افزایش تولید کنسانتره و کاتد مس معادن بزرگ شرکت Codelco در سال ۲۰۲۱

شرکت Codelco یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده کاتد و کنسانتره مس در جهان است که معادن بزرگی به‌خصوص در کشور شیلی در اختیار دارد. حدود ۶۵ درصد از تولیدات مس معدنی این شرکت در سال ۲۰۲۱ به‌صورت کاتد و حدود ۳۵ درصد به‌صورت کنسانتره به فروش رسید.

در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۲ درصد از درآمد شرکت Codelco از طریق فروش کنسانتره و کاتد به کشور چین به دست آمد. پس از چین، سهم از درآمد کشورهای واقع در آمریکای جنوبی ۲۳ درصد، آمریکای شمالی ۱۹ درصد و اروپا ۱۱ درصد بود. سایر کشورهای آسیایی نیز حدود ۱۵ درصد از درآمد را در این سال به خود اختصاص دادند.

شرکت Codelco در سال ۱۹۷۶ فعالیت خود را در زمینه تولید مس معدنی آغاز کرد و این شرکت در سال های اخیر از بزرگترین تولیدکنندگان مس معدنی در جهان به‌شمار می‌آید. دفتر مرکزی شرکت Codelco در شهر سانتیاگو، پایتخت کشور شیلی واقع شده است. فعالیت‌های این شرکت شامل بهره‌برداری از معادن مس، انجام پروژه‌های اکتشافی و تولید محصولات بالادست مسی شامل کاتد، کنسانتره و آند است.

۷ معدن اصلی این شرکت شامل Chuquicamata، Ministro Hales، Radomiro Tomic، Gabriela Mistral، Salvador، Andina و El Teniente است. یک واحد ذوب به نام Ventanas در کشور اکوادور نیز به این شرکت تعلق دارد. معدن Chuquicamata در شمال کشور شیلی و در منطقه آنتوفاگاستا واقع شده است. بهره برداری از این معدن تقریبا از سال ۱۹۱۵ شروع شد. در ابتدا این معدن به شرکت Anaconda تعلق داشت و در سال ۱۹۷۰ این معدن به شرکت Codelco واگذار شد. طبق گزارش سازمان ICSG، این معدن با ظرفیت تولید حدود ۳۶۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ در جایگاه دوازدهمین معدن مس بزرگ جهان قرار گرفته است.

تولیدات مس این معدن عمدتا به صورت کاتد مس در بازار عرضه می‌شود و پس از کاتد، کنسانتره مس بیشترین سهم را در محصولات تولیدی این معدن دارد. در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۴ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار از درآمد شرکت Codelco به این معدن تعلق داشت که این مقدار حدود  ۲۶.۵ درصد از کل درآمد شرکت بود. درآمد شرکت از معدن Chuquicamata در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵.۶ درصد کاهش پیدا کرد که طبق گزارش شرکت Codelco علت اصلی این امر کاهش حدود ۲۰ درصدی تولید این معدن و کاهش قیمت جهانی مس در این سال بود.

از دیگر معادن بزرگ این شرکت می‌توان به El Teniente اشاره کرد. ظرفیت تولید این معدن زیرزمینی در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۹۹ هزار تن بود و جایگاه دهمین معدن مس بزرگ جهان را به خود اختصاص داد. درآمد شرکت Codelco در سال ۲۰۲۲ از این معدن حدود ۳ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار بود که سهم ۲۱.۹ درصدی از کل درآمد شرکت داشت.

معدن Radomiro Tomic با ظرفیت تولید ۳۴۰ هزار تن کنسانتره و کاتد مس در سال ۲۰۲۱ چهاردهمین معدن مس بزرگ جهان محسوب می‌شود که در دهه ۱۹۵۰ کشف شد و در سال ۱۹۹۵ پس از پایان پروژه اکتشافی و نصب تجهیزات لازم توسط شرکت Codelco به بهره‌برداری رسید. معدن Radomiro Tomic در نزدیکی معدن Chuquicamata قرار گرفته است. حدود ۱۴.۵ درصد از درآمد شرکت در سال ۲۰۲۲ از فروش محصولات این معدن بود.

لازم به ذکر است که علاوه بر معادن گفته شده، حدود ۴۹ درصد از سهام معدن EL ABRA در اختیار شرکت Codelco است. علاوه بر این، ۲۰ درصد از سهام معدن Los Bronces با ظرفیت تولید ۳۴۰ هزار تن کنسانتره و کاتد در سال ۲۰۲۱ که از بزرگترین معادن مس جهان محسوب می‌شود، به این شرکت تعلق دارد. از دیگر سهام‌داران این معدن می‌توان به شرکت Anglo American اشاره کرد که با حدود ۵۰ درصد سهم، بزرگترین سهام‌دار این معدن به شمار می‌رود.

تولید یک میلیون و ۷۳۰ هزار تن مس در سال ۲۰۲۱

در نمودار زیر حجم تولید مس شرکت از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ قابل مشاهده است. به‌طور کلی تولید مس شرکت Codelco از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نزولی بود و سالانه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن کاهش پیدا کرد. طبق گزارش شرکت Codelco، کاهش تولید مس در سال‌های مورد بررسی عمدتا به دلیل کاهش تولید معدن Chuquicamata به دلیل مشکلات ناشی از کووید-۱۹ و محدودیت‌های آن بود. در سال ۲۰۲۱ با وجود کاهش تولید معدن Chuquicamata به دلیل افزایش تولید دیگر معادن این شرکت از جمله Radomiro Tomic، Ministro Hales و El Teniente مجموع تولیدات مس شرکت به حدود یک میلیون و ۷۳۰ هزار تن رسید و حدود ۰.۰۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

درآمد شرکت Codelco در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۱ میلیارد دلار اعلام شد که از این مقدار حدود ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به درآمد حاصل از فروش محصولات مسی، ۷۳۴ میلیون دلار به فروش مولیبدن و مابقی به فروش سایر تولیدات شرکت از جمله سولفوریک اسید اختصاص داشت. با وجود کاهش تولید محصولات مسی در سال ۲۰۲۱، درآمد شرکت حدود ۴۳.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که علت اصلی این امر افزایش قابل توجه قیمت جهانی مس و مولیبدن در این سال گزارش شد.

در سال ۲۰۲۱ سهم کاتد از کل فروش محصولات مسی شرکت Codelco حدود ۶۵ درصد اعلام شد و سهم کنسانتره حدود ۳۰ درصد بود. مابقی سهم فروش محصولات مسی در این سال به آند بلیستر تعلق داشت. گفتنی است که در سال ۲۰۲۱ بیشترین درآمد حاصل از فروش این شرکت از کشور چین اعلام شده است.

کشور چین بزرگترین واردکننده انواع محصولات مسی در جهان محسوب می‌شود که تقریبا نیمی از تجارت کل محصولات مسی را در اختیار گرفته است. علت این امر را می‌توان با بازار مصرف گسترده و وجود واحدهای ذوب کنسانتره مس با ظرفیت بالا در این کشور توجیه کرد. حدود ۳۲ درصد از درآمد شرکت Codelco در سال ۲۰۲۱ به کشور چین تعلق داشت. پس از چین، سهم از درآمد کشورهای واقع در آمریکای جنوبی ۲۳ درصد، آمریکای شمالی ۱۹ درصد و اروپا ۱۱ درصد بود. کشورهای آسیایی به جز چین نیز حدود ۱۵ درصد از درآمد را در این سال به خود اختصاص دادند.

در سال ۲۰۲۱ حجم انتشار گازهای گلخانه‌ای شرکت Codelco حدود ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن بود که حدود ۲.۳ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافت. علت این امر عمدتا به دلیل افزایش تولید محصولات مسی شامل کنسانتره و کاتد در معادن Radomiro Tomic، Ministro Hales و El Teniente بود. از مهم‌ترین پروژه‌های زیست محیطی این شرکت می‌توان به افزایش سهم منابع انرژی تجدیدپذیر و تامین حدود ۱۰۰ درصد از برق مورد نیاز شرکت Codelco با استفاده از صفحه‌های خورشیدی تا پایان سال ۲۰۳۰ اشاره کرد.

لازم به ذکر است که علاوه بر معادن گفته شده، حدود ۴۹ درصد از سهام معدن EL ABRA در اختیار شرکت Codelco است. علاوه بر این، ۲۰ درصد از سهام معدن Los Bronces با ظرفیت تولید ۳۴۰ هزار تن کنسانتره و کاتد در سال ۲۰۲۱ که از بزرگترین معادن مس جهان محسوب می‌شود، به این شرکت تعلق دارد.

در سال ۲۰۲۱ سهم کاتد از کل فروش محصولات مسی شرکت Codelco حدود ۶۵ درصد اعلام شد و سهم کنسانتره حدود ۳۰ درصد بود. مابقی سهم فروش محصولات مسی در این سال به آند بلیستر تعلق داشت. گفتنی است که در سال ۲۰۲۱ بیشترین درآمد حاصل از فروش این شرکت از کشور چین اعلام شده است.