آهن این شرکت محسوب می‌شد و سهم کل آسیا برابر ۷۷ درصد بود. رقبای اصلی این شرکت در بازار آسیا شرکت‌های BHP، Rio Tinto و Fortescue هستند. ۱۰ مشتری اول این شرکت در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۱۳۰ میلیون تن سنگ آهن از این شرکت خریداری کرده‌اند که معادل ۴۳ درصد سنگ آهن تولیدی این شرکت بود. در نمودار زیر سهم مناطق مختلف جهان در خرید محصولات شرکت Vale در سال ۲۰۲۲ نشان داده شده‌ است.

کاهش سود شرکت Vale در سال ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲ این شرکت سود ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را ثبت کرد که در مقایسه با سود سال قبل (۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار) ۳۷.۹ درصد، در پی کاهش تقاضای جهانی سنگ آهن و پایین آمدن قیمت آن در سال ۲۰۲۲، کاهش داشته‌ است. جدول زیر میزان درآمد شرکت Vale را در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۲۲، سهم سنگ آهن در فروش این شرکت، معادل ۳۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود که ۷۹.۷ درصد از فروش را دربرگرفت. این میزان شامل فروش سنگ آهن، گندله سنگ آهن و دیگر ترکیبات آهن‌دار این شرکت بود. سهم آسیا در فروش این شرکت در سال ۲۰۲۲ برابر ۶۵.۸ درصد بود.

میزان تقاضا برای سنگ آهن و گندله سنگ آهن تابعی از میزان تولید فولاد است. چین، به‌دلیل سهم زیادی که در مصرف سنگ آهن در ابعاد جهانی دارد، محرک اصلی تقاضای جهانی سنگ آهن شناخته می‌شود. در سال ۲۰۲۲ قیمت متوسط سنگ آهن ۱۲۰.۱۶ دلار به ازای هر تن خشک بود که ۲۴.۶ درصد پایین‌تر از سال قبل بود. این امر به دلیل کاهش تولید فولاد در جهان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ بود. میزان تولید فولاد در جهان در سال ۲۰۲۲ برابر ۱ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تن بود که نسبت به سال گذشته ۴.۲ درصد کاهش داشته‌ است.

برنامه‌های شرکت Vale جهت کاهش انتشارات کربنی

این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۳ درصد از انتشارات کربنی Scope 1 و Scope 2 را نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ این انتشارات را به صفر برساند. ۹۸ درصد انتشارات این شرکت در Scope 3 قرار می‌گیرد. این شرکت در نظر دارد انتشارات Scope 3  را تا سال ۲۰۳۵ به میزان ۱۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش دهد. حدود ۹۰ درصد انتشارات کربنی Scope 3 ، مربوط به کارخانجات فولاد است که اصلی‌ترین مشتریان سنگ آهن محسوب می‌شوند.

این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، بالغ بر ۲ تا ۶ میلیارد دلار جهت توسعه راهکارهای کاهش انتشارات کربنی سرمایه‌گذاری کند. افزایش بازده انرژی در فرآیند‌ها و جایگزینی منابع انرژی فعلی با منابع تجدیدپذیر و پاک از جمله راهکار‌های این شرکت جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای است. این شرکت از سال ۲۰۲۰ تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۸۱۰ میلیون دلار جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای هزینه کرده‌است که ۵۴۳ میلیون دلار آن مربوط به سال ۲۰۲۲ است.

در مِی ۲۰۲۲ شرکت Vale کارهای اولیه مهندسی جهت احداث کارخانه‌ای در ایالت پارا در برزیل را شروع کرد. این کارخانه تحت عنوان Tecnored Plant  قرار است در ابتدای کار با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال شروع به کار کند و ممکن است در آینده به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال هم برسد. منبع انرژی این کارخانه زیست‌توده، گاز سنتز و هیدروژن خواهد بود. هدف این کارخانه تولید آهن سبز با استفاده از منابع انرژی پاک به‌جای منابع انرژی فسیلی مانند زغال سنگ و کک است. شروع به کار کارخانه سال ۲۰۲۵ و مبلغ سرمایه‌گذاری کل برای احداث آن ۳۷۴ میلیون دلار اعلام شده‌ است.

بخش اصلی تولیدات این شرکت به کارخانجات فولاد ارسال می‌گردد. در سال ۲۰۲۲، چین با سهم ۶۲.۹ درصدی، مشتری اصلی سنگ آهن این شرکت محسوب می‌شد و سهم کل آسیا برابر ۷۷ درصد بود. ۱۰ مشتری اول این شرکت در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۱۳۰ میلیون تن سنگ آهن از این شرکت خریداری کرده‌اند که معادل ۴۳ درصد سنگ آهن تولیدی این شرکت بود.

در سال ۲۰۲۲ این شرکت ۱۸۹ میلیون تن سنگ آهن را برای تولید فولاد به کشورهای دیگر صادر کرد. این حجم از مصرف سنگ آهن برای تولید فولاد حدود ۲۵۰ میلیون تن کربن دی‌اکسید منتشر می‌کند که این عدد حدود ۹۸ درصد از انتشارات کربنی Scope 3 این شرکت را شامل می‌شود.