Newmont بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده طلای جهان

Newmont شرکت استخراج معادن و فلزات آمریکایی است که در زمینه تولید و بازاریابی طلا، نقره، مس و زغال سنگ فعالیت می‌کند و به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای جهان شناخته می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۲۲ نیز جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای جهان حفظ کرده است.

شرکت Newmont در حال حاضر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طلا در جهان شناخته می‌شود و دارای ۲۱ معدن فعال در غنا، استرالیا، اندونزی، نیوزیلند، پرو و ایالت نوادا است. این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۶ میلیون اونس طلا با هزینه تولید پایدار حدود ۱،۲۰۰ دلار به‌ازای هر اونس تولید کره است.

تولیدکنندگان بزرگ طلا، همواره، به‌دنبال رشد و توسعه خود با روش‌های مختلف هستند. برخی از شرکت‌ها رشد طبیعی با تامین مالی فرآیندهای اکتشافی را می‌پسندند و با استفاده از سرمایه‌هایی که به‌دست می‌آورند برای اکتشاف منابع جدید، به‌دنبال توسعه پروژه بعدی و بزرگ خود هستند.

بسیاری از تولیدکنندگان طلا نیز روش ادغام و خرید را برای توسعه برگزیده‌اند. این روش، ویژگی‌های ممتازی برای شرکت‌های معدنی به ‌همراه دارد؛ افزایش سهم از تولید، رفع چالش کاهش عیار ذخایر معدنی طلا و افزایش همکاری میان مجتمع‌های تولیدی با هدف کاهش هزینه‌های عملیاتی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها به‌شمار می‌روند. علاوه بر این، مواردی از فعالیت‌های ادغام و خرید وجود دارد که منجر به تنوع فلزات سبد محصولی نیز می‌شود؛ چرا که برخی از معادن تملیک شده در فرآیند خریداری یا ادغام، دارای محصولات جانبی هستند.

طی ۵ سال اخیر، صنعت طلا شاهد معاملات بزرگی در راستای یکپارچه‌سازی صنعت بوده است. در سال ۲۰۱۹، دو نمونه از معاملات ثبت شده، متعلق به دو شرکت بزرگ تولیدکننده طلا در جهان است؛ نخست، ادغام شرکت Barrick با Randgold و دومی، خرید شرکت Goldcorp توسط Newmont. در همان سال، شرکت Newcrest وارد سرمایه‌گذاری مشترکی با شرکت Imperial Metals شد که مالک ۷۰ درصدی معدن مس- طلای Red Chris در ایالت British Columbia کشور کانادا است.

احتمال خرید Newcrest توسط شرکت Newmont نیز وجود دارد که در صورت وقوع، منجر به ایجاد یک شرکت معدنی طلا با ۲۳ معدن در ۱۰ کشور جهان می‌شود. در صورت تحقق این خرید، مجموع تولید Newmont با حجم سالانه ۹ میلیون اونس (معادل ۲۵۵ تن) طلا به‌میزان ۴۸ درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش تولید عمدتا از محل معادن Cadia Valley، Telfer و Red Chris خواهد بود که امکان دسترسی این شرکت به مس را نیز فراهم خواهد کرد.

بر اساس ارزیابی ذخایر و منابع سال ۲۰۲۲، اضافه شدن دارایی‌ها و ذخایر طلای شرکت Newcrest به ذخایر قطعی و احتمالی طلای شرکت Newmont باعث افزایش ۵۰ درصدی آن به ۱۴۴ میلیون اونس (معادل ۴،۰۸۵ تن) خواهد شد. این در حالی است که میزان منابع اندازه‌گیری شده و استنباطی طلای این شرکت نیز دو برابر خواهد شد و از ۱۱۳ میلیون اونس به ۲۱۳ میلیون اونس (معادل ۶،۰۳۸ تن) خواهد رسید.

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، شرکت Newmont معادل ۱ میلیون و ۶۳۰ هزار  اونس طلا و ۲۹۶ هزار اونس معادل طلا از محصولات جانبی تولید کرده است، مجموع تولید این شرکت در سال ۲۰۲۲ برابر با حدود ۶ میلیون اونس طلا و ۳.۱ میلیون اونس معادل طلا از محصولات جانبی بوده است.

متوسط قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ معادل ۱،۷۹۲ دلار به‌ازای هر اونس بوده است؛ با توجه به این‌که هزینه تولید پایدار هر اونس طلا توسط شرکت Newmont معادل ۱،۲۱۱ دلار در هر اونس بوده است، این شرکت به‌ازای هر اونس از مجموع ۶ میلیون اونس طلای تولیدی خود، سودی معادل حدود ۵۸۰ دلار را محقق کرده است.

هزینه تولید هر اونس طلای شرکت مورد بررسی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴ درصد رشد داشته است؛ تورم جهانی و به‌خصوص قیمت‌های بالاتر انرژی در این سال، عمدتا ناشی از جنگ اوکراین، در کنار کاهش سال به سال عیار معادن در حال بهره‌برداری شرکت در افزایش هزینه‌های تولید تاثیرگذار بوده است.

افزایش هزینه های عملیاتی و سرمایه‌ای می تواند بر سودآوری تاثیر بگذارد. هزینه ها در هر مکان معدنی خاص به‌دلیل تعدادی از عوامل، مانند عیار سنگ معدن متغیر، تغییر متالورژی و تجدید نظر در طرح های معدن در معرض تغییر هستند. علاوه بر این، هزینه‌ها تحت تاثیر قیمت و در دسترس بودن کالاهای ورودی مانند سوخت، برق، نیروی کار، معرف‌های شیمیایی، مواد منفجره، فولاد، بتن و تجهیزات و تاسیسات مربوط به معدن متغیر است.

طی چند سال آینده افزایش قابل توجهی در هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی در ارتباط با پروژه‌های جدید مشاهده خواهد شد. افزایش مخارج سرمایه‌ای ممکن است تاثیر نامطلوبی بر سودآوری و جریان نقدی حاصل از عملیات موجود و همچنین بازده اقتصادی پیش‌بینی شده از پروژه های جدید شرکت Newmont داشته باشد که منجر به تعویق یا تعطیلی پروژه‌ها و معادن در صورت افزایش هزینه‌ها می‌شود.

تولیدکنندگان بزرگ طلا، همواره، به‌دنبال رشد و توسعه خود با روش‌های مختلف هستند. برخی از شرکت‌ها رشد طبیعی با تامین مالی فرآیندهای اکتشافی را می‌پسندند و با استفاده از سرمایه‌هایی که به‌دست می‌آورند برای اکتشاف منابع جدید، به‌دنبال توسعه پروژه بعدی و بزرگ خود هستند. بنابراین، بسیار از تولیدکنندگان طلا روش ادغام و خرید را برای توسعه برگزیده‌اند.

طی ۵ سال اخیر، صنعت طلا شاهد معاملات بزرگی در راستای یکپارچه‌سازی صنعت بوده است. در سال ۲۰۱۹، دو نمونه از معاملات ثبت شده متعلق به دو شرکت بزرگ تولیدکننده طلا در جهان است؛ نخست، ادغام شرکت Barrick با Randgold و دومی، خرید شرکت Goldcorp توسط Newmont.